Téma: Jízda po zadním-kolo,moto
 
8.1.2009 v 20:48
Zdravim existuje nejaky vztah mezi jizdou po zadnim na kole a motorce?...Tim myslim kdyz treba umim jezdit po zadku na kole budu to umet i na moto...tim myslim rovnovaha..

1 reakcí na tento příspěvek Jízda po zadním-kolo,moto

14.2.2009 v 09:18 | Nahoru | #1
U motorky(ale i kola) to o rychlosti ale o fyzice(jenom okrajově a bez vzorců!).Vše je o tom jak píše Mario Rinaldi: musí se ti točit i přední kolo! PROČ??? Jde o tzv.gyroskopický efekt=vezmi do ruky přední kolo z bicyklu za osku a rozhýbej ho ze strany na stranu-jde to v pohodě. Když ale kolo roztočíš a poté se roztočené kolo pokusíš rozhýbat ze strany na stranu, setrvačná síla nedovolí kolu vyhnout se mimo osu rotace a když chčes rozhýbat rotující kolo do stran, musíš tuto sílu překonat! Není to tak snadné jako nerotující kolo. Gyroskopického efektu se využívá např. u letadel(tzv.umělý horizont), který neustále ukazuje polohu letadla vůčí horizontu, dále to má každý tank-proto i když kopíruje podvozkem terén, míří stále na "jedno místo", dále to má např.Hubble telescop a každá družice-aby byl namířen pokud možno tam, kde ho zrovna "potřebují" a nehne se ani o mm! V těchto zařízeních se pro zaručení polohy točí min.2rotující "kola" vzájemně kolmo na sebe a tím se to "nehne", když se přidávají další rotující hmoty v jiných směrech rotace a stabilita se extrémně zvyšuje (Hubble jich má myslím 8! těch os rotace). Jde o to, že roztočené setrvačné síly mají tendenci zůstávat v takových pozicích, jako byly roztočeny.
Pro más z toho plyne, když se ti točí obě kola a jedeš úplně! rovně, jde s tou motorkou hodně dobře! Při "zatáčení" na zadním ale musíš změnit těžiště mimo osu rotace, aby si rotující setrvačné síly překonal-to se děje nahnutím řídítek nebo vykopnutím nohy(jak psal nědo přede mnou v této diskuzi). Na kole si největší váha(setrvačná síla) TY, a tím vlastně čím se dokážeš více zklidnit, tím bude jízda plynulejší. Na motorce mi to jde mnohem lépe, ale pří větších rychostech(mám větší stabilitu díky větší energii setvačných sil. Na 2 zvedám tak asi ve 25km/h-pak nějáká ta výdrž, a v asi 60km/h.zpátky na zem. Větší sranda je to na 3! Začínám zvedat v asi 50km/h a končím na omezovači ve 110km/h(převody:16/48).Mrtvý bod chytám na chvilku a řadit taky ještě neumím,ale myslím že to půjde protože to trénuju pořád! Při pomalých rychlostech nemám takovou setrvačnost a netrénoval sem to na písku jak psal mario a mám proto ještě 2měsíce pauzu v ježdění Jinak je to naprostá nirvána když ti to začne jít! A techniku to nekurví to je blbost.

(reakce na) Jízda po zadním-kolo,moto

14.2.2009 v 09:52 | Nahoru | #2
elon> pěknej rozbor
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist