globalmoto_kveten




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Tenere XT 660z 2014
30.12.2018 v 23:04
Řeším olej vím že 10w40 ale nevím co doporučuje Yamaha jako výrobce.
Jestli polosynt nebo plnou?Rok výroby 2014 Předem díky 👍

Naposledy editováno 31.12.2018 00:06:05

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tenere XT 660z 2014

2.1.2019 v 10:26 | Nahoru | #1
Jiri_V> pitomost. 50ka je pro takovou motorku nevyužitelná a naopak, olej, co má větší rozsah, má více polymerů a dříve degraduje. Takže nískorozsahový olej např. 10w30 déle vydrží. Kdyby platilo to, co říkáš, proč by se nevyráběl jeden jediný olej, např. 5w60? Proč se dělá celá řada indexů? A navíc- to číslo 10 w60 nevyjadřuje vizkozitu, tal teplotní index. čau.

(reakce na) Tenere XT 660z 2014

2.1.2019 v 11:13 | Nahoru | #2

prackarr píše: Jiri_V> pitomost. 50ka je pro takovou motorku nevyužitelná a naopak, olej, co má větší rozsah, má více polymerů a dříve degraduje. Takže nískorozsahový olej např. 10w30 déle vydrží. Kdyby platilo to, co říkáš, proč by se nevyráběl jeden jediný olej, např. 5w60? Proč se dělá celá řada indexů? A navíc- to číslo 10 w60 nevyjadřuje vizkozitu, tal teplotní index. čau.


Dovolím si ti, jako bývalý pracovník z oboru, oponovat, tvoje odpověď je pravdivá z části, motorový olej s vyšším SAE rozsahem, např. 10W-60 má jiné složení, respektive jinou aditivaci a ta se časem "spotřebovává", ano může to svým způsobem o něco omezit čas jeho provozu, ale aditiva se spotřebují právě za těch hraničních podmínek, vysoká teplota oleje, velké střihové zatížení atd, pro které ho doporučuji.
Jinak jsi dále ve všem na omylu, dej si do motorky, kde je předepsán 10W-40 tu srágoru 10W-30 a výkonově zatěžuj motor při vyšších teplotách...Tyto oleje, které si automobilový průmysl tak "chválí a doporučuje" se používají zejména proto, aby výrobci splnili homologační a certifikační zkoušky na emise, které byrokrati vymysleli tak nízké, že automobilový průmysl už neví kudy kam. Ty nízkoviskózní oleje předepisují aby snížili pasivní odpory motoru při laboratorních testech ihned po nastartování při homologačním emisním testu, tedy jsou zejména důsledkem zoufalé snahy snížit o pár gramů emise při testování. Jako strojař , motorář a pracoval jsem i v průmyslu maziv vím, že pro motor po mechanické stránce, pro dlouhodobý provoz při zatížení nejsou nízkoviskozní oleje dobré, přestože nová moderní aditiva to částečně eliminují a vnitřní konstrukce motorů jsou tomu také přizpůsobovány, přesnější obrábění, menší vůle a pod. Ale klidně si dej do své motorky olej 0W-20, který prý už také dávají do aut...
Potom tvrdíš, že SAE 10W-40 nevyjadřuje viskozitu. Ale ano, neříká sice jaká je přímo VG při 40°C a při 100°C, což jsou typické hodnoty udávané v technických listech těchto produktů, nenajdeš je na obalu, ale platí, že při stejné nízké teplotě bude olej SAE 5 řidší, dříve se po startu v chladu dostane do mazacích míst než olej SAE 10, nebo 15W a podobně při vysokých teplotách bude olej SAE 30 mnohem řidší než olej SAE 50, tedy bude mít olej 50 silnější a únosnější mazací film, tím snižuje riziko přidření mazaného místa při vysoké teplotě a vysokém zatížení, jako třeba kluzná ložiska vačkové hřídele, třecí plochy vačky, pokud nemají rolny a obecně další třecí místa s kluzným uložením a styk zubů s vysokými tlaky na bocích zubů v převodovce motoru apod. Snadno se o tom přesvědčíš prostudováním technických datových listů Data sheetu olejů s různým SAE zařazením. Potom ještě zřejmě si pleteš pojem teplotní index s pojmem viskozitní index VI, který zjednodušeně řečeno vyjadřuje závislost změny viskozity oleje se změnou jeho teploty, což dává také představu o teplotní použitelnosti oleje. Vyšší VI je pro motorový olej lepší, obvykle jej dosahují oleje na syntetické bázi. Opět je součásti Datasheetu u každého oleje.

Naposledy editováno 03.01.2019 14:09:37

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tenere XT 660z 2014

2.1.2019 v 11:37 | Nahoru | #3
prackarr> Olej s viskozitou xxW-50 si myslím hodí do XT docela dobře, viz taky ta tabulka o pár příspěvků výš. Máš samozřejmě pravdu, že větší viskozitní rozsah znamená menší stabilitu co se týká vlastností, ale sám víš, že záleží na způsobu, jak se toho viskozitního rozsahu dosáhne, co všechno se do finálního oleje namíchá.
Konkrátně u XT se maže akorát pár kuličkových ložisek, vačky, samozřejmě píst, a ozubená kola v převodovce. Nejsou zde žádná kluzná ložiska, která by utrpěla nedostatečnou dodávkou při studeném startu nebo příliš nízkou viskozitou v horku. Motor samotný není na kvalitu oleje příliš náročný a snese SAE 30 i SAE 50. Jiné je to s převodovkou, tam když necháš řiďounký 10W-30 v létě, tak olej nevydrží kontaktní tlaky v ozubení. Ve svojí Africe by jsi 10W-30 nenechal, nejde ti o životnost oleje za pár korun, ale o motorku za statisíce.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
XT 660 Z Ténére - Plexi Yamaha XT 660Z Tenere Help93 6 1.3.2024 v 08:31 sebajs
Jaké cestovní enduro BMW R 1200 GS, BMW R 1200 GS Adventure, Yamaha XT 66... ThePauli 11 20.2.2023 v 10:31 Metric
Enduro do 700 ccm Yamaha XT 660 R, Yamaha XT 660 Z Tenere Laz5 29 13.1.2023 v 21:28 Laz5
Offroad Dánsko a Švédsko Yamaha XT 660 X, Yamaha XT 660 Z Tenere Boris.Big 17 19.7.2022 v 15:21 JiB
Jaký stan [1, 2] Yamaha XT 660 Z Tenere Novaja2 55 13.6.2022 v 10:45 jirka-mz


TOPlist