bmw_r1300gs_cartec




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Jak zatáčet na motorce
 
28.8.2017 v 13:20
Dobrý den,

Začínám Dělat autoškolu, za pár dní bych měl jít na první jízdy s instruktorem...

Potřebuji si ale ujasnit pár věcí, Na věci které tu za chvíli položím, mi v Autoškole nedokázali dá se říct odpovědět, respektive každý tvrdil něco jiného...

Jedná se o to že na motorce jsem nikdy před tím nejezdil takže nemám žádné zkušenosti....

Tudíž bych se chtěl zeptat jak na motorce zatáčet

Koukal jsem na pár videí, i na pár příspěvků zde na foru ale moc moudrý nejsem, spíše se mi to všechno plete...

Zde na foru jsem koukal že existuje takzvané kontra řízení

( prý stačí odtlačit pravé, nebo levé řídítko a motorka zatočí prakticky sama. Aspoň tak jsem to tedy pochopil já )

Ilustrační obrázek zde: http://www.suzukiba...oads/2680_kontra.jpg

Abych to lehce rozvedl pochopil jsem to tak, že když odtlačím například pravé řídítko motorka zatočí Doprava, a zase naopak, když odtlačím levé řídítko motorka zatočí do Leva

( Zároveň jsem ale pochopil že tento jev funguje pouze při určité rychlosti cca od 30 km/h )

Zároveň jsem koukal na video viz zde:

A tam na řídítka tlačí jakoby z vrchu...

Mohl by mi tedy někdo srozumitelně vysvětlit, jak tedy na motorce zatáčet ?

Předem Děkuji

( Pokud na vás tento dotaz působí směšně, tak se omlouvám, ale rád bych si ujasnil pár věcí, než sednout na motorku a něco udělat... )

Pokud jsem dal tento dotaz do nesprávné sekce, tak se omlouvám, ale jsem tu dnes poprvé.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce

7.9.2017 v 14:12 | Nahoru | #301
kerut>

hmm, a ted si vem ze vetsi motorky nebo dragsrery maj stycnou plochu s asfaltem ve vyskledku treba i sirsi nez je rozchod tech dvou mrnavejch kolecek... tudiz takova motorka taky neni jednostopy vozidlo



1) třeba model auta bude mít rozchod kol menší než motorka gumu, to z něj taky dělá jednostopého vozidlo?
2) cítíš z tohoto tvého vyjádření tu demagogii, prosím, řekni, že už ano.

(reakce na) Jak zatáčet na motorce

7.9.2017 v 14:21 | Nahoru | #302

Krejza píše: kerut>

1) třeba model auta bude mít rozchod kol menší než motorka gumu, to z něj taky dělá jednostopého vozidlo?
2) cítíš z tohoto tvého vyjádření tu demagogii, prosím, řekni, že už ano.



Nekrmte trolly, smyslem je nedělejte to, co troll chce (tj. reakce, které troll očekával).

Jak zatáčet na motorce

7.9.2017 v 14:22 | Nahoru | #303
Teď jsem vlastně nakrmil Trolla!
Protože tohle určitě očekával!
Tak už nesmím nic napsat.
I když to taky může čekat...

5 reakcí na tento příspěvek Jak zatáčet na motorce

7.9.2017 v 14:27 | Nahoru | #304
A při tom kontra jak říkáte že přední kolo udělá nejdřív obloucek na opačnou stranu než to zatočí, tak to same se děje í v situaci když už je motorka v nějakém naklon nebo jen při zataceni ž přímého směru.?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce

7.9.2017 v 14:31 | Nahoru | #305
Krejza> vzhledem k tomu ze me uz taky trosku stves ale alespon neurazis odpovim Ti

ano model auta muze mit stejnej rozvor, ale rozhodne nema teziste nekde metr nad tim (vztazeno k teto vysce teziste velmi malym) rozvorem..
coz by ti mohlo trosku natuknout onu pricinnou souvislost zataceni treba skejtu a motorky, coz ?

auto ma taky ma rizenou napravu s uplne jinou geometrii (kola se toci zvlast kolem cepu) zatim co skate ma "napravu" (trek nebo jak tomu rikaji) otocnou v celku jen kolem stredove osy, obdobne jako to predni kolo.. takze byt na prvni pohled vypada jako auto, a ma 4 kola, stejne se zataci jako motorka

(reakce na) Jak zatáčet na motorce

7.9.2017 v 14:42 | Nahoru | #306

NoFear4 píše: A při tom kontra jak říkáte že přední kolo udělá nejdřív obloucek na opačnou stranu než to zatočí, tak to same se děje í v situaci když už je motorka v nějakém naklon nebo jen při zataceni ž přímého směru.?


Funguje to i v náklonu.
- Jedeš třeba pravou zatáčkou v konstantním náklonu doprava.
- Potřebuješ rovnat moto do následující rovinky.
- Zatlačíš do levého řidítka směrem dopředu. Neboli zatočíš řidítkami a tedy i předním kolem doprava.
- Tímto se motorka začne narovnávat ze zatáčení doprava do jízdy přímým směrem kolmo k asfaltu.
- Samo, že závodníci k tomu přidávají vysedání, přenášení váhy atd.

Ale to kontra řízení prostě používáš (třeba nevědomky) i v průběhu jízdy obloukem v náklonu.
Protože ten rádius - trajektorie se mění.
A koriguje se to, byť třeba nepatrnými, pohyby řidítky do kontra + samozřejmě další akce...brzdění, zrychlování, přenášení váhy...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce

7.9.2017 v 14:45 | Nahoru | #307
NoFear4> hele, to je marny.... nepochopi ani dotaz...

nicmene 1++ za vynikajici argument/vysvetleni ! ja bych nemohl bejt fakt ucitel

(reakce na) Jak zatáčet na motorce

7.9.2017 v 14:46 | Nahoru | #308
NoFear4> i v náklonu když potřebuješ utáhnou zatáčku tak drcneš do řídítka a je to tam, když do toho drcneš trochu víc tak sebou třískneš no
Nehledě na to si stejně děláš prdel, že bys zrovna ty nevěděl jak to funguje

(reakce na) Jak zatáčet na motorce

7.9.2017 v 14:52 | Nahoru | #309
NoFear4> jo, pohyb je stejný. Ale...

Ve skutečnosti k tak agresivnímu pohybu, jak je vidět na videu, které jsem uvedl výše, dochází v nižších rychlostech - je na velmi krátké dráze - nízká rychlost.
Čím větší rychlost, tím méně viditelný a cítitelný pohyb to je.
Vlastně by se dalo říct, že přední kolo má tendenci jet po přímce, když v tu samou chvíli zadní už jede po kružnici.

V náklonu jde pak o to samé, prvotní pohyb předního kola je po větší kružnici a posléze přejde do utažené.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce

7.9.2017 v 14:54 | Nahoru | #310
kerut> jen tak pro zajímavost, a ty zatáčíš na motorce jak?
Doufám že už to tu neni.

(reakce na) Jak zatáčet na motorce

7.9.2017 v 14:54 | Nahoru | #311

NoFear4 píše: A při tom kontra jak říkáte že přední kolo udělá nejdřív obloucek na opačnou stranu než to zatočí, tak to same se děje í v situaci když už je motorka v nějakém naklon nebo jen při zataceni ž přímého směru.?



1 reakcí na tento příspěvek Jak zatáčet na motorce

7.9.2017 v 14:56 | Nahoru | #312
..vy fakt deset stran řešíte, jak zatočit..?..nene...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce

7.9.2017 v 15:06 | Nahoru | #313
Vendous> no na motorce samozrejme pres kontra, ta vazi dvakrat vic nez ja,..

VladaM> prosimte precti si jeste jednou a fakt pomalu na co se vlastne ptal.. on se neptal jestli v zatacce funguje kontrarizeni

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce

7.9.2017 v 15:09 | Nahoru | #314
selkie> A četl jsi příspěvky jak zatáčet v hlubokém vesmíru??

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce

7.9.2017 v 15:10 | Nahoru | #315

kerut píše: Vendous> no na motorce samozrejme pres kontra, ta vazi dvakrat vic nez ja,..

