jakož to nová generace jsem rozmazlen moderními stroji, ale přesto jsem příznivcem starších dvoutaktů. Pořídil jsem si nedávno nabouraného pionýra s papíry za 1500,- k tomu jsem si odvezl spousty starých dílů a další dva nedostavěné pionýry.
No začalo to na magistrátě a pak důkladným rozebíráním. Rozebral jsem vše co šlo abych se ujistil, že poskládám aspoň jednoho pionýra z "jakostních" dílů a druhého na blbnutí. Poskládal jsem motor i podvozek což bylo snadné. Trochu jsem se zdržel s elektrikou. Ono to schéma vypadá dosti snadno, ale aplikovat zapojení na pionýru, který je směs všeho možného je trochu problém. Zvolil jsem si 30W zapalování a třípolohovou spínačku (klasika) + přepínač potkávacích a dálkových světel. Pincek je ve fázi, že startuje, troubí a svítí přední světlo.
Mezi problémy patří:
1. Nedrží volnoběh: Seřízené by to mělo být dobře, ale chybí vzduchový filtr, což by mohl být důvod proč to nedrží volnoběh. Mám tam pouze houbičku na nádobí potřenou olejem.
2. Přepínač dálkových a potkávacích světel nereaguje: z důvodu, že jsem je zapojil tak aby svítily obě zároveň. Poradíte prosím se správným zapojením z obrázku?
3. Nesvítí zadní světlo: Mám navedený jeden drátek k žárovce, zbytek by se měl ukostřit?
4. S dalšími problémy, jako je nefunkční tachometr a pružinka stojanu si poradím, ale u prvních tří jsem si nejistý.
On je problém ten, že kdybych opravoval kdysi funkční motorku, tak si s tím nejspíš poradím, ale takto dělám hodně kompromisy, jelikož je to složenina starého dynamo zapalování + 20W a 30W zapalování.
Postupoval jsem podle tohoto schéma zapojení: 30W zapojení pro jawa 50/21
ale jak vidíte, nejsou tam u světel napsány čísla a tak jsem si nebyl jist co s čím propojit. Zadní světla byly u všech pincků zapojeny na jeden drátek, a nějaký elektro spoj tam není zřejmý. Elektřina teče přeci cestou nejmenšího odporu, tak jak to může fungovat, když ta žárovička je zasunuta v plechovém držáku, který není nijak odizolován?
Přiložím ještě fotku mého předního světla s číselným označením:
Nevím co jednotlivé čísla představují ale nejspíš 56a - potkávací a 56b noční/dálkové? Co je potom 37?
Budu rád, když napomůžete ke zlegalizování této motorky. Je to legenda a je přeci fajn vidět pincka na silnici, no ne?
Udělal jsem na něm už spousty práce a byla by škoda ho nedokončit kvůli těmto drobnostem. Budu rád za jakoukoliv radu. Jen ještě dodám, že nějaké manuály a schémata jsem již pročetl.
Naposledy editováno 11.08.2015 11:56:53