globalmoto_kveten





Téma: Opravy silnic - Trysková metoda
 
26.8.2014 v 11:43
Ahoj kolegové a bojovníci proti útlaku motorkářů silničáři,
Celou dobu to ve mě vře, když vidím naše silničáře opravovat silnice tzv. "Tryskovou metodou". Nikdy jsem nechápal, zda název "trysková" znamená, že se to kamení na silnici tryská nebo, že je to tryskem hotový...
Včera se ty hovna ve mě již ale opravdu při pohledu na práci silničářů začaly vařit. Borec, co to tam na tu silnici mastil mě poslal někam, že von dělá, co mu řeknou, a že nějaký štěrk ze silnice nemá v žádném případě za úkol odklidit. Ba naopak, on ho tam má prostě nasypat...

Tak jsem se jenom zeptal pro jakou hajtek firmu dělá a jel jsem za zvuku letácích kamínků do háje. Ještě večer jsem napsal vedoucímu toho ansáblu, který se nás soustavně snaží zabít.

Bude zajímavé sledovat, kam tyto debaty povedou. Možná mám spíše prozradí více o českém myšlení, než o správném postupu, jak silnici opravit.

Přikládám komunikaci mezi mnou a vedoucím silničářem. Dále budu aktualizovat odpovědi:

Vážený pane P...,

Rád bych se vás jako uživatel silnice zeptal na správnost dodržování technologie oprav vozovky tzv. "tryskou metodou". Již nějaký čas pozoruji oblíbenost tohoto zjevně jednoduchého způsobu opravy povrchů kontrastující s neoblíbeností uživatelů silnic.
Nejsem schopen odhalit, zda je tato metoda vhodná pro daný úsek vozovky, ale co mi připadá absolutně nepochopitelné, je proč po opravě musí zůstat na povrchu tolik volné drtě? Po pár minutách je tento materiál již pouze odpadem, který je velice nebezpečný jak pro cyklisty, motorkáře, auta a konec konců i pro chodce, na které toto kamení létá od projíždějících vozidel.
Je opravdu nemožné po technologické přestávce tento materiál uklidit tak, jak se tomu děje například v Německu, kde tuto metodu používají také? Vždyť by nešlo o nijak složitou činnost?
Kam myslíte, že metráky materiálu zmizí?

Děkuji za odpověď. Už jsem dnes nevydržel a musel jsem se na to zeptat, poněvadž to nechápu již dlouho...


Odpověď:

Dobrý den,

Pro Vaši informaci k dodržování technologie uvedu konkrétní odstavce technologického postupu :

MINISTERSTVO DOPRAVY
Odbor pozemních komunikací a územního plánu
technologií podobné jednovrstvému nátěru dle ČSN 73 6129 do hloubky max. 15 mm, které musí být přizpůsobena volba frakce kameniva a volba dávkování asfaltové emulze.
- hloubkové vysprávky, tj. vysprávky lokálních výtluků a poškození do hloubky max. 50 mm, jejíž charakter odpovídá dvouvrstvému nátěru či nátěru vícevrstvému s postupným odstupňováním frakcí kameniva. Tato úprava se nesmí provádět jednou frakcí kameniva a vždy musí být prováděna v jednotlivých pracovních krocích po vyštěpení asfaltové emulze nanesené vrstvy.
Tryskovou metodou se provádí postřik asfaltovou emulzí a pokládka kameniva pod tlakem, kterým však není zcela nahrazeno hutnění vhodnou hutnící technikou. Tuto skutečnost je nutno brát při provádění prací v úvahu s předpokladem, že konečné zhutnění může být zajištěno provozem. Je proto nutno volit odpovídající nadvýšení nanášené vrstvy a omezit rychlost provozu nejméně po dobu konsolidace směsi. Vrstvy přesahující tloušťku 15 mm nelze provádět kontinuálně.
Způsob vysprávky poruch na konkrétním úseku stanoví zodpovědná osoba (cestmistr) a provede obsluha zařízení (operátor) v návaznosti na ustanovení čl. 3.1.
5.2 Povrchová úprava
Do povrchových úprav lze ve smyslu těchto TP zařadit vysprávky poruch asfaltových povrchů vozovek do hloubky 15 mm nemajících charakter výtluku. Je možno je provádět tryskovou metodou bez hutnění za předpokladu omezení rychlosti silničního provozu nejméně po dobu konsolidace směsi.
Pro provádění této úpravy se doporučuje použít v souladu s čl. 4.1 hrubé kamenivo úzké frakce zrnitosti 2/4, 4/8, případně 8/11 a vhodné pojivo v souladu s čl. 4.2.
Pro provádění povrchové úpravy lze použít technologii jednovrstvého nátěru s následujícím pracovním postupem:
-
mechanické vyčištění poškozeného místa, odstranění uvolněných částí okrajů a podkladu, apod.;
-
dočištění povrchu poškozeného místa tlakovým vzduchem;
-
postřik pojivem s dávkováním dle tabulky 3 s přihlédnutím k použité frakci kameniva a typu podkladu;
-
posyp kamenivem frakce 2/4, 4/8, 8/11 v množství podle rozmezí uvedeného orientačně v tabulce 3;
-
po dohutnění provozem (cca 2-3 dny) odstranění přebytečného technologického úletu kameniva zametením.
Celá technologie je na http://www.pjpk.cz/TP%2096.pdf
Pokud to v Německu zametají rovnou tak buď nedodržují technologický postup této metody nebo používají metodu jinou.
Aplikace na silnici Bělská-01324 byla provedena 25.8.2014.Odstranění přebytečného kameniva zametením bude provedeno v pátek 29.8.2014.
S přáním hezkého dne,

Má odpověď:

Vážený pane P...,
Děkuji za rychlé vyjádření i zaslání technologického postupu. Z něho jsou zřejmé principy práce, ale myslím, že by měly být vždy rozumně aplikovány dle dané situace pro každý případ zvlášť. Když pominu nedodržení operace „dočištění povrchu poškozeného místa tlakovým vzduchem“ v případě Bělské ulice, měly být dle mého soukromého názoru brány na zřetel následující aspekty:

1. U oprav středové části jízdního pruhu nelze očekávat zhutnění přidaného materiálu provozem tak, jak se píše v technologickém postupu. Zde se měla zřejmě zvolit výchozí metoda postupu „hutnění vhodnou hutnící technikou“ a přebytek drtě by tak mohl být odstraněn ihned.
2. Je rozumné posoudit, zda je vhodné nechat zmíněnou drť v úseku, kde se vyskytují často kolony kvůli nájezdu na hlavní ulici. Zejména z hlediska bezpečnosti. Z obrázků je zřejmé, že drť ovlivňuje brždění vozidel i v protisměrném pruhu, kde se úpravy vozovky neprováděly (vlnky materiálu).
3. Poslední absurditou je zanechání drtě přímo v místě, kde auta zastaví proto, aby daly přednost v jízdě vozidlům, která běžně projíždějí po hlavní silnici větší rychlostí než 50km/h. Zabrzdění i rozjezdy všech vozidel rozhodně neprovedou „zhutnění přidaného materiálu provozem“, ale naopak jeho abrazivní ničení!

Každopádně jsem zvědavý na výsledek celé operace po 29.8., který nebyl rozhodně zadarmo.
Dále připomínám, že při nedávné poslední opravě Bělské ulice NEBYLA přebytečná drť uklizena vůbec! Bude zajímavé vyjádření společnosti ČVAK k plnění kanálových tratí touto drtí.
V Německu používají tuto metodu přesně dle vámi přiloženého postupu s naprosto odlišnými výsledky.

Prosím neberte to jako invektivu, ale jako motocyklista mám z výsledků vaší práce již delší dobu veliké obavy o své zdraví…

S pozdravem,

Přikládám fotky výsledné situace:






















Naposledy editováno 26.08.2014 11:44:46
Anketa: Co je doopravy Trysková metoda?
Oprava silnic tryskem
3%
1
Oprava silnic natryskáním sajrajtu
70%
23
Úprava silnice pro lepší jízdu tryskem
27%
9

1 reakcí na tento příspěvek Opravy silnic - Trysková metoda

26.8.2014 v 16:04 | Nahoru | #1
Když už se to řeší, jak je to s bordelem na vozovce? Ať už kamínky od silničářů nebo navalenej štěrk z lesa.
Lze na to volat PČR, aby zařídili uklizení?
Třeba mezi Útěchovem a Adamovem je už asi měsíc v zatáčce štěrk. Zřejmě náplava po bouřce... Kdybych si toho nevšiml poprvé, kdy byl vidět před zatáčkou, ležím. Teď už vidět nejde, kdybych to nevěděl, padám.

Jde na to někoho volat?

(reakce na) Opravy silnic - Trysková metoda

26.8.2014 v 16:31 | Nahoru | #2

RussellCZ píše: Když už se to řeší, jak je to s bordelem na vozovce? Ať už kamínky od silničářů nebo navalenej štěrk z lesa.
Lze na to volat PČR, aby zařídili uklizení?
Třeba mezi Útěchovem a Adamovem je už asi měsíc v zatáčce štěrk. Zřejmě náplava po bouřce... Kdybych si toho nevšiml poprvé, kdy byl vidět před zatáčkou, ležím. Teď už vidět nejde, kdybych to nevěděl, padám.

Jde na to někoho volat?

po bouřce tady nikdo uklízet nebude
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist