reline_unor



Hrad Kámen

Na trase Pelhřimov Tábor 15km od Pelhřimova se ve vesnici Kámen na nejvyšším místě tyčí gotický hrad Kámen, který zhlíží na okolní stavení téměř jako z orlího hnízda. Tento hrad tu stál již za Přemyslovců i když první zmínky jsou až z roku 1316.

Hradní páni se mnohokrát měnili a hrad byl několikrát upravován, až v roce 1673 jej dal Jan Kryštof Malovec přestavět na barokní zámek, který pak v roce 1860 upravil do romantické podoby Václav Enis. I když došlo k mnohým úpravám z každé doby zde něco zůstalo a tak zde můžeme zhlédnout původní hradní místnosti, gotické klenby, ale i barokní úpravy. Zařízení hradu pochází většinou z 19 století, ale tím pro nás nejzajímavějším je zde jistě sbírka historických motocyklů.

V hradních místnostech které se dokonale hodí k této nádherné sbírce můžeme zhlédnout několik desítek motocyklů, ale i dalších exponátů patřících k prvopočátkům motorizace v našich zemích, jako například mapu první závodní traťi vedoucí okolím hradu nebo písemnosti o založení motocyklové federace FIM v nedaleké Obratani. Najdeme zde tedy hlavně motocykly vyrobené v Čechách. Jsou proto tady zastoupeny značky Jawa a to od první Jawy 500 přes rychlou Jawu 250 z roku 1934 až po poslední čtyřtakt vyrobený v Jawě, Jawu 500 OHC. Samozřejmě je zde i neodmyslitelný pérák ale i mnoho dalších. Z ČZ to jsou impozantní ČZ 500, ale i poválečná ČZ 125 a 150 i z důkazem trvanlivosti těchto strojů které využil manželský pár z Nového Zélandu na cestě kolem světa a po projetí každého nového státu zapsali jeho jméno na již hustě popsaný motocykl.

Mezi další značky patří nádherní stroje Laurin a Klement a i mnoho dalších již dávno zapomenutých značek, včetně prvního dovezeného motocyklu jezdícího v Čechách. Nejsou zde však jenom sériové motocykly, ale i prototypy toho co mohlo u nás jezdit jako například čtyřtaktní dvouválcová dvoustovka ČZ s rozvodem 2x OHC a výkonem přes 20 koní. Jak je vidět nemusely se u nás vyrábět jen kouřící zastaralé dvoutakty.

Pokud jsme se již dostatečně nabažili starými motocykly, můžeme se rozhlédnou z nádvoří do širokého okolí a prohlédnout si nedalekou Chýnovskou jeskyni nebo se vydat po stopách prvním závodní okruhu na kterém se naši dědové na těchto strojích bez odpružení a dokonce i z dřevěnými koly proháněly. Když si představíme kvalitu tehdejších silnic a rychlost přes 100 km/h můžeme se jejich řidičskému uměním ale i odvaze jen obdivovat. Hrad je otevřen od května do září denně mimo pondělí od 9 do 16 hodin .

Informace o redaktorovi

Radovan Jirků - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):


TOPlist