Shořelo muzeum bratrů Scheiberových

Před dvěma lety jsem stál ve vstupní hale nejvýše položeného motocyklového muzea na světe. Zbývalo míň než půl hodiny do závěrečné prohlídky. Říkám si, že mi to nevadí, do Alp jezdím relativně často a jižní Tyrolsko je moje oblíbená část Evropy. Alespoň mám důvod se tam znovu vrátit. To jsem ještě netušil, jak šeredně jsem se mýlil.

Na ploše víc než 2600 metrů čtverečních ve výšce 2175 m.n.m. se tyčilo nejvýše postavené motocyklové muzeum čítající sbírku přes 320 motocyklů od 120 výrobců světa, nejvýznamnejší modely značek ale také kuriozity a rarity. Motorky všech dekád počínaje rokem 1894 značek Matchless, Brough Superior, Sunbeam, Zündapp, ale také Indian, Harley Davidson či Flying Merkel a jiných. Křestním otcem muzea je Giacomo „Ago“ Agostini, který byl při jeho vzniku v letech 2015 až 2016.

Budova „Crosspoint“ bohatě obložena dřevem jak zevnitř tak z venku, s plochou přes 3.000 metrů čtverečních, jež obklopuje mýtnou bránu, byla také domovem expozice klasických aut jako Aston Martin či Ferrari, výstavy lyžařské historie a velice oblíbená restaurace. Rychlou virtuální prohlídku lze absolvovat v krátkém videu:

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Alban Scheiber, který vlastní muzeum spolu se svým bratrem, dvojičkou Attilou v rozhovoru pro Telegraph uvedl: „Můj bratr a já jsme vždy milovali staré motorky, když naše sbírka vzrostla na 20 nebo 30 kusů, začali jsme přemýšlet o vytvoření vlastního muzea. Tohle byla cesta, jak zhmotnit naše sny.“ „Je to vhodné rozhodnutí, zvážíme-li skutečnost, kolik nadšených motorkářů přijde sem, aby si zajezdili v alpském průsmyku Timmelsjoch."

18 ledna 2021 se ale ozval požární hlásič kolem 4:40 ráno. Plameny pohltily muzeum motocyklů na alpském průsmyku Timmelsjoch (passo del Rombo, 2474 m.n.m.) spojující Itálii a Rakousko. Na místo dorazilo kolem 60 hasičů, kteří začali lokalizovat oheň tak, aby se nerozšířil také na budovu restaurace. V té době byla střecha již v plamenech. Interiér Muzea byl z velké části dřevěný. I přes rychlý zásah lokálních požárních jednotek jsou tady obavy, že drtivá většina, pokud ne všechny motorky téhle jedinečné sbírky jsou zničeny. Během požáru se nikdo nezranil.

Ano, také mi vyschlo v krku, když jsem to zjistil. Počátek roku 2021 tedy není nijak zvlášť povedený. Kromně všemožných omezení vlivem stále přetrvávající pandemie svět přišel také o obrovskou unikátní sbírku motocyklů. Zůstává jenom doufat, že se z toho dna odrazíme co nejdřív. Bratrům Scheiberovým děkujeme za jejich dosavadní letitou práci a přejeme, aby je neopustila sběratelská vášeň a pokusili se zachránit a rekonstruovat co se dá.

Marek Janoušek - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 6 Kč od 2 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.