Tip na víkendový výlet: Nepříliš známá jeskyně

Masív Jeseníků neoplývá jeskynními systémy. Veřejnosti jsou zde zpřístupněny pouze dva. Známější a více navštěvovaná jeskyně Na pomezí leží severně od Lázní Lipová při cestě do Rychlebských hor. Za její, méně známou a navštěvovanou, kolegyní se musíme vydat až kamsi k polské hranici.

Jeskyně Na Špičáku (dříve známá také jako Supíkovická jeskyně nebo Tropfsteinhöhle in Saubsdorf) byla objevena při těžbě mramoru a je poprvé písemně zmíněna již roku 1430. Od tehdy byla často využívána jako úkryt okolního obyvatelstva v době válek či nepokojů. Tuto skutečnost dokazují četné nápisy na stěnách, dochované dodnes. Dlouholetým využíváním podzemních prostor bohužel utrpěla krápníková výzdoba, z níž se do dnešních časů mnoho nedochovalo.
Podzemní prostory pod vrchem Špičák vznikly působením vody ve vrcholovém kuželu krystalického vápence (mramoru) v období devonu. Vyvinul se zde systém převážně horizontálních chodeb a prostor, dosahující bezmála půlkilometrové délky.

Jeskyni zpřístupnil turistům Sudetoněmecký horský spolek (MSSGV) v létech 1884 - 1885 po předchozím důkladném archeologickém, geologickém i topografickém průzkumu. Přes dvě stě metrů dlouhá prohlídková trasa vede víceméně horizontálně, takže nebyla a není tak náročná na tělesnou zdatnost návštěvníků :-).
I když méně známá, jeskyně Na Špičáku rozhodně stojí za návštěvu už jen díky své neobvyklé středověké grafické výzdobě. A navíc, v současných horkých létech se zde i příjemně vychladíte před dalším motoputováním.

Příjezd

Nejjednodušší přístup je hlavní silnicí „44“, vedoucí z Jeseníku údolím Bělé do Mikulovic a k polské hranici. Ve středu Písečné z ní odbočuje vlevo okreska do Supíkovic a Velkých Kunětic. Konec obce, pár zatáček a je tu cesta k parkovišti před jeskyní. Od severu lze dojet k jeskyni stejnou okreskou z příhraniční silnice Vidnava – Mikulovice.

Okolí

Když už jsme se ocitli v příhraničí, tak využijeme příležitosti si projet nepříliš navštěvovanou severní část Jeseníků.
Od jeskyně vyjedeme směrem na Velké Kunětice (při cestě stojí v Supíkovicích komplex starých vápenek, které si lze prohlédnout) a za nimi se napojíme na hraniční silničku, vedoucí do Mikulovic. Dříve „rozdrbaná“ okreska má v současnosti hladký povrch, zaručující kvalitní a smysluplné sjetí.

Z Mikulovic pokračujeme podél „čáry“ a souběžné železniční trati do bývalého významného hornického městečka Zlaté Hory, kde se můžeme zastavit v hornickém skanzenu, kde se mlela vytěžená ruda a následně z ní rýžovalo zlato. Odtud naše cesta vede vlásenkami dále na východ, vyšplhá se do sedla Petrovy boudy pod Biskupskou kupou, a spustí se do údolních Petrovic.

Zde uhneme vpravo, abychom se lesní okreskou údolím Osoblahy vyšplhali do horské osady a křižovatky silnic Heřmanovice.
Odtud použijeme opět horskou silničku do Dolního Údolí, zahneme vlevo a šplháme vlásenkami do známé hřebenové obce Rejvíz.

Zde můžeme udělat přestávku, buďto na občerstvení v restauraci Rejvíz (proslulé svými vyřezávanými židlemi s podobiznami starousedlíků) či v sousedícím venkovním bufítku, nebo na lehkou procházku kolem Velkého mechového jezírka.
Další část cesty nás táhlým a klikatým klesáním dovede do Jeseníku, odkud se hlavní silnicí vrátíme do Písečné.

Kam za jídlem

Kousek pod jeskyní najdeme na pokraji obce na břehu rybníku slušnou restauraci, další občerstvovny leží dole v údolí u hlavní silnice. Komu by toto vše nestačilo, tak Jeseník či Mikulovice leží nedaleko :-).

Benzín

Nejbližší čerpačka se nachází na hlavní silnici v České Vsi, další jsou pak v Jeseníku. Pakliže vyrazíte na výlet, tak můžete doplnit nádrže pouze ve Zlatých Horách.

Jiří Bašný - (Odebírat články autora)