globalmoto_kveten




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Výměna pístních kroužků
Rozdělal jsem válec Jawetty kvůli jeho vyčištění, kontrole a případně i výměně pístních kroužků. Jelikož píst chodil velmi snadno, vnitřek válce bez poškození a mezera (profuk) u stlačených pístních kroužků byla už větší, řekl jsem si, že pístní kroužky vyměním ale ouha - píst s novými kroužky, 38x1.5, nejde do válce snadno vložit, jen za pomoci intenzivního zaťukávání kladivem a pak s ním nelze rukou pohnout.

Přijde mi to přespříliš naknop abych to vůbec namontoval na motor a zkoušel uvést do provozu. Přitom mezera (profuk) tam je (asi 1mm, neměl jsem šupleru po ruce).

Menší pístní kroužek k sehnání asi není a jeden ze dvou co tam byly se mi podařil zlomit, takže už ani není cesty zpět

Co mě udivilo, tak mám na pístu místo na uložení 3 kroužků, přitom to se prodává na Jawettu má 1 - 2 kroužky..

1 reakcí na tento příspěvek Výměna pístních kroužků

Skvělá odpověď, děkuji! 21.3.2019 v 13:53 | Nahoru | #1
Na starý píst - pokud nemá žádný jiný problém (prasklinu, vyběhaný na ojnici, rýhy.....) a koupíš jen tři kusové kroužky 38,25 a případně zámek připiluješ dle potřeby. Otázkou je jaký "fuk" je v zámku starého pístu a starého kroužku. Dělám to tak celkem běžně u kývaček a podobně,... Prostě

Výměna pístních kroužků

Skvělá odpověď, děkuji! 21.3.2019 v 14:26 | Nahoru | #2
A máš ty kroužky nasazený správně zámkama vůči kolíčkům?

Výměna pístních kroužků

Skvělá odpověď, děkuji! 21.3.2019 v 14:46 | Nahoru | #3
Nejsem si jistý, zda plně chápu otázku, tak doplním jen pár zjevných poznámek:

a) Když se dříve kupovaly kroužky, chodilo se (alespoň u nás) do krámu s válcem, kam se samotný kroužek bez pístu vložil. Tím se kontrolovalo jednak to, jestli prodavač nedal omylem kroužek jiného výbrusu (protože popsané nejsou a snadno se zamění a jednak se tím kontrolovalo to, jaká je mezera v zámku (má být v desetinách mm), jestli kroužek po celém obvodu doléhá na stěnu a tzv. "nesvítí" a na závěr při montáži toho kroužku se pocitově zjišťuje předepnutí, tedy jakou silou tlačí kroužek do stěny válce (u velkých strojů se toto i měří).

Takže v prvé řadě vyzkoušej vložit samotný kroužek do válce a pokud to půjde bez problémů podle uvedených bodů, pak je polovina problému vyřešena.

b) Když už bude kroužek ve válci, tak změř jeho vnitřní průměr a porovnej ho s průměrem drážky v pístu. Průměr drážky v pístu musí být o desetiny milimetru (a možná až o milimetr) menší, jak vnitřní průlměr pístního kroužku po vložení do válce.
Na tento geniální objev jsem přišel tehdy, když jsem na rychlo koupil jakési pístní kroužky u replikáře a když jsem se je jal montovat, tak mi to podobně nešlo, protože kroužek po montáži dosedl na dno drážky a i tak přes píst přečníval. Přeměřil jsem proto ten kroužek pořádně a zjistil jsem, že i povrch má kuželový apod., takže to byl kroužek pravděpodobně do nějakého kompresoru nebo něčeho jiného... takže to byl buď výrobní zmetek, nebo někdo vydával ony kroužky za motocyklové a ono to bylo z něčeho jiného.
Od té doby kupuji dle rozměru a popisu kroužky přímo u kvalitního českého výrobce, který dělá kruhy i na tyto motory... výrobcem je Buzuluk ... a neměl jsem od té doby jediný problém.

c) U kroužků zkontroluj po namontování na píst, jestli v té drážce nelítají ve směru pístu nahoru a dolu. Výška kroužku má být v řádech setin milimetru menší, jak šířka drážky. Viděl jsem ale i motor, kam někdo z nedostatku dal kroužky i o 1 mm nižší z nějaké sekačky (průměrově v pořádku) a pak se divil, že mu to rozsekalo píst okolo drážek.

A jinak i za hlubokého socíka se kroužkům zámky připilovávaly (jak píše kolega výše), takže se z původních kroužku např. pro třetí výbrus dělal kroužek pro druhý, nicméně u malých pístů nebo velkého rozdílu výbrusů je to pak problém, protože po této úpravě a vložení do válce kroužky na stěně "svítí" (viz výše) a tím nezajišťují kompresi atd.

Už mě nenapadá, čím jiným by to mohlo být, než špatnou montáží na kolíčku v drážce, jak píše kolega Bimbam... ale pokud je problém jinde, rád se taky něco přiučím .

Howgh!

Výměna pístních kroužků

Skvělá odpověď, děkuji! 21.3.2019 v 17:35 | Nahoru | #4
Dej tam cely vybrus,stejne ten valec bude vybehany do elipsy.Jawetta ma i tak prd vykon a ten vybrus nestoji svet
-za pomoci intenzivního zaťukávání kladivem a pak s ním nelze rukou pohnout - tohle sem radsi nevidel

Výměna pístních kroužků

Skvělá odpověď, děkuji! 21.3.2019 v 18:07 | Nahoru | #5
Ako píše kokoška, valec je elipsovitý, kvôli "predozadnemu" pohybu kľuky, nové krúžky budú ideálne okrúhle a výsledkom je čo? Kompresia horšia, ako so starými krúžkami. Platí samozrejme, pri dvojtaktných motoroch, kde sú krúžky pevne ukotvené a nemôžu sa otáčať.

Výměna pístních kroužků

Skvělá odpověď, děkuji! 21.3.2019 v 19:24 | Nahoru | #6
dobře to namaž,kladívko a intenzivně klepej tam a zpátky,ono se to rozchodí.

(reakce na) Výměna pístních kroužků

Skvělá odpověď, děkuji! 26.3.2019 v 09:20 | Nahoru | #7

Dolph-cz píše: ... poté to dolaďoval smirkem omotaným na lešeňové trubce....

to jsi pekne prase, smirek na doladeni vybrusu se zasadne obaloval kolem tresnove vetve .
A firmy na vybrus dvoutaktu byly - v Praze treba nejake druzstvo Kovo-neco, meli sidlo na Florenci. Donesl jsi jim valec s klikou, ojnici a pistem a nazpatek jsi to dostal prebrouseny a vyvazeny. Jejich hlavni cinnost byla opravy motoru z Trabanta a Wartburga. Jak jsi v tramvaji c.5 potkal zasmusileho cloveka s umastenym batohem, bylo jasne ze v nem ma motor z Trabanta a jede na Florenc.

pro autora> kde s tim pistem zkousis hybat? Tam, kde beha normalne? Nebo dole? Dole bude tesnejsi, pak se dostane do toho vybehaneho mista ve valci a pujde to lepe ...

Naposledy editováno 26.03.2019 09:23:32

(reakce na) Výměna pístních kroužků

Skvělá odpověď, děkuji! 26.3.2019 v 09:25 | Nahoru | #8
Chlebik>

Nu jak tak koukám (co mi monitor dovolí), tak mi to příjde lehce přidřený... na pístu je to trochu vidět, ale ještě to není tak strašný, aby to nešlo "zadarmo" přeleštit na pístu i ve válci. Ve válci bych sice doporučil i lehce přehonovat, aby se tam udržel mazací film (štětkou stačí), ale to teď nejspíše není na pořadu dne .

Více z toho nevykoukám, tak můžu jen poradit ještě toto:

a) Opotřebení válce není jen v průřezu do šišky (jak paradoxní, když stejně šišatý je logo Jawy ), ale také v podélném směru (podle pístové rychlosti)... v řezu se tam válec pak jeví opotřeben do soudkového tvaru. Opotřebení vzniká zejména interakcí kroužků se stěnou válce, tedy největší opotřebení je v té části válce, kde se reálně pohybují kroužky... nu a přesně zde je třeba ty nové kroužky také kontrolovat (u použitých válců). Takže je třeba ten kroužek postrčit někam k prostředku válce a nedržet se jen u krajů.
Dále malá poznámka, pokud přejedeš prstem ve směru osy válce od hlavy dolů, a pokud tam prstem cítíš schůdek (v místě kde je konec pohybu kroužků), tak začíná být čas přemýšlet nad výbrusem. Prst je v tomto super senzor, protože jak nástrojaři, brusiči a další ví, tak prstem poznáš schod cca od 0,02 mm, což je na průměru už 0,04 mm.

b) Nejlepší nástroj pro kvalitní čištění drážek pro pístní kroužky je starý zlomený kroužek s napilovaným náběhem. Jak jsem tak pochopil, zlomený kroužek k dispozici máš, tak si z něj udělej "improviznovanou škrabku" a použij jí. Litina použitá na kroužky je poměrně tvrdá, proto jako nástroj je super a hlavně nehrozí nějaké šířkové poškození drážky nebo jejích okrajů, jako je to často u matlání dlátem a podobnými nevhodnými pseudonástroji.

c) Válec má ve spodní části výrazné kuželové zahloubení, aby se do něj píst s kruhy dobře dostával... takže ta jedna fotka je celkem nevypovídající, protože musíš ten píst s kroužkem postrčit výše a "měřit" v místě opotřebení (viz výše).

d) Když vidím, že máš sundaný i píst, tak pak nezapomeň ho tam dát správným směrem. U těchto motorů se tuším nevyosuje pístní čep, ale musí se dodržet poloha zámků kroužků vůči kanálům, abys ty kruhy neužvejk v kanálu... takže bacha... na dnu pístu by měla být vyražená šipka určující směr montáže.

Dolph-cz>
Uznávám, že zrovna v tomto případě je toto více bastlení a strávení času na hledání závady, kterou by odstranil celkem levný výbrus (s pístem a kruhy odhaduji kolem 1000 kaček), nicméně i v dnešní době má toto "bastlení" jistý význam (i když zrovna u Jawetty těžko říci, ale podle gusta žádný dišputát ). Spolehlivost těchto strojů je léty pověstná a prověřená, takže není problém na podobnou závadu narazit někde po cestě, když potřebuje člověk dojet. No a tehdy přichází na řadu "bastlení" provizorních oprav, jenom aby to dojelo. Já osobně jsem v mládí s J 638 dojížděl s celkem 3 ks pístních kroužků na 2 válce (když jeden kruh vylítl kanálem a vzal další s sebou, tak jsem vyndal z druhého válce jeden a nějak to poflastroval), jindy jsem v nějakém JZD rozlisovával kliku po rozpůlení motoru, abych dostal pryč zbytky rozemletého středového ložiska, které ukusovaly stěny válců a pístů (a dojel jsem jen s jedním středovým)... a to, že jsem těsnění pod karbec na cestě dělal jako výstřižky z kartonové krabice od mlíka, to už je jen drobnost . A to už bylo za dob tvrdého kapitalismu .
Takže pokud něco takového "umíš", pak se to může někdy hodit, resp. jako já se to naopak můžeš kreativně učit po cestě... proto jisté "bastlení" v rozumné míře přímo neodsuzuji.

Howgh!

Výměna pístních kroužků

Skvělá odpověď, děkuji! 26.3.2019 v 10:07 | Nahoru | #9
doporučuji výbrus, otvor už nemá dokonale kruhový tvar
v žádném případě nedoporučuji řešit výbrus válce výměnným způsobem
moje jawetta má pouze 2 pístní kroužky
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Honda Vallaro - legislativa Babetta 210, Jawa Stadion S11 kokoška. 10 8.10.2023 v 08:43 kokoška.
barva na s11 Jawa Stadion S11 tadeo96 12 27.1.2023 v 00:06 Břichoun
Ráfky Stadion S11 Jawa Stadion S11 Břichoun 6 25.11.2022 v 07:06 FJRPEPA
jawetta Jawa 50/551 Jawetta Šola01 5 18.10.2022 v 22:25 Šola01
Nestartuje, slabá jiskra Jawa Stadion S11 Filip116 5 6.8.2022 v 13:41 Filip116


TOPlist