europ_asistance_2024



Pro Ural za Ural - epilog

Už týden přemýšlím, jak tohle všechno uzavřít. Umyl jsem sajdkáru (ta směs mazutu, hlíny, bláta a oleje z ruských cest opravdu nešla dolů), snažím se vrátit do běžného životního rytmu, užívám si svojí rodiny. Vezmu to heslovitě, tak, jak jsme psali celé naše zpravodajství z cesty.

Kapitoly článku

1) Proč jsme to jeli
Protože jsme museli, chtěli. Pět let jsme o tom mluvili, plánovali, odkládali, těšili se. Nakonec se rozhodlo, že vhodnější chvíle asi nebude. Bylo jasné, že to bude jiné. Před deseti lety jsme jeli v zásadě s vyzkoušenými motocykly. Letos nám nadělili samé novinky. Byla to výzva. Test motocyklů zaživa. Počasí nám v tom "pomohlo".
2) Irbitský motocyklový závod
Továrna výrobce je vždy jakousi Mekkou majitelů a příznivců dané značky, ne jinak je tomu tedy i u Uralu. Navíc se nachází za Uralem, na západní Sibiři, což návštěvě závodu přidává na jakési výjimečnosti. IMZ se neuvěřitelně zmenšil. 50% součástí motocyklu je již dodáváno ze zahraničí, několik tisíc jednoúčelových obráběcích strojů zahálí v halách na okraji areálu továrny. Již nejsou a nebudou nikdy potřeba. Továrna zakoupila víceúčelové moderní stroje, na nichž je schopna pružně měnit vyráběné součásti. Vyrábí se střídavě pro Ameriku, Evropu a zbytek světa. Díky "jednoduchosti" Uralů to není problém, drobné odlišnosti ve specifikacích pro konkrétní trh není problém zajistit.
Součástí továrny bylo kdysi muzeum. Toto bylo předáno městu Irbit. Nám se podařilo se podívat nejen do oficiální části nedaleko od továrny, ale díky vstřícnosti ředitele muzea jsme nahlédli i do jeho depozitáře. Neuvěřitelný zážitek. Jsou tam desítky motorů, na kterých IMZ tehdy ve vývoji pracoval, drtivá většina zůstala jen v prototypovém provedení, škoda. Tehdy se o tom, co se bude a nebude vyrábět, rozhodovalo jinde. Stojí tam desítky motocyklů z historie Irbitského závodu. Před vámi tam probíhá 70 let existence továrny. Nesměli jsme fotit, nařízení platí pro všechny státní depozitáře muzeí. Zatlačili jsme slzu a foťáky a kamery do brašen, slíbili jsme to dodržet, ale prsty na spouštích nás svrběly.

3) Rusko
Jekatěrinburg nás přivítal 3 dny po sněhové bouři, která totálně zastavila život ve Sverdlovském kraji. To jsme opravdu nečekali.
Moc jsme si nedovedli přestavit, že do toho vyjedeme, ale dostali jsme důrazné doporučení od místních lidí, abychom z Irbitu odjeli co nejdřív, dříve než všechen sníh roztaje a voda zaplaví okolí Irbitu a uvězní nás v něm.
Zároveň se splnilo jedno velké přání, viděli jsme jarní tání v tajze, viděli jsme příchod jara. Příroda se nám měnila před očima, jezdili jsme ve sněhové vánici, koupali se v zamrzlém jezeře, postupně se objevovaly listy na břízách, tráva se zelenala, voda tekla všude kolem nás, slunce svítilo, ale ledový vítr nás zmrazoval, pršelo, potom zase chvíli svítilo slunce. Prožili jsme jaro naplno.
Rusko se změnilo, invaze všeho nového nezadržitelně likviduje to, proč tam jezdím, je stále těžší najít zemi bez civilizace a moderních vymožeností. Lidé zůstávají, je nutné se s nimi na chvíli zastavit a naslouchat.
A jak to bylo s navigacemi? Byly opravdu skladníkem z Rozhraní zakázány, Jirka si pouze prosadil globus. Jde to i bez nich.
Nejde nekomentovat napjatou situaci mezi Ruskem a Ukrajinou. Dříve se nás vždy ptali: Kdo vy, germánci? Nyní se ptají: Kdo vy, ukrajínci? Pár opilých mladíků slavících již druhý den osvobození nás na šedivém sídlišti za městem při nakupování napadlo a označilo za majdanovčiky. V médiích probíhá intenzívní ideová masáž, co je západní, je špatné. Smutné.