VladaM> prosimte precti si jeste jednou a fakt pomalu na co se vlastne ptal.. on se neptal jestli v zatacce funguje kontrarizeni



A pokud by byla motorka lehčí tak bys kontra používat nemusel?
No a na co se NoFear ptal?

(reakce na) Jak zatáčet na motorce

7.9.2017 v 15:18 | Nahoru | #316
Vendous> ano presne tak, lehoucky kolo se setrvacnosti nula prd sklopim do zatacky aniz bych hnul ramenama vic nez 5cm, motorka ma daleko vetsi setrvacnost, abych vytvoril takovej moment musel bych z ni vysednout tak dobrej metr a pul, takze si pomuzu a klopim ji chytre za pomoci jeji vlastni setrvacnosti (a u kola je to blbost protoze 90% te hmotnosti kterou se snazim pretlacit tvorim ja.. to je jak drbat se za levym uchem pravou rukou) - a kolem toho se to cele nepochopitelne toci, pricemz nekteri v tom stale hledaji neco co tam neni, snazi se zavarovat rizeni, zkoumaji trajektorii kol a pod..

a ptal se jestli v te zatacce bude nasledovat podobna trajektorie predniho kola jako v primem smeru - jinak receno v celku genialne se ve dvou vetach prakticky oprostil od toho vlivu geometrie(zavleku) aniz by musel jako ja konstruovat(fiktivni) motorku s nulovym zavlekem..

(reakce na) Jak zatáčet na motorce

7.9.2017 v 15:20 | Nahoru | #317
Vendous>
NoFear4 se ptal:
1. Jestli při tom kontra přední kolo udělá nejdřív obloucek na opačnou stranu než to zatočí,

a dál se ptal

2. Jestli to same se děje i když už je motorka v nějakém naklonu nebo jen při zataceni ž přímého směru.?

Odpovědi tedy jsou:
1. Ano udělá to oblouček na opačnou stranu
2. Ano, v náklonu je to stejné. To "kontra" se děje pokaždé.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce

7.9.2017 v 15:21 | Nahoru | #318
Zlesa> ..nečetl, naštěstí....stejně jako jsem nečetl těchto deset stran

..hm...s dalšími tématy bych to viděl následovně:

Jak přidat plyn - 23 stran
Jak brzdit - 95 stran, od strany 8 flame mezi zastánci "jenom přední" a "vždycky obě"
Jak řadit - 80 stran (opět flame na podtéma "se spojkou nebo bez")

Co jsem, krom topových "kůže nebo textil", "chcípákem nebo klíčkem" a .....co bylo to poslední..?, zapomněl..?

Naposledy editováno 07.09.2017 15:44:59

(reakce na) Jak zatáčet na motorce

7.9.2017 v 16:11 | Nahoru | #319
selkie> 2V vs 4V

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce

7.9.2017 v 16:22 | Nahoru | #320

kerut píše: Krejza> vzhledem k tomu ze me uz taky trosku stves ale alespon neurazis odpovim Ti

ano model auta muze mit stejnej rozvor, ale rozhodne nema teziste nekde metr nad tim (vztazeno k teto vysce teziste velmi malym) rozvorem..
coz by ti mohlo trosku natuknout onu pricinnou souvislost zataceni treba skejtu a motorky, coz ?

auto ma taky ma rizenou napravu s uplne jinou geometrii (kola se toci zvlast kolem cepu) zatim co skate ma "napravu" (trek nebo jak tomu rikaji) otocnou v celku jen kolem stredove osy, obdobne jako to predni kolo.. takze byt na prvni pohled vypada jako auto, a ma 4 kola, stejne se zataci jako motorka



Jenom pro informaci, rovina kol se na skejtu nenaklání, dvě roviny dvou kol se otáčí kolem středového bodu, to jsi správně podotkl. Tím se mění rozvor kol na stejné straně, vnitřní se přibližují, vnější oddalují.
Teď si představím závaží ve výšce prkýnka, které můžu posouvat na obě strany. Těžiště je tedy dost nízko, ale posunem závaží na jednu stranu dostaneš kolečka k sobě a zatočíš.
Že tělo člověka jde dovnitř je na vyrovnání odstředivé síly, která v ten okamžik vznikne, já snad jasné.
Motorce se náklání roviny kol. Zde je tedy kurva velký rozdíl.

