paolo_novy Přidat reklamu

Téma: Koupě Jawy 350/640 a vše s tím spojené
Zdravím, všechny motorkáře a příznivce ČSL strojů ,o)

Abych začal... Hodlám koupit motorku z druhé ruky.
Na co motorku chci? na ježdění do školy, cestování atp.
Nejsem závodní jezdec - tedy žádnej supersporťák ale spíš na cestování ,)

Volím Jawku 350/640 z hlediska stroje na naučení , jak základů jízdy, jelikož sem přece jen začátečník, tak i servisu, umět seřídit motor, rozebrat - složit, prostě nechci být žádná novopečená "rychlokvaška".
Ale i z druhého hlediska - je to přece jen moje první velké moto a hlavně je to naše značka ČSL - s kořenami v naší 1.republice, kterou já uznávám, ne tu naši post-demokracii (OT sorry).

A tudíž jsem hrdý na slávu Jawy, i když dnes trošku "ztrácící lesk"...netřeba dál rozebírat. Předem, říkám, že odpovědi na foru jsou ale velmi roztříštěné, proto bych chtěl založit vlákno kde to bude pěkně vše a polopatě.
Takže zpět k mému dotazu - Jak sem tedy řekl, jsem rozhodnut pro koupě Jawy 350/640, apropo se vás musím dotázat na :

1) Na co si dát pozor, při koupi tohoto ojetého stroje primárně(vím, dalo by se to najít ale ať to je pohromadě, něco sem o tom četl) a to stroj nastartovat za studena, následně za tepla, projet ho na všechny řadící stupně, jestli nejsou kolena výfuků "opálená", jestli neteče nějaká kapalina.., zkontrolovat brzdy,(změřit tak i skutečný počet najetých km, podle tloušťky předního kotouče), dále podívat se na rozetu, budíky jestli se neprotáčejí, ""správně"" točí(správně se točit asi nikdy nebudou - je to jawa...ale..), elektrika jestli funguje správně, vůle krku, kol, stojanu, no a to je tak základů.. samozřejmě dá se toho najít víc.Však ptám se, může někdo doplnit, nějakou zásadní věc - problematickou co se jawky týče, výše neuvedenou? co bych měl ještě zkontrolovat ? při koupi ?

2) Se musím zeptat na administrativní stránku, při koupi motorky.
Prolézal jsem zdejší forum, a napsal jsem si takový seznam co vše a v jakém pořadí musím udělat, z útržků roztroušených po různých vláknech.
Jelikož s tím nemám žádné zkušenosti, jsem odkázán na vás.
Tak tedy - je tento můj pořadník korektní ?

-> Sepíšu kupní smlouvu
-> podepíše ji kupující i prodejce
-> prodávající odevzdá klíčky a kopii zelené karty
-> já odjedu domů ( nevím jak, když na kupní smlouvu jet nemůžu, a malej tp si nechá prodávající...)
-> prodávající si nechá velký a malý TP a originální
zelenou kartu - jde na dopravní inspektorát, kde ve velkém TP změní (přehlásí) majitele
na adresu z kupní smlouvy. Malej TP prorazí (znehodnotí s dod.: platností 14 dní cca)
-> poté zajde na pojištovnu - kde s velkým TP zruší povinné ručení na prodávajícího osobu.
-> Následně pošle doporučenou poštou Velký a malý TP.
->
-> Kupující poté co obdrží velký a malý TP jde do pojišťovny, kde s techničákem
zaplatí pojistku.
-> Poté zajedu na evidenční kontrolu - kde zkontrolují č. rámu s TP
( můžu si zde nechat vystavit i novou STK!! kterou potřebuji na přihlášení stroje)
-> Jdu na dopravní inspektorát, kde jim odevzdám papíry a oni mi vystaví SPZ
na mou osobu a stroj.
-> Následně znovu zajedu na pojišťovnu kde mi vydají pojistku s novým číslem.
-> Závěrem přijedu na Dopravní inspektorát kde spolu s evidenčkou a pojistkou
přehlásím motorku na sebe.

