Němečtí motorkáři organizují humanitární konvoje

O tom, že jsou motorkáři v podstatě dobrosrdečným národem, který nemá problém pomoct v nouzi, jsme se všichni přesvědčili už několikrát. Ať už jde o pomoc kolegovi či jiným motoristům v nouzi na silnici, sbírky pro nemocné děti nebo třeba o velkou celosvětovou charitativní jízdu gentlemanů. V sousedním Německu je ale parta motorkářů, která každoročně vypraví několik kamionů s nemocničním zařízením na východ a jihovýchod Evropy, proto si i u nás zaslouží trochu toho mediálního prostoru.

Říkají si Biker-Brummi-Hilfe (BBH), což by se dalo volně přeložit jako „bikeři a truckeři pomáhají“. Oficiálně svůj spolek zaregistrovali v dolnosaském městečku Uslar 3. 4. 2011, historie klubu ale sahá o něco dál. Motorkáři, kteří se živí řízením kamionů totiž už od roku 2003 pořádají takzvané Eurotour, při kterých shromažďují potřebný materiál, kam patří nemocniční vybavení, přístroje, spotřební materiál ale třeba také lékařské a operační oblečení, invalidní vozíky, berle nebo vybavení pro dětská zařízení. To vše pak několik kamionů za doprovodu motorkářů odveze do převážně balkánských zemí, kde je tohoto všeho stále nedostatek.

„Vše začalo bednou vakcín přikurtovanou k sedlu spolujezdce, chutí něco změnit a cestou do Ruska“, vypráví Hermann Munzel, lékař, předseda spolku a od roku 2016 také nositel řádu za zásluhy Spolkové Republiky Německa. „Nikdo tehdy netušil, že jsme položili základní kámen velkého mezinárodního projektu. Od prvního humanitárního transportu v roce 2003 je vše podstatně větší: 24 kamionů plných nemocničního vybavení, zdravotnického materiálu, spotřebních věcí a ostatních prostředků, které jsme v roce 2017 dopravili do pěti rumunských nemocnic, byl zatím náš rekord.“ Tuhle, a také všechny ostatní kolony, na cestě doprovází kolony až 120 motorkářů, kteří pomáhají jak různě po cestě, tak třeba také při samotném vykládání.

Těchto čísel mohli během let dosáhnout díky širokému poli příznivců a podporovatelů, kteří se rekrutují z téměř celé Evropy. Projekt se dostal tak daleko, že s BHH spolupracují přímo někteří výrobci a prodejci lékařského materiálu. I když to zatím všechno vypadá růžově, jednoduchá práce to rozhodně není. V roce 2018 vyrazilo 17 kamionů do bosenských měst Tuzla a Goražde, kosovského Prizrenu a do města Ohrid v Makedonii, a zatím to byla ta nejkomplikovanější cesta, kterou kdy absolvovali. Už na bosenských hranicích přišly první komplikace a od té doby už skoro nic nešlo podle plánu. Zrušené dohody, změny v zákonech, nekonečná byrokracie, ke které se přidali pomalí celníci, korupce nebo třeba místní politik, na jehož přejezd horského sedla musela celá kolona čekat.

Ale ani náročnost poslední cesty partu dobrodinců neodradila, a tak ve spolupráci s místními motokluby vyráží v termínu 28. 5 – 8. 6. do rumunských měst Arad a Resita. Poprvé pak také vyrazí na srbské území, a to do měst Kraljevo a Pancevo. Návštěvu místních zařízení už mají za sebou, zbývá jen sehnat vytoužené vybavení a potřebné prostředky na cestu. „Transport v roce 2018 byl zvláště náročný, přesto nepřestáváme. K tomu všemu je samozřejmě třeba množství finančních prostředků, ze kterých se celá cesta platí, takže neustále hledáme nové sponzory,“ dodává Hermann na závěr. Nezbývá než smeknout a držet palce.

Honza Zajíček (Odebírat články autora) - Výška redaktora: 183 cm

Autor článku obdržel prémii 3 Kč od 6 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
spike-cz přispěl 0.5 Kč
Dan66 přispěl 0.5 Kč