Stejně tak je rozdíl, zda máš dvě kola navzájem otočná nebo všechna pevně spojená v jedné stopě. Odtud pochází teorie zavařeného krku. Jde o stejnou soustavu jako kolečkové brusle.

Takže opravdu srovnáváš několik rozdílných věcí jen podle toho, že ve všech případech dojde k náklonu člověka nebo stroje. Ale koukáš se na to z pohledu vyrovnání odstředivé síly, ne z pohledu zatočení (podnětu k zatočení, aby bylo jasno).

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce

7.9.2017 v 17:03 | Nahoru | #321
Krejza> no vsak jasne, vzdyt si promitni si (z pudorisu) prumet plosek pneumatiky kterymi se motorka dotyka asfaltu v zatacce - taky se k sobe (protoze pneumatiky maji sirku a naklonem se dostavas ke strane pneu) priblizujou,... je to analogie toho sameho - jen ta "vnejsi" kolecka na motorce samozrejme zadna nemas, protoze motorka i v zatacce drzi gyroskopickym efektem, zatim co ze skejtu bys bez toho druheho paru kol nejspis spadnul

zavarenej krk muzes mit u tech brusli, kolecka jsou mala a smyk je pretlaci.. nicmene princip zataceni je uplne ten samy, jen funkci stoceni rizeni prevezme ten smyk kolecek.. u motorky by to asi moc neslo (to uz je ciste moje domenka, a zkouset to nebudu) nicmene tvarem a velikosti pneumatik na tom bude motorka jeste furt podstatne lepe nez ta pred par strankami zminovana "zavarena eska" - ta 28" kola s tenouckym plastem do smyku zarucene nepujou,..

Naposledy editováno 07.09.2017 17:03:58

2 reakcí na tento příspěvek Jak zatáčet na motorce

7.9.2017 v 17:06 | Nahoru | #322
No abych to osvetlil tak jsem se na to ptal proto že by mě zajímalo jak vypadá takový obloucek při použití kontra při maximálním možném naklonu motorky co dovoluje stroj a pneu....protoze pokud jede motorka např maximálních 58% konstantne a najednou ji prinutime ještě udělat obloucek pouzitim kontra,měl by temr vždy následovat pád, protože přední kolo na milisekundu zmeni směr ať dovnitr nebo ven. Ale pády se nadějí jak to?

1 reakcí na tento příspěvek Jak zatáčet na motorce

7.9.2017 v 17:43 | Nahoru | #323
No, motorka mi zataci, ale uprimne se priznam, ze nad tim, co delam riditky, jsem se nikdy nezamyslel. Ted jsem timto nahlodany, jen mam pocit, ze jakmile nad tim zacnu premyslet, tak si rozsekam hubu logicky to smysl dava az moc dobre, ale asi se radsi budu vic soustredit na svou prdel a stupacky

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce

7.9.2017 v 17:52 | Nahoru | #324
NoFear4> protoze v ty zatacce uz nepretlacujes zadnej stabilizacni moment, a zadnej dogmatizovanej "obloucek" se tudiz ani nekona ..odstrediva sila reaguje na tu zmenu polomeru okamzite

a taky bych se zeptal, (asi blbe ale protoze se v takovejch naklonech nepohybuju a stroj na kterym to pujde teprv davam dohromady) je fakt uplne bezny zvedat to pohybem riditek resp. je to beznejsi nez rizeni v zatacce jen plynem (resp. rychlosti prujezdu) ?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce

7.9.2017 v 17:53 | Nahoru | #325
kerut> první odstavec jsem si nakreslil a dost silně pochybuji, že k tomu dochází. Ale může. Rozhodně to nelze říct takto od stolu. Zde bude dost záležet na závleku, šířce a tvaru pneumatik, rejdu předního kola a určitě několika dalších věcech.

Druhý odstavec řešit nebudu, pokud v jednostopé stavbě děláš rozdíl díky velikosti kol a tvrdíš, že u jednoho to půjde a u druhého ne, nemáme se už o čem bavit.
Mluvíme v teoretické rovině, takže jde o systém, ne o velikosti, hmotnosti apod.

