globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Jak nezačít

14.9.2008 v 19:45
Vzhledem k nekonečnému příběhu o začátečnících na moto jsem se rozhodl založit toto vlákno, na kterém chci přehledně shrnout dosud napsané. Chystám se v zimě napsat komplexní text na toto téma, což bude časově náročné a zde si kladu za cíl udělat dočasný materiál, páč problematika je dost široká a obsáhnout ji kompletně bude práce na více stran. Omlouvám se proto za neucelenost následujících odstavců, které většinou vznikly jako reakce na věci, které sem si zde na fóru přečetl, a to nezřídka s otevřenou hubou. Je neuvěřitelný, jak lidé, kteří se naprosto neobtěžovali pochopit alespoň základní věci, rozdávají rádoby zasvěcené rady, které jak se zdá už řadu lidí ovlivnily, nezřídka s fatálními následky. Nemám nic proti názorům od lidí, keří se chtějí někam posunout a jsou schopni argumentovat - na druhou stranu tlachy opakující zde často vyskytující se nesmysly bez podpoření korektním odůvodněním budu mazat, páč to chci udržet krátký a přehledný.

Motto:
Ti, kdož se zabývají praxí bez vědění, jsou jako námořníci stoupající na loď bez kormidla i bez kompasu, kteří nikdy nevědí s jistotou, kam plují.
Leonardo da Vinci

Naposledy editováno 25.05.2010 11:38:56
1... 4 5 6 7

21.2.2009 v 18:02 | Nahoru | #181
Hejnoptaku> souhlas.radit může kdo chce,co chce,každý je jiný,jinak se učí a jinak vnímá.jde jen o to přiznat si svoje hranice a ty pomalu posouvat.

21.2.2009 v 18:56 | Nahoru | #182
Che> Hezké počtení a zajímavé reakce (hned se vrhnu na čtení výše uvedenéh o linku).
btw . nepíšeš do sloupku pro noviny

Jen bych si dovolil napsat i svůj názor.
Rozhořčené odezvy ohledně škatulkování podle věku mě nechávají vcelku chladným, vím že sou založené pravdivém základě.
ikdyž by se možná slušelo přisuzovat něž podle věku řidiče spíše podle délky času jaký na motorce jezdí.
Jak už bylo mnohokráte napsáno, motorky jsou posledních několik brány i jako modní zaležitost, takže se k nim uchylují i tatíci(mamky) od rodin a těm většínou už 20 není, ale vyspělí v technice jízdy taky nejsou. Můžete namítat, že mají povětšinou rozum, ale jak bylo uvedeno, leckdy rozum nestačí. Pár příkladu znám z okolí, bohužel i těch co nedopadli dobře, na druhou stranu znám i hodně mlaďasů co jezdí s rozumem, takže paušalizovat se všechno nedá, přesto je z mého pohledu šance u mladíka tak 2x větší, že si v lepším případě jen namele.

Další bod, na který bych rád upozorníl, a který tu byl zmíněn jen částečně, je jízda více lidí tzv. ve skupině. Více lidí znamená více jízdních stylů, různorodých zkušeností, různých strojů a několikanásobně vetší šance kolize.Ostatně jak to všichni známe, člověk je tvor soutěživý, ale leckdy soutěživost přeroste vrozenou opatrnost a to už je jen krůček od prů**ru. Nechci tu moralizovat, ale i starému zkušenému "psovi" se může při kombinací i jiných faktorů stát osudným to, že se nechal"vybláznit".

Takže vy všichni ostatní, kerých se to "netýká", zkuste si třeba někdy při jízdě položit otázku "co kdyby...."

Buďme na sebe ohleduplní, prože je nás čím dál víc a silnice je jen jedna

21.2.2009 v 22:51 | Nahoru | #183
To je moc hezky napsany Proto odmitam kohokoliv kdo me rika svez se na mi motce.Vim,ze jsem s moji motkou zzita,vim co mi odpusti,mam v ruce brzdy a je moje.Jaka koliv jina je jina a ja ji neovladnu a nejde jen o silu motky,ale u me jse i o nastelovani spojky ci brzdy,muze se zdat,ze je to kravina,ale me to dokaze pri jizde rozhodit a vim,ze se nebudu soustredit na jizdu.

