globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Výběr přilby kolem 2000kč
 
22.7.2015 v 22:17
Budu kupovat novou přilbu,jdu hodně po ceně, mám v plánu dát tak 2000-2500kč. Integrální nebo výklopnou. Tady je pár mezi kterýma váhám, co by jste doporučili?

http://www.ctyrkolky...stribrna-leskla.html
http://www.ctyrkolky...lba-w-tec-v127-.html
http://www.ctyrkolky...ilba-w-tec-v270.html

1 reakcí na tento příspěvek Výběr přilby kolem 2000kč

24.7.2015 v 16:41 | Nahoru | #1
Predem se omlouvam, je to muj prvni prispevek na foru, takze pokud bych porusoval nektera pravidla, tak ....

Naprosto souhlasim s uzivatelem Cook a nektere nazory jsou pro me dost zarazejici - prilba za 2500 CZK proste nebude nikdy mit stejnou ochranu jako prilba za 10000CZK. Priznavam jsem majitelem prilby Arai, takze urcite je na me strane urcita zaujatost.

Avsak k problematice helem (moje poznatky ze cteni nekolika studii, ktere byly na tohle tema provedeny + videa z testovani helem udelanych tusim Svycary, povinne video v nasi autoskole) – problemem vsech diskuzi na ceskych i zahranicnich forech je dle meho prilisne spolehani na oficialni certifikace Snell, SHARP, Dot, ECE, .... (mmchdm homologace je minimalni povolena hranice) a naprosta ignorace dalsich odvetvi lidske cinnosti (napr. hokejove sporty: ice, ball, inline; nebo ruzna bojova umeni se zbranemi arnis/kendo; vojenstvi – napr. tankova technika, balisticka ochrana, apod.). Kdo nekdy dostal pri hokeji kroscek na hlavu v lacine helme s molitanem a v drazsi helme s gelovymi narazovymi tlumici, tak rozhodne nebude tvrdit, ze helma za 2500CKZ je proste ok.

Zakladnim problemem vsech certifikaci je, ze vzdy meri jedno jedine hledisko a tim je schopnost vnejsi „skorapky“ ustat naraz vicemene v ruznych smerech (vcetne „kouleni“ po silnici) – kriminalisticky receno - tupym predmetem o urcite rychlosti a vaze. Pak se samozrejme meri, zda helma praskla, nepraskla, jak k masivni deformaci doslo, apod. (napr. tohle vede k tomu, ze helmy dle americkeho Snellu jsou mnohem tvrdsi nez napr. helmy dle ECE, coz paradoxne vede k nizsi absorbci energie) viz. video testovani Sharp - http://sharp.direct...elmet-safety-scheme. Základním předpokladem tak je, že dávají do přímé úměry rychlost a konečné dopady na lidské zdraví (bohužel tenhle předpoklad už byl několikrát vyvrácen – plus zkušenosti např. z hokeje a otřesů mozku). Analýza SHARP (zejména rotace) je na webu University of Birmingham (Critical evaluation of the SHARP motorcycle helmet rating).
Základními problémy v hodnocení přileb jsou pak následující:

1) Zadna certifikace nemeri ucinnost vnitrnich casti helmy (narazove tlumice, vycpavky, nekolik ruzných kompositovych vrstev, apod.) – tedy absorpce + prenos dopadove energie na mozek, potazmo kosti a svalstvo cloveka + testy na rozlozeni energie dopadu. Asi nejlepsi demostraci jsou pak americke testy s balistickou zelatinou, ktere jasne ukazali, ze drazsi helmy maji mnohem lepsi rozlozeni energie dopadu na vetsi plochu + vyssi absorbce. Tedy strucne receno, pokud si nekdo da na hlavu obycejny dreveny prkno a ja ho prastim baseballovou palkou, a pak mu dam na hlavu nekolik ruznych vrstev materialu + nejake penove tlumice a prastim ho stejnou silou, tak rozdil v dopadech na cloveka bude extremne rozdilny.

2) Dalsim problemem je, ze zadna certifikace neresi to, co napr. kritizuji japonsti vyrobci a to je dopad ostrym predmetem (standardne v urcitem procentu pripadu dochazi napr. k „setkani“ motorkare a zabradli ci plotu). Opet napr. Arai standardne tyhle testy na svych helmach provadi (takze helma s nekolika vrstvami je lepsi nez helma s jednou jedinou vrstvou – coz je naprosta vetsina lacinych helem).

3) Dale se take neresi napr. tvar helmy a dopady na krcni pater – standardne obecne v dost velkem procentu pripadu dochazi k tomu, ze motorkar se „kutali“ po silnici. Byly zaznamenany pripady, kdy napr. motokrosova helma na silnici se „zasekla“ a motorkar mel masivni deformace krcnich obratlu.

4) Konstrukce helmy (integralni, otevrene + váha) + upevneni (pasky, klipsy, apod) + vnitrni usporadani (standardne pretaceni helem) má také obrovský dopad na účinnost helmy (viz. např. studie z Tchajwanu - Effectiveness of different types of motorcycle helmets and effects of their improper use on head injuries).

Bohužel jediným vodítkem tak pro laiky opět zůstava cena a základní popis charakteristik. Na druhou stranu, každý má právo vlasnti volby, ale podle meho plati jedno rceni, ktere jsem videl na americkem serveru – kazdy jezdi v takove helme, na jakou si ceni svoji hlavu 

Naposledy editováno 24.07.2015 16:51:55

(reakce na) Výběr přilby kolem 2000kč

24.7.2015 v 17:16 | Nahoru | #2
Pedrito> hezky shrnuto
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist