europ_asistance_2024



Jawa vyráží na cestu kolem světa

Už za týden z Prahy odstartuje naprosto unikátní projekt - motocykl Jawa 350/634 z roku 1978 se vydá na cestu kolem zeměkoule! Za řídítka se posadí známý motocyklový novinář a náš externí spolupracovník Pavel Suchý, který se pokusí jako první Čech na české motorce objet planetu dokola na jeden zátah. Náš web jako mediální partner projektu vás bude o jeho postupu přes jednotlivé státy a světadíly pravidelně informovat, ale dříve než opustí rodnou vlast, máme ještě čas se s bláznivým plánem trochu podrobněji seznámit.

ASP Group logo sesafiobank hame JAWA MITASFit neg logo monty Logo MOTOPOINT
Na začátek jedno malé upřesnění pro hnidopichy a rýpaly: motocykl s nápisem JAWA na nádrži již jednu doloženou cestu kolem světa vykonal, ovšem stejně jako měl tento stroj daleko do skutečné JAWY, měl i jeho jezdec daleko do českého původu. Přesto lze cestu Američana (podle některých zdrojů Australana) Waiganda považovat za ideový základ současného projektu – koupit ojetý levný stroj a prostě „to dát“. Jeho stroj JAWA-ČZ 125/355 byl ve skutečnosti výrobkem továrny ČZM Strakonice, nikoliv továrny JAWA, a je ve Strakonicích rovněž uložen v podnikovém muzeu od roku 1964. Pro zajímavost měl před startem na 22 000 km dlouhou cestu kolem světa již najeto 47 000 km!
Motorka, kterou si pro svou cestu vybral Pavel Suchý, je na tom se stavem tachometru podobně. Legendární sériová třistapadesátka z roku 1978, která za svůj život odchovala stovky a možná tisíce držitelů motocyklových řidičáků má naježděno více než 50 tisíc kilometrů ve službách třebíčské autoškoly. Zhruba stejnou porci teď absolvuje na cestě kolem zeměkoule bez zásadních konstrukčních úprav a s minimálním technickým zázemím, které čítá sadu základního nářadí, pár náhradních svíček a rybářskou stoličku. Veškeré přípravy před odjezdem spočívaly v provedení nejnutnějších oprav odpovídajících stáří a najetým kilometrům, a největším modernizačním krokem je náhrada původní 6V elektroinstalace moderní 12V soustavou napájenou generátorem českého výrobce VAPE Kroměříž. Více než 70 % všech součástí motocyklu je původních.
A proč se Pavel vlastně rozhodl pro stařičkou Jawičku? Tady je jeho vysvětleni: "Není přece účelem vsadit na nejmodernější ikonu cestovního stroje zahraničního původu a již nákupem utratit stejnou částku, jaká by jezdci mohla postačovat k úspěšnému završení celé cesty. JAWA spojuje emocemi celý český i slovenský motonárod, dopřává projektu dostatečně kontroverzní pozornost a přitom jde o dostatečně spolehlivý prostředek navazující stále na současnou produkci českého výrobce".
Do projektu jsou zapojeny i další české značky. Zavazadla a ochranné prvky jsou výrobky firem GRAVE a LOJZO, jezdce oblékla firma PSí Hubík, pneumatiky dodala společnost Mitas a paštiky pro Pavla na cestu pochází z Hamé Babice. Tak dlouhá cesta by se neobešla bez finanční podpory sponzorů, ale přispět na ni mohou i jednotlivci - stačí si zakoupit samolepku nebo objednat památeční "rybičku" z limitované 350kusové edice za symbolických 350 kaček na lucie@jawakolemsveta.cz.
Trasa projektu Jawa kolem světa je kompromisem možného a chtěného, a přestože neprochází úplně všemi kontinenty,  zdaleka nejde o nejjednodušší možnou variantu. itinerář vede východním směrem přes Slovensko, Ukrajinu a Rusko do Mongolska, kde má Jawa po přejezdu Altaje dosáhnout pouště Gobi. Další část vede znovu Ruskem do Vladivostoku. Odtud (Zarubino) pak trajektem do jihokorejského Pusanu a z Koreje do USA. Amerikou je trasa plánována po západním pobřeží z USA do Mexika, Guatemaly, Hondurasu, Nikaragui a Kostariky. Odtud, případně z Panamy bude třeba stroj transportovat do Kolumbie nebo Ekvádoru. Základní varianta počítá s cestou dolů přes Peru, Chile a Argentinu do Ushuai v Ohňové zemi a odtud zpátky do Buenos Aires. Záložní varianta zohledňuje možnou časovou tíseň a vypouští téměř 6000 km dlouhou zajížďku zkratkou přímo do Buenos Aires. V obou případech bude z B.A. organizován závěrečný přesun do Evropy. Celková délka trasy v kompletním provedení vychází na přibližně 45 000 km, se čtyřmi přesuny přes oceány a moře, protíná hranice šestnácti států.
O jezdci by se dalo říci, že jisté předpoklady pro cestu kolem světa má. Během své praxe novináře a cestovatele najel přes 500 000 kilometrů v sedle více než 700 motocyklů. Na svém kontě má motocyklové výpravy do Afriky, cesty po celé Evropě a evropské části Ruska i výpravy na Sibiř, na Krym, na ruský sever a do republik Dagestán, Čečensko, Tatarstán a Marij-El. K jeho motorkářským zkušenostem rovněž patří Austrálie a JAR., takže velkou část planety už dobře zná. Navíc je aktivním enduro jezdcem, takže i ruské silnice pro něj budou dost velká zívačka.
Jestli vás projekt Jawa kolem světa zaujal, podrobnější informace najdete na speciálním webu. My jsme připraveni přinášet o putování JAWY 350/634 pravidelné zprávy, a na první se můžete těšit už koncem příštího týdne, kdy to celé začíná.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 186 cm

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (114x):


TOPlist