globalmoto_kveten




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Honda CB 500 F
Tak se postupně dopracovávám k tomu velkému předělu v životě - a sice že si koupím slušnou motorku. První krok byl pořízení skútru PCX v září, abych viděl, jestli mi fakt něco říká jízda na dvou kolech pomocí spalovacího motoru. Druhý krok bude řidičák na motorku na jaře. Bohužel, nebo bohudíky je PCX pro mě už droga - dokud bylo hezky, jezdil jsem každý víkend daleko za Prahu. Řídítka, dvě kola a motor pod zadkem - netušil jsem, že mě to tak dostane. Takže mi je jasný, že normální motorka mě o to víc bude bavit. Původně jsem chtěl spíš něco menšího, ale nechci další 125 cc, to bych se moc neposunul, takže volba padá na Honda CB 500 F. Nechci utrácet víc peněz, nepotřebuju větší výkon, baví mě jezdit na pohodu, ale zase nemám tolik peněz na nějaký silný cruiser. Takže chci něco spolehlivýho, levnýho na provoz a současně něco, co už váži dost, abych nemusel tolik bojovat s bočním větrem... PCX je jak z papíru, když trochu fouká. Hlavně se chci zeptat, jak dlouho se taková motorka v roce 2021 může udržet na skladech, jestli bude jen pár kusů a budou hned fuč - dá se to nějak odhadnout? Jinak vím, že CB 650 R by byla po všech stránkách lepší, to by byl sen, ale je to cca o 50 000 Kč dražší stroj a provoz bude taky dražší. A jak říkám, nechci na tom moc šílet, spíš jezdit v klidu. Jo a ten zvuk dvouválce je docela už fajn, o dost lepší než jednoválce, co jsem zatím slyšel.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Honda CB 500 F

2.2.2021 v 12:08 | Nahoru | #1
Metric> To jsem taky někde četl, asi v tom článku, na který jsi dal odkaz. Samozřejmě nemusím vědět o motorkách každý technický detail, ale vědět, že nižší těžiště není výhoda a že supersporty jsou na ghymkaně často obratnější než lehčí motorky nebo skútry je dobrý vědět. Teď se ale zeptám - codo, to nečti, prosím tě - když jsou supersporty třeba obratnější mezi kužely, proč malá kolečka skútru nepomůžou dosahovat v těch soutěžích mezi kužely skútrům lepší výsledky? Teoreticky menší kola znamenají snadnější manévrování po městě. Ale podle výsledků ghymkany jsou menší kola k ničemu, gromy tam taky nijak nevynikají.

(reakce na) Honda CB 500 F

2.2.2021 v 13:57 | Nahoru | #2

ruinin píše: Teď se ale zeptám - codo, to nečti, prosím tě - když jsou supersporty třeba obratnější mezi kužely, proč malá kolečka skútru nepomůžou dosahovat v těch soutěžích mezi kužely skútrům lepší výsledky? Teoreticky menší kola znamenají snadnější manévrování po městě.

Človeče, ja som možno celkom teoretik, ale zasa až tak nie. Jednak tie výsledky závisia od mnohých faktorov, jednak, aspoň podľa mojich skúseností, na veľkosti kolies v menšej rýchlosti až tak nezáleží - ja mám vpredu 21" a kým v rýchlostiach 120+ je už zotrvačnosť rotujúcej hmoty pri otáčaní riadidlami celkom poznať, v meste je omnoho nižšia.

(reakce na) Honda CB 500 F

Skvělá odpověď, děkuji! 2.2.2021 v 19:14 | Nahoru | #3

ruinin píše: Metric> To jsem taky někde četl, asi v tom článku, na který jsi dal odkaz. Samozřejmě nemusím vědět o motorkách každý technický detail, ale vědět, že nižší těžiště není výhoda a že supersporty jsou na ghymkaně často obratnější než lehčí motorky nebo skútry je dobrý vědět. Teď se ale zeptám - codo, to nečti, prosím tě - když jsou supersporty třeba obratnější mezi kužely, proč malá kolečka skútru nepomůžou dosahovat v těch soutěžích mezi kužely skútrům lepší výsledky? Teoreticky menší kola znamenají snadnější manévrování po městě. Ale podle výsledků ghymkany jsou menší kola k ničemu, gromy tam taky nijak nevynikají.



Tohle si strašně snadno otestuješ, když si vezmeš třeba 450 krosku, ta bude mít přední kolo 21 a zadní 19, a pak na tu samou motorku dáš motardová 17' kola. Ten rozdíl je v tom, že menší kolo, má menší poloměr a ráfek s gumou, tedy ty nejtěžší části, jsou blíže ose rotace kola. Ve výsledku je snadnější otočit řídítkama a jde to rychleji naklopit, respektive, motorka k tomu nemá takový odpor. Tím více méně končí výhody malých kol.

Pak tu máme nevýhody, jak už jsem psal, pro stejnou rychlost, musí udělat více otáček za sekundu, rotory brzd nemohou být tak velké (u 17 to ještě nemá význam), asi největší nevýhoda je kratší rozměr kontaktní plochy se zemí v rozměru kolmém k dostředivé síle. Navíc menší kolo neposkytuje při zatáčení takovou stabilitu. A nakonec důvod, proč mám raději skútry s většími koly, čím menší kolo, tím více ho rozhodí každá nerovnost, těch na krásné silnici nebude tolik, ale ve městě nebo okreskách je to jedna vedle druhé.

V případě gymkhany je ta výhoda malých kol navíc dost mizivá, protože se nejezdí tak rychle, aby gyroskopická síla kola měla velký efekt.

Pro rychlejší jízdu jsou zavedená 17' kola jako optimální, pomalejší enduro a cross, kde je hodně nerovností mají 21' a 18' resp 19'. Skútry mají malá kola hlavně kvůli tomu, aby se všechno konstrukčně vešlo. Podívej se třeba na Integru, tam chtěli udělat motorku, která se dobře ovládá a hned má také 17'...
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Ukazatel zařazené rychlosti - špatn... Honda CB 500F MichaelP 7 29.4.2024 v 17:55 dva_hrnce
Plexi na Honda CB500F 2018 Honda CB 500F petr_klecka 6 22.9.2023 v 09:04 petr_klecka
Nová baterka, ale moto nereaguje [1, 2, 3] Honda CB 500F ellie88 73 4.4.2023 v 14:09 mito7
Laděný výfuk Honda CB 500F DDave 13 30.1.2023 v 17:14 WildOne
Olej Honda CB 500F Petan12131213 4 14.1.2023 v 15:22 zahadnytajemny


TOPlist