globalmoto_kveten




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Olej
Zdravím koupil jsem si Hondu cx500. Předešlí majitel ještě nevyměnil olej. Takže mě čeká výměna.

V oficiálním manuálu se píše SAE 10W40

SAE 10W-40 Tyto oleje jsou většinou označovány jako polosyntetické, avšak toto označení je zde naprosto zavádějící. Pro dosažení žádané viskozitní úrovně se již používají i směsi základových olejů, a to v různých kombinacích, např. PAO a hydrokrakový olej, PAO a rozpouštědlový rafinát, hydrokrakový olej a rozpouštědlový rafinát. Kromě těchto směsí se používají i čistý hydrokrakový olej a výjimečně i čistý rozpouštědlový rafinát. Z tohoto výčtu je vidět, že v této viskozitní třídě lze skutečně nalézt polosyntetické oleje, ale i minerální oleje jsou naprosto běžné.

Někdo tvrdí polosyntetické, někdo zase minerální.....

Má někdo nějaké dlouho dobé zkušenosti s touto motorkou ? Jinak já sem rozhodnutej že tam naleju SAE 10W40. Což jestli jsem to dobře pochopil je něco mezi polosyntetikou a minerálem.



combust> jasně že moderní oleje jsou řidší. Moderní oleje nají v sobě kupu aditiv proti oxidační stabilitě, pěnení, lepší cerpatelnosti za studena, rozpouštění karbonu atd. Proč v moderním motoru není prakticky žádný karbon, který se dřív dal škrábat šroubovákem? Právě tyhle všechny aditiva olej naředí. Když vemu z regálu např Castrol 5w40 z přelomu milénia, tak je hustší než moderní 5w40. Částečně je to taky díky Bruselu (požadavkům na nižší tření a s tím spojené emise).

(reakce na) Olej

2.3.2023 v 18:39 | Nahoru | #2

Fueltank píše: combust>.... Když vemu z regálu např Castrol 5w40 z přelomu milénia, tak je hustší než moderní 5w40. Částečně je to taky díky Bruselu (požadavkům na nižší tření a s tím spojené emise).


Po 20-25 letech nepochybně dojde ke změnám v molekulární struktuře , takže ti to "zhoustnout" mohlo. Ovšem takové tvrzení by muselo podpořeno měřením viskozity, aby to mělo nějakou váhu. A muselo by to být měřeno na přelomu milénia a teď.

(reakce na) Olej

2.3.2023 v 22:33 | Nahoru | #3

Fueltank píše: combust> jasně že moderní oleje jsou řidší. Moderní oleje nají v sobě kupu aditiv proti oxidační stabilitě, pěnení, lepší cerpatelnosti za studena, rozpouštění karbonu atd. Proč v moderním motoru není prakticky žádný karbon, který se dřív dal škrábat šroubovákem? Právě tyhle všechny aditiva olej naředí. Když vemu z regálu např Castrol 5w40 z přelomu milénia, tak je hustší než moderní 5w40. Částečně je to taky díky Bruselu (požadavkům na nižší tření a s tím spojené emise).


20 let starej olej možná zdegradoval a možná porovnáváš olej ACEA A3/B3 s A5/B5 nebo C5 (to se ovšem u motocyklových olejů nepoužívá) ale jinak žádná z výše zmíněných věcí nemá s s viskozitou nic společnýho.
10W-40 je navíc viskozitní třída kde se zpravidla neuplatňují modifikátory frikce, notabene ne u motocyklových olejů s JASO MA kde se počítá se testem na mokrou spojku.
Měření viskozity probíhá už od 50 let v podstatě stejně pomocí kapilárového viskozimetru (ASTM D 445). Hodnoty kinematické viskozity se pro 10W-40 prakticky nezměnily od 70-tek. Hodnoty HTHSV se stanovily na konci 80-tek a v roce 2007 se dokonce pro oleje třídy 40 zdvihly, pro 10W-40 se přešlo z 2,9 na 3,5 mPa.s (a to samé platí pro 5W-40).
Takže, ne, moderní oleje nejsou méně viskózní. Pro 10W-40 je to vlastně naopak, oleje vyrobené před 2007 nemusely mít tak vysokou HTHSV při 150°C.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Vhodný servis na větší údržbu MZ ETZ 150, Honda GL1200 GoldWing, Honda CX 500, Hon... Apo-Rider 9 1.5.2024 v 12:34 Dodo1976
cx 500 pumpa Honda CX 500 peracek1 6 26.4.2024 v 18:32 combust
CX 500 přední brzda Honda CX 500 V-tec4 4 7.4.2024 v 10:09 combust
Pískání brzd Honda CX 500 Toretak1050 7 2.4.2024 v 17:11 xbedla
Zkřípání Honda CX 500 Toretak1050 0 3.3.2024 v 16:43 Toretak1050


TOPlist