22.2.2009 v 15:29 | Nahoru | #184

Che>Zephyre-Rex> se tady snažíme poradit rozbíječům motorek, jako seš ty

nevšiml jsem si, že by jsi tady udílel bažantům rady jak drhnout po okruhu......

17.5.2009 v 21:11 | Nahoru | #185
Mě se to líbí.je to hezky napsaný,souhlasím s Che...ikdyž jsem cucák na H9

21.5.2009 v 20:39 | Nahoru | #186

Dost lidí v autě očekává od motorky, že bude ta "rychlá". A když ne, jsi pro ně snadný cíl, zlepšit si své ego.

Když jsem sedlal 150 scoota 2-T jsem si toho užil dost, do kopečku jsem je osolil, zrychlení rakety a pak na rovince to jelo,
podle větru, 120 max. a když to ti blbečci zjistili, Pantheon vypadá robustní, myslím, museli mě hned předjet kdekoliv. Jo to byly časy

21.2.2010 v 15:50 | Nahoru | #187
tak jsem s velkym zajmem procetl to tema o babach... a tohle tema jsem naopak neprocetl.. dycky jen zacatek odstavce, pokud byl o necem, co me zaujalo - cetl sjem, jinak jsem sel na dalsi.

A zaujal me ten predposledniv prvnim prispevku:
Che:
Hele lidi, vysvětlí mi někdo konečně, co je myšleno těma kecama o mozku, o tom mít to v hlavě srovnaný a tak podobně? Fyzika jízdy je neúprosná - silná mašina má široký gumy a je třeba postatně delší čas na to abych ji naklonil a zatočil, má výkonější, ale v důsledku toho mnohem hůře dávkovatelné brzdy. Síla motoru vyžaduje zkušenou ruku při dávkování plynu. Z těchto důvodů prostě a jednoduše nepatří do rukou začátečníka. Vyvraťte někdo tyhle věci. Tlachů sem už slyšel spoustu a číst to furt dokola mě nebaví

Osobne zastavam nazor, ze zacit lze temer nacemkoliv. Dulezita je vyzralost ridice, ne vykon motorky. Nedoporucuju litrovy SS typu GSXR1000 apod. Hayabusa nebo ZZR14 sice jede jeste vic, ale myslim si ze poskytuje vic casu na korekci chyb.
Sam jsem najezdil spoustu km na Jawe 250/350 a pak jsem mel delsi pauzu. Krome jineho taky jezdim na kole.
Nakonec jsem koupil starou GPZ1000RX, 300 kg, 125 k, 270 kmh. Myslim si ze silnejsi motorka na zacatek vubec neni chyba, ale naopak udrzuje repsekt po delsi dobu.
Osobne si prave narozdil od Che myslim, ze ridic se zdravym mozkem muze klidne zacit na velky (cti nebezpecny) motorce. Je treba si ovsem priznat, ze vetsina kluku kolem 21 let, nebo mladsi ten "zdravej morek" jeste nemaj. Samozrejme soudim podle sebe. Vim ze kdyz jsem jezdil na jawe, neznal jsem nic jinyho, nez tu hyenu drzet v hruze, hlavne aby nepadly otacky, protoze to by se muselo radit a ono nebylo kam, padla by rychlost dolu, a ja jako bezcitny pilot bych ji trapil na tu trojku nebo nedej panbu dvojku az by se chudacek uhnala. Jde o to, ze silna motorka umozni jet vzdy tak rychle nebo takovym zpusobem jak chci ja a nemusim se prizpusobovat stroji. A na udrzeni emoci na uzde staci zdravy mozek.
Argument ostrych brzd vyzadujicich vetsi cit, ktery zacatecnik nema...nepovazuju za relevantni vubec. Moje kolo ma citlivejsi bbzrdy nez hodne supersportu a mozna podobne citlyvy jako nynejsi r1. I kdyz se to tezko porovnava, ta ovladaci sila na kole je asi mensi.. Ale 180mm kotouc ve predu funguje vcelku nekompromiste, umi zastavit kolo, umi prehodit kolo.. co ci zamanes... Na r1 brzdim 2 prsty na kole jen 1.

