Faro 2011 – jubileum i rekord
Text: Jarda Šíma | Foto: Jarda Šíma | Zveřejněno: 21.7.2011 | Zobrazeno: 48 041x
Je polovina července a tudíž nejvyšší čas na přípravy k odjezdu na největší motosraz v Evropě. Do jihoportugalského Fara jsem v minulosti vyrazil na nejrůznějších motocyklech už desetkrát. Letošní jubilejní třicátý ročník tedy pro mě bude jedenáctý a již po čtvrté přijedu na jawě. V minulosti to byly Jawa 350, Jawa 250 nebo Jawa 50 New Pionýr. Tentokrát v rámci „Velkého letního testu“ vyrážím na Jawě 660 Sportard.
Kapitoly článku
Je středeční půlnoc a ve Faru to vypadá jako v poledne. Městský park u letiště se plní tisíci a tisíci motocykly a po zaplacení vstupního poplatku 45 E si jedou účastníci akce postavit stan – dokud je volné místo.
Čtvrtek 14. 7.
Vrhám se mezi krajiny s foťákem a dělám dokumentační foto. Mnoho z nich už znám. Jubilejní Faro využila k prezentaci elektroskútrů Guewer i tříčlenná skupina vedené šéfem českého zastoupení. Jsou mezi námi i již pětinásobní účastníci. Faro je prostě fenomén, který vás nenechá chladnými. Rekordní je i slovenská účast, to jsem ještě nazažil. Nemohu se dopočítat, ale dvacítka určitě padla, a to jsem tu v minulosti neviděl nikdy více, jak tři Slováky pohromadě!
U vjezdu je stále živo. Chce se říci spíše čím dál více. Je třeba vše stihnout do 22 hodin. To totiž začíná ta největší atrakce letošního ročníku. Komu se zdá vstupné ve výši 45 Euro moc, musím vysvětlit, co vše je v této ceně zahrnuto. Igelitka obsahuje srazové tričko, samolepku, nášivku, odznak a také lístky na čtyři jídla včetně nápojů a připočítat musíte i bohatý program včetně vystoupení předních rockových kapel. Tou největší jakou tu prozatím uvidím, je dnešní koncert skupiny Iron Maiden.
Pátek 15. 7.
Dnešní večer nás čeká další rocková pecka. Tou je anglická skupina Hells Bells, snad nejlepší revival legendárních AC/DC. To co předvedl ten večer sólový kytarista s neodmyslitelnou brašnou na zádech, byl opravdu výkon hodný dvojníka. Publikum sice potom šílelo i při rockových baladách španělské skupiny Mago de Oz, ale ne více než při sexy show, které oddělovaly vystoupení kapel.
Sobota 16. 7.
Neděle 17. 7.
Je tu neděle, program se zrychluje a konec srazu se blíží. Časné vstávání je jen pro ty, kdo šli včas spát a kdo stojí o to se zúčastnit slavnostní projíždky městem. Ta následuje téměř těsně po snídani a přestože na ní vyjede jen hrstka účastníků, zdá se vám, že had motocyklů nemá konce. Na čele jede v sedle zapůjčeného harleye, prezident Moto Clubu Faro, Jose Da Conceseicao Amaro Rodrigues, přezdívaný Zé. Právě jeho osoba je zárukou dlouholetosti srazu a jeho popularity, ale je za tím i mnoho práce a činnosti všech členů klubu. Svou legendární Kawasaki Z1000 na které ho znám už od svého prvního srazu v roce 1994, nechal v garáži. Třicátý sraz si přece zaslouží něco výjimečného.Za ním následují motocykly s vlajkami všech zúčastněných států a zde musím zmínit, že ani přes mé časté připomínky se nepodařilo, aby byla bílá část naší vlajky nahoře. Vyjížďka končí jako vždy v přístavu ochutnávkou piva Sagres a honem do kempu. Vedle oběda čeká všechny nejnapínavější část programu. Po slavnostní řeči víceprezidenta Moto Clubu Faro, Fernanda Fernandéze a poděkování všem, kteří původní myšlenku na největší evropský motosraz v Evropě změnili ve skutečnost, přišlo na řadu líbivé losování dvou hlavních cen. Ani tentokrát se ale neradoval nikdo z Čechů. Zájezd dvou osob do Daytony vyhrála Portugalka a hlavní cenu kterou byl Harley-Davidson Sportster 1200, pro změnu Španěl.
Na večerní závěrečné párty jsem se od prezidenta dozvěděl, že srazu se zúčastnilo na 36 000 platících, což je dosavadní rekord, stejně jako to, že společně s asi 20 Slováky jsem napočítal více jak 70 Čechů. I to je neuvěřitelný rekord. Takový nárůst jsem nečekal ani v nejbujnějším snu. Vedle přímých účastníků v sedlech motocyklů, které můžete vidět na fotografiích v samostatné části, to jsou další členové posádek a také ti, které jsem za celý sraz u jejich motocyklů nezastihl.
Kde by mě napadlo, že od roku 1994, kdy jsem jako první, začal jedinečný sraz ve Faru u nás popularizovat, budeme jednou společně se Slováky (kteří mimochodem vyhráli soutěž o motoklub s největším počtem najetých kilometrů) útočit na stovku. Třeba se jednou podaří i její pokoření. A když ne hned příště, tak co to třeba zkusit za pět let na další velké jubileum?