globalmoto_kveten




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)
 
4.7.2011 v 22:00
Zdravím motorkáře a chtěl bych požádat, zvláště ty, co již mají zkušenosti, o rady ze života.

O tom, zda je či není vhodná 'tisícovka' pro začátečníka je tady napsáno hodně a nepanuje zrovna shoda názorů zda ano či ne. Pokud přijmeme názor jedné strany že 'pokud to máš v hlavě srovnaný jdi do toho' nebo 'já bych se toho litra nebál', tak potom ale jistě i druhá strana má pravdu v tom, že přeci jen silný stroj přináší daleko větší rizika.

A o ta KONKRÉTNÍ rizika, která přináší silný stroj, zvláště pro začínající, bych chtěl požádat a případně i jak je řešit ( jinak než koupí jiné motorky :) ).

Z mého dosavadního zkoumání jsou to pro začátek tato:

1/ Nedostatečný respekt. Po prvním 1000 km si začátečník myslí že sežral všechnu moudrost a zblbne. Ale tohle platí jistě obecně pro všechny kubatury...

2/ Rychlost - silný stroj jede rychleji a jistě, svádí to, Ale tohle je také obecná věc a je relativní co je vlastně 'rychle'. Někdy je rychle i 40 km/h...

3/ 'Zaklapnutí plynu' - když jsem se ptal zde já, zda ano či ne, byl jsem právě na toto riziko upozorněn: rraol píše: 'Ale silné motorky mají zas jiné záludnosti, co se týče "zavření" plynu. Začátečník na litru bys nebyl ani první, ani poslední. Ale silný motor má oproti těm slabším nadvládu nad třením zadního kola na asfaltu. Na slabé kubatuře zavřeš plyn, a zadní kolo vnutí motoru otáčky od silnice. Silný motor je schopen při zavření plynu velmi intenzivně brzdit, což může dělat horké chvilky třeba při nešikovném nájezdu do zatáčky a "leknutí se", že jsi dlouhej.'

A o přesně takové záludnosti o jaké píše rraol, v oblasti spojení silného stroje a začátečníka, bych chtěl vás zkušenější požádat.

Věřím že se budou hodit nejen mně, ale i třeba dalším..

Všem předem díky.

Možná bych doplnil, že mi jde především o technické a konkrétní věci stylu rraol. Je samozřejmě pravda že 'Největší nebezpečí pro ty co začínají představuje jejich vlastní mozek a pravé zápěstí.' ale skutečně bych rád spíše konkrétní technickou stránku věci. Díky.

Ještě doplním, že mi jde skutečně o prosbou ke zkušenějším o konkrétní pojmenování rizik silného stroje z technického pohledu a pohledu rizik při jízdě oproti strojům slabším.
Děkuji.


Naposledy editováno 05.07.2011 14:27:02

1 reakcí na tento příspěvek Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)

6.7.2011 v 07:41 | Nahoru | #151
já sice nemám litra ale moje duci se mnou jede docela dost, takže pokud můžu porovnat i já malou motorku a silou, tak bych řekla asi tohle:

na CBR125 jsem nalítala za dva měsíce cca 6500km. Měla jsem pocit že už to jde.
po přechodu na silnou motorku mě překvapily tyhle věci:

1) komprese motoru
(to už tu lidí psali), prostě pozor na uklapnutí v zatáčce. někdy se to hodí - když pořebuješ v náklonu přibrzdit tak se dá jen ubrat plyn, ale musí se hooodně citlivě.
Pravidlo č1: Plynulost znamená rychlost.

2) podvozek.
U silnější motorky byl o dost lepší. Dovolila mi vyšší rychlost do zatáček, ale bohužel hlava nebyla zvyklá na tu sílu co v zatáčce působí a na náklon motorky.
Je potřeba nepanikařit, lepší podvozek na silné motorce tě většinou podrží na rozdíl od 125, která se třeba u mě měla tendenci vlnit.
Pravidlo č 2: nebrzdit - mířit! Aneb když máš pocit že se nevejdeš, prostě to víc ohni.

3) brzdy!!!
Pozor na brzdy. U 125 jsem musela hodně mačkat abych trochu brzdila. Teď sice nemám extra lehký brždění ale i tak jsou brzdy o moc ostřejší.( zaplatťpámbu za to že mám bremba s dlouhým chodem páčky - mít ty co mají kluci na okruhu kdy jen ťukneš o trošku víc a letíš, asi bych tu už nebyla ) Takže kdykoliv brzdím, musí to být plynulé a postupně zesilovat tlak.
Pravidlo č3.: rozvaha nejen u plynu!

O tom jak se správně brzdí je hodně knih ale ty už jsi určitě četl, takže si to popisování nechám od cesty.

Všechno ostatní ti na silný motorce asi vadit nebude Jako její velikost a hmotnost, takže ode mě je to asi vše. Přeju ti aby ses s motorkou sžil co nejdřív a aby ti nosila jen radost.
edit: písmenka

Naposledy editováno 06.07.2011 07:43:02

(reakce na) Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)

6.7.2011 v 07:43 | Nahoru | #152

DusanHaya píše: to zas já si nemyslím,spíš někdo na litru mu přebral v mládí babu

1 reakcí na tento příspěvek Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)

6.7.2011 v 09:17 | Nahoru | #153
Nejezdit do protisměru,nebrzdit v zatáčce přední (narovná ti to motorku),koukat do zrcátek (odbočování předjíždění),na křižovatkách se pořádně koukat,předvídat jestli ti tam nemůže někdo vject.Přemýšlet co děláš a soustředit se.Nelelkovat.

(reakce na) Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)

6.7.2011 v 10:08 | Nahoru | #154

charlie.vtx1800 píše: adosmoto> Takže si vlastně normální adrenalinovej závislák a teď se chystáš na detox.


No nějak tak. Chci se dožít aspon 30 let. A pro mě je supersport na normální cestě o hubu.

Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)

6.7.2011 v 10:13 | Nahoru | #155
nickcarter: Jo ještě Matricx to napsal dobře. Prostě pořád musíš hodně sledovat provoz, auta a všechno. Jestli neblikájí auta a nedávájí tě třeba tím vědět že je za zatáčkou bordel apod. Sledovat silnici, koukat do zatáček před sebe. Každá nepozornost tě může stát hodně. Tam kde nejedou auta a je pole bez vysoké trávy, tam si dám třeba za jízdy cigáro ale v městě asi ne že. Po každé jízdě by měl motorkář přijet vyčerpanej i s myšlení za jízdy.

(reakce na) Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)

6.7.2011 v 10:26 | Nahoru | #156
Windy> Diky, krasne napsano.

(reakce na) Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)

6.7.2011 v 10:27 | Nahoru | #157
matricx>

1 reakcí na tento příspěvek Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)

6.7.2011 v 10:42 | Nahoru | #158
pro zacatecnika litr je blbost, proc o tom vubec uvazovat? motorka bude tezka a tezko ovladatelna, budes vic vystrasenej nez spokojenej, tot muj nazor...
ja treba sel postupne: kyvacka250-->350ka-->stara Honda CBX750(prvni "silna" a bylo to znat)-->Kawa ZZR1100(prvni litr a zase to bylo znat)-->BMW(jina liga)

kup si nejakou lehkou sestku a budes spokojeny jak zelva...

(reakce na) Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)

6.7.2011 v 11:28 | Nahoru | #159

Millosh píše: pro zacatecnika litr je blbost, proc o tom vubec uvazovat?


Pac ma 120 kilo a bal se ze ho podlitr i s zenckou neuveze. Krom toho uz ho ma doma takze ho tezko vyhodi a koupi si sestku. Lidi ctete na co odpovidate. Ja ho chapu, mel jsem podobny choutky, ale pak jsem sel do mensi.

Jinak jak se tu ptal nekdo na cruiser/chopper. Tam sice nehrozi prehnanej vykon (i kdyz na nezkusenyho cloveka muze bejt prehana i babeta, ze) ale zas to nemiva super jizdni vlastnosti, je to dlouhy, brzdy bejvaj divny a na riditka potrebujes dost sily, co mi bylo receno, a vsude mozne se doctes ze bys mel odjezdit dva roky na (slabym) nahaci a koupit si vysnenej chopper az pak.

Ale (a to plati i pro Nicka) to bych rek ze je picovina, zivot je kratkej na to, aby si clovek o dva roky odlozil splneni snu. Ale zas je blby kdyz si clovek ten sen splni a zije ho pak tejden pac pak pojede v zatacce rovne

1 reakcí na tento příspěvek Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)

6.7.2011 v 11:43 | Nahoru | #160
Trochu mě zaráží, že každej radí něco jinýho... Mám na mysli video co sem vložil Matricx. Viděl sem to už dřív, ale až teď mě došlo, že v twist of the wrist se říkalo něco jako: když sem dlouhej do zatáčky, ubrat plyn, koukat do výjezdu, pokládat to víc, nemačkat spojku-to mě přijde logický... a teď se znova podívám na tu motoškolu, a pokud sem slyšel dobře, tak Pepa radí vymáčknout spojku.
Může mě to někdo nechápajícímu mrdalovi vysvětlit?

Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)

6.7.2011 v 12:09 | Nahoru | #161
Začínat se dá i na hyabuse Je to jen o rozumu, poslouchání rad a zkušeností s konkrétním strojem a hlavně, vlastní mozkovně a schopnosti být trpělivý a na ten požitek s rychlé jízdy si počkat.

(reakce na) Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)

6.7.2011 v 13:11 | Nahoru | #162
7uk3> To s tou spojkou sem tady popisoval tuším na první nebo druhé stránce. Jde o to že když cítím že se do zatáčky nevejdu tak nebrzdím ale vymáčknu spojku a mašina tím "jakoby" ztratí čtvrtinu ze svý váhy (je to daný tím že když ubereš plyn tak s tebou mává decelerace a když brzdíš předkem motka se rovná a když zadkem hrozí podklouznutí) a je líp ovladatelná a líp se do tý zatáčky nacpe.

Edit: samozřejmě je lepší jezdit tak abych se do zatáček vešel a to není problém.

Naposledy editováno 06.07.2011 13:12:59

Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)

6.7.2011 v 15:52 | Nahoru | #163
na traktory kterým nebliká valník a zrovna odbočují,na přívěsy.

1 reakcí na tento příspěvek Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)

6.7.2011 v 19:03 | Nahoru | #164
S tím plynem v zatáčce, když jsem rychlej to je těžký. Jednou se mě stalo že jsem naletěl do zatáčky moc rychlee. Koleno na zemi a pořád jsem to cpal do většího náklonu ale jaksi jsem jel pořád mimo cestu. Ubral jsem plyn a problém, najednou moc váhy na přední kolo a předek šel do smyku. To jsem si moc nepomohl. No nějak jsem se tam nakonec vešel. Asi hnědý v gatích . Ale je to dost častý pád na předek. I kamoš tak spadl na okruhu. To vymáčknutí spojky asi pomůže. Zatím jsem to nezkoušel.

(reakce na) Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)

6.7.2011 v 19:31 | Nahoru | #165
adosmoto> nebo dát řidítka lehce kontra a spadne to níž samo-osobní zkušenost

co se týče brždení přední brzdou v náklonu,lze natrénovat i vypilovat,pak v krizovce jako když najdeš

Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)

7.7.2011 v 09:00 | Nahoru | #166
Teď už jediné co můžeš udělat,je vzít ten svůj bajk a několik dní blbnout na opuštěném letišti.
To ti nikdo neporadí co máš přesně dělat,prostě musíš jí dostat do ruky a musíš jí cítit.
Kroužit větší kola a postupně kola zmenšovat.Jezdit slalom úzký a pak pod plynem velký vlnící se.....
Vyzkoušet krizové brždění přední + zadní,musiš zjistit,kdy už zadní kolo začíná blokovat,jak má tendendci se motka stavět na přední......
Prostě na volném prostranství blbnout,blbnout,blbnout.....zkoušet,zkoušet...

1 reakcí na tento příspěvek Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)

7.7.2011 v 09:27 | Nahoru | #167
Motku máš týden, tak už bys moh sdělit nějaký dojmy z prvních vyjížděk..pokud jsi teda ještě mezi živými
Osobně si myslím žes to malinko přenal a na rozježdění by ti stačila i nějaká "hodná" motorka.Možná si trochu podlehnul názorům zdejších střelců, kterým není žádnej výkon dost velkej.Myslím že ani těch tvejch 120kg by nebyl tak velkej prblém jak se ti možná zdá.Sám musíš pamatovat dobu kdy 50 koní byl běžný výkon auta kterým se čtyřčlená rodina v plné polní přesouvala stanovat na Zemlínskou šíravu, případně tahala na vozíku míchačku na stavbu chalupy.Tím nchci říct že pokud máš rozum tak toho litra nezkrotíš, ale vybral sis podle mě tu obtížnější cestu..

1 reakcí na tento příspěvek Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)

7.7.2011 v 10:45 | Nahoru | #168
Ještě se vrátim k tý spojce... nevim co mě v tý škole učej, ale trakce by se měla rovnat kontrole plynu, a z toho teoreticky plyne že s vymáčklou spojkou nemám kontrolu nad trakcí...
Odpoledne skočim na parkáč, zkusim jak to funguje
No, samozřejmě je nejlepší se do zatáčky vejít, vo tom žádná

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)

7.7.2011 v 11:13 | Nahoru | #169
7uk3> kdyz ses dlouhej v zatacce tak trakci k nicemu nepotrebujes, naopak tou spojkou zrusis prenos obvodovych adheznich sil a muzes vyuzit az 100% pricnych sil (zvetseni naklonu)

(reakce na) Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)

7.7.2011 v 11:32 | Nahoru | #170

klemat píše: Motku máš týden, tak už bys moh sdělit nějaký dojmy z prvních vyjížděk..pokud jsi teda ještě mezi živými

Diky, dojem z prvnich vyjizdek jsem napsal primo k motorce. Dnes pribude dalsi, vcera jsem chtel vyrazit ale okolnosti byly bohuzel silnejsi a neslo to.

(reakce na) Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)

7.7.2011 v 12:20 | Nahoru | #171
Che> Přesně tak...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)

7.7.2011 v 12:24 | Nahoru | #172
Maty_Kolin> No jo, to zní pochopitelně, díkec

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)

7.7.2011 v 13:23 | Nahoru | #173

7uk3 píše: Maty_Kolin> No jo, to zní pochopitelně, díkec



Ale mě se tady nevěří

Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)

7.7.2011 v 13:58 | Nahoru | #174
minuly vikend mam za sebou prechod z 650ccm na 950ccm, oboje sice Endura, ale ten rozdil je propastnej.
taky se ucim znovu jezdit, prubeh vykonu ( prvnich 500km jsem jezdil do druhe tretiny otacek protoze jsem z jednobuchu myslel, ze to dal netahne )
ale jinak secteno a podrtzeno, zalezi na pouzivani mozku!

2 reakcí na tento příspěvek Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)

7.7.2011 v 14:13 | Nahoru | #175
Jen ve strucnosti doplnim (funkcni pravidlo od nejmenovaneho zavodnika) k teorii jizdy, co tu probirate...

V najezdu do zatacky (na brzde) tlacim (sunu teziste tela) na predek, aby predni guma, co nejvic lepila k povrchu. Na vyjezdu pri pridanim gasu plynule presunu teziste tela na zadek. Opet, aby guma mela, co nejlepsi adhezi.

No neni to snadne?

Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)

7.7.2011 v 14:19 | Nahoru | #176
2Nick Carter: Rizika silného stroje:

Je to ještě návykovější než slabý stroje...
A na co si dát pozor? Aby sis na tom pokud možno nerozbil hubu.

(reakce na) Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)

7.7.2011 v 14:36 | Nahoru | #177

Sleeper1 píše: Jen ve strucnosti doplnim (funkcni pravidlo od nejmenovaneho zavodnika) k teorii jizdy, co tu probirate...

V najezdu do zatacky (na brzde) tlacim (sunu teziste tela) na predek, aby predni guma, co nejvic lepila k povrchu. Na vyjezdu pri pridanim gasu plynule presunu teziste tela na zadek. Opet, aby guma mela, co nejlepsi adhezi.

No neni to snadne?



No já to teda dělám přesně naopak, ale to bude tím že jsem běžnej mrdal a ne závodník.

Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)

7.7.2011 v 15:30 | Nahoru | #178
Taky tomu nerozumím přeci když fest brzdím, tak už tím je na předku dost váhy a nemusím se ještě sunout k nádrži? Naopak se mi zatáčka jede líp, když dám prdel co nejvíc dozadu a při výjezdu se naopak posunu dopředu.

1 reakcí na tento příspěvek Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)

7.7.2011 v 15:37 | Nahoru | #179
vdyt ja se o tom s vami prit nebudu... prodavam, jak jsem nakoupil, ale mne to prijde logicky...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)

7.7.2011 v 15:47 | Nahoru | #180
Lucky-Luke> no jo, hehe ... fajn, měl si pravdu
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist