globalmoto_duben_nolan




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Motorové 4T oleje a jak se v nich vyznat
22.4.2010 v 01:36
Nedávno jsem měl možnost bavit se s člověkem, který je motorář a dnes se zabývá úpravami a údržbou závodních motorů pro dva závodní týmy (a předtím dělal vyhlášeného servismana) a ptal jsem se ho na doporučovaný olej. Vykládal o tom, že byl na školení (nebudu psát firmu, o reklamu mi nejde), kde se mezi jinými řešily i motocyklové oleje a z jeho povídání vyplynuly zajímavé informace (něco platí i pro automobilové oleje).

***VISKOZNÍ TŘÍDA SAE (například 10W/40)***

Co znamenají čísla v označení SAE? Uvažujme vícerozsahový (multigrade) olej, například již zmíněný 10W/40. Obě čísla v označení je vhodné posuzovat samostatně - znamenají poněkud rozdílné veličiny a měří se rozdílným způsobem.

První číslo specifikuje chování oleje při nízkých teplotách a je opatřené písmenem W, což je zkrátka slova "Winter". Pět "zimních" tříd dělí multigrade oleje do skupin: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W a 25W. Sleduje se například "čerpatelnost" oleje a mezní dynamická viskozita při teplotách -15C (25W) až po -35C (0W) - čím je zimní číslo nižší, tím se olej chová lépe i v oblasti nízkých teplot.

"Zimní" hodnota určuje základní viskozitu oleje a je bezprostředně důležitá pro automobily a čtyřkolky a pouze okrajově má vliv pro cestovní motorky a endura. Pro zbytek motorkářů je významný jiný poznatek - čím je první číslo vyšší, tím méně je třeba aditiv pro dosažení potřebné "letní" viskozity ale takový olej se pak nehodí do chladného počasí.

Druhé číslo je už pro motorkáře poněkud zajímavější - stanovuje parametry oleje při teplotách 100C a 150C. V těchto podmínkách se sleduje minimální a maximální viskozita. Oleje s vysokým "letním" číslem jsou při těchto teplotách "hustější" a teplotu je možné ještě trochu zvýšit bez rizika zhoršení mazacích schopností (snesou tedy vyšší tepelné zatížení).

Mnohé je ale jinak, než jak to na první pohled vypadá. V případě moderních a účinně chlazených vysokootáčkových motorů (vysoká pístová rychlost) se dnes stále častěji nasazují moderní ester/PAO syntetické (viz. dále) lehkoběžné oleje typu 10W/30 (pokud plní JASO MA2). Takový olej by měl být ale použitý už při záběhu takového motoru.

V této situaci se možná nebudete divit, že oleje se specifikaci 15W-20W/50 nejsou automaticky určené pro "racing" - naopak, často se hodí do motorů s nižší pístovou rychlostí a motorů chlazených vzduchem, u kterých občas dochází k lokálnímu přehřívání spalovacího prostoru. Pokud se podíváte, jaké oleje jsou doporučené pro "hrubé" motory typu V-twin nebo pro některé jednoválce, s překvapením možná zjistíte, že to právě bývají plně syntetické oleje typu 10W/50-60!

Doporučení: je vhodné dodržovat předepsanou "pozáběhovou" viskózní třídu (například 10W/40), vzácnou výjimkou jsou jen motocykly, u kterých z nějakého důvodu potřebujete olej s vyšší viskozitou (rostoucí spotřeba oleje, hlučný chod, provoz při vysokých tepotách).

***SKLADBA OLEJE***

Požadované viskozity oleje se dnes při výrobě dosahuje:
1. přísadami tj. aditivaci (levnější oleje, kdy je použitý méně kvalitní základní olej),
2. nebo ta vyplývá z dobrých vlastnosti základního syntetického oleje (PAO nebo di-/poly-esterové oleje).

Pokud je základ oleje plně syntetický (například na esterové bázi) není často aditivace VII (viscosity improovers) nutná. Takový olej vykazuje delší dobu stále parametry a není tak náchylný na tepelné, chemické i mechanické zatížení jako vysoce aditivované oleje, které vlastnosti časem ztrácejí (kdy z 10W40 pak po 3000km máte 10W25).

Špatnou zprávou je, že samotná specifikace SAE toho o kvalitě oleje moc nepoví. Jinak se po čase bude chovat olej na syntetické bázi a jinak ekvivalentní, částečně minerální olej, který je upravován VII aditivy. Bohužel, dobrým vodítkem není často ani vysoká cena - uvědomte si, že inzerce něco stojí a často se to právě cena oleje, která jí platí. Ba, ani slovo "syntetický" v názvu nezajistí skutečný syntetický základní olej - často se jedná o marketingový pojem (firma Castrol v roce 1999 vyhrála soudní spor vedený kvůli označení SynTec Full Synthetic pro vysoce rafinovaný minerální olej (Group III), když prokázala, že i nesyntetické oleje mohou být stejně kvalitní - ano, ale pokud jsou nové). P.S: Předpokládám, že plně syntetické budou esterové oleje Motul 5100 a vyšší (za jiné bych ruku do ohně nedal, pokud o jiných víte, napište je pod příspěvek).

***SPECIFIKACE JASO***

Zde se jedná o to, jak se olej chová ke spojce v motocyklu (spojka je u 95% motorek tzv. mokrá, je tedy uložená v motorovém oleji, který ji maže a chladí - u suché spojky nemusíte JASO řešit). Japonská norma JASO stanoví, jestli (a v jaké míře) jsou v oleji přítomné přísady zlepšující tření - modifikátory tření. U automobilových olejů jsou tyto přísady u moderních víceventilových motorů téměř vždy výhodou - jedná se o přísady zvyšující "kluznost" třecích ploch. Proto u většiny moderních automobilových olejů by jste u motocyklu sice dosáhli úspornějšího provozu za cenu... špatně fungující spojky(jako když v předsíní navoskujete kachličky). Výrobci motocyklů většinou použití přísad modifikujících tření nepřipouštějí - je vyžadovano plnění normy JASO MA (případně podskupiny MA2 pro motocykly s katalyzátorem), zřídkakdy MB.

Doporučení: nepoužívat automobilové oleje a vždy dodržet předepsanou specifikaci JASO MA/MA2!

***SPECIFIKACE API***

Tato specifikace není primárně určená pro motocyklové motory. Benzinovým motorům je věnována řada značení SA až SM, přičemž v praxi se označení SA až SF nepoužívají, SH je primárně pro turbo-motory a oleje třídy SL a SM se moc neslučují s požadavky JASO MA/MA2 - používají totiž modifikátory tření. Zůstávají tedy skupiny SG a nověji i SJ, přičemž novější motocyklové oleje SJ by už měly zároveň splňovat normu JASO MA2.

Specifikace API o kvalitě motocyklových olejů také nevypovídá mnoho. Základní specifikaci SG splňují prakticky všechny oleje a specifikace SJ neznamená, že takto označené oleje jsou lepší (Motorex np. označuje i své velmi drahé oleje jako SG a Castrol má prakticky vše v kategorii SJ).

Podtrženo sečteno - základem by měla být výrobcem doporučená klasifikace SAE pro mírné pásmo (například 10W/40) a plnění normy JASO MA. Pro skútry je vhodné použít speciální "scooter" olej, majitelé ATV by měli sáhnout také po speciálním oleji. Ostatní musí zvážit druh zatížení motocyklu - pro běžné zatížení vyhoví prakticky jakýkoliv olej splňující zadané specifikace, závodníci a jezdci na dlouhých trasách by se měli pídit po dražších produktech na bázi syntetických esterů nebo PAO. Občas slýchávám, že v případě, když pozorujete vyšší spotřebu oleje a hlučnější chod, může Vám v některých případech vytrhnout trn z paty olej s vyšší viskozitou (místo 10W40 pak dát 15W50).

P.S: Přeji bezporuchový chod našich miláčků!

Naposledy editováno 22.04.2010 01:59:07

1 reakcí na tento příspěvek Motorové 4T oleje a jak se v nich vyznat

22.4.2010 v 21:24 | Nahoru | #1
Jinak ten článek není nic proti ničemu jenže dost lidí stejně nedokáže použít funkci hledat

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Motorové 4T oleje a jak se v nich vyznat

22.4.2010 v 21:33 | Nahoru | #2
babuka> presne, takze se muzem tesit na dalsi vlakno "polosyntetika nebo plna sysntetika"
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Poděkování Suzuki GSX-R 600, Suzuki GSX-R 750 RTSbike 25 2.5.2024 v 19:18 Krovak
Gipro z Hayabusa Suzuki GSX-R 600, Suzuki GSX-R 750 RTSbike 5 5.1.2024 v 23:47 RTSbike
Čištění vany Suzuki GSX-R 750 RTSbike 26 13.12.2023 v 05:01 RTSbike
Rozbor benzínu Suzuki GSX-R 750 RTSbike 3 19.11.2023 v 22:24 RTSbike
Únik oleje Suzuki GSX-R 750 RTSbike 9 16.10.2023 v 20:13 RTSbike


TOPlist