Pro shrnuti - pilot ktery ma MOZEK - tim myslim kluka, kterej je schopnej pred zatackou zabrzdit na pruijezdovou rychlost odpovidajici tomu, co zvladne projet.
Ja v 17 kdy jsem dostal A papiry MOZEK nemel.. umel jsem jen drzet hefta na dorazu. Ale jawa nedosahovala nejakych zavratnych rychlosti, takze s tim nebyl problem.
Ale pokud nekdo vi, ze se nenecha zlakat opojnym zrychlenim, nebo potrebou vysokejch cislic na display.. cili ma MOZEK - muze sednout na cokoliv. Ma relativne dost vysokou sanci na preziti, mozna ne o moc nizsi, nez nekdo, ksdo si na r1 mysli, ze ji ma v ruce a v provozu ji "zkusene" honi do krajností... pri kazde druhe vyjizdce...

19.5.2010 v 11:34 | Nahoru | #188
Slow a Che

7.8.2010 v 12:15 | Nahoru | #189
Já s panem Che naprosto souhlasím , sám začínám, myslím si o sobě, že mozek mám, v provozu jezdím pouze autem, na kole aktivně ... A přesto jsem toho názoru, že na silnou fakt nesednu ... Ne jako první stroj ... dá-li bůh, možná se rozhoupu na 500, ale reálněji to vypadá na 250, přijde mi to fajn "škola" ... není to tak pomalé, jede to a je to docela obratné a o to jde. Jistě budu dělat chyby ... i v prvním autě byl motor nic moc a děkuji zato ... Díky tomu, jsem se naučil víc sžít s motorem, věděl kdy řadit, protože jinak to začalo zpomalovat a podobně . Teď už jezdím v trošku silnějším autě, které má výkon i na bezproblémové předjíždění na dálnici. Kdybych v tom seděl prvně - dá se to, ale plyn je více citlivý atd ... mně tedy rozhodně více vyhovuje nejdříve slabší stroj a postupně výš. Mozek mám, ale prostě když ujede noha/ruka ... to že vím, že mám jet opatrně je zcela irelevantní ... už vám to nijak nepomůže .

Je to sice delší cesta - ale podle mě bezpečnější a o tom to je ... neplánuju se zabít ani zmrzačit a můj strop na motorku mých snů vidím někde kolem 750 ... netoužím se honit 200 km/h po dálnici ...

Když jsem oznámil kamarádům, že hledám reflexní vestu - vysmáli se mi ... fajn, mně je to fuk ... ale já prostě chci jezdit bezpečně, takže v tom jezdit budu ... Mě nezajímá, že to není stylové, ale důležitější je fakt, že budu o něco více viděn ... "Předcházet - né řešit průser" je mé moto ... A to že si moto neužiju když budu jezdit předpisově ... nemyslím si, každý to vidí jinak :) ... Autem jezdím x let a nemám problém jet na úseku kde je 30 jet skutečně těch 30 k/h ... Každý je jiný ...

Naposledy editováno 07.08.2010 12:37:35

11.9.2011 v 22:37 | Nahoru | #190
moc díky Che za tohle téma, můžeš si mě zařadit do seznamu těch, které jsi nejen přiměl se zamyslet(nebo spíš vystrašit ),ale především změnit názor na to, jakou motku si koupit do začátku. Já jsem díky tátovi od malička blázen do silných motorů a jejich užasnýho zvuku, auta nebo motorky to je jedno, a mít doma pořádnou mašinu byl vždycky můj sen. Teď sem se rozhodla si ho splnit a chtěla pořídit Horneta 600, ikdyž nejsem blázen a mám se ráda, měla sem utkvělou představu o tom, že těch 70kw bez problému zvládnu. S řízením auta mám bohaté zkušenosti a dokonce bych řekla, že mám vysloveně čuch na krizovky a chladnokrevné reakce. jezdím sice teprve 4rokem(cca 50tkm), ale za to ve velkém provozu a každý den. Motoškolu jsem taktéž udělala bez předchozích zkušeností bez problému, řízení mám v krvi(teda až na ten stále nepříjemný pocit při naklánění do zatáček). To vše mi v hlavičce udělalo jasno o tom na co mám...teprve nyní si ovšem uvědomuji, že není kam spěchat a pokud chce být člověk v něčem mistr, musí nejdříve dokonale zvládnout základy. a toho určitě rychleji dosáhnu na něčem klidnějším a ovladatelnějším. už sem začala koukat po er-5 nebo cb500 a možná skončím u nějaké 250tky. Možná si mě postrašil až moc!

11.9.2011 v 23:23 | Nahoru | #191
Tak já nejsem zrovna příklad, po nějakém svezení se na pionýrech, pak "služební" J 250 a Číza 175, nějaké kilometry na MZ 250. No a počátkem devadesátých let přišla možnost koupě velké, těžké Hondy 750. Havárie jedna, výlet do příkopu - pohoda...

ALE!!!: Dnešní provoz je úplně jiný, horší. Už nejde jen o množství aut, ale taky stav silnic a mnohem větší počet motorkářů. Takže se dá říct, že jsem přežil asi taky díky tomu, že prostě tehdy bylo kam uhnout nebo zrovna v protisměru nic nejelo.

Tudíž se ztotožňuju s Chem, na velký bajk prostě postupně a relativně pomalu.

Ještě k rádcům, vlastně "rádcům": Někdy jsou tady mladým zajícům podány tak neuvěřitelné bludy, nejen v otázce "jaký motocykl", ale i v technické záležitosti. Posledně si vzpomínám, že jsem byl jistým napadnut, že sjeté kotouče se nemohou zvlnit tak, až se zablokuje kolo. Moc si z toho nedělám, koneckonců si nevzpomínám, že by tam onen dotyčný byl a já vím, co jsem viděl. Děsí mě, že po téhle radě budou mladí střelci s lehkým srdcem vesele pelášit na odrbaných kotoučích, protože je to vlastně v pohodě... Než teda přijdu s "užitečnou" radou, promyslím si, co tím mohu způsobit. Rada: "Kup si motorku, na jakou se cítíš", je hloupá a může stát život (možná přitažené za vlasy, ale pravdivé...)

11.9.2011 v 23:44 | Nahoru | #192
A už je to tu zase:

Všechny zdravím,

poohlížím se po motorce, kterou můžu řídit od 18 let.

Nejlépe silnější - otevřenou a v TP 25 kW.
Nějakou silničku... Ať už naháče nebo klasiku.
A s přiměřenou spotřebou.

Cena do 65 000,- a r.v. od 2000.
Nyní mám Aprilia RS 125 r.v. 2007, otevřenou 18 kW. Ale motor se mi zadřel a spotřeba je neuvěřitelná.

Díky za všechny návrhy.

1 reakcí na tento příspěvek Jak nezačít

16.9.2011 v 07:39 | Nahoru | #193
Che- kdy se tu objeví nějaké nové výchovné pokračování? Ráda Tě čtu! Opakování je matka moudrosti a já rozhodně chci přežít

16.9.2011 v 12:28 | Nahoru | #194
To jsou zas tisice vet s jednou jedinou myslenkou furt dokola a dokola a dokola.....prijde mi to zbytecny.
kdyz je nekdo kokot, stejne i kdyz mu to tisickrat reknes tak se nepouci.
Docela te obdivuju, ze te to bavi

17.9.2011 v 20:11 | Nahoru | #195
Sphere> po stránce technické a pedagogické sme to myslím už docela vyčerpali teď přijde třetí kolo, kerý bude o psychologii a tan si rozpitwáme, co k tomu lidi nutí

1 reakcí na tento příspěvek Jak nezačít

18.9.2011 v 17:18 | Nahoru | #196
Che: dík za túto diskusiu.. niektoré veci sú fakt zaujímavé, niektoré nie.

Momentálne si robím autoškolu, mám za sebou 2 jazdy na Yamahe FZ 6 N. Nikdy pred tým som na motorke nesedel.
Začínam už chytať "zručnosť" a na druhej jazde si už motorka so mnou nerobila, čo chela.

Podľa inštruktora jazdím lepšie, ako väčšina ľudí, čo majú za sebou všetky jazdy + kondičné jazdy.

Často to je o veku. S vekom často prichádza istá zodpovednosť a narastajúci "rozum". Ako ale podotkol niekto predo mnou, ak je niekto debil, vek nerozhoduje.

A názor, že začínať postupne.. Určite to má svoje výhoda, keď to doporučuje toľko motorkárov.
Nie je ale myslím si odveci, začínať rovno na silnejšej motorke (samozrejme nie Busa a podobné..), kde sa s ňou môžem rovno zžiť a tak skôr pochopiť, ako sa daná motorka správa, čo na nej môžem a čo nie, ...

Ale jedna vec je dôležitá a zásadná, a tú mi opakuje stále dookola môj inštruktor - jazdi rozumom, nie svalmi.

18.9.2011 v 17:24 | Nahoru | #197
Belqo> takže bude ss šestka, sedmpade nebo litr??

18.9.2011 v 17:30 | Nahoru | #198
Che> nie nie, bude chopper :) zrejme vz 800 marauder.. SS ma nejak nelákajú..

doteraz sa mi hrozne nepáčili napríklad naháče, ale odkedy som prvý krát sadol na ten v autoškole, zaľúbil som sa :D takže mám dilemu.. peniažkov málo, lásky veľa

18.9.2011 v 17:34 | Nahoru | #199
technická poznámka - teď to píšu se zlomenejma žebrama a rukou f gypsu - ojel sem za 35 let 10 aut a 13 motek, mám najeto celkem přes mega a byl to první kreš - scházelo mi na uhejbák asi 20 čísel - gdybych seděl na ER5, tak bych to dal

Naposledy editováno 18.09.2011 17:35:17

18.9.2011 v 17:34 | Nahoru | #200
Koukám, že zrovna dnes je v TOP jedno vlákno o jedné z věcí (i s vysvětlením příčin), která pro začátečníka i na 600F, v dnešní době - na motorce pro holky, může znamenat držkopád.

Inu typický příklad "sportovní" geometrie, lepší vidlice, širší a tužší gumy v praxi.
E: spolu s vyšším výkonem....

Naposledy editováno 18.09.2011 17:35:11

28.3.2014 v 00:46 | Nahoru | #201
Ahoj lidičky . Koukám že tu dlouho nikdo nepsal no snad to někdo uvidí .
Jen jsem chtěl poznamenat také něco k tématu .
Jsem toho názoru že je sice dobrá věc učit se tak že nejdříve malou pak větší a tak dále , ale není to všespasitelné .
Musím ovšem přiznat že odstupy ve výkonu motorek co jsem jezdil vůbec nebyly ideální v podstatě z malého hned do velkého ale abych nezakecal myšlenku .
Když nepočítám začátek na babetě a poté cca 36 000 km na dvouch strojích ČZ 175 tak jsem po několikaletém odstupu šel do toho co mám teďka (BMW R850R ). Důvod skoku jsou jak jinak finance prostě jet stylem 175 , 350 , 600 , 1000 to bych neufinancoval ani kdybych se na hlavu postavil .

Jde o to že ty zkušenosti co jsem měl na ČZ 175 ( troufám si tvrdit že mi to na nich šlo dobře a to včetně sněhu ) Jsem klidně mohl zmuchlat do kuličky a hodit za hlavu protože po první jízdě mi bylo jasný že vlastně jedu od začátku jak v první třídě ve škole. A dokonce dost věcí se musím odnaučit ( jiné grifi při brždění motorem a manipulace s plynem při řazení v téhle disciplíně vám bawor opravdu nic neodpustí atd... ) I když jsem měl teda ještě mám před Baworem dost respekt a přiznávám že při koupi jsem se rozhodoval pouze srdcem a rozum jsem nechal doma tak nelituji , do toho boxeru jsem se totálně zamiloval i když jsem spíše na čopříky
Takže ať slabá nebo silná každá chce svoje
A u silnejch mašin si myslím že hodně záleží jak co komu sedne .
Měl jsem možnost se projet na několika mašinách
A třeba Suzuki GSX-R 1000 by mě nejspíše sežrala a vy***** hnedka v první zatáčce .
Ale takovej tank jako je Intruder 1400 nebo 1800 to byla nádhera kochačka , srdcovka.

Všem co měli nervy dočíst to moje povidání do konce přeji hodně šťastných kilásků a ať se daří .