4) Motocykly
Jak je již psáno výše, vyjeli jsme z Irbitu s NOVÝMI Uraly. Tolik změn Ural ještě nezažil. Byla jasně určena pravidla. K motocyklům jsme se chovali jako vždy, nešetřili jsme je. Aby bylo jasno, nedostatky jsme záměrně hledali, ne na ně čekali, až se projeví.
Výrobci většinou testují své nové výrobky v tajnosti. Ural to udělal na živo, on-line. Potenciál nových Uralů je obrovský a my jej chceme všem ukázat.
Všechny motocykly dojeli po své ose, v pořádku. Nejvíce nás asi zdržela výměna vačkové hřídele a zdvihátka ventilu. Díky podpoře z Irbitu by to byla snadná oprava na 1 hodinu práce. Závadu způsobilo vadné zdvihátko ventilu, rozpadl se na něm talířek a tím zničilo i vačkovou hřídel. Tuto opravu lze provést na motoru v rámu. My jsme narazili na jiný problém. Irbit použil (asi z estetických důvodů) na předním víku šrouby se zápustnou hlavou s vnitřním šestihranem. Nešťastné řešení, šestihran v této hlavě je velice malý a stačí, aby šroub jen trochu v hliníkovém karteru zarostl a na problém je zaděláno. Takže motor šel ven z rámu pouze kvůli tomu, že nešly povolit 4 šrouby z předního víka, musely se odvrtat. Závada na zdvihátku je náhodná, o to bude těžší zjistit její příčinu.
Ohýbající se páčky měly také svůj důvod. Ural má ve spojce 6 nových pružin, jejich tuhost se zvýšila a tím překročila asi únosnost vypínací páčky spojky. Pružiny jsou v pořádku, páčka dozná změny.
Problém s brzdami. Týká se to hlavně brzdy zadního kola motocyklu. Ural se nechtěl vzdát parkovací brzdy, použil tedy třmen s vestavěnou parkovací brzdou. Tento třmen nešlo umístit jinak, než jak je, bohužel se tím odvzdušňovací šroub ocitl níže než brzdový válec. Náš problém byl částečně způsoben zavzdušněním brzdy a nesprávným seřízením. Všichni prodejci mají již nyní k dispozici manuál pro seřízení a nastavení zadních brzd, v rámci předprodejní přípravy jsou povinni provést kontrolu všech důležitých součástí motocyklu, brzd nevyjímaje. V Irbitu proběhne důkladné školení montáže nových brzd.

Geometrie sajdkáry. Uraly jsou prodejcům dodávány v bedně s odděleným postranním vozíkem od motocyklu, v rámci předprodejní přípravy vždy geometrii seřizují a přizpůsobují konkrétnímu zákazníkovi. My jsme to řešili za pochodu a zdá se, že úspěšně, ještě to všichni zkontrolujeme.
Tlumiče řízení v našem testu obstály. Pro tvrdý offroad budou zákazníkovi nabídnuty manžety chránící tlumič před extrémním znečištěním a tím poškození jeho těsnosti.
Palivová mapa vstřikovacích jednotek doznala výrazné změny a motocykly mohou být dodávány zákazníkům. Bude ještě doladěna a při pravidelných záručních prohlídkách průběžně zákazníkům aktualizována. V tom je výhoda vstřikování oproti karburátorům, úprava přípravy směsi je pro zákazníka jednodušší.
Platí jedno. Na novém Uralu se musíte svézt, abyste pochopili, v čem je rozdíl a co vám může nová generace motocyklů z Irbitu nabídnout. Průběh točivého momentu neuvěřitelně změnil možnosti a uživatelskou přívětivost motocyklu. U každého dobrého prodejce bude k vidění i svezení testovací motocykl. Ural zůstal Uralem. Je nadále jediným sériově vyráběným motocyklem s postranním vozíkem s náhonem kola postranního vozíku.

5) Fotogalerie, film
Přivezli jsme 25 GB fotek, videa několik disků. Asi nejdříve vznikne fotogalerie z cesty, přidáme i cestopis, abyste nebyli odkázání jen na naše on-line zpravodajství z cesty. O zpracování filmového materiálu se zatím rozhoduje.
6) Co dál
Je to jasné, již nyní vím, že se tam vrátíme. Máme nové přátele. Oni přijedou k nám (Ural klub Rusko se chystá na náš podzimní sraz do Rozhraní), my pojedeme za nimi. Jen máme prý přijet jindy, než na jaře.

Děkujeme všem, co nám fandili a drželi palce.
A náš vzkaz? Vydávejte se na cesty. Nejezděte na expedice, jezděte na vandry. Je jedno jak a s jakou výbavou.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (22x):


TOPlist