globalmoto_duben_nolan





Téma: Jak brzdí motorka
 
3.8.2019 v 08:27
Máte někdo nějaké testy, na jak dlouhé dráze dokáže zastavit motorka z různých rychlostí a typu motorky?

1 reakcí na tento příspěvek Jak brzdí motorka

21.9.2019 v 10:38 | Nahoru | #151
kerut: tak ja umim anglicky, jen neznam technicke vyrazy v cestine, cetl jsem o tom knihy v anglictine. Treba slip je na ceske wiki uveden jako skluz.

Je na tom zajimave, ze kdyz je skluz nula, tak je i koeficient treni nula. Ja si to predstavuju tak, ze kdyz zacne pusobit sila, tak ta guma se natahuje a tim se vlastne zvetsuje obvod a proto se toci pomaleji, vznika slip. Kdyz uz se guma nemuze vic natahnout, tak se zablokuji kola a jsme v situaci kdy pneu klouze po asfalte.

Ty krivky koeficient treni vs slip maji vyrobci urcite zmerene, ale zverejnovat se jim to asi nechce. Muj odhad je, ze nemaji zajem, aby se spotrebitel mohl rozhdnout racionalne, k cemu by pak byl marketing :) Byl by tam videt rozdil mezi kvalifikacni gumou a beznou sportovni. Aspon co mi rikali Nemci co jezdi Pirellky, tak hlavni rozdil mezi slickem a homologovanou Supercorsou je v tom, ze na slicku je vic masa, ale casy podobny. To ta kvalifikacni na 10 km, to bude jiny kafe, jak rika typek ve videu - otvirat plyn o 10 m driv nez normalne. V Sosnovy by nam to vydrzelo aspon na 15 kol


Zdroj: Tony Foale, Motorcycle Handling and Chassis Design: The Art and Science

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdí motorka

21.9.2019 v 10:54 | Nahoru | #152
Franta.> Petr je jel naposled v sosne, vydržela zhruba co pises

(reakce na) Jak brzdí motorka

21.9.2019 v 13:09 | Nahoru | #153
assassin> jj, videl jsem co z ni zbylo On mel sadu, nebo jen zadni?

Jinak takova zajimavost - dnesni gumy maj takovou prilnavost, ze vetsi problem pri akceleraci/deceleraci je preklapeni motorky pres zadni/predni kolo. Proto Ducati a Aprilia pouzivaji "holeshot device", ktere pri startu snizi teziste. Ducati to snizi vzadu, Aprillia vpredu: https://www.crash.n...togp-holeshot-device

Jak brzdí motorka

21.9.2019 v 15:57 | Nahoru | #154
Jen zadni. Holeshot prisel z motokrosu, tam se to dava dopredu, ale i do prepakovani vzadu

1 reakcí na tento příspěvek Jak brzdí motorka

22.9.2019 v 18:48 | Nahoru | #155
Tadle dlouha debata me motivovala to vyzkouset. Takze setup byl nasledujici:
Cagiva Planet 125 (brzdy seriove, hmotnost stroj+jezdec 190kg)
Pneumatiky Pirelli supercorsa SC (teplota 30C, bez nahrivaku)
Brzdna draha merena bez reakcni doby, jen ciste brzdeni, zacatek brzdeni kontrolovan dalsim clovekem.
Rychlost merena GPS.

Brzdna draha z 50kmh: 6m
Brzdna draha z 70kmh: 10m

Maximalni zpomaleni ktere nameril mobil bylo 9,8ms.

