Na Jawách po jezerech Evropy
Text: Paras | Zveřejněno: 18.2.2010 | Zobrazeno: 32 898x
Asi před rokem jsem na serveru motorkari.cz našel pozvánku na Jezerní motojízdu, kterou pořádali Bárzjací motorkáři. Nápad objet jezera Slovenska, Maďarska, Rakouska a Čech mě zaujal a tak jsme ve stopách Jezerní motojízdy vyrazili letos na dovolenou s úpickým motoklubem M.C. Betlém. Na putování vyrazily tři motocykly Jawa 350 a jako doprovodné vozidlo se k nám přidalo jedno auto. Osazení: Míza, Dáša- Jawa 350/640; Tonda, Jana- Jawa 350 Tramp; Paras (já) Jawa 350 Tramp; Jirka, Zuzka- Škoda Forman. Termín byl zvolen na červencové svátky a něco málo před nimi.
Kapitoly článku
1.den:
Startujeme 1. července v 17 hodin z úpické “Kréty“ a vedoucím zájezdu se stává Tonda. Ten nás neomylně vede směrem na Jaroměř, Borohrádek, Choceň, Vysoké Mýto, Litomyšl a první zastávka je v Moravské Třebové na pumpě. Vlastně jedna už byla předtím, ale to jen Míza šteloval spojku, protože mu v plné náloži začala trošku klouzat. Z Moravské Třebové míříme na Městečko Trnávka a jak říká Tonda: “cestou sta přejezdů“ přes Konice do Přemyslovic, Kostelce na Hané a do Plumlova.Náš dnešní cíl je místní kemp Žralok, který je hned na břehu rybníka pod zámkem. Vítá nás veselý pan recepční, ubytováváme se v chatce a Tonda si hned u recepce nechává natočit pivo.Já a Mízovi se jedeme zabydlet a povečeřet řízečky s okurčičkou. Poté se střídáme s Tondou u stánku, teďka se jede zabydlet on a my popíjíme Bernarda 10°, 11° i 12°. Dáša si objednává smaženého žraloka metamorfovaného do pstruha a nebyl špatný. Poměrně dlouho povídáme s panem recepčním a po uzavření stánku končíme na terase naší chatičky, popíjíme rum, kozlíka od Jany a rušíme spánkuchtivé sousedy. Kolem půlnoci jdeme spát a těšíme se na zítřejší porci česko- slovenských kilometrů. Ujeto: 170 km
2. den:
První se jako vždycky budí Míza s Janou a už v půl 7 si vaří kávu na terásce. Zbytek se budí kolem 7 a slunko venku slibuje nádherný den. Snídáme, debatujeme a nad mapou dumáme, kudy se nejlépe dostaneme na Slovensko tak, abychom nejeli po dálnici, protože to není pro naše krasavice to pravé ořechové. Ne že by to Jawičky nezvládly, ale ten pocit z jízdy není nic moc a máme celý den na cca 200 kilometrů.Po sbalení věcí vracíme klíč od chaty a pan recepční mám pořizuje jedno památeční foto. Na doporučení navštěvujeme plumlovský zámek a je to vážně zajímavá stavba.
Původně měl mít stejnou podobu jakou Bratislavský hrad, tzn. půdorys čtverce, ale mladý hrabě, který na pověření svého otce měl nad stavbou dohlížet, radši odjel a z celého projektu, který si vytvořil sám hrabě starší, bylo postaveno pouze jedno křídlo. Tím je vlastně tento zámek unikátní. Velice zajímavé jsou také sloupy- jónské, dórské i korintské, umístěné z vnitřní strany nádvoří. Díky nim působí stavba poměrně impozantně. Na nádvoří probíhaly přípravy na blížící se “Keltskou noc“, takže tam bylo postavené pódium a nějaké stánky. Kolem 9 je už vedro k padnutí, tak radši nasedáme do sedel a jedeme směr Prostějov a Němčice nad Hanou. Tam je bohužel objížďka a já ani nevím kudy nás vedla, protože záhy byla další a tak se kodrcáme po hodně rozbitých hanáckých silničkách. Kolem jedenácté projíždíme Kyjovem a hlad začíná být nepříjemným spolucestovatelem. Zastavujeme v Milotocích, kde je mimo jiné velmi pěkně opravený zámek, ale menu místní restauračky se nám nepozdávalo, tak pokračujeme do Hodonína. Stavíme u restaurace Morava, ze které se nakonec vyklubala pivnice a tak obědváme v poměrně luxusním podniku kousek vedle.Jídlo ale bylo dobré a ceny poměrně přijatelné, takže houby zle. Z Hodonína je to na Slovensko, coby kamenem dohodil, bohužel cedule na nasměrování žádná. Trošku bloudíme po městě, ale nakonec se v pořádku dostáváme na hraniční přechod a jedeme skrz Holíč a Senicu na Smolenický zámok. Ovšem než se na zámek dostáváme, projíždíme skrz Jablonicu. Hned za obcí se silnice krásně klikatí lesem a cesta je úžasná. Všiml jsem si cedule “pozor kolony“ a nějak mi nešlo do hlavy, jak by se tady mohla nějaká vytvořit. Za druhou zatáčkou ovšem měním názor a nádherné zatáčky v lese se mění na závod v jízdě pomalosti. Transport kombajnů prostě člověk nemůže předpokládat. V Trstině odbočujeme doprava a Smolenický zámok začíná být jako na dlani. Pod zámkem není žádné parkoviště, tak necháváme motorky na volném plácku u hřbitova a jdeme nahoru. Tonda to po několika metrech vzdává, protože vedro je opravdu ubíjející. Zámek má v rukou Slovenská akademie věd a stará se o něj opravdu skvostně. Děláme pár fotek, ale na prohlídku nejdeme - i když poté, co jsem viděl slečnu provádějící, se mi vracet na parkoviště opravdu nechtělo. Do Sence to už není moc daleko, ale cesta se zdá nekonečná, protože je v každé vesnici až do Pezinoku rozkopaná silnice se semafory a je strašné horko. Těším se na vodu v Slnečném jazeře. V Senci nejprve zastavujeme u jižního kempu, kde zjišťujeme chatičky. Ty jsou ale brutálně drahé a tak jedeme do severního kempu, který je pouze pro stany a kde je prý spousta hospůdek. Najít místo pro dva stany není problém a tak si už za malou chvíli užíváme volnosti od propocených motorkářských oblečků. Nejsme ani pořádně zabydlení, když za námi doráží náš autový doprovod- Jirka a Zuzka Hofici. Večeříme na karimatkách před stanem, popíjíme zásoby kořaličky a “pivo České vesnice“, tedy Velkopopovický kozlík, kterého jsme si z místní hospody v točené podobě dopřávali za éčko do sytosti.
Původní nápad, že se utáboříme a pojedeme ještě navštívit Bratislavu, byl z důvodů opravdu strašného horka zamítnut a tak se jdeme raději vykoupat. Voda není z našeho tábořiště vůbec vidět, tak se já, Míza, Dáša a taťulda (Hofik) vydáváme hledat nějaký koupací plácek. Musíme projít hustou zástavbou penzionů a hospod, ale nakonec Míza krásně trefil na pláž, kde se pár místních rádoby plavčíků snaží trumfovat v krkání- dobytkové... Koupačka je ale úžasná a voda krásně modrá, takže nám dobrý pocit nemůže zkazit pár slovenských nevychovanců. Večer se jdeme projít po místní promenádě, okukujeme suvenýry a místní hospůdky. Míza s taťuldou se jdou ještě za tmy vykoupat a my ostatní se kocháme světly, která se krásně odráží v hladině Slnečného jazera. Cestou ke stanům ještě navštěvujeme jedno kulturní zařízení, kde si dáváme Zlatého Bažanta a někdo točenou kofolu. Dnešní vedro nás hodně zmohlo, tak jdeme spát, abychom měli dostatek sil na zítřejší dosažení Balatonu. Ujeto 202 km.
3. den:
Od rána strašně praží slunko a tak nám ani včasné vstávání nezajistilo zabalení za příjemných podmínek. Snídáme, balíme, potíme se jako vrata od chlíva a kolem půl deváté odjíždíme. Na recepci platíme kempovné a na každého to vyšlo 7,66 Eu/os. Ode dneška dělám vedoucího výpravy já a jsem ze začátku jako vždy mírně nervózní. Přes Šamorín dojíždíme do Gabčíkova a tady chceme navštívit hráz “Vodného diela Gabčíkovo“. Platíme 2 eura parkovné za motorky a auto a pak se kocháme hrozně hnědou vodou, která je důsledkem nedávných povodní. U přehrady je velké množství klád a jiných naplavenin, mezi kterými si libují různí živočichové, např. kachny s mláďátky, Zlatý Bažant v plechovce, atd. Stoupáme také na “řídící věž“ hráze, která má vyhlídkový ochoz. Obloha je s lehkým oparem, takže slunce tolik nepere, ale dusno je řádné.Ve vesnici Sap ještě tankujeme a do Maďarska přejíždíme v obci Medveďov. Když přejíždíme Dunaj jsou krásně vidět lužní lesy, které zachraňují místní krajinu před potopami. Nedávné povodně tady o sobě také daly hodně vědět. V Maďarsku si nejprve nemohu zvyknout na místní značení silnic, ale nakonec zjišťuji, že je velice promyšlené. Projíždíme městem Györ a míříme do městečka Pannonhalma. V Györu se trošku trháme kvůli semaforům a nakonec najíždíme na jinou silnici než potřebujeme - nezvyklé značení. My potřebujeme na silnici č. 82, která nás dovede až k Balatonu, ale stále nás to hází na č. 81. Nakonec v městečku Pér odbočujeme doprava a už z dálky vidíme město Pannonhalma. Nad tímto malým městem se tyčí Benediktinské opatství sv. Martina, které je památkovou zónou Unesco. Nejprve se jdeme podívat na kapli postavenou nedaleko opatství k výročí 1000 let založení Maďarského státu z r. 1896, kterou zdobí krásné nástěnné malby. Pak míříme k opatství. Dovnitř nejdeme, ale s Dášou obcházíme celý areál a děláme pár fotek. Na svahu pod opatstvím je arboretum a krásná bronzová plastika kláštera se vzdálenostmi různých evropských měst. Je kolem jedenácté hodiny a začíná se hlásit hlad. Debatujeme, zda se stavit někde v restauraci, ale nakonec volíme formu ohřátého oběda z konzervy.Jedeme stále po č. 82 a u města Bakonyszentkirály začíná krásná silnice a super serpentiny. V dálce jsem si mezi stromy všiml velice pěkného hradu. Na jednom odpočívadle fotíme sebe i hrad Czesnek a kousek níže ve stínu vaříme obě.
