Dobytí Forcella Lavardet - téma Tracer rally 2024
Text: Tomáš Kabourek | Foto: účastníci Tracer rally | Zveřejněno: 26.9.2024 | Zobrazeno: 4 621x
Během 1. světové války, kdy italská armáda válčila s Rakouskem-Uherskem o Tyrolsko, vzniklo několik cest, které zásobovaly armádu. Jedna z nich je všeobecně známé passo San Boldo, které bylo postaveno otroky za neuvěřitelných 100 dní za pomoci oslů. Existuje ale ještě jedna cesta. Ukrytá mezi lesy a lomy. Oficiálně nedostupná, ale o to zajímavější. Série 14 zatáček připomínajících tenké střevo nese název Forcella Lavardet. A právě sem se v rámci Tracer rally 2024 pokusíme dostat.
Tracer rally je akce pro majitele sport-toureru Yamaha Tracer, kteří mají chuť vyrazit za hranici všedních dní. Akce, kterou každý rok od 2019 pořádá Motoshop Kabourek, a která má pokaždé jiné téma. Letošní historický a dobrodružný podtext se vinul celou akcí.
Dobrodružství připravila příroda hned první den společného ježdění. Hustý déšť doplnila postupně ještě mlha a tak si “rozhýbávací” trasu některé skupinky zkrátily. Ze základního tábora v Caranu vedly první kilometry přes passo Fedaia směrem na Giau, kde byl déšť nejhorší. Občerstvení a vzhůru zpět přes passo Pordoi. Až v údolí Fodom se počasí trochu umoudřilo a ukázalo krásy Trentinsko-Adižské oblasti Alp. Večerní pivko bylo opravdu zasloužené!
Druhý den si vodník Kebule přivstal a uvařil mlhu tak hustou, že by se dala krájet. Na pátek naplánoval trasmajstr Aleš Musil přehoupnutí passa Pennes a výjezd na Timmelsjoch s návštěvou místního muzea motorek. Je vskutku impozantní, jak se podařilo obnovit muzeum, které shořelo v roce 2021. Po ohni ani památky a muzeum je nyní ještě větší a našlapanější zajímavými exponáty. Klobouk dolů! Výlet do historie byl zakončen passem delle Palade a Mendola.
V sobotu 7. září se probouzíme do krásného slunečného dne a tak nic nebrání tomu, abychom se pokusili dostat se na legendární Forcella Lavardet. Najít tuhle část asfaltu je trochu složitější, protože i Google mapy vás pošlou na trochu jiné místo. Najdete ji ale, pokud budete hledat kapli svatého Štěpána (Kapelle Santo Stefano). Ta tu jaksi zbyla, opuštěná a zapomenutá. Sedáme na motorky a zdoláváme passo Rolle. Trasu nám trochu komplikuje závod elektrokol, kvůli kterému jsou uzavřené některé silnice a tak musíme chvíli počkat. Passo di Cereda, Duran a Ciabana jsou podstatně příjemnější, protože nejsou tak známá a jezdí tu jen místní střelci. Dostáváme se až do osady Campolongo, kde odbočujeme na SP465. Víc značek se zákazem vjezdu sem snad ani nejde dát. Silnice končí a pokračujeme po šotolině. Na druhém břehu vidíme zbytky mostu, který vzala voda. Přejíždíme přes montovaný dočasný most a cesta se stáčí do prudkého stoupání v lese. Výjezd komplikují kameny, ale i stružky vymleté vodou. Tohle není ani náhodou prostředí pro Tracery, ale nikdo nezastavuje a celá parta se vyškrábe až nahoru. Jsme tu! Magické místo, které jako by někdo ztratil a zapomněl v lese. Vyjíždíme sérii zatáček a kocháme se tím úkazem. Vedle nás šumí potok, ale jinak jsme tu sami. Až po chvíli se objeví parta na lehkých endurech. Tohle je úplný opak Stelvia!
Večer v penzionu si porovnáváme fotky a připíjíme na úspěšnou misi. Vedou se vášnivé debaty o tom, kdo má lepší kompozici. Ve finále je to ale úplně jedno. Důležitý je zážitek, který si účastníci Tracer rally 2024 odváží. A ten je velmi silný! Tak kam to vezmeme příští rok?