Na začátek jedno malé upřesnění pro hnidopichy a rýpaly: motocykl s nápisem JAWA na nádrži již jednu doloženou cestu kolem světa vykonal, ovšem stejně jako měl tento stroj daleko do skutečné JAWY, měl i jeho jezdec daleko do českého původu. Přesto lze cestu Američana (podle některých zdrojů Australana) Waiganda považovat za ideový základ současného projektu – koupit ojetý levný stroj a prostě „to dát“. Jeho stroj JAWA-ČZ 125/355 byl ve skutečnosti výrobkem továrny ČZM Strakonice, nikoliv továrny JAWA, a je ve Strakonicích rovněž uložen v podnikovém muzeu od roku 1964. Pro zajímavost měl před startem na 22 000 km dlouhou cestu kolem světa již najeto 47 000 km!
![](/upload/images/cache/clanky/2013-06/25444/20130620122339-images_IMG_8522_JPG_resize_470x313__type_jpg_.JPG)
Motorka, kterou si pro svou cestu vybral Pavel Suchý, je na tom se stavem tachometru podobně. Legendární sériová třistapadesátka z roku 1978, která za svůj život odchovala stovky a možná tisíce držitelů motocyklových řidičáků má naježděno více než 50 tisíc kilometrů ve službách třebíčské autoškoly. Zhruba stejnou porci teď absolvuje na cestě kolem zeměkoule bez zásadních konstrukčních úprav a s minimálním technickým zázemím, které čítá sadu základního nářadí, pár náhradních svíček a rybářskou stoličku. Veškeré přípravy před odjezdem spočívaly v provedení nejnutnějších oprav odpovídajících stáří a najetým kilometrům, a největším modernizačním krokem je náhrada původní 6V elektroinstalace moderní 12V soustavou napájenou generátorem českého výrobce VAPE Kroměříž. Více než 70 % všech součástí motocyklu je původních.
![](/upload/images/cache/clanky/2013-06/25444/20130620122340-images_IMG_8562_JPG_resize_470x291__type_jpg_.JPG)
A proč se Pavel vlastně rozhodl pro stařičkou Jawičku? Tady je jeho vysvětleni:
"Není přece účelem vsadit na nejmodernější ikonu cestovního stroje zahraničního původu a již nákupem utratit stejnou částku, jaká by jezdci mohla postačovat k úspěšnému završení celé cesty. JAWA spojuje emocemi celý český i slovenský motonárod, dopřává projektu dostatečně kontroverzní pozornost a přitom jde o dostatečně spolehlivý prostředek navazující stále na současnou produkci českého výrobce".
Do projektu jsou zapojeny i další české značky. Zavazadla a ochranné prvky jsou výrobky firem GRAVE a LOJZO, jezdce oblékla firma PSí Hubík, pneumatiky dodala společnost Mitas a paštiky pro Pavla na cestu pochází z Hamé Babice. Tak dlouhá cesta by se neobešla bez finanční podpory sponzorů, ale přispět na ni mohou i jednotlivci - stačí si
zakoupit samolepku nebo objednat památeční "rybičku" z limitované 350kusové edice za symbolických 350 kaček na
lucie@jawakolemsveta.cz.
Trasa projektu Jawa kolem světa je kompromisem možného a chtěného, a přestože neprochází úplně všemi kontinenty, zdaleka nejde o nejjednodušší možnou variantu. itinerář vede východním směrem přes Slovensko, Ukrajinu a Rusko do Mongolska, kde má Jawa po přejezdu Altaje dosáhnout pouště Gobi. Další část vede znovu Ruskem do Vladivostoku. Odtud (Zarubino) pak trajektem do jihokorejského Pusanu a z Koreje do USA. Amerikou je trasa plánována po západním pobřeží z USA do Mexika, Guatemaly, Hondurasu, Nikaragui a Kostariky. Odtud, případně z Panamy bude třeba stroj transportovat do Kolumbie nebo Ekvádoru. Základní varianta počítá s cestou dolů přes Peru, Chile a Argentinu do Ushuai v Ohňové zemi a odtud zpátky do Buenos Aires. Záložní varianta zohledňuje možnou časovou tíseň a vypouští téměř 6000 km dlouhou zajížďku zkratkou přímo do Buenos Aires. V obou případech bude z B.A. organizován závěrečný přesun do Evropy. Celková délka trasy v kompletním provedení vychází na přibližně 45 000 km, se čtyřmi přesuny přes oceány a moře, protíná hranice šestnácti států.
![](/upload/images/cache/clanky/2013-06/25444/20130620133733-mapa_png_resize_470x222__type_jpg_.png)
O jezdci by se dalo říci, že jisté předpoklady pro cestu kolem světa má. Během své praxe novináře a cestovatele najel přes 500 000 kilometrů v sedle více než 700 motocyklů. Na svém kontě má motocyklové výpravy do Afriky, cesty po celé Evropě a evropské části Ruska i výpravy na Sibiř, na Krym, na ruský sever a do republik Dagestán, Čečensko, Tatarstán a Marij-El. K jeho motorkářským zkušenostem rovněž patří Austrálie a JAR., takže velkou část planety už dobře zná. Navíc je aktivním enduro jezdcem, takže i ruské silnice pro něj budou dost velká zívačka.
Jestli vás projekt Jawa kolem světa zaujal, podrobnější informace najdete na
speciálním webu. My jsme připraveni přinášet o putování JAWY 350/634 pravidelné zprávy, a na první se můžete těšit už koncem příštího týdne, kdy to celé začíná.
Informace o redaktorovi
Petr Poduška (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 186 cm