Naposledy editováno 22.09.2019 19:47:27

(reakce na) Jak brzdí motorka

22.9.2019 v 19:39 | Nahoru | #156

assassin píše: Ale ty porad delas jako kdybych tvrdil, ze běžný gumy funguji stejne jako závodní - coz netvrdím, ja jen nesouhlasím s tim rozdílem v desítkách procent rychlejch lidi jezdi treba v sosne hodne a jednim z nejrychlejších je oxygen kterej jezdi na s1000r homologovany vzorkovy pneu. Jenze kdyz mezi nim a tech na slickach nebude desítky procent rozdilu, tak řeknes, ze oni neumi jezdit...



jasne, zatim co kdyz mu to na slicku klouzne v mensim naklonu nebo pri mensim brzdeni nez na vzorkovanejch, bude to vyvraceni jako v tomhle se nemame sanci shodnout, lidskej faktor tam bude hrat roly vzdycky, tO leda postavit tu testovaci stolici

kazdopadne pokud jde o miru procent, sice se taky neshodnem ale ilustrativne jsem ti napocital brzdny vzdalenosti.. je to prevedeny rovnou na "gecka" tedy umerne na soucinitel treni, idealizovanej model konstantniho brzdnyho zrychleni, se zanedbanim vsech ostatnich odporu (aero/mech), o 100km/h (tredy 100-0 dejme tomu treba)

--1%--
0,99g 39,725m
1,00g 39,327m (-39,7cm)
1,01g 38,938m (-38,9cm)

--10%--
0,9g 43,697m
1,0g 39,327m (-4,370m)
1,1g 35,752m (-3,575m)
1,2g 32,773m (-2,979m)
1,3g 30,252m (-2,521m)
1,4g 28,091m (-2,161m)
1,5g 26,218m (-1,873m)

-rozdil v radu procenta soucinitele, je rozdil v brzdne draze do pul metru - to je dle me hodnota prakticky nezmeritelna, odpovidajici rozptylu jednotlivych mereni
..vzhledem k tomu ze realny brzdeni nema konst. zrychleni, ani rovnomernej prubeh, a ovlivnuje ho spousta faktoru tak muze byt rozptyl stejny moto na stejnejch gumach se stejnym jezdcem pri X pokusech klidne treba 0,5m...

-rozdil v radu desitek procent je od 1 vejs pod 3,5m.. v tomhle si smele troufam tvrdit ze vetřsi rozdil nredobrzdim ja jen kvuli tomu ze nejsem vyjezdenej (vybrzdenej) a nemam tak vycvicenej cit, oproti cloveku co jezdi okruhy kazdej tyden prumerne, a ten bude mit zase vetsi rozdil nrez par metru vuci profi pilotum atd.. cim jde zrychleni vejs, tim je rozdil ciste od soucinitele mensi a mensi

taky se na nicem asi neshodnem, ale je to trosku ilustrace co znamena desitky procent nebo procenta

Franta> ty hodnoty jsem sveho casu hledal taky, docela dukladne a taky marne.. podle me ty data jednak vyrobci nedavaji ven radi, a druhak ty zavislosti budou na takove spouste faktoru, ze by to ani nebylo mozny nejak sjednotit ci interpretovat..

co se tyka nuly v nule - to je dle meho matematicka zalezitost, v podstate si to predstavujes myslim spravne.. smyk v nule je prakticky moment kdyz guma stoji a kdyz se zacne zatezovat, zacne se po asfaltu natahovat (tedy prokluz uz neni 0 ale 0,000neco) a to je presne ta krivka co leti asymptoticky z nuly nekam nahoru do prava..

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdí motorka

22.9.2019 v 19:41 | Nahoru | #157
mickaelb> Ukazuje ti málo tachec, nebo ti to zpomaluje 1,5-1,6G
Pro kontrolu, 50km/h je 13,9m/s, zpomalovat by to mělo 1,4sec při rovnoměrném zpomalení 9,8m/s2, dráha vychází 9,8m.
70km/h je 19,4m/s, čas zpomalení je 2,0sec při 9,8m/s2, dráha 19,6m.

(reakce na) Jak brzdí motorka

22.9.2019 v 19:45 | Nahoru | #158
Kohlstein> To jsem zapomne napsat, rychlost dle GPS. To zpomaleni je dost na vode, protoze mobil nebyl uplne presne vodorovne a nebyl pevne chyceny, nehlede na to ze vetsina drahy je po prednim kole... Bral bych spis ty metry jako smerodatne.

Dejte mi nekdo telemetrii a uvidime :D

Naposledy editováno 22.09.2019 19:50:36

(reakce na) Jak brzdí motorka

23.9.2019 v 10:34 | Nahoru | #159
assassin> souhlasím, dokonce jsem to už taky někdy někde psal.
Teoreticky lze postavit všechno, prakticky toho lze postavit méně a ještě méně toho ve skutečnosti funguje a úplně nejméně toho funguje tak, aby to mělo smysl používat. Stejná situace je ohledně chápání toho, jak jednotlivé věci fungují.

Proto mi přijde vtipná "aplikace" teoretických názorů člověka s enormním nedostatkem praxe v místě, kde praxe (schopnost jezdce řídit motorku) tvoří nadpoloviční většinu samotné jízdy.

(reakce na) Jak brzdí motorka

23.9.2019 v 10:40 | Nahoru | #160
kerut> vidíš, tohle je zrovna věc, co je absolutně pochopitelná. Jenže mimo schopnosti ovládat motorku je v tom veliká zkušenost. Tolik pádů, že ví, kdy si může dovolit ji držet a zvednout a kdy už je to za hranou a bylo by to nebezpečné.

Obecně nepochopení určitého konání značí pouze nedostatek zkušenosti s daným konáním.

1 reakcí na tento příspěvek Jak brzdí motorka

23.9.2019 v 10:57 | Nahoru | #161
Kerut: tzn. kdyz na okruhu kde se 5brzdi najede pilot na slickach 50m tak z toho odvodis, ze maj koef co odpovida brzdění daleko pres 3g?

Nejlepe měřeno na cilovce, s tema cislama se da takhle kouzlit do nekonečna a ve finále to nedoakazuje vubec nic

Naposledy editováno 23.09.2019 11:00:54

Jak brzdí motorka

23.9.2019 v 11:20 | Nahoru | #162
Pro zajimavost, konkretni maximalni akcelerace/decelerace v Sosnove, externi GPS Garmin GLO (GPS a Glonass, 10 Hz):

PetrS (motard): 9.24 / 12.66 m/s^2, 42.85 s, 130 km/h, 52°/53°
ja (SV650 2002): 7.59 / 9.86 m/s^2, best lap 43.65 s, 131 km/h, 53°/53°
Havlos.p (Triumph Street): 11.73 / 9.91, 44.49, 137 km/h, 46°/48°
miondir (ER6): 7.92 / 8.27, 44.64, 128 km/h, 51°/52°
Tomas D. (SV650 2002): 7.75 / 9.38, 46.49, 121 km/h, 50°/53°
shark (CBR600): 7.27 / 8.28, 48.61, 118 km/h, 40°/49°

Proto si na pristi rok poridim lepsi brzdy, jinak Petrovi nikdy stacit nebudu


Naposledy editováno 24.09.2019 08:12:24

Jak brzdí motorka

23.9.2019 v 11:46 | Nahoru | #163
Jeste me napadlo, vsimli jste si nekdy, ze by Moto3 slo pri brzdeni na predni jako MotoGP? Ja asi ne... A teoreticky by se Moto3 melo preklopit pres predni kolo drive nez litr, protoze motorka je lehci a tedy soustava moto+jezdec ma teziste polozene vyse (jeste teda zalezi,jestli moto3 nema teziste vice vzadu).

Naposledy editováno 23.09.2019 11:47:53

(reakce na) Jak brzdí motorka

23.9.2019 v 11:52 | Nahoru | #164
kerut> Joooo CBR byla fajn než loni na podzim kamarád se svó kostí ozkoušeli brzdný účinek pravé kapotáže vs. štěrk a asfalt ( taková ta tradiční oprava našich silničářů co se nezměnila od roku 1800 ) naštěstí v malé rychlosti, tak jsem mu ji nadělil, v záloze mám ještě mnou rozštelované VTR, dynojet a já nejsme kamarádi = čeká mě spousty starostí a snad jednou i radostí

(reakce na) Jak brzdí motorka

23.9.2019 v 21:33 | Nahoru | #165
assassin> ted sice naprosto nechapu jak to co pises souvisi s tim co jsem napsal ja, ale pro lepsi ilustraci tu mas jeste to same prepocteno na cas (casovou ztratu) opet idealizovany model, konstantni brzdne zrychleni, bez dalsich odporu atd.. o 100 (tzn treba 100->0km/h, 200->100km/h atd..)

1,00g 2,832g
1,01g 2,804g (-28ms)
1,02g 2,776g (-27ms)

1,00g 2,832s
1,10g 2,574s (-0,257s)
1,20g 2,360s (-0,215s)
1,30g 2,178s (-0,182s)
1,40g 2,023s (-0,156s)
1,50g 1,888s (-0,135s)

Franta> ten s tou ER6kou musi jet fakt dobre, v akceleraci i brzdeni docela velka dira a cas srovnatelnej, PetrS s horsi akceleraci (ale lepsim brzdenim) cas o skoro 2s lepsi..

2 reakcí na tento příspěvek Jak brzdí motorka

24.9.2019 v 06:31 | Nahoru | #166
Kerut: no a k cemu jsou teda dobry ty tvoje vypocty?

(reakce na) Jak brzdí motorka

24.9.2019 v 06:39 | Nahoru | #167
assassin> to budou tipy na lotynku v pristim tydnu

Jak brzdí motorka

24.9.2019 v 06:45 | Nahoru | #168
Franta: kdybys keruta dobre poslouchal, tak ty tvy dve vteriny jsou schovany v tom, ze ty jedes obyc gumy a on jede sliky co maj o desitky procent lepsi koef.treni

Je to jasne videt z tech vypoctu

Tskze staci koupit slicky

1 reakcí na tento příspěvek Jak brzdí motorka

24.9.2019 v 08:16 | Nahoru | #169
Jeste jsem doplnil tabulku, docela cumim jak male naklony Havlos jezdi na to jak je rychly, ten Triumph to dohani motorem. Miondir jezdi rychle, ale ty brzdy nejak solicha, ma tam uplne stejne dvoupistky Tokico jako jsou na SV650. Btw nemate nekdo na pujceni zadni stojan na Ducati 1198? Kdyby se mi podarilo vymenit predni gumu, tak bych ji na posledni sosnu vzal. Ta ma monobloky Brembo, zajimalo by me jaka cisla z ni dostanu. Dobry cas na kolo to nebude, ale brzdit by mohla pekne...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdí motorka

24.9.2019 v 08:30 | Nahoru | #170
Franta.> I když SV má taky že série na dvě věci podvozek, Miova er6 je už ve stavu, že na něj klade extrémní nároky. Takže ten šolich je jeho adaptace na absolutně nefungující stroj.
Jsem si dost jistej, že s nastaveným servisovaným podvozkem by dal 41 high a lépe. A taky by mu pomohly lepší gumy než nějaké silniční.

(reakce na) Jak brzdí motorka

24.9.2019 v 09:45 | Nahoru | #171
assassin> no tvrdis ze nemuze byt rozdil desitky procent v souciniteli treni, ze to budou max procenta (coz ti mimochodem vyvraci i uvedene grafy, i rozdil podle prokluzu je v klidu dve desetiny tedy kolem 20%), tak ti ukaztuju ze tech deset, dvacet, i tricet.. procent v souciniteli treni je v realu mensi rozdil nez si mozna myslis

1 reakcí na tento příspěvek Jak brzdí motorka

24.9.2019 v 10:03 | Nahoru | #172
Už takhle je to téma pro laiky složitý a jsem vážně zvědavý koho to dřív přestane bavit....jo a taky se těším na Keruta NC30 v sosnove v nějaké budoucnosti neb tam se ty grafy ukážou v praxi a bude jasno

