Mitas Test Ride 2013: jak dopadla velká zkouška pneumatik?
Text: Petr Poduška | Foto: Robert Blazius | Zveřejněno: 20.9.2013 | Zobrazeno: 33 814x
Tisíc kilometrů off-roadu po albánských horách a čtyřikrát tolik po asfaltu, v těch největších letošních vedrech. Těžká cestovní endura, naložená kompletní expediční výbavou, s metrákovými chasníky v sedlech. Tři různé dezény pneumatik nakombinované na sedmi motorkách. Takové jsou základní parametry testu, který měl prověřit kvality pneumatik Mitas.
Kapitoly článku
Volba destinace padla na Albánii, kde je Robert jako doma. S rolí průvodce motorkářů, toužících po pořádném off-road ježdění, má také spoustu zkušeností, takže ukočírovat sedmičlennou partičku na dvoutýdenním zájezdu pro něj nebyl zas tak velký problém. Podle jeho slov je základem úspěchu pořádná příprava, a tu nepodcenil ani v případě Mitas Test Ride. Všichni účastníci před odjezdem absolvovali dvoudenní enduro školu, jejich motorky prošly pečlivou servisní prohlídkou a samozřejmě dostaly nové pneumatiky. Expedice byla vybavena i profesionální lékarnou a kvalitními cestovatelskými potravinami, prostě vším, co je na cestách daleko od civilizace potřeba.
- 1 x BMW E10 předek i zadek
- 2 x KTM 990 na E 09 předek i zadek
- 1 x KTM E 07 předek i zadek
- 1 x KTM E 09 předek a E 10 zadek
- 1x KTM 990 E 07 předek i zadek
- 1x BMW 1200 GS E 10 předek i zadek
A v jakém stavu jsou pneumatiky po návratu?
Sada E-09 na KTM 990 zkušeného jezdce Mirka, který vyznává agresivní styl jízdy (akcelerační smyky, prudké dobržďování) má najeto lehce přes 6 tkm a je ve dvou třetinách životnosti. Stejné pneumatiky na motorce rozvážnějšího Adama čeká mnohem delší nájezd, podle dosavadního opotřebení kolem 15 000 km. Oba jezdci si u pneumatik chválili především chování na asfaltu, ovšem tady je třeba připomenout, že se prakticky nepotkali s mokrou silnicí, kde se - jak známo - negativně projevují nevýhody tvrdší směsi. Ty ovšem vyvažuje dlouhý nájezd, a ani do terénu se jezdec na E-07 rozhodně nemusí bát. Pro ty, kdo se na šotolinu vydávají častěji, má Mitas v nabídce i odolnější verzi Dakar. Tu poznáte na pohled podle žlutého pruhu, z konstrukčního hlediska pak má zesílené boky a jednu vrstvu plátna navíc.Robertova KTM má na E-09 momentálně najeto 6 600 km a gumy jsou na konci životnosti. Podle jeho slov začal vzorek rychle ubývat po čtyřech tisících kilometrech, kdy se expedice přesunula z šotoliny na asfalt, a cestovní tempo se zvýšilo až na 130 km/h. Do 4 tisíc byl ale s jejich chováním naprosto spokojený, ať už jde o přilnavost na silnici, tak výkony v terénu. Za osobního favority by si vedoucí výpravy ale vybral kombinaci E-09 na zadku a E-10 na předku. Desítka má totiž ve srovnání s E-09 větší plochu špalků, a ty se tak rychle neopotřebují brzděním na silnici, a uvedenou kombinací se dá dosáhnout vyváženého opotřebení přední a zadní gumy. Dobrodruhům, kteří rádi jezdí mezi kameny, Robert opět doporučuje verzi Dakar se silnějším pláštěm a vyššími špalky.
Na otázku, proč nedávat rovnou E-10 na obě kola, by mohl nejlépe odpovědět David. Jeho zadní guma sice měla ze všech nejlepší přilnavost na asfaltu, ale vydržela v použitelném stavu jenom 4 000 km. Rozdíly mezi chováním devítky a desítky na šotolině jsou přitom nerozeznatelné, alespoň pohledem běžného uživatele.
Takže jaké je rezumé?
Na kratší trasy spojené s častějšími výlety do středně těžkého terénu se jako ideální ukázala kombinace E-09 vzadu a E-10 vpředu. Na těchto gumách se dá i s těžkou motorkou udělat 7 000 km, a podrží vás jak na silnici, tak v blátě. A kdo najezdí převážnou část kilometrů mimo asfalt, měl by sáhnout po nuladevítkách v provedení Dakar.
Podrobné výsledky měření, určené pro vývojáře z Mitasu, zatím k dispozici nejsou. Spousta čísel se musí nejdřív pečlivě zpracovat, aby mohla posloužit mimo jiné i při přípravě nových směsí a desénů pro následující roky. Tabulky a grafy ale nebudou jediným výstupem z Mitas Test Ride 2013. Robert Blazius chystá na konec roku 3 cestovatelské večery spojené s promítáním fotek a videí z akce, kde se o podrobnostech z testování můžete dozvědět mnohem víc. Dva z nich budou v Praze a jeden pravděpodobně ve Zlíně nebo Brně, přesnější informace se na našem webu včas dozvíte.
Informace o redaktorovi
Petr Poduška (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 186 cm