bmw_r1300gs_cartec




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: F850GS / F750GS Decat
Čus, mám na vás dotaz, vlastně dva. Přemýšlím, že nahradím ten plechový nesmysl co mám pod kyvkou, k tomu určenou trubkou.

První dotaz, co to vlastně je? REZONÁTOR

Na internetu jsou tři tábory - katalyzátor, přední tlumič nebo dokonce rezonátor . V rozpadu BMW dílů je to nazvané jako "přední tlumič výfuku". Druhý díl, kde je lambda, mají označený zase jako "sběrné výfukové potrubí".
Jak jsem tu byl ale upozorněn, má se jednat o tlumič nebo rezonátor ale ne kat. Katalyzátor by tedy měl být podle tohoto tvrzení válec v díle označeném jako sběrné potrubí. Tady na fóru jsem se ale dočetl, že kat je většinou za lambdou.
Abych to ještě více zkomplikoval, já mám ty sondy dvě-před a za válcem prvního dílu (rozpad dílů BMW pro novější modely už není pro veřejnost dostupný). Zřejmě rozdíl EURO 4 a 5.
V případě dvou sond je kat údajně mezi.

Ovšem, když si dám do googlu něco z hesel - F750GS (F850GS) catalys, decat, midpipe nebo resonator - vyskočí na mě vždy a všude právě tahle "věc", krabice, nazývaná přední tlumič výfuku. Včetně stránek výrobce výfuků.
Je v tom trochu hokej všeobecně.

Ještě poddotaz, tlumič by měl z podstaty brzdit a rezonátor naopak zrychlovat plyny, ne? Měl jsem vždy představu že rezonátor je válcového tvaru...

A druhý dotaz s tím související, jak moc ovlivní průchozí trubka parametry motorky? NIC EXTRA SE NEKONÁ

Četl jsem něco málo o problematice protitlaku ve výfuku, malý vs velký, pracovní teplota motoru atd. V případě menšího protitlaku by to teoreticky mělo ovlivnit kroutící moment ve spodním pásmu (k horšímu).
Je to tak? Poznám v tomhle případě vůbec rozdíl? Lépe řečeno, dokurvit asi něco z dlouhodobého hlediska nemůžu, ne?
Nebo ještě jinak: k nadměrnému opotřebení konkrétních dílů z důvodu absence docházet nebude, že? ???

Důvodem zvažované výměny je zvukový projev, o nic jiného mi nejde. Trochu zhrubne, ale je to stále v mezích.

Díky za objasnění.







https://dominator.pl...DECAT-2018-2020/1932





Naposledy editováno 11.12.2023 12:59:24

F850GS / F750GS Decat

Skvělá odpověď, děkuji! 8.12.2023 v 22:46 | Nahoru | #1
Koupil jsem, namontoval, zkusil,.odmontoval a vrátil tam ty kamna. Podotýkám, že ne s originálním vyfukem, ale s Mivv Oval. Řvalo to, střílelo, ale hlavně horkej vzduch z výfuku roztavil držák SPZ, kterou jsem ztratil.
S origo vyfukem to může fungovat líp, ale nezkoušel jsem.
Tu decat trubku pořád mám a je k dispozici.

F850GS / F750GS Decat

9.12.2023 v 08:17 | Nahoru | #2
Kombinaci s laďákem jsem viděl v nějakém videu a máš pravdu, je to moc. Každopádně zajímavá informace, že ta almara zadržuje tolik tepla.
Vlastně si tak uvědomuju, chvíli po zastavení jsem schopný položit ruku na výfuk. Otázka je co se stane, když to teplo pošlu dál...
K tvé příhodě roztaveného držáku - není ten Mivv kratší a blíže k motorce? U origo výfuku mi přijde, že tenhle problém nastat nemůže.

Jinak teda zatím zastávám názor, že se jedná o nějaký Gréta tlumič, který je všude po internetu chybně označovaný jako katalyzátor.

F850GS / F750GS Decat

Skvělá odpověď, děkuji! 9.12.2023 v 09:42 | Nahoru | #3
Pokud máš 2 lambdy, tak kat bych hledal mezi nima.

F850GS / F750GS Decat

9.12.2023 v 10:53 | Nahoru | #4
Kat je v tlumici, kde se sbíhají kolena výfuku, ladak můžeš dát, ale ten tlumič tam nech, ty sondy řídí směs do válců

F850GS / F750GS Decat

9.12.2023 v 18:22 | Nahoru | #5
Kat samozřejmě nechám, a originální výfuk(koncový tlumič) bych naopak zachovat chtěl.
Jde mi jenom o tu krabici pod kyvkou. Zda se motorka obejde bez ní, tak aby se nic zásadně nepodělalo.
Dovedu si představit, že orig koncovka třeba není stavěná na takové teploty, které tam potom půjdou, nevím...

Jinak moje nevědomost. Myslel jsem si, že rezonátory mají za úkol něco jiného. Podle videa by to mohl opravdu být on.



Jinak poznamenal, že katalyzátorů může být po cestě víc...

F850GS / F750GS Decat

9.12.2023 v 18:55 | Nahoru | #6

Důvodem zvažované výměny je zvukový projev, o nic jiného mi nejde.


Ach jo ... A to jsem si myslel, že tohle tu řeší šestnáctiletí a pak ještě úplní retardi. Ale evidentně jsou věci, na které IQ nemá vliv.

F850GS / F750GS Decat

9.12.2023 v 22:20 | Nahoru | #7






Důvodem zvažované výměny je zvukový projev, o nic jiného mi nejde. Trochu zhrubne, ale je to stále v mezích.

1 reakcí na tento příspěvek F850GS / F750GS Decat

10.12.2023 v 10:35 | Nahoru | #8
Téma: K čemu je dobrej rezonátor ?



Naposledy editováno 10.12.2023 10:37:00

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) F850GS / F750GS Decat

10.12.2023 v 12:02 | Nahoru | #9
TomasNBK> Správná otázka je: Víte prosím o někom, kdo v Praze ladí ECU?

(reakce na) F850GS / F750GS Decat

10.12.2023 v 13:20 | Nahoru | #10
Kohlstein> Díky. Jsem si vědom toho, že ovlivním parametry. S dovolením bych tvůj návrh otázky přeformuloval: Myslíte si, že ladit ECU bude nezbytně nutné?

750 není žádnej závoďák, spíš stroj na couraní, turista. Pokud přijdu o "1" Nm nebo hp tak mi to asi nevadí. 95% lidí s laďákem taky neupravuje ECU.

Proto jsem založil tohle téma. Už vím co to je (ačkoliv to půl zeměkoule nazývá katalyzátorem), teď by mě zajímalo zda se to z dlouhodobého hlediska může negativně projevit na fungování stroje. Se zvýšenou spotřebou nebo lehčí ztrátou tabulkových parametrů jsem smířený. Někde se píše, že rezonátor je "důležitý" pro správné fungování, jinde zase aby se vyhovělo EU/Greta požadavkům.

Alespoň za to nebudu muset tahat tolik, abych z výfuku dostal nějaké tóny, takže v závěru přínos

F850GS / F750GS Decat

10.12.2023 v 13:50 | Nahoru | #11
Nevim, jestli tohle je motorka u ktere ma “tahání nějakých tónu” vyznam, ale to je tvuj boj. Pokud motorka takovou úpravou neco ztrati tak kvuli tomu, ze nejaky dej v motoru probíhal lepe a ted probiha hůře, na to ses asi ptal? Nic s tim delat nemusis. Kdyz jsi ochotny obetovat to jak to funguje hluku, tak je mozné tomu obetovat i dalsi veci jako roztekle plasty a pripadne vetsi opotřebení?
Jinak zvuk i výrobce resi montazi sportovního tlumice - maji ho primo v katalogu doplňku, proc chces objevovat jinou cestu nez jak to delaji vsichni ostatni?

F850GS / F750GS Decat

10.12.2023 v 18:56 | Nahoru | #12
Tak to je čistě subjektivní věc u jaké motorky má nebo nemá význam tahání tónů.
Proč zvukaři používají ekvalizér nebo muzikanti ladí své nástroje? Posloucháš muziku? Máš rap i rock nastavený na flat?
Já mám zkrátka rád, když motorka nějak zní.

A myslím že nejsem sám.
Ten kdo jel konkrétně na téhle motorce mi dá za pravdu, že žádná extra melodie se tady nekoná. Jak projev motoru tak projev výfuku. Proč se říká BMW motorkám často šicí stroje?Železářství?...S motorem nic neudělám, ale s výfukem můžu.

Většina lidí má jen dva pohledy. Mám laďák-dělám bordel, nemám laďák-nedělám bordel. Proto tohle téma nevzniklo.
Koncovka výfuku dle mého funguje z 80% jako volume a nikdo už neřeší charakter zvuku. To mi bohužel nestačí, já si chci hrát s tím ekvalizérem a ne dělat bordel. A už vůbec mě neuspokojuje jezdit s vyndaným db killerem. Bohužel v tomto případě šlo BMW úplně špatnou cestou a tím rezonátorem celý zvuk motorky zabili-opět, dle mého názoru. A trubka je pro mé potřeby ideální řešení.

Nemám problém s tebou detailně rozebrat proč to neřešit koncovkou, ale myslím, že jsem ti už odpověděl. Další aspekty jsou design (taky subjektivní věc) a nebudu lhát, i poměr cena/výkon. Nedám za Akrapa 20k když dostanu co nechci.

Stran těch spálených plastů. Samozřejmě tuto informaci neberu na lehkou váhu, ale taky jí beru s rezervou. Protože jinak by to těm stovkám lidí, kteří ten rezonátor vyhodili, a kterým se to nestalo, měl někdo řict, že mají asi problém. A nikdo se o tom ani slůvkem nezmínil. Myslím si totiž, že to spíš byla souhra špatných okolností, stejně jako když ti originální koncovka výfuku propálí kufr.

Co se týče většího mechanického opotřebení dílů z důvodu absence rezonátoru, je to na co se od začátku ptám. Co a zda-li vůbec. Ale rád bych dostal konkrétnější odpověď. Vaření z vody typu "nedělej to", "podle mě to nebude fungovat" mi moc nepomůže. Pak samozřejmě zvážím, zda mi to stojí nebo nestojí za celkový výsledek.

Zvládl jsem se ještě dopátrat k informacím, že k žádné citelné deformaci nebo změně jizdních vlastností nedochází. Není to na papíru graf z brzdy, ale výpověď několika majitelů. Takže bez záruky.

Omlouvám za takový eseje, jsem si toho vědom, ale to je prostě problém tohoto fóra. Místo toho aby se tady položila jednoduchá otázka a pak se věcně diskutovalo, člověk se stále musí obhajovat proč se na to či ono vlastně ptá. K tématu málo nebo vůbec nic, a pak to tu vypadá jak to vypadá. Přijde kdejakej mudrlant a hodí ti do placu "funguje to, nesahej na to" "další kretén co chce dělat bordel". Nakonec je vlákno (a nejen vlákno) pro ostatní zájemce o problematiku nepoužitelný, protože ostatní otráví se tou kupou hnoje prohrabovat.
Snažím se ze začátku všemi informacemi k tématu eliminovat nedůležité otázky, ale je pravda, že všechno obsáhnout nejde. Navíc rád bych tu nechával něco z čeho můžou profitovat v budoucnu i ostatní. Na hnojení fóra jsou tu jiní experti.


Abych to shrnul

Co to je: rezonátor
Ladit ECU: netřeba
Změna vlastností: ne
Nadměrné zatížení (opotřebení) dílů: ???

F850GS / F750GS Decat

10.12.2023 v 19:03 | Nahoru | #13
Ona ale vetsina lidi co tenhle dil vymeni dava i ladak ne? Kombinaci ysvod + seriovej tlumic asi hned tak nekdo nema…

Jinak na zesiku mam nastavené “direct source” takze bez korekci

1 reakcí na tento příspěvek F850GS / F750GS Decat

10.12.2023 v 19:27 | Nahoru | #14
No všimnul jsem si, že mají buď to nebo ono. Oboje dohromady už řve (hodně záleží na tom koncovém tlumiči)

Samozřejmě je lepší mít referenci v podobě reálného zvuku, video dost zkresluje, ale pro představu. Jak by se mi to líbilo je v čase 1:00 prvního videa nahoře.

Jak to rozhodně nechci je tady v čase 5:50



nebo tady, čas 0:50



Naposledy editováno 11.12.2023 12:36:42

F850GS / F750GS Decat

11.12.2023 v 19:28 | Nahoru | #15
1 je rozhodně katalyzátor a 7 je tlumič, rezonátor atp. A s tím kroutícím momentem máš pravdu, klesne, protože si sebral ve výfuku odpor, nejlíp pak naladit na brzdě

F850GS / F750GS Decat

11.12.2023 v 19:34 | Nahoru | #16
Tlumiče fungují na několika principech, jedním z nich je rezonace, rezonátor znamená tlumič jako tlumič hluku, když jsem byl menší tak kamarádi co "tunili" auta tak s oblibou říkali laděné koncovce

F850GS / F750GS Decat

11.12.2023 v 19:58 | Nahoru | #17
Podobný příběh mám i já. Když mi bylo 18, koupil jsem to a namontoval na auto (CRX), aniž bych pořádně věděl co to dělá. Bylo mi řečeno, že to urychluje odvod spalin a že to pojede "krutě". Nejelo Vlastně jsem dál neřešil co to má dělat a žil v tom až do teď.
Jenže když jsem začal opět pátrat, dočetl jsem se, že údajně sportovní rezonátory opravdu urychlují odvod spalin. Kdežto ty klasické, montované do sériových přibližovadel mají primárně funkci tlumící (a ne výkonovou)... a teď babo raď.
Což by trochu nahrávalo mé teorii, že je to teď hlavně jakýsi kompromis ve výkonovém naladění, ale především splnění určitých směrnic, limitů, kterými se v poslední době ohání EU.
A jestli ne, tak je na hlavu postavené to, že bych sebou měl tahat (a platit) 3kg nerezu jen kvůli "1" hp nebo Nm.

Pokud snížený tlak ve výfuku nemá negativní dopad na nějaké součásti motoru (ventily nebo něco podobného), tak půjde pryč.

Naposledy editováno 11.12.2023 20:16:30
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Úprava originál držáku navigace BMW... BMW F 750 GS, BMW F 850 GS Adventure Vikou 2 Dnes v 09:10 Woodpec
F 800 GS - 2024 [1, 2, 3] BMW F 800 GS 1705ol 87 25.4.2024 v 10:45 Míra1970
Výber cestovného endura [1, 2, 3] Yamaha Tenere 700, BMW F 850 GS, KTM 790 Adventure R... Metric 61 16.4.2024 v 08:33 Metric
Rada při výběru cestovního endura [1, 2] Suzuki DL 1000 V-Strom, BMW R 1200 GS, BMW R 1200 GS... karosa 44 16.4.2024 v 07:49 Koudy01
Pojeď do Italie [1, 2] BMW F 850 GS lábuss 35 31.3.2024 v 20:22 Rohal


TOPlist