bmw_r1300gs_cartec




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Jawa Magneto
Nazdar chalani,

mam dve jawy 250/559 a pri udrzbe som zistil ze maju rozdielne magneto. Viete mi poradit v com je rozdiel? Foto je prilozene. Napravo je z motorky kde mam aj regulator namontovany. Ten nalavo je z motorky bez regulatora. Neviem ci je tam suvis.
Dakujem za rady






1 reakcí na tento příspěvek Jawa Magneto

31.12.2016 v 11:39 | Nahoru | #1
Čau, nie je to magneto ale sú to statory dynama. A otázke nerozumiem, aký súvis? Čo chceš vedieť? Rozdiel vidno na fotke a výkon a ukostrenie máš na štítku. Pozor, niektoré Jawy mali ukostrený +pól.

1 reakcí na tento příspěvek Jawa Magneto

Skvělá odpověď, děkuji! 31.12.2016 v 12:06 | Nahoru | #2
Jawa 250/559 by měla mít dynamo 6V45W s jednokotvovým relátkem montovaným přímo na statoru. Občas je vidět stator s dvoukotvovým relé a stejným výkonem, to byla náhrada. Jinak stator bez relátka, jen se svorkovnicí by měl být z dynama 6V75W, ale v tvém případě si to nemyslím. Moje domněnka je ta, že předchozímu majiteli odešlo relátko a sehnal jen externí relé 6V75W a tak jej namontoval. Znamenalo to původní relátko oddělat, vyřadit z okruhu odporovou cívku (externí relátko má svůj vlastní odpor) a relé umístit někam jinam na motorce. Jinak Jawa měla do roku cca 1970 ukostřen + pól (některé vývozy nee, ale takových strojů je minimum).

Naposledy editováno 31.12.2016 12:07:21

Jawa Magneto

31.12.2016 v 12:54 | Nahoru | #3
Krome umisteni regulatoru jsou 45W i 75W statory stejne. O vykonu dynama rozhoduje, jestli je tam 45W nebo 75W rotor.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawa Magneto

31.12.2016 v 15:43 | Nahoru | #4
udinar> Ahoj, no to bude ono - to relatko na statore. Predchadzajuci majitel namontoval externe rele. Takze myslim ze je to v poriadku, len som nevedel ci to je nekompletny diel a ci nemoze sposobovat spatne dobijanie baterie potom. Lebo mne na tej Jawke zacne skapinat ked zapnem svetla. Este raz vdaka a pekneho Silvestra prajem

(reakce na) Jawa Magneto

31.12.2016 v 15:45 | Nahoru | #5
krokoš> Cau, no Udinar uz to trafil. Ja som len nevedel co je ten chybajuci kus - uz viem ze je to rele. Inak su obe dynama uplne rovnake podla stitku.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawa Magneto

Skvělá odpověď, děkuji! 31.12.2016 v 19:34 | Nahoru | #6
spuchlina> No podle mě možná někdo neodpojil tu odporovou cívku na statoru dynama, což bývala nejčastější chyba při napojování externího relé! Pak docházelo k předčasnému přepouštění dobíjecího proudu na kostru. Další věc je v ukostření, prostě projdi celou elektriku, všechny kostřící body a při běhu motoru změř kolik dobíjí, mělo by bez zátěže dávat alespoň 6,9 V. Všechno pod tuto hodnotu je málo. Maximálně pak může dávat 7,2V všechno nad tuto hodnotu je špatně a mohlo by dojít k spálení rotoru, či relátka.

1 reakcí na tento příspěvek Jawa Magneto

31.12.2016 v 19:37 | Nahoru | #7
Ještě jedno upozornění! Externí relátka se dávali od roku 1970 a v té době došlo ke změně vyhlášky a k přepólovávání motocyklů a ostatních vozidel v ČSSR a tudíž na externím relé bude naznačeno ukostření - pól.

Naposledy editováno 31.12.2016 19:38:44

(reakce na) Jawa Magneto

1.1.2017 v 13:15 | Nahoru | #8
Jeden stator má ma sobě původní regulátor napětí a Jeden ho má někde na motorce samostatne řešeny jako náhrada původního regulátoru. Moc bych do toho nevrtal, lze koupit elektronické rele na bázi polovodičů za cca 400, a tím nahradit to staré rele. Magneto si pozri napriklad na cz150c.

Jawa Magneto

Skvělá odpověď, děkuji! 1.1.2017 v 18:02 | Nahoru | #9
je ještě jeden možný rozdíl. Statory 45W a 50W mají nasobě malou cívku z odporového drátu jako regulační odpor buzení statoru, je jedním koncem na kostru statoru a druhým na svorku M. Stator 75W tento nemá a odpor je součástí regulátoru.

Co se týká polarity - ta je daná jen zapojením baterky a nabuzením statoru dynama. Na štítku je uvedeno, jak to vyšlo nabuzené z výroby, ale mohlo to být přepólované. Osobně jezdím staré 45W dynamo (značeno + na kostře) přebuzené na - na kostře. Je to jen o tom, co ti více vyhovuje. Když u dynama nevím, vždy ho prve nabudím jak potřebuji a pak už neřeším, jaký stav byl v minulosti.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawa Magneto

Skvělá odpověď, děkuji! 1.1.2017 v 18:04 | Nahoru | #10
udinar> není tak úplně pravda - nad 7,2V to první vzdá baterka, protože se vyvaří. Rotor většinou vzdá proudovým přetížením, podobně relé při spínání velkých proudů.

Edit: ještě doplním - při provozu na polohu bez baterky jede dynamo na plný výkon jen do zapalování, často v síti jde napětí i k 10V. Další co by to začalo hromadně vzdávat nad cca 7,5V, jsou žárovky - proto při poloze bez baterky u starých spínaček nebyla možnost zapnout světla.

Naposledy editováno 01.01.2017 18:08:19

(reakce na) Jawa Magneto

1.1.2017 v 20:27 | Nahoru | #11
.

Naposledy editováno 02.01.2017 16:54:37
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Jawablázni [1 ... 3868, 3869] Jawa 250/559, Jawa 350/354 Kývačka, Jawa 250/353 Kýv... Kafi 116069 Včera v 21:59 Kafi
Jawa 250 559 plynová rukojeť ze sit... Jawa 250/559 panelka Mario1504 6 Včera v 16:43 kuzmič
Jawa 250 559 plynová rukojeť ze sit... Jawa 250/559 panelka Mario1504 9 23.4.2024 v 21:06 rg250
jawa 250 maska Jawa 250/559 panelka alexch 2 9.4.2024 v 21:22 Dolin
Jawa 250 dostanu ji na veteránské z... Jawa 250/559 panelka Mario853 7 11.3.2024 v 07:11 FJRPEPA


TOPlist