O tom, zda je či není vhodná 'tisícovka' pro začátečníka je tady napsáno hodně a nepanuje zrovna shoda názorů zda ano či ne. Pokud přijmeme názor jedné strany že 'pokud to máš v hlavě srovnaný jdi do toho' nebo 'já bych se toho litra nebál', tak potom ale jistě i druhá strana má pravdu v tom, že přeci jen silný stroj přináší daleko větší rizika.
A o ta KONKRÉTNÍ rizika, která přináší silný stroj, zvláště pro začínající, bych chtěl požádat a případně i jak je řešit ( jinak než koupí jiné motorky :) ).
Z mého dosavadního zkoumání jsou to pro začátek tato:
1/ Nedostatečný respekt. Po prvním 1000 km si začátečník myslí že sežral všechnu moudrost a zblbne. Ale tohle platí jistě obecně pro všechny kubatury...
2/ Rychlost - silný stroj jede rychleji a jistě, svádí to, Ale tohle je také obecná věc a je relativní co je vlastně 'rychle'. Někdy je rychle i 40 km/h...
3/ 'Zaklapnutí plynu' - když jsem se ptal zde já, zda ano či ne, byl jsem právě na toto riziko upozorněn: rraol píše: 'Ale silné motorky mají zas jiné záludnosti, co se týče "zavření" plynu. Začátečník na litru bys nebyl ani první, ani poslední. Ale silný motor má oproti těm slabším nadvládu nad třením zadního kola na asfaltu. Na slabé kubatuře zavřeš plyn, a zadní kolo vnutí motoru otáčky od silnice. Silný motor je schopen při zavření plynu velmi intenzivně brzdit, což může dělat horké chvilky třeba při nešikovném nájezdu do zatáčky a "leknutí se", že jsi dlouhej.'
A o přesně takové záludnosti o jaké píše rraol, v oblasti spojení silného stroje a začátečníka, bych chtěl vás zkušenější požádat.
Věřím že se budou hodit nejen mně, ale i třeba dalším..
Všem předem díky.
Možná bych doplnil, že mi jde především o technické a konkrétní věci stylu rraol. Je samozřejmě pravda že 'Největší nebezpečí pro ty co začínají představuje jejich vlastní mozek a pravé zápěstí.' ale skutečně bych rád spíše konkrétní technickou stránku věci. Díky.
Ještě doplním, že mi jde skutečně o prosbou ke zkušenějším o konkrétní pojmenování rizik silného stroje z technického pohledu a pohledu rizik při jízdě oproti strojům slabším.
Děkuji.
Naposledy editováno 05.07.2011 14:27:02
1 reakcí na tento příspěvek Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)
na CBR125 jsem nalítala za dva měsíce cca 6500km. Měla jsem pocit že už to jde.
po přechodu na silnou motorku mě překvapily tyhle věci:
1) komprese motoru
(to už tu lidí psali), prostě pozor na uklapnutí v zatáčce. někdy se to hodí - když pořebuješ v náklonu přibrzdit tak se dá jen ubrat plyn, ale musí se hooodně citlivě.
Pravidlo č1: Plynulost znamená rychlost.
2) podvozek.
U silnější motorky byl o dost lepší. Dovolila mi vyšší rychlost do zatáček, ale bohužel hlava nebyla zvyklá na tu sílu co v zatáčce působí a na náklon motorky.
Je potřeba nepanikařit, lepší podvozek na silné motorce tě většinou podrží na rozdíl od 125, která se třeba u mě měla tendenci vlnit.
Pravidlo č 2: nebrzdit - mířit! Aneb když máš pocit že se nevejdeš, prostě to víc ohni.
3) brzdy!!!
Pozor na brzdy. U 125 jsem musela hodně mačkat abych trochu brzdila. Teď sice nemám extra lehký brždění ale i tak jsou brzdy o moc ostřejší.( zaplatťpámbu za to že mám bremba s dlouhým chodem páčky - mít ty co mají kluci na okruhu kdy jen ťukneš o trošku víc a letíš, asi bych tu už nebyla ) Takže kdykoliv brzdím, musí to být plynulé a postupně zesilovat tlak.
Pravidlo č3.: rozvaha nejen u plynu!
O tom jak se správně brzdí je hodně knih ale ty už jsi určitě četl, takže si to popisování nechám od cesty.
Všechno ostatní ti na silný motorce asi vadit nebude Jako její velikost a hmotnost, takže ode mě je to asi vše. Přeju ti aby ses s motorkou sžil co nejdřív a aby ti nosila jen radost.
edit: písmenka
Naposledy editováno 06.07.2011 07:43:02
1 reakcí na tento příspěvek Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)
1 reakcí na tento příspěvek Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)
ja treba sel postupne: kyvacka250-->350ka-->stara Honda CBX750(prvni "silna" a bylo to znat)-->Kawa ZZR1100(prvni litr a zase to bylo znat)-->BMW(jina liga)
kup si nejakou lehkou sestku a budes spokojeny jak zelva...
Millosh píše: pro zacatecnika litr je blbost, proc o tom vubec uvazovat?
Pac ma 120 kilo a bal se ze ho podlitr i s zenckou neuveze. Krom toho uz ho ma doma takze ho tezko vyhodi a koupi si sestku. Lidi ctete na co odpovidate. Ja ho chapu, mel jsem podobny choutky, ale pak jsem sel do mensi.
Jinak jak se tu ptal nekdo na cruiser/chopper. Tam sice nehrozi prehnanej vykon (i kdyz na nezkusenyho cloveka muze bejt prehana i babeta, ze) ale zas to nemiva super jizdni vlastnosti, je to dlouhy, brzdy bejvaj divny a na riditka potrebujes dost sily, co mi bylo receno, a vsude mozne se doctes ze bys mel odjezdit dva roky na (slabym) nahaci a koupit si vysnenej chopper az pak.
Ale (a to plati i pro Nicka) to bych rek ze je picovina, zivot je kratkej na to, aby si clovek o dva roky odlozil splneni snu. Ale zas je blby kdyz si clovek ten sen splni a zije ho pak tejden pac pak pojede v zatacce rovne
1 reakcí na tento příspěvek Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)
Může mě to někdo nechápajícímu mrdalovi vysvětlit?
Edit: samozřejmě je lepší jezdit tak abych se do zatáček vešel a to není problém.
Naposledy editováno 06.07.2011 13:12:59
1 reakcí na tento příspěvek Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)
To ti nikdo neporadí co máš přesně dělat,prostě musíš jí dostat do ruky a musíš jí cítit.
Kroužit větší kola a postupně kola zmenšovat.Jezdit slalom úzký a pak pod plynem velký vlnící se.....
Vyzkoušet krizové brždění přední + zadní,musiš zjistit,kdy už zadní kolo začíná blokovat,jak má tendendci se motka stavět na přední......
Prostě na volném prostranství blbnout,blbnout,blbnout.....zkoušet,zkoušet...
1 reakcí na tento příspěvek Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)
Osobně si myslím žes to malinko přenal a na rozježdění by ti stačila i nějaká "hodná" motorka.Možná si trochu podlehnul názorům zdejších střelců, kterým není žádnej výkon dost velkej.Myslím že ani těch tvejch 120kg by nebyl tak velkej prblém jak se ti možná zdá.Sám musíš pamatovat dobu kdy 50 koní byl běžný výkon auta kterým se čtyřčlená rodina v plné polní přesouvala stanovat na Zemlínskou šíravu, případně tahala na vozíku míchačku na stavbu chalupy.Tím nchci říct že pokud máš rozum tak toho litra nezkrotíš, ale vybral sis podle mě tu obtížnější cestu..
1 reakcí na tento příspěvek Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)
Odpoledne skočim na parkáč, zkusim jak to funguje
No, samozřejmě je nejlepší se do zatáčky vejít, vo tom žádná
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)
klemat píše: Motku máš týden, tak už bys moh sdělit nějaký dojmy z prvních vyjížděk..pokud jsi teda ještě mezi živými
Diky, dojem z prvnich vyjizdek jsem napsal primo k motorce. Dnes pribude dalsi, vcera jsem chtel vyrazit ale okolnosti byly bohuzel silnejsi a neslo to.1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)
7uk3 píše: Maty_Kolin> No jo, to zní pochopitelně, díkec
Ale mě se tady nevěří
taky se ucim znovu jezdit, prubeh vykonu ( prvnich 500km jsem jezdil do druhe tretiny otacek protoze jsem z jednobuchu myslel, ze to dal netahne )
ale jinak secteno a podrtzeno, zalezi na pouzivani mozku!
2 reakcí na tento příspěvek Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)
V najezdu do zatacky (na brzde) tlacim (sunu teziste tela) na predek, aby predni guma, co nejvic lepila k povrchu. Na vyjezdu pri pridanim gasu plynule presunu teziste tela na zadek. Opet, aby guma mela, co nejlepsi adhezi.
No neni to snadne?
Sleeper1 píše: Jen ve strucnosti doplnim (funkcni pravidlo od nejmenovaneho zavodnika) k teorii jizdy, co tu probirate...
V najezdu do zatacky (na brzde) tlacim (sunu teziste tela) na predek, aby predni guma, co nejvic lepila k povrchu. Na vyjezdu pri pridanim gasu plynule presunu teziste tela na zadek. Opet, aby guma mela, co nejlepsi adhezi.
No neni to snadne?
No já to teda dělám přesně naopak, ale to bude tím že jsem běžnej mrdal a ne závodník.