Několika posledními vyjádřeními akorát dokazuješ, že tomu nerozumíš a prezentuješ silné dohady a pleteš věci dohromady.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce

7.9.2017 v 18:06 | Nahoru | #326
Krejza> ten rozdil pusobicich sil a velikosti kol ve vztahu k poloemru zatacky tam ale bohuzel v tomto ohledu roly hraje, pokud te to presvedci tak na ty brusle koukni - jak se jim sjizdeji kolecka, ktera vice a krtera mene

a i kdyby nebyl, tak ty brusle jsou snad uz samy o sobe dostatecne presvedcivy dukaz ze soustava vice kol (OK lyze a prkna vynechme, zustanme u veci "s koleckama") muze take zatacet i bez kontrovani - coz prakticky jeste sam dokladas tvrzenim ze se "bavime v teoreticke rovine a na velikosti nezalezi"

(reakce na) Jak zatáčet na motorce

7.9.2017 v 18:12 | Nahoru | #327
NoFear4> teď nevím, zda chceš přidat náklon nebo naopak motorku zvednout.
A - prvotní pohyb, oblouček na druhou stranu nebo ještě lépe rozšíření oblouku, který kopíruje přední kolo, změní styčnou plochu pneu a to je právě důvod pádu. Je to jen teorie, pokud přesáhneš přilnavost pneu. Pokud grip máš, tak přidáš náklon.
B - při zvednutí děláš opačný oblouček než ten, který vykružuješ, to ti nakloní zadní kolo na druhou stranu, takže do opačného náklonu, tudíž zvedne motorku. Matematicky tedy 50° vpravo a 5° vlevo dá celkem 45° vpravo.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce

7.9.2017 v 18:23 | Nahoru | #328
kerut> nevím, jaká kolečka se sjíždí nejvíce, ale logika mi velí říci první a poslední.

Ano, bez kontra zatočíš, pokud máš všechna kola spojena. Pokud ne, už jde o kontra. Velikost kol, působících sil a dalšího už je druhotné.

Ještě jedna věc. Pevně spojená kola, ať už jich je kolik chce, je teoreticky jedno velké kolo, které má styčnou plochu s povrchem ve vetknuté přímce, ne bodu jako skutečná jednokolka.

Edit: u soustavy volně otáčejících se kol (motorka, kolo) musíš pro zatočení bez kontra vyvinout hodně velkou sílu, abys kola udržel jako soustavu pevně spojených kol. Což v reálu půjde leda v malých rychlostech, kdy působí malé síly.

Naposledy editováno 07.09.2017 18:27:59

(reakce na) Jak zatáčet na motorce

7.9.2017 v 18:31 | Nahoru | #329

Matheo_ píše: No, motorka mi zataci, ale uprimne se priznam, ze nad tim, co delam riditky, jsem se nikdy nezamyslel. Ted jsem timto nahlodany, jen mam pocit, ze jakmile nad tim zacnu premyslet, tak si rozsekam hubu logicky to smysl dava az moc dobre, ale asi se radsi budu vic soustredit na svou prdel a stupacky



Tak to otoč, jed seď na prdeli a soustřeď se na ruce. Jen tlačit a tahat rukama. Stejně to děláš. Jen se tomu budeš věnovat vědomě.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce

7.9.2017 v 18:37 | Nahoru | #330
Krejza> jj, presne tak, ono to nebylo mysleny jako otazka - jen jako demonstrace ze tam ke smyku (misto vzajemneho ztocenise) dochazi, smaozrejme idealni situace to rozhodne neni, krome sjizdeni kolecek to hlavne ubira energii takze zhorsuje skluz, ale mechanizmus kterej by umoznoval pohyb kolecek by byl moc slozitej a tezkej a tahle konstrukce je tak nejak navrhovy kompromis..

kazdopadne ten smyk tam nahrazuje (i kdyz jak pisu neidealnim zpusobem) to vzajemne ztoceni kol, - zadne kontra tam tudiz ani nastat nemuze, z cehoz se da myslim dostatecne dokazat ze kontra neni podminkou zatoceni, a tudiz neni a nebude podminkou zatoceni ani u soustavy kde se ta kola vzajemne otacet muzou..
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist