globalmoto_duben_nolan




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Výměna pístních kroužků
Rozdělal jsem válec Jawetty kvůli jeho vyčištění, kontrole a případně i výměně pístních kroužků. Jelikož píst chodil velmi snadno, vnitřek válce bez poškození a mezera (profuk) u stlačených pístních kroužků byla už větší, řekl jsem si, že pístní kroužky vyměním ale ouha - píst s novými kroužky, 38x1.5, nejde do válce snadno vložit, jen za pomoci intenzivního zaťukávání kladivem a pak s ním nelze rukou pohnout.

Přijde mi to přespříliš naknop abych to vůbec namontoval na motor a zkoušel uvést do provozu. Přitom mezera (profuk) tam je (asi 1mm, neměl jsem šupleru po ruce).

Menší pístní kroužek k sehnání asi není a jeden ze dvou co tam byly se mi podařil zlomit, takže už ani není cesty zpět

Co mě udivilo, tak mám na pístu místo na uložení 3 kroužků, přitom to se prodává na Jawettu má 1 - 2 kroužky..

1 reakcí na tento příspěvek Výměna pístních kroužků

25.3.2019 v 22:44 | Nahoru | #1
Nějaké fotky a měření co mi poradil Sofía:



Samotný kroužek jde docela pohodlně vložit do válce, mezi zámky zůstane "titěrná" mezera. Na pístu jsem šuplerou v drážce pro kroužek naměřil 34.6 mm, šupleru zajistil šroubkem a tento rozměr na šupleře byl možný nasunout do kroužku ve válci.

Nicméně kroužek nasazený na pístu má podle fotky větší prostor mezi zámky takže z toho by plynulo, že rozměry sedí a v ideální světě by bylo v naprostém pořádku ale asi jsou v drážce na pístu nějaké nečistoty, které ho roztahují a které mi nebere jemný drátěný kartáč, kterým jsem to několikrát čistil (na fotkách to vypadá na zanesení karbonem ale naživo to působí opravdu čistě) Takže asi malý pilníček a vyloženě opilovat z drážek veškeré nečistoty a nevyhnu se tímto i malému úběru materiálu z pístu. Dám vědět

Při nasunutém kroužku ve válci kolem něj neprosvítalo žádné světlo. Nezdá se, že by byl válec vyběhaný a potřeboval výbrus

Naposledy editováno 26.03.2019 07:33:12

(reakce na) Výměna pístních kroužků

Skvělá odpověď, děkuji! 26.3.2019 v 09:25 | Nahoru | #2
Chlebik>

Nu jak tak koukám (co mi monitor dovolí), tak mi to příjde lehce přidřený... na pístu je to trochu vidět, ale ještě to není tak strašný, aby to nešlo "zadarmo" přeleštit na pístu i ve válci. Ve válci bych sice doporučil i lehce přehonovat, aby se tam udržel mazací film (štětkou stačí), ale to teď nejspíše není na pořadu dne .

Více z toho nevykoukám, tak můžu jen poradit ještě toto:

a) Opotřebení válce není jen v průřezu do šišky (jak paradoxní, když stejně šišatý je logo Jawy ), ale také v podélném směru (podle pístové rychlosti)... v řezu se tam válec pak jeví opotřeben do soudkového tvaru. Opotřebení vzniká zejména interakcí kroužků se stěnou válce, tedy největší opotřebení je v té části válce, kde se reálně pohybují kroužky... nu a přesně zde je třeba ty nové kroužky také kontrolovat (u použitých válců). Takže je třeba ten kroužek postrčit někam k prostředku válce a nedržet se jen u krajů.
Dále malá poznámka, pokud přejedeš prstem ve směru osy válce od hlavy dolů, a pokud tam prstem cítíš schůdek (v místě kde je konec pohybu kroužků), tak začíná být čas přemýšlet nad výbrusem. Prst je v tomto super senzor, protože jak nástrojaři, brusiči a další ví, tak prstem poznáš schod cca od 0,02 mm, což je na průměru už 0,04 mm.

b) Nejlepší nástroj pro kvalitní čištění drážek pro pístní kroužky je starý zlomený kroužek s napilovaným náběhem. Jak jsem tak pochopil, zlomený kroužek k dispozici máš, tak si z něj udělej "improviznovanou škrabku" a použij jí. Litina použitá na kroužky je poměrně tvrdá, proto jako nástroj je super a hlavně nehrozí nějaké šířkové poškození drážky nebo jejích okrajů, jako je to často u matlání dlátem a podobnými nevhodnými pseudonástroji.

c) Válec má ve spodní části výrazné kuželové zahloubení, aby se do něj píst s kruhy dobře dostával... takže ta jedna fotka je celkem nevypovídající, protože musíš ten píst s kroužkem postrčit výše a "měřit" v místě opotřebení (viz výše).

d) Když vidím, že máš sundaný i píst, tak pak nezapomeň ho tam dát správným směrem. U těchto motorů se tuším nevyosuje pístní čep, ale musí se dodržet poloha zámků kroužků vůči kanálům, abys ty kruhy neužvejk v kanálu... takže bacha... na dnu pístu by měla být vyražená šipka určující směr montáže.

Dolph-cz>
Uznávám, že zrovna v tomto případě je toto více bastlení a strávení času na hledání závady, kterou by odstranil celkem levný výbrus (s pístem a kruhy odhaduji kolem 1000 kaček), nicméně i v dnešní době má toto "bastlení" jistý význam (i když zrovna u Jawetty těžko říci, ale podle gusta žádný dišputát ). Spolehlivost těchto strojů je léty pověstná a prověřená, takže není problém na podobnou závadu narazit někde po cestě, když potřebuje člověk dojet. No a tehdy přichází na řadu "bastlení" provizorních oprav, jenom aby to dojelo. Já osobně jsem v mládí s J 638 dojížděl s celkem 3 ks pístních kroužků na 2 válce (když jeden kruh vylítl kanálem a vzal další s sebou, tak jsem vyndal z druhého válce jeden a nějak to poflastroval), jindy jsem v nějakém JZD rozlisovával kliku po rozpůlení motoru, abych dostal pryč zbytky rozemletého středového ložiska, které ukusovaly stěny válců a pístů (a dojel jsem jen s jedním středovým)... a to, že jsem těsnění pod karbec na cestě dělal jako výstřižky z kartonové krabice od mlíka, to už je jen drobnost . A to už bylo za dob tvrdého kapitalismu .
Takže pokud něco takového "umíš", pak se to může někdy hodit, resp. jako já se to naopak můžeš kreativně učit po cestě... proto jisté "bastlení" v rozumné míře přímo neodsuzuji.

Howgh!
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Honda Vallaro - legislativa Babetta 210, Jawa Stadion S11 kokoška. 10 8.10.2023 v 08:43 kokoška.
barva na s11 Jawa Stadion S11 tadeo96 12 27.1.2023 v 00:06 Břichoun
Ráfky Stadion S11 Jawa Stadion S11 Břichoun 6 25.11.2022 v 07:06 FJRPEPA
jawetta Jawa 50/551 Jawetta Šola01 5 18.10.2022 v 22:25 Šola01
Nestartuje, slabá jiskra Jawa Stadion S11 Filip116 5 6.8.2022 v 13:41 Filip116


TOPlist