gbox_leden



Život s motocyklem v zámoří

„V Americe je blaze, ale poněkud draze...šuby duby...“ však to znáte. Co se ale života s motorkou týče, platí především to první. Žiji v Chicagu, IL, USA a mám motorku. Krajanů, kteří zde brázdí na dvou kolech silnice je zde hodně. Všichni mají skvělé motozážitky se spoustou poznatků o zemi, které by mohly zajímat i vás doma.

Kapitoly článku

Sama jsem začala jezdit na motorce až v Americe. Mám sice český řidičák, ale doma jsem prakticky nejezdila (vyjma těch jízd v autoškole s instruktorem za zadkem) a české silnice tak znám z pohledu spolujezdce a pak zpoza volantu. V roce 2009 jsem s přítelem na jeho Hondě VFR projela Route 66 s východu na západ a zpět 6.500 mil (10.000 km). Bylo to úžasné a tak jsem si pořídila motorku vlastní. Jak jednou člověk začne cestovat, už nejde přestat...takže teď je to těšení se od jedné cesty na druhou.
V Americe mám zázemí, proto je pro mne cestování zde samozřejmě jednodušší. Především co se týče cen, přípravy cesty apod. Z pohledu turisty, kdy musíte na cestu po Americe přebrodit oceán s moto či bez, je akce jistě celkově náročnější, stejně jako jakákoli jiná dovolená do země, kde nežijete. Já se vám budu pokoušet zprostředkovávat zážitky a zkušenosti, které máme jako motorkáři tady za velkou louží.
A jak se nám tu tedy jezdí? Dobře. Rozhodně nejsem názoru, že ježdění v Americe nebo kdekoli jinde je lepší nebo horší, je jen – jiné. A co se mi zdá jiné? Tak třeba bezpečnější. Na cestě máte spoustu prostoru. Amerika má a měla dost místa budovat velké, široké silnice a jednosměrné dálnice. Dopravní značení je přehledné a jednoduché. Řidiči jsou ohleduplnější, spousta má vlastní motorku (včetně důchodců) – samozřejmě Harleye, takže na skupiny motorek jsou zvyklí. Pokud se vám stane nějaká nepříjemnost, řidiči většinou sami nabídnou pomoc. Policisté mají respekt a systém pokut funguje dobře. Za překročení rychlosti vám na místě zabavují řidičák, musíte absolvovat pár hodin ve škole a pokuta vám ještě zvedne jako nespolehlivému řidiči pojistku.

Rozlehlost země a překrásná příroda

Celosvětově proslulé trasy jako Route 66, Deal´s Gap – US 129, US 50 v Nevadě nebo Alcan Highway na Aljašce by si jistě užil každý z vás. Jízda zemí, kde se můžete stále ztratit pokud chcete a ujíždět sami otevřenou krajinou, je osvobozující. Výhodou je, že jste přeci jen na západě a dnes už (bohužel) ne divokém, takže cesty jsou dobré, i ty hodně vedlejší. A jedete-li míle opuštěnou krajinou, která umí být i nevlídná a drsná (Death Valley, Mojave desert apod.), vždy víte, že někde tam o kus dál jistě bude supr kemp a výborně zásobená benzínka.

Pořízení ojeté mašiny je jednodušší

Větší trh, širší a pestřejší nabídka, ceny podstatně kolísají dle sezóny (přes zimu koupíte o třetinu i více levněji, než na jaře). Dobrý inzertní portál v USA je např. http://chicago.craigslist.org/mca/. Samozřejmě, co je na trhu evropském nemusí být dostupné tady v USA a naopak. V Evropě je vždy o něco pestřejší nabídka novinek než na trhu ve Státech, tady spousta motorek chybí. Třeba moje Kawasaki (250 Ninja) má tady karburátor zatímco v Evropě si ji koupíte normálně už se vstřikováním. Cena pohonných hmot je taky pořád ještě nižší než u nás v Čechách.

Jízda bez přilby

Vím a souhlasím, nebezpečný hazard. Ovšem někdy je prima mít možnost na chvíli provětrat uvězněnou hlavu a nastavit čumák slunci a větru. Spousta zdejších drsňáků jezdí výhradně bez přileb, dlouhé vlasy nechávájí vlát a získávájí tak větrem, sluncem (kamínky, hmyzem a jiným poletujícím bordýlkem) ošlehaný sexy výraz starých kovbojů. O ten já například nestojím, nicméně má jízda „naostro“ svůj půvab. A je fajn, že si ji můžete v USA svobodně zkusit. Každý jednotlivý stát má svá vlastní dopravní omezení (věkem, zkušeností řidiče-začátečník, výškou plexi atd.), což je potřeba vždy znát. Ve většině států je vyžadována alespoň povinná ochrana očí. Bez přilby se můžete volně prohánět např. ve státě Illionois a Iowa, a i v dalších státech pokud jste na to dost staří - Aljaska, Arizona, Colorado,Kansas, Severní Dakota ...Přehled států kde a jak jezdit s přilbou či bez přikládám.

Velké množství půjčoven motocyklů

Pokud si chcete nějaký stroj, o kterém uvažujete, vyzkoušet nebo jste na něj jen zvědaví, je fajn mít možnost jej půjčit. Což v USA není zpravidla problém. My jsme tak zatím testovali Harleye D. Electra Glidu a Hondu Goldwing. S Harleyem je to tu vždy nejjednodušší, půjčovny, prodejny a servisy jsou v každém větším městě (prý proto, že se stále sype).

 

 

Spousta světově proslulých motorkářských akcíSturgis Motorcycle Rally (South Dakota), Myrtle Beach Bike Week (South Carolina), Redwood Run (Kalifornie), Laconia Bike Week (New Hampshire), Johnstown Thunder in the Valley (Pennsyslvania), Bikes, Blues&BBQ Motorcycle Rally (Arkansas), Biketoberfest (Florida) nebo třeba právě proběhlý Daytona Bike Week (Florida, 8.-17.3.2013), který jako každý rok zástupci českých motorkářů navštívili. Letos se kluci z Floridy vrátili s těmito dojmy: narvané bary, hotely kempy, prostě celé město a okolí jako vždy...tradiční jízda do centra a na Key West, jinak hlavně o chlastání (už asi stárnou, nebo tedy zrají – což je dobře). Pokud to znáte, je to trochu nuda nebo jen každoroční důvod se opít mezi svými, jste-li ten typ. Sraz v Daytoně má široký program: školu jízdy, soutěže s motorkou či bez, koncerty...a přehlídku takových strojů (hlavně ty „customy“ – úpravy dle gusta majitele), že zůstává rozum i vy s otevřenou pusou stát, v Americe se toho zkrátka nebojí. Takže jednou to vidět stojí za to.

Téměr po celé Americe najdete také nepřeberné množství tras na krosové ježdění, multikáry, snowmobily, sportovní okruhy. A na všech těchto „sportovištích“ často potkáte Čechy. Jsme fakt aktivní národ. Pokud si naplánujete projížďku po USA v zimě (Florida nebo třeba San Francisco) a zbyde vám trochu času, určitě doporučuji přemístit se do, v tu dobu, zasněžených částí země a přesedlat na snežný skútr (např. Colorado, Michigan). Letos jsem to zkusila a krásné zážitky garantuju! Je to rychlé a chová se to úplně jinak než motorka, takže si budete tak hodinku zvykat, ale pak...stezky mezi stromy, po zamrzlých jezerech, no paráda. Jééénže teď už je tu jaro (to máme společné:-) a tak můžeme houfně začít regenerovat baterky, tlačit z garáží a sedlat.

Přeji tedy do Čech úspěšné jarní oživování strojů a krásné první kilometry.


PŘILBA – Pravidla užítí dle jednotlivých států USA

Stát / Přilba / Ochrana očí

 


Alabama / Povinná / Nevyžadována.
Aljaška / Povinná do 18 let a vždy pro spolujezdce / Ano; Nevyžadována pouze v případě, že čelní plexi přesahuje min. o 15 in (38 cm) řidítka
Arizona / Povinná do 18 let / Ano, pokud není motocykl vybaven čelním plexi
Arkansas / Povinná do 21 let / Ano, vždy
Colorado / Povinná do 18 let a vždy pro spolujezdce / Ano, vždy
Connecticut / Povinná do 18 let a povinná pro držitele dočasného povolení řídit motocykl* / Ano, pokud není motocykl vybaven čelním plexi
Delaware / Povinná do 19 let, přilba musí být ve výbavě a musí mít reflexní zóny, také je povinná pro držitele dočasného povolení řídit motocykl / Ano, vždy
Florida / Povinná do 21 let, dále nevyžadována, ale je nutné mít pojištění v min. výši 10 tis.USD / Ano, vždy
Georgia / Povinná / Ano, pokud není motocykl vybaven čelním plexi.
Havajské ostrovy / Povinná do 18 let, přilba musí mít reflexní zóny (pruhy) / Ano, pokud není motocykl vybaven čelním plexi
Idaho / Povinná do 18 let / Nevyžadována
Illinois / Nevyžadována / Ano, pokud není motocykl vybaven čelním plexi
Indiana / Povinná do 18 let a povinná pro držitele dočasného povolení řídit motocykl / Ano do 18 let.
Iowa / Nevyžadována / Nevyžadována
Jižní Karolína / Povinná do 21 let, přilba musí mít reflexní zóny (pruhy) / -
Jižní Dakota / Povinná do 18 let / Ano, pokud není motocykl vybaven čelním plexi
Kalifornie / Povinná / Nevyžadována
Kansas / Povinná do 18 let / Ano, pokud není motocykl vybaven čelním plexi
Kentucky / Povinná do 21 let, a povinná pro začátečníky a držitele dočasného povolení řídit motocykl / Ano, vždy
Louisiana / Povinná / Ano, pokud není motocykl vybaven čelním plexi
Maine / Povinná do 15 let, dále pak pro začátečníky (vlastnící řidičský průkaz méně než 1 rok), držitele speciálních omezených povolení a spolujezdce / Nevyžadována.
Maryland / Povinná a musí mít reflexní zóny (pásky) po obou stranách / Ano, pokud není motocykl vybaven čelním plexi
Massachusetts / Povinná / Ano, pokud není motocykl vybaven čelním plexi a pro držitele dočasného povolení řídit motocykl
Michigan / Povinná / Ano, při rychlosti nad 35 mph (56 km/h) a pokud není motocykl vybaven čelním plexi
Minnesota / Povinná do 18 let a pro držitele dočasného povolení řídit motocykl / Ano, vždy
Mississippi / Povinná / Nevyžadována
Missouri / Povinná / Nevyžadována.
Montana / Povinná do 18 let / Nevyžadována
Nebraska / Povinná / Nevyžadována
Nevada /Povinná / Ano, pokud není motocykl vybaven čelním plexi
New Hampshire / Povinná do 18 let / Ano, pokud není motocykl vybaven čelním plexi
New Jersey / Povinná a musí mít reflexní zóny (pásky) po obou stranách / Ano, pokud není motocykl vybaven čelním plexi a pro držitele dočasného povolení řídit motocykl
New Mexico / Povinná do 18 let, přilba musí mít reflexní zóny (pruhy) / Ano, pokud není motocykl vybaven čelním plexi
New York / Povinná a musí mít reflexní zóny (pásky) po obou stranách / Ano, vždy
Ohio / Povinná do 18 let a pro začátečníky / Ano, pokud není motocykl vybaven čelním plexi
Oklahoma / Povinná do 18 let / Ano, pokud není motocykl vybaven čelním plexi
Oregon / Povinná / Nevyžadována
Pensylvánie / Nevyžadována nad 21 let s dvouletou zkušeností nebo po absolvování autoškoly / Ano, vždy
Rhode Island / Povinná do 21 let, pro začátečníky a spolujezdce / Ano, vždy
Severní Karolína / Povinná / Nevyžadována
Severní Dakota / Povinná a musí mít reflexní zóny (pásky) po obou stranách / Nevyžadována
Tennessee / Povinná / Ano, pokud není motocykl vybaven čelním plexi
Texas / Nevyžadována nad 21 let po absolvování autoškoly nebo v případě havarijního pojištění v min. výši 10 tis.USD / Nevyžadována.
Utah / Povinná do 18 let / Nevyžadována.
Vermont / Povinná + musí mít reflexní zóny (pruhy) / Ano, pokud není motocykl vybaven čelním plexi.
Virginia / Povinná / Ano, pokud není motocykl vybaven čelním plexi
Washington / Povinná / Ano, pokud není motocykl vybaven čelním plexi
Wisconsin / Povinná do 18 let a povinná pro držitele dočasného povolení řídit motocykl / Ano pro držitele dočasného povolení řídit motocykl; Nevyžadována pouze v případě, že čelní plexi přesahuje min. o 15 in (38 cm) řidítka
Wyoming / Povinná do 18 let / Nevyžadována.
Západní Virginie / Povinná / Ano, vždy
District of Columbia / Povinná + musí mít reflexní zóny (pruhy) / Ano, pokud není motocykl vybaven čelním plexi
Puerto Rico / Povinná / Ano, vždy

Zdroj: Ride Atlas of North America; American Motorcyclist Association
*V USA je možné složit nejprve zkoušku ze znalostí dopravního provozu, přičemž obdžíte dočasné povolení řídit motocykl (tzv. Instruction Permit) pod dohledem zkušeného jezdce /a nesmíte např. jezdit po setmění/, druhou část zkoušky – jízdy si můžete udělat zvlášť, později.

 

Máte zkušenosti s motorkařením v jiných zemích? Pošlete nám do redakce článek.

Informace o redaktorovi

Silvie Šturmová - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (98x):


TOPlist