Prosím Vás o radu ohľadne axiálnej vôle na kľukovej hriadeli. Mám Boldora F2, ale s menším obsahom 750.
Aká je maximálna akceptovateľná axiálna vôla ? Nameral som 0,3 mm. Hodnota sa nezda až taka velka, ako keď chytím rotor a začnem s ním hýbať.
Myslíte, že by tato voľa mohla ovpylvniť dobíjanie ? Nemam ho funkčné.
Ďakujem
Naposledy editováno 22.06.2014 01:03:45
1 reakcí na tento příspěvek axialna vôla na klukovej hriadeli
Postup měření je tedy odlišný:
1. Změřit odpory vinutí statoru - postup stejný, jako v odkazu pro magneto - opět jde o třífázové vinutí.
2. Změřit odpor vinutí kotvy - mezi kroužky na čele kotvy. Vinutí nesmí mít svod, natož zkrat na kostru (tj. plášť a hřídel kotvy), mezi oběma kroužky a kostru musí být "nekonečný" odpor. Odpor vinutí by měl být řádově jednotky ohm, typicky okolo 5 Ohm, ale hodnota musí být uvedena v dílenské příručce.
3. Zkontrolovat kartáče (uhlíky), jejich uchycení a volnost pohybu v držácích, nesmějí váznout a jeden z nich musí být spojený s jedním z vývodů z alternátoru a druhý s kostrou.
4. S odpojeným regulátorem nastartovat motor a na přívod buzení kotvy napojit (pro sichr přes pojistku) +12V od baterky. Následně měřit napětí mezi fázemi (vývody vinutí statoru) - na volnoběh musí být cca 30 - 50V (přesné hodnoty viz příručka) a hlavně u všech tří kombinací fází musejí být napětí stejná.
Po odpojení buzení kotvy musí alternátor přestat dávat napětí, max. jednotky Volt až něco přes 10V - vliv remanentní (zbytkové) magnetizace kotvy. To je v pořádku.
5. Možno provést "žárovkovou zkoušku" (viz odkaz pro měření magneta) a opět musejí být proudy fází symetrické (buzení kotvy musí být zapnuté).
"Projdou-li" tyto body, je alternátor v pořádku.
Kontrola regulátoru:
1. Stejně, jako u zkratového regulátoru (viz odkaz) změřit všech 6 diod v usměrňovací části.
2. Na výkonový (+) výstup regulátoru (který vede přes pojistku na (+) pól baterky) napojit (+) pól regulovatelného stejnosměrného zdroje napětí, (-) pól zdroje na kostřicí (zpravidla černý) výstup regulátoru a mezi budicí výstup regulátoru (který jinak vede na kotvu alternátoru) a kostru zapojit žárovku 12V/21W. Po zapnutí a nastavení zdroje cca na 10V musí žárovka svítit, postupně se zvyšuje napětí zdroje a mezi 14 - 16V musí žárovka zhasnout a při dalším zvyšování napětí (až na 18 - 20V) se již rozsvítit nesmí.
Některé regulátory mohou mít místo prostého odpojování buzení při mezní hodnotě napětí (ekvivalent klasického vibračního regulačního relé) PWM regulaci, potom musí žárovka postupně zhasínat a kolem 16V už by neměla svítit vůbec.
Pokud chování odpovídá popisu, je regulátor v pořádku.
Jinak axiální vůle na klice by v kritickém případě mohla dobíjení vyřadit, pokud by uhlíky vázly v držících, nebo měly prasklé pružiny. Pak by vlivem "vandrování" kotvy ve směru osy mohly uhlíky ztrácet kontakt s kroužky a tím alternátor "vypínat".
Ale v první řadě při poruchách buzeného alternátoru zkontrolovat uhlíky (kartáče).
Ještě jsem našel klip o rozborce alternátoru u CB750 (1980), možná jsou motory stejné:
E: V čase 2:20 - 2:30 se ukáže, že kotva je vadná - přerušené vinutí. A v čase 7:24 je ukázka měření odporu vinutí nové, bezchybné kotvy.
Naposledy editováno 22.06.2014 12:05:53
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Netesne gufero za pastorkem [1, 2] Honda CB900 F2 Bol d'Or | Buttermann | 57 | 8.2.2024 v 20:39 jasot |
tecou karburatory po synchronizaci,... Honda CB900 F2 Bol d'Or | Kilek | 26 | 6.9.2023 v 21:09 Kilek |
Honda CB900 F/F2 1980-2 vše okolo [1 ... 15, 16] Honda CB900 F2 Bol d'Or | Kilek | 472 | 22.7.2023 v 23:37 Kilek |
Nebezi 3 valce ze 4, rano bylo vse ok Honda CB900 F2 Bol d'Or | Kilek | 24 | 21.5.2022 v 06:56 t_freedom |
Střílení do výfuku - Honda CB 900 B... Honda CB900 F2 Bol d'Or | Baggio10 | 11 | 30.9.2021 v 22:52 Baggio10 |