Jarda Šíma zahájil svou cestovatelskou výstavu v Lučanech nad Nisou
Text: Dominik Valášek | Foto: Dominik Valášek | Zveřejněno: 15.1.2025 | Zobrazeno: 5 408x
K impozantní sbírce sportovních motorek za uplynulé století, a k samostatné sekci věnované českému Dakaru, teď do Automoto musea v Lučanech nad Nisou přibyla úplně nová expozice velmi „zkušených“ ojetin. V sobotu 11. ledna zde slavnostně přestřihl pásku do své expozice Motocykly s vůní dálek Jarda Šíma. Nezastavitelný cestovatel sem umístil svoje dlouhodobě testované stroje, na nichž projel svět, spolu se spoustou reálií, trofejí a suvenýrů.
Kapitoly článku
Jarda Šíma je v motocyklovém světě pojem. Že ho baví jezdit na motorkách i za hranice rodné hroudy, zjistil už na svojí první motorce – tedy vlastně mopedu – Stadionu S11, který koupil od souseda z rodné Uhříněvsi za 300 československých korun. Ze stroje původně určeného na dojíždění do učení se zanedlouho stal první z nástrojů k objevování okolí, blízkého i vzdáleného.
Další motorka přišla s několikaletým odstupem, tentokrát už výrazně větší Jawa 350. Jardově manželce se dělalo v autě špatně, ale vzpomněla si, že by se jí možná líbilo jezdit na motorce. Z Jawy se tedy stal primární dopravní prostředek domácnosti a zároveň cestovní stroj. Tentokrát již na dlouhé výlety do zahraničí, a to do všech směrů – tehdy v osmdesátých letech i na západ díky devizovým příslibům. Jawa nakonec najela něco přes 100 000 kilometrů a Jarda k ní dodává, že nechápe, proč se v „třindách“ tolik lidí z jeho okolí neustále hrabalo a označovalo je za nespolehlivé. Kromě jednoho výbrusu někdy po 50 000 kilometrech je Jardova Jawa v úplně původním stavu včetně motoru, a za svůj život si vyžádala vlastně jen několik málo servisních zásahů. Jsou spolu dodnes – Jarda, motorka i manželka.
Hned vedle stojí i modernější jednoválcová Jawa 250, která najela dokonce 160 000 kilometrů, tím ovšem výčet tuzemských strojů končí. Dál už jsou tu stroje zahraniční, z nichž největší zastoupení má Honda. Tedy… abychom byli přesní, Honda Monkey ve skutečnosti není Honda, ale její kopie od Skyteam. Nic to ovšem nemění na tom, že malá „Opice“ dojela s Jardou v roce 2015 až do Afriky.
Další, tentokrát už opravdové Hondy, jsou XRV750 Africa Twin, ke které má Jarda asi nejvřelejší vztah, a se kterou najel 200 000 kilometrů po celém světě. Nejdál na jeden zátah byla v Senegalu. „Jenom“ stotisícový nájezd má novější XL1000V Varadero, to ovšem svojí porci natočilo za necelého dva a půl roku. Sbírku ojetin završuje dvěstěpadesátitisícové BMW F 800 GS, nesoucí na větrném štítku impozantní výčet navštívených zemí, a nejnovější stotisícové CFMoto 800MT.
Nechybí ani hromada všemožných suvenýrů, artefaktů, Jardovo staré cestovní oblečení nebo hromada pohárů a trofejí. Téměř žádné z nich však nejsou za vítězství v závodech – za závodníka se Jarda koneckonců nikdy nepovažoval. Prakticky všechny trofeje jsou za Sportovní mototuristiku, což je disciplína, ve které se body sbírají vlastním nájezdem kilometrů na vyhlášené akce. Jarda doplňuje že mnoho ročníků, kterých se zúčastnil, nejen vyhrál, ale skončil daleko před všemi ostatními.
Na slavnostním otevření expozice přednesl Jarda celý svůj motocyklový příběh, doplněný o spoustu zážitků z cest, a samozřejmě nechyběl ani aktuální nájezd. Jarda velmi pečlivě zapisuje každý kilometr, aktuálně je na hodnotě 1 865 000 kilometrů a nic už mu nebrání v tom, aby doklepnul magickou dvoumilionovou hranici. Svůj první milion oslavil v Praze na Šalamounce již v roce 2009, na druhém pilně pracuje. Prakticky každá taková ta normální vyjížďka, při které udělají řadoví motorkáři dvě stě kilometrů kolem komína, znamená u Jardy průjezd několika států.
Jardovu expozici Motocykly s vůní dálek, spolu se spoustou dalších zajímavých motocyklových i automobilových exemplářů, si můžete prohlédnout ve zmíněném Automoto museu v Lučanech nad Nisou, kde se stala stálou součástí sbírky. Muzeum má aktuálně otevřeno každou sobotu a neděli od 10 do 18 hodin, po předchozí dohodě lze dohodnout komentované prohlídky pro skupiny kdykoliv v týdnu.
Informace o redaktorovi
Dominik Valášek (Odebírat články autora) - Výška redaktora: 184 cm