globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Lidl nabíječka
Dívám se, že letos Lidl modernizoval oblíbenou nabíječku: http://www.lidl.cz/...owDetail&id=4162

1 reakcí na tento příspěvek Lidl nabíječka

13.3.2014 v 07:27 | Nahoru | #1
Ahoj, tak první zprávy o kondici baterie. Po připojení na udržovací režim a 48 hodinách v tomto stavu jsem baterku odpojil. Po 12 hodinách jsem naměřil 12,71V. Podle návodu, který jsem našel někde na internetu, a uvedené tabulky je baterka v 83%. To se mi zdá trochu málo, na to, že jsem ji odpojil před tak krátkou dobou. Další měření udělám dnes v podvečer, uvidím, jak bude držet.







Dá se taková baterka ještě zachránit a nějak oživit (nebo je to normální chování)?

Moc si vážím vašich rad. Díky

(reakce na) Lidl nabíječka

13.3.2014 v 12:14 | Nahoru | #2
 

Speer píše: Dá se taková baterka ještě zachránit a nějak oživit (nebo je to normální chování)?


Ta svorková napětí naprázdno a k nim přináležející kapacity 12 V (6 článkového) olověného akumulátoru mohou sice být vodítkem, ale jen hrubým, orientačním.

S interpretací naměřené hodnoty je totiž několik problémů; zmíním dva asi nejzásadnější:

1)
Přesnost změřené hodnoty:

Při 2% přesnosti měření může skutečná hodnota ležet kdekoli v rozsahu od 12.45V do 12.95V, což by znamenalo kapacity zhruba od 50% do 100%. Takže v tuto chvíli s docela velkou pravděpodobností víš, že baterka alespoň z hlediska své kapacity ještě není aktuálně na vyřazení.

Ale i při přesnosti 1% (přitom málokterý běžným uživatelem používaný měřák ji ZARUČENĚ a DLOUHODOBĚ dosahuje) může hodnota svorkového napětí ve skutečnosti ležet v rozsahu od 12.6V do 12.85V, což by odpovídalo kapacitám cca od 75% do 95%. Takže pořád nevíš přesně, na čem jsi.

2)
Last but not least - jak správně uvádějí, ta tabulka neplatí pro "načnuté" akumulátory:







Takže co s tím? Sám sice taky tuto rychlou metodu používám a můžu potvrdit, že např. necelé dva roky stará značková baterka si po první zimě i bez jakéhokoliv preventivního dobíjení držela napětí naprázdno přes 13 voltů, a letos po druhé zimě má napětí naprázdno cca 12.95 V, a to zhruba po 2 měsících odstávky motorky v podzemní garáži s teplotami bezpečně nad nulou. Ostatní starší baterky v dalších strojích měly před preventivním dobitím napětí naprázdno okolo 12.65 V.

Jenže pro Tebe je v praxi nejdůležitější toto:

1.
Abys byl spolehlivě schopen nastartovat nejenom krátce po dobití baterky nabíječkou nebo alternátorem, ale třeba i po týdenní nebo lépe s rezervou i po měsíční odstávce motorky bez dobíjení.

2.
Jak moc poklesne napětí baterky při velké zátěži (startér v běžné motorce bere bratru tak 100 až 200 ampér - dle mašiny a stavu "zatuhlosti"), a v případě nenastartování hned napoprvé jak rychle a jak moc se potom zase baterka dokáže zvetit (a jestli vůbec) po odpojení té enormní zátěže.

3.
Aby Ti napětí baterky nespadlo po týdnu, po 14 dnech nebo po měsíci apod. o dost níž, třeba až někam k hranici 12.0 až 12.2 voltu, přičemž za mrazu (tuto zimu to ale už asi nehrozí) by ten pád byl ještě rychlejší.

_____


Takže teď ještě dokud bývají teploty v noci a nad ránem dost nízké a hlavně než pořádně začne motosezóna, kdy se jezdí relativně často a kdy alternátor průběžně udržuje baterku ve stavu nabitém a zvýšené samovybíjení u mírněji "načnuté" baterky se tudíž až tak moc neprojeví, dávej na baterku zvýšený pozor - aspoň jednou za týden na ni mrkni (zkontroluj její svorkové napětí naprázdno a jak rychle a jak moc napětí padá při řekněme minutovém rozsvícení světel) a podle potřeby ji dobíjej. Raději častěji než vůbec!

Ale dopředu bych se být Tebou zatím zbytečně neplašil - ta baterka i podle toho, že po zregenerování byla schopna mašinu spolehlivě nastartovat, by ještě neměla být v dohledné době na výměnu. Může (ale nemusí) být, že Ti bude sloužit ještě několik dalších sezón. Čas ukáže, jak moc Tvoje zánovní baterka utrpěla tím vybitím a (kratším či delším?) ponecháním ve stavu vybitém.

Jinak pokud bys chtěl, můžeš např. zkusit na tu nabitou baterku připojit středně velkou zátěž (např. 12V auto-moto žárovku) a řekněme tak hodinu až dvě tři hodiny (to podle wattáže žárovky a kapacity akumulátoru) sledovat klesající napětí a ověřit si, zhruba kolik energie je schopna baterka té zátěži dodat.

Čili součin proudu a času Ti orientačně dá využitelnou kapacitu v ampérhodinách - i když naše baterky nejsou trakční, ale startovací, a nejdůležitější pro nás motoristy je schopnost akumulátoru dodat vysoký startovací proud(!!) a ne to, jak dlouho vydrží baterka krmit svítící žárovku.

Odebíraný proud můžeš buďto přímo měřit dostatečně dimenzovaným ampérmetrem vloženým do série se žárovkou nebo ho můžeš vypočítat dle vztahu "výkon = napětí krát proud" - takže např. u cca 60 wattové žárovky poteče obvodem při napětí 12 voltů proud zhruba 5 ampér.


----------


P.S.
Takže držím Ti palce, ale snad toho ani nebude moc zapotřebí - spíš bych se přikláněl k tomu (a to nejsou žádná těšínská jablíčka), že ta baterka bude mít ještě nějakou rozumně využitelnou dobu života před sebou...

Naposledy editováno 15.03.2014 16:02:41
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Kawasaki kmx 125 Kawasaki KMX 125 standa34 2 3.6.2024 v 20:56 standa34
Bandit vs E10 [1, 2, 3, 4] Suzuki GSF 600 Bandit MeCool 108 21.5.2024 v 19:26 Rooks
Dovoz jawy 350 ze zahranici [1, 2] Jawa 350/634 krystofvelecky 38 20.5.2024 v 11:13 JAVR
Karburátor Kawasaki KMX 125 Kawasaki KMX 125 pharao2003 2 14.4.2024 v 22:10 Slávek-TDM
Sidecar Velorex [1, 2] Jawa 350/634, Velorex 562, Velorex 563, Velorex 565,... Krautkopf 46 21.3.2024 v 13:26 TomasNBK


TOPlist