3)Musím upozornit, že ještě nemám řidičák na A s omezením, závěrečky mě čekaj za dva týdny 16.5.2011.
Ale zázemí; garáž, odvoz, člověka který by se mnou projel evidenčku, atp.. mám.
Přemýšlím proto, jestli vzhledem ke komplikovanosti přehlášení motorky není lepší si to objezdit sám až budu mít ŘP. Jenže, upřímně, sem natěšenej a čekat se nechce, vím však, že jezdit nebudu, ale mohl bych začít na údržbě stroje, proměření a přípravu na sezonu..i když už asi dodatečně..:D, abych pak nejel a neupadlo mi zadní kolo jako u toho BWM 1150gs co tu je ve foru..


Všem děkuji za odpovědi - nechť slouží i jiným, děkuji předem také za jejich serióznost.


2 reakcí na tento příspěvek Koupě Jawy 350/640 a vše s tím spojené

23.6.2011 v 00:18 | Nahoru | #1
Zdravím pánové,
Tak konečně chvíle času napsat jestli sem živ a zdráv, jistě na to horlivě čekáte
Tak v sobotu ve 4 ráno vstávačka, odjezd v 6 z Brna.. cesta docela dobrý, jen jeden přestup, takže klid. Dojedu do Opavy, borec na mě čeká na nádraží s motorkou. Moje nadšení se ještě zesílilo. Borec sympaťák, prohodili jsme pár slov, a šli na věc. Prohlídnutí motky, vše vypadalo ok, udělal jsem víceméně co jste mi napsali. Ale kontroloval jsem jen zběžně, nesundával jsem si nádrž ani nic podobného.. Byl jsem v euforii, a něco jsem přehlídl.. viz: níže.
Pak jsem motorku projel, jela krásně, plynule, měla zátah, řazení taky ok.
Dojel sem, s borcem jsme sepsali kupní smlouvu. A vyrazil jsem domů. Natankovat, a do brna. trošku jsem si spletl cestu, a jel jsem směr Polsko.. Pak sem se zeptal a obrátil sem to.
Překvapilo mě, že v tomto kraji skoro nikdo netušil jak se jede na Brno... Nějak sem se doptal, dobrodružství to bylo , a vyhodnotil jsem, že nejlepší cesta bude směr Ostrava dálnice Brno, dle rad...ve skutečnosti to byla pěkná zajížďka, mapu sem neměl...
Tak přes vísky, do Ostravy a jede se na dálnici, jel sem tak 100-110. Po ujetí asi 100 km, 80 +- před brnem, najednou motorka brn brn brn prd chcíp, sek kolo. Nějak sem to ustál, a zajel ke krajnici. Zapálil sem si, a přemýšlel co bude dál, jelikož měli ve Vodafonu odstávku systémů, tak mi nedobili kredit, ani SoS-ka nešla poslat...
Nechal sem motorku vychladnout, a zkusil nastartovat - nic. hlucho až mrtvo.
Byl sem nucen ji odtlačit k nejbližší benzínce, kde sem se zeptal jestli nemaj klíč na svíčky, nic neměli, pod sedlem nic nenechal, a já s sebou tak nic neměl... Sevisáka znali ale ten nebral telefon. Tak sem si dal birella, cígáro a vymejšlel plán. No nic, plán byl zprovoznit motku a dojet domů, i kdybych měl jet 40kmh.
3 hodiny sem s motorkou běhal z kopce na dvojku, a zpět tlačil do kopce.
ani prd, hlucho. Bezradnej sem motku zaparkoval ke pumpě, a z posledních sil zkusil nakopnout přes sytič. Hop, motorka chytla jásal sem, držel sem ji pod plynem, naházel na sebe všechny zavazadla, a zkusil popojet, no, po ujetí asi 5 ti km v 60kmh, motorka začala vynechávat a cukat. Takže cuk prd cuk plyn cuk prd chcíp. Říkám si motor teplej, mohl by chytnout znovu, taky, že jo. Ale po ujetí dalších pár kilometrů to stejný.
Tentokrát už sem byl nahranej, nemohl sem nic. Tak sem tlačil a tlačil do Olomouce. Nevím kde sem vzal síly na další tlačení, bylo to docela vyčerpávající. Naštěstí někdo zastavil a zeptal se, jestli nepořebuju pomoct, říkám, že bych se nezlobil, motorku sme nechali stát, on mě vzal do města, jestli není někde nějakej servis, samozřejmě sobota večer všude zavřeno... Dal mi, díky mu, zavolat, volal sem domů aby pro mě někdo dojel, to bylo asi večer, no počkal sem si v dešti do jedenácti kdy konečně dojeli, motorku sme zkoušeli po výměně svíček táhnout za lanem, nic mrtvo. Při čekání sem si aspoň zchrupl.
motorka se ale do kufru nevešla, tak sme ji nechali stát někde na sídlišti.
V neděli po zaslouženém spánku, jsem ale nesehnal přívěs, tak se pro ni jelo až v pondělí ráno. Cesta do Olomouce, naložení , a zpátky domů. Po cestě sme nadávali na tu panelovou dálnicu, co vede Brno - Olomouc.. Pak kam dou peníze ze známek... na stavbu dálnic ?
do kapes někomu...
No přivezli jsme ji a od té doby na ní děláme...
Pravej válec je zadřenej, to bude asi moje chyba...
Ale ta elektrika si dovoluju říct, že ne, nejenže tam není VAPE, který tam mělo být, a já sem si myslel při prohlídce, že tam je..
Ale v usměrňovači je doslova upálenej vývod jedné z diod, což vedlo asi k tomu, že na alternátoru je vypálenej plíšek, a je vypálená díra v pertinaxu na vývodu Y ...
Baterka měla napětí 12,3V .. tak sem koupil novou.. s jedním válcem bych dojel, kdyby tam bylo VAPE...
No, prostě dobrodružství...
Takže ted místo ježdění mě čeká oprava.. fotky hodím až je budu mít k dispozici..
Válce hodit na výbrus, koupit nový písty, elektriku dát do kupy, koupit VAPE...
Dílnu nemám, nebo respektive garáž mám, ale ne moji.. a momentálně ji nemůžu použít..Kde bych mohl být 24/7 a motorku pořádně připravit.