Zatímco se nám vaří pochutiny, všímám si mnoha českých kamionů, kteří na nás troubí a mávají. Nešlo mi do hlavy, jak poznají že jsme Češi a pak mi to při pohledu na Mízovu Jawičku došlo- vždyť má na kufru naši vlajku, která v lehkém větru krásně vlaje. Po gáblíku pokračujeme a náš cíl, tedy Balaton se pomalu přibližuje. Když přijíždíme do města Veszprém, míjíme hodně těsně velký bouřkový mrak. Zajíždím na benzínku a chvilku čekáme než to přejde. Mezi řečí se domlouváme, že se zastavíme někde na vykoupání a pak najdeme kemp. Projíždíme městem Balatonfüred a tady na křižovatce nás zdraví maďarský motorkář na krásné Jawě 350/634 - člověku hned srdce zaplesá. Silnice č. 71 vede po celém severním pobřeží Balatonu, na kterém je spousta kempů. Odbočuji na poloostrov Tihany a koukám na malý plácek u vody, kde by se nechalo krásně ochladit. Mezi rákosím je molo, ale kolem plot, takže z koupání bude prd. Tonda se trošku rozčiluje, že se zase budeme svlékat a pak oblékat a že do města Tihany s Janou nejdou. Pokračujeme tedy po 71 a asi po deseti kilometrech vidím ceduli na kemp s dodatkem- CZ, SK. Kousek dále zastavuji, oznamuji to zbytku skupiny a vracíme se. Kemp v městečku Balatonakaly vypadá velice pěkně, na recepci mají propagační materiály v češtině a dokonce nám paní recepční spočítala ubytování ve forintech, eurech i v korunách. Na každého vychází noc na 7 euro, takže neváháme a na další cestu nás nikdo nedostane. Když přijíždíme do kempu, tak nešlo přehlédnout spoustu krásných Škodovek. Paní recepční nám oznamuje, že je zde každoroční sraz maďarských majitelů těchto českých vozů. Pro stany si vybíráme krásný plácek s jemnou travičkou ve stínu stromů a než rozbalíme stany jdeme se koupat. Voda má skvělou teplotu a je lehce mléčná zčeřeným jemným pískem.Jediným problémem byly kameny na dně, o které si Jana s Dášou trochu rozřízly chodidla. Po koupeli stavíme stany, lehce večeříme a popíjíme kávu a rum. Protože podle plánku, který jsme dostali na recepci, je hlavní pláž na druhé straně kempu, bereme si plavky a jdeme za kulturou. Na hlavní pláži není žádný písek, ale pouze schůdky do vody a tak jdeme a jdeme a jdeme a voda je pořád tak maximálně po prsa. To je pro Balaton charakteristické. Protože nemáme žádné forinty, jdu se zeptat do stánku, zda vezmou eura. Nadšení nebyli, takže po koupeli odcházíme do restaurace mimo kemp, kde eura berou bez problémů, ale vrací na ně forinty. Objednáváme si pivo a jídelní lístek. V jednom turistickém průvodci Míza vyčetl, že v Maďarsku mají strašně hnusné pivo, proto mě lákalo ho ochutnat. Donesli nám pivo Soproni, které chutnalo velice dobře a řekl bych, že mnohem lépe, než u nás tolik komerční Gambrinus. Z místních typických jídel si s Mízou objednáváme perkelt, což je pravý Maďarský guláš, Dáša si dává lečo a zbytek strávníků takové normální středoevropské pochutiny. Perkelt byl vynikající, přirovnal bych to k masu z lorny a lečo bylo taky hodně speciální.
Tondu bolí zub, tak si dává malinovou pálinku (Maďarská specialitka) a to je hodně silné pití. Mírně poveselení se už za tmy vracíme do kempu a Dáša si sedá na sluncem vyhřátou silnici. Asi deset metrů dál se v klubíčku na silnici vyhřívá flegmatický had, nerozházelo ho ani focení, Je krásný teplý večer, kolo měsíce se odráží v hladině vodní, my sedíme u stanů, povídáme a popíjíme rum a moravskou hrušku. V noci mě budí velký vítr a když jdu na záchod, důkladněji přikrývám motorky. Ujeto 208 km.