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdí motorka

24.9.2019 v 10:17 | Nahoru | #173
Krejza> Nn, to neni adaptace, jen mu to proste vic nebrzdi - ukazoval mi, jak to promacknul az k riditku, kecali jsme o tom. Jako ono se to nezda, miondir jezdi kudlu, ale spis se zeptej jeho, jestli se citi na <41. Uz kdyz se na starym esvecku blizis 43 tak je to bud a nebo a PetrS rikal, ze na podobnou loterii to vidi kdyz se blizi 42. Ale nerikam, ze to neni mozny, byl bych rad kdyby to nekdo zajel, byla by to inspirace pro ostatni

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdí motorka

24.9.2019 v 10:29 | Nahoru | #174

Gahan37 píše: Už takhle je to téma pro laiky složitý a jsem vážně zvědavý koho to dřív přestane bavit....jo a taky se těším na Keruta NC30 v sosnove v nějaké budoucnosti neb tam se ty grafy ukážou v praxi a bude jasno


predpokladas ze na ni budou zavodni slicky (fakt nebudou, to bych si musel poridit plechovku a vlek) a ze jsem snad rossi, nebo jen placas aby rec nestala ?

1 reakcí na tento příspěvek Jak brzdí motorka

24.9.2019 v 11:25 | Nahoru | #175
kerut: ty jsi tu sam pracne dokazal, ze dokazovani koef.treni na zaklade casu na okruhu je nemozne, protoze rozdily pri 1g a 1,5g jsou vlastne srovnatelny s chybama mereni ... ale byl jsi to ty kdo zacal velikost koef.treni dokazovat zrovna takhle...

(reakce na) Jak brzdí motorka

24.9.2019 v 11:30 | Nahoru | #176
kerut> Ne předpokládám že to, že si sedneš na motorku a začneš jezdit Tě vytáhne z mikrosvěta tabulek a grafů.....a bude to lepší pocit než dokazovat teorii koeficientu která je mnohem nudnější....nic víc ani míň....že jsi technicky nadupanej už všichni +- vědí

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdí motorka

24.9.2019 v 11:44 | Nahoru | #177
Franta.> Tak to myslím. Ta er6 je v tragickém stavu a i přesto to zajede takto rychle. Čím horší stroj, tím větší nároky na jezdce zajíždět rychlé časy a eliminovat nedostatky stroje.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdí motorka

24.9.2019 v 12:19 | Nahoru | #178
assassin> ??? ja jen od zacatku tvrdim ze soucinitel treni je zavisly na hrozne moc faktorech, ze jednim z nich je zcela urcite material/smes te pneumatiky, a ze se muze lisit smes od smesi klidne o desitky procent - a ty mi pokud si spravne pamatuju vyvracis ze jakakoliv guma bude mit ten rozdil v radech procent, a ze na smesi skoro nezalezi.. coz povazuju za nesmysl..

(reakce na) Jak brzdí motorka

25.9.2019 v 10:29 | Nahoru | #179
Krejza> A co je na tom jeho stroji tak tragickeho? Vzdyt mu to akceleruje lip nez me...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdí motorka

25.9.2019 v 11:28 | Nahoru | #180

kerut píše: assassin> ??? ja jen od zacatku tvrdim ze soucinitel treni je zavisly na hrozne moc faktorech, ze jednim z nich je zcela urcite material/smes te pneumatiky, a ze se muze lisit smes od smesi klidne o desitky procent - a ty mi pokud si spravne pamatuju vyvracis ze jakakoliv guma bude mit ten rozdil v radech procent, a ze na smesi skoro nezalezi.. coz povazuju za nesmysl..



Ne, dosazujes si tam slova jako jakakoliv atd.. byla rec o rozdilu sportovni guma (byla rec o sportovnich litrech) a sliku a o rozdilech desitek procent a ja ja jsem tvrdil, ze mezi modernima sport pneu a slikama tak velkej rozdil neni a dosel jsem k tomu na zaklade srovnani tehle pneu na okruhu.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist