Zde kabely, sehnané už před léty buď na pumpě, nebo v supermarketu (vyjde to nastejno), údajně dimenzované na 300A:
Pod 8mm tlustou izolací se skrývá lanko, dle průměru odpovídající průřezu cca 2.5mm2, ovšem čistý normovaný průřez (poctivé spočítání licniček a sečtení průřezů) činí pouhých 1.58mm2, což je pro udávané proudy naprosto nereálné.
Např. při proudu 200A pak na 2m dlouhých kabelech činí napěťová ztráta 8.9V, tedy 75%... každému snad bude jasné, že není reálné, aby takové "startováky" vůbec motorem otočily.
Z těchto startováků jsem tedy ustřihal svorky a místo té předražené gumy použil kabel CYA 35mm2:
Je tam vidět, že i svorky jsou docela aušusové, ovšem káble po této úpravě fungují dobře. Kabel CYA je ale docela tvrdý a nepohodlný na manipulaci (zvlášť v zimě), proto bylo rozhodnuto postavit poctivé kabely, včetně svorek:
Svorky jsou kvalitní, ze silného plechu, s nanýtovanými čelistmi a demontovatelným kabelovým očkem:
Použit je kabel CGZ 35mm2, zde detail očka nekrimpovaného na kabel, pro sichr je ještě procínováno:
Očko namontované ve svorce, před natažením izolace:
A zde hotové kabely, 4m dlouhé, kabel po montáži ještě ošetřen sprejem na pneu:
Dle výpočtu na takových kabelech bude napěťová ztráta (při 200A) 0.8V, což je cca 7% a to není vůbec nic. Startování 1.9l dieselu s vybitou baterkou jedna báseň.
Výrobní náklady 1144Kč (kabel 113Kč/metr a dvě sady svorek á 120Kč). Nemíním nikoho pomlouvat, nebo naopak něčemu dělat reklamu, ale nedávno se mně dostal do rukou leták AutoKelly a v něm byly káble za 230, nebo 260Kč - je snad jasné, že v žádném případě nemohly být adekvátně nadimenzované a celkem jistě půjde o stejný podvod na zákazníky, jako ty káble zmíněné výše.
Snad tento návod-recenze bude někomu co k čemu. Připomínky samozřejmě uvítám, dost možná budou káble někomu připadat zbytečně předimenzované - klidně ať napíše svou zkušenost a praxí odzkoušené průřezy.
1 reakcí na tento příspěvek Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".
průřez 1 mm - 17 A.
1.5 mm - 22 A
2.5 mm - 30 A
4 mm - 40 A
6 mm - 52 A
10 mm - 71 A
16 mm - 96 A
Toto platí v případě pevného drátu, pokud to bude lano jemně slaněné lze počítat s ampérovým zatížením až o 40% vyšším
Naposledy editováno 21.12.2014 14:00:41
PEPAFJR píše: Dovolené zatížení izolovaných vodičů Cu volně ve vzduchu je
průřez 1 mm - 17 A.
1.5 mm - 22 A
2.5 mm - 30 A
4 mm - 40 A
6 mm - 52 A
10 mm - 71 A
16 mm - 96 A
Toto platí v případě pevného drátu, pokud to bude lano jemně slaněné lze počítat s ampérovým zatížením až o 40% vyšším
To jsou ale tabulkové hodnoty pro trvalé zatížení - kdy musí kabel bezpečně stíhat uchladit tu ztrátu výkonu co na něm nastává. Pro krátkodobý zatížení jako v případě startovacích kabelů to bez problémů můžeš několikanásobně překročit - v podstatě pokud neni pokles napětí tak velkej že použití startovacího kabelu ztrácí smysl, nebo dokud netaje/nehoří izolace. Na těch 5-10 vteřin při startu ten kabel snese nejmíň 5ti násobek.