Chci se zeptat:
Když sundávám válce, tak to je jako jeden blok, že ? není to tak, že bych sundával oba válce po jednom... ?
Dál, jak řešíte to, když vydělávám píst z ojnice aby mi nenapadali jehly z ložiska čepu/ojnice do motoru ? nějakou hadrou ?
A ještě jestli nemáte někdo obrázek průřezu koncovky dvoukomoráků?

Naposledy editováno 23.06.2011 00:33:45

(reakce na) Koupě Jawy 350/640 a vše s tím spojené

23.6.2011 v 09:49 | Nahoru | #2
xBaryk>

Koukám, že sis pěkně nas*** do bot ...ale ta vůle a odvaha je plná obdivu ...

K dotazům: válce jsou každý zvlášť a po demontáži té "rozdvojky" pod karbecem je sundáš každý zvlášť...oni se dají sundat i dohromady, ale jednak pro výbrus je stejně budeš muset separovat a navíc geometrické tolerance těch "šteftů" to značně komplikují, takže doporučuju separátně...

...při montáži nezapomeň dát pod tu dvojici válců strávné těsnění (poměrně tlusté), které zároveň vyrovnává geometrické indispozice...nematlat silikonem, maximálně mazacím tukem...

...pístní čepy se sundavají stahovákem...existují minimálně dvě provedení ojničních ložisek - původní, kde jsou volně ložené jehly a axiálně pojištěné dvojicí kroužků a novější provedení od druhovýrobců (např. VM motor) kde jsou jehly kleci tak akorát dlouhé...
...pomocí stahováku se to dělá tak, že místo pístního čepu tam nasouváš takovou válcovou vložku, která je cca o 0,05 mm menší jak pístní čep, aby volně prošla pístem a její délka je jako součet délky jehliček a těch dvou kroužků...tedy přes tuto vložku vytlačíš pístní čep do jedné strany pístu, čímž zůstanou jehly aretovány tou vložkou, sundáš píst atd...
...zpětná montáž opačně...
...já ještě pro jistotu dávám pod tu ojnici ještě hadr do kterého vložim několik magnetů, kdyby se mi to opravdu rozsypalo, abych je nanacpal do kliky...

...pár poznámek:
...on ten pístní čep u těchto motorů tam příliš nedrží, ale zdrž se použití kladiva a jiných prostředků ohýbajících ojnici...krom ohnutí se může stát, že dolikviduješ ojniční ložisko...
...dbej na správnou polohu pístů vůči válcům (viz. šipka na dně pístů) ať necvakenš kroužek o kanály...
...dále při demontáži nebo montáži pístů se musí vyndat některé štefty válců...tedy jestli se nepletu...
...pod hlavy dej nový těsnění (používají se hliníkové a z hlav se těžko staré dostávají) a dotahovat opatrně na předepsaný dotahovací moment někde kolem 25 Nm, jinak hrozí "zborcení" bloku motorů na dosedací přírubě (viz. reklamace motorů v SSSR v polovině 80. let...pak se do výbav motocyklů do SSSR dodával jednoúčelový momenťák na dotahování hlav...mam ho ve sbírkách jako raritku)...
...mno a hnedle bych zkontroloval vyúhlování ojnic alespoň přibližně, pač je trošku divný, že se chyt jen jeden válec...tedy podle toho, jak popisuješ...podle "přidření" na pístu lze zjistit, jestli za to nemůže ohnutá ojka...

E:válce sundavat spolu lze jen při motoru z rámu...v rámu je nedostaneš ven přes vzpěru pod nádrží...

Naposledy editováno 23.06.2011 09:50:59

(reakce na) Koupě Jawy 350/640 a vše s tím spojené

23.6.2011 v 10:12 | Nahoru | #3
xBaryk> no ty voe, takové drama Z Opavy je nejlepší cesta na Olmik, přes Ecce Homo.. Nechápu, proč jsi bloudil..

Ale s motorem pech, dal jsi při tankování dost oleje? Já hnal jawu po dálnici v kuse 140km/h (reálných, ne tacho, chvíli to trvalo, než se to tak rozkutálelo, ale pak to už rychlost drželo) a nezadřel jsem. To je fakt divné..

Ale vyjet bez mapy, aniž by jses předem podíval na cestu, bez kreditu.. no chybama se člověk učí, že?

Motorku jsem tlačil v mládické nerozvážnosti jen jednou, příště jsem se na to vysral, nechal ji stát u cesty a šel pěch na autobus.. Kupovat motorku jezdím raději s vozíkem, i když ho nemám a musím si ho půjčit z půjčovny a často je to zbytečné, protože motorka je třeba šrot.. Ale riskovat cestu na neznámé motorce, která nemá pojistku na mě, to raději ne..

Ale jinak tě vě všem plně chápu, jen to tlačení moto moc ne, okamžitě bych se snažil dovolat známemu nebo někomu, příapdně hned motorku odstavil a šlapal na vlak.. Tak hlavně ať to brzo zprovozníš, pak se ti už jawa určitě odvděčí bezproblémovou službou..

jo a k tomu diodovému usměrňovači, tu originální hroznou kovovou nesmyslnou kostku ihned vyhoď a nahraď diodovým blokem, vyjde to na 60Kč a je to na věky, bez jakýchkoliv problémů. V původním je 6 velkých soudkových diod nalepených mezi základnu a plech, což na jawě nemůže díky vibracím dlouho přežít a didoy se vysypou.. NAvíc to je drahé jak prase..

Návod je třeba tady na jawamanii
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Osvětlení Jawa 640 Jawa 350/640 Marec222 6 19.4.2024 v 22:07 Drak1
Jawa 350/640 motor klepe [1, 2] Jawa 350/640 frds1206 35 10.4.2024 v 22:27 Beranidlo
Pravý válec hodně bohata směs [1, 2] Jawa 350/640 frds1206 32 23.8.2023 v 15:22 frds1206
Jawa 350/640 cuká v nízkých otáčkác... Jawa 350/640 frds1206 18 8.7.2023 v 01:00 frds1206
Rozoberám nepolený motor [1, 2] Jawa 350/640 misooo4623 37 13.4.2023 v 22:52 Julip2


TOPlist