globalmoto_kveten




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Momentový klíč.
Zdravím,

Vím, je tu dost vláken ale raději bych se zeptal.. tak se nezlobte za další téma.

Jde mi to, jaký momentový klíč by jste mi doporučili a v jakém "Nm" rozmezí by měl být (cena 1.000-2.000). K tomu ještě prosím o vysvětlení rozmezí tzn.: 10-210 nepřesný? 20-110 přesný? a jaké největší utahovací momenty na motorce jsou? Jde o použití hlavně na cebro, ale kdyby byl použitelný na více motorek (hlavně motorů) nezlobil bych se.

Děkuju.

Naposledy editováno 02.04.2012 07:06:10

1 reakcí na tento příspěvek Momentový klíč.

Skvělá odpověď, děkuji! 2.4.2012 v 09:26 | Nahoru | #1
Vem toto a máš klid.
Momenty do 40 N.m to ukazuje taky, jen nemáš možnost buzzeru, kterej Tě upozorní.
Víc jak 200 N.m je prostě "na krev".
Mám jak momenťák, tak toto a teď už dělám skoro jen s tímhle.

Momentový klíč.

Skvělá odpověď, děkuji! 2.4.2012 v 11:12 | Nahoru | #2
Ten měřič kroutícího momentu vypadá dobře, ale právě bych se obával že se s tím nikam moc nedostaneš, pokud děláš motor a nemáš ho venku z motorky, tak s tím bude docela blbý přístup.
Osobně mám dva momenťáky, malý 2-24Nm a velký 28-210Nm a maximální spokojenost.
Jen pro příklad momenty na mojí ZXR(u CBR to bude podobné)- největší momenty mám na osách kol a kyvky - 140Nm, pak centrální matice spojky - 135Nm, pokud děláš motor tak vetšinou na všech víkách motoru je 10-12Nm, domečky kterýma stahuješ vačky - 12Nm, Hlava bývá tak 40-50Nm, hlavní šrouby co stahují blok kolem 30Nm, ojnice mám třeba 18Nm + 120° ale to je jak u které motorky, některé mají přímo moment bez stupňů a tam bývá tak kolem 40Nm.
Pak třeba brzdové třmeny bývají cca 25-30Nm u radiálních o málo víc, svěrné šroubky přední osky 20-25Nm, šrouby v brýlích co stahují vidle taky kolem 25Nm atd. Jak už tu někdo psal, konkrétní hodnoty pro tvou motorku najdeš v servisním manuálu ;)

2 reakcí na tento příspěvek Momentový klíč.

Skvělá odpověď, děkuji! 4.4.2012 v 13:11 | Nahoru | #3
 

rantisek píše: A věc druhá, kalibrace momentovýho klíče, jako každý měřidlo je dobrý čas od času nechat ověřit zda to, co si na klíči nastavíš skutečně utahuje. Můžu Vás ujistit, že jsem byl hodně překvapenej, když z cejchovny letěl NOVEJ momenťák od TONY jako vadnej a neseřiditelnej. Je fakt, že to bylo pětikilo což na mašině fakt nepoužijete ale jenom pro příklad. Šrouby a matice.....


I tady máš pravdu, a ve vlastním zájmu je dobrý čas od času prověřovat, že je stále ještě pravda to, co bylo pravda před rokem nebo co se píše ve specifikacích.

Mám tři momenťáky (ty nejrozšířenější "přecvakávací" typy) v celkovém a vzájemně se překrývajícím rozsahu od 2 Nm do 210 Nm. Zkontroloval jsem si jejich přesnost v celém spektru, a netřeba k tomu profesionální kalibrovací zařízení.

Např. stačí pevně upnout nějaký starý šroub vhodné velikosti do svěráku, na jeho 6 hrannou hlavu (nebo na dvojici kontramatek dotažených na krev) nasadit ořech z gola sady a na něj nasadit kontrolovaný momentový klíč.
Dát ho samozřejmě do vodorovné polohy, na konec ramene (konec momentového klíče) zavěsit vhodné závaží, postupně zvyšovat jeho hmotnost a sledovat, při jaké hodnotě momenťák přecvakne (tato fáze se dá urychlit, když je k dispozici siloměr).

Vynásobením hmotnosti závaží gravitační konstantou (cca 9.81) pak dostaneme jeho tíhu v Newtonech. Ale pro běžnou praxi stačí i ten obligátní převod 1kg ~ 10N...
A konečně vynásobením tíhy (působící síly) délkou ramene (v metrech) dostáváme moment v Nm.

 
A doporučení na závěr:

Pro udržení momentového klíče v co nejlepší kondici a pro dlouhodobou stabilitu jeho parametrů je důležité vždy po skončení práce s momenťákem ho zase uvolnit (nastavit co nejnižší předpětí jeho pružiny).
A pak před začátkem práce (nebo jednou za pár měsíců) je vhodný projet celým rozsahem, aby se uvolnilo usazené mazivo, celé se to zase pěkně promazalo a aby se tak pružina laicky řečeno "zhomogenizovala".

 
Kdyžtak tady jsme již před válkou právě o těchto momentových klíčích a jejich používání diskutovali s panem okresním hejtmanem...
http://www.bmwgs.cz/...10025&rowstart=0
 
 


 


Naposledy editováno 04.04.2012 13:22:06

(reakce na) Momentový klíč.

Skvělá odpověď, děkuji! 5.4.2012 v 13:04 | Nahoru | #4
 

mischa638 píše: Dovi> Přesně ty momenťáky od proteca mám cos sem dal tu fotku, mám malý a velký, ten střední nemám, ale časem si ho chci ještě dokoupit. Nemůžu si vůbec stěžovat, mám je už snad 4. rok a žádný problém a to je minimálně jednou týdně používám. Už sem s nima dělal nejeden motor, včetně kompletní GO, kde sem s nima dotahoval ojinice, blok, hlavu, vačky a uplně bez problémů.
Proteco fakt chválím, ikdyž to samozřejmě není žádná super ultra špičková kvalita, tak na druhou stranu to rozhodně není žádný šunt a poměru cena/výkon je to parádní nářadí. Mám ještě pneumatickou povolovačku s kterou dělám taky hodně času, dá se říct skoro denně a slouží mě už přes 2 roky, nebo od nich mám ještě sadu šroubováku, kterou sem kupoval spíš tak nouzově a velice mě překvapila, dělá s nima furt a hroty jsou pořád skoro jako nové, žádné očesané a ohlodané. Za mě proteco


Souhlas, je to tak.

 

mischa638 píše: ...přijdou mi docela přesné, prostě že v daný moment je to cvaknůtí takové výrazné a fakt cvakne v daný moment.
...když sem dělal v servisu, sme tam měli momenťáky minimálně 2x dražší a někdy to nebylo ani skoro slyšet, nebo to prostě necvaklo v jeden moment.


Omlouvám se za možná až zbytečnou opatrnost, ale přece jenom pro jistotu - kdyby to tady četl někdo technikou vůbec nezasažený...

Momentový klíč se tomu neříká proto, že "klíč cvakne v daný moment", ale protože lze tímto nástrojem vyvodit daný (požadovaný, předepsaný) ohybový respektive krouticí moment, což je fyzikální vektorová veličina podobně jako např. síla, rychlost apod.
 

1 reakcí na tento příspěvek Momentový klíč.

Skvělá odpověď, děkuji! 5.4.2012 v 13:30 | Nahoru | #5
 
Přišly mi dnes zprávy související s tématem, tak to sem dám...

Čau čau, koukal jsem, že si na GS fóru dost řešil ty momenťáky. Proteco vypadá dobře a já teď shánim něco z těch malých momentů, dost mě zaujal Proxxon 5-30 Nm (protože v manuálu mam pár věcí, co se dotahujou na 25 Nm a tam už Proteco nestačí). Nemáš s tim nějakou zkušenost?


Ahoj,
PROXXON je jedna z "dobrých" nářaďových značek, cenově je výš než třeba PROTECO a podobné.

Konkrétně Ti ale asi neporadím, jestli do toho jít nebo se spokojit s levnějším, ale pro daný účel dostačujícím nástrojem.
Ona je trochu potíž při volbě nářadí v tom, že v technice neexistuje lineární závislost mezi cenou a kvalitou (trvanlivostí, spolehlivostí, dlouhodobou stálostí) - za každé (i menší) zlepšení "kvality" se platí neúměrně víc peněz.
Nezbývá než aby si každý sám pro sebe určil, k jakému účelu si něco pořizuje a kde je ta hranice, kde se chce nebo musí při pořizování své výbavy zastavit.

Dovi

 

To jistě, sám jsem teď řešil jakou gola sadu, kde to bylo stejný. Jen mi přijde blbost platit 2,3k za momenťák Tona když už jsem od několika lidí slyšel problémy s kalibrováním a spolehlivostí. jsou tady nějaký cejchovny přímo pro značku Proxxon, Proteco apod. nebo je tu nějaká univerzální?


Tona, když to bylo Made in Czechoslovakia, tak to byl mezi fachmanama (i na Západě) pojem.
Dneska (už pár let) to není, co to bývalo dřív. Teď to mají v rukou Číňani, odkoupili to od Stanleye, který to zase původně koupil (asi v privatizaci)... Ale to je jedno.

Cejchovny jsou v podstatě univerzální, jde o tom, že se momenťák zatíží v celém svém spektru (minimálně na začátku, uprostřed a na konci) a vyhodnotí se moment potřebný při cvaknutí na daném (nastaveném) rozsahu. Momenťáky (i tyto přecvakávací) sice umožňují mechanickou kalibraci, problém je ale v tom, že cena té kalibrace je u levnějšího nářadí srovnatelná s cenou nového kusu. Dá se ušetřit, když člověk nebude platit poštovný tam a zpátky, a když tam dá na kaliborování více momentových klíčů v rámci jedné zakázky, ale i tak je to finančně poněkud náročný.

 
Nejlepší je (podle mě):

1.
Po zakoupení klíče si ho sám pěkně v klidu zkontrolovat, ať vím, jak je přesný a s čím mám při utahování počítat.

2.
Chovat s k němu při práci slušně, nepoužívat ha jako obyčejnou ráčnu na běžné dotahování matek iks krát dokola, ale jenom na to poslední definované dotažení.

3.
Vždy po skončení práce uvolnit pružinu.

4.
Před začátkem práce (nebo jednou za pár měsíců) několikrát pružinu naprázdno utáhnout a zase povolit, aby se mechanizmus promazal.

5.
Podle četnosti používání si kdyžtak jednou za rok nebo za dva roky zase sám zkontrolovat stabilitu parametrů (stejně jako na začátku po zakoupení klíče).

 
Když to takhle bude člověk dodržovat, nářadí mu bude dlouho spolehlivě sloužit a je pak podle mě zbytečné si na "normální" občasnou práci na svých dvou třech motorových vozidlech pořizovat nadprůměrně kvalitní sadu řekněme tří klíčů celkem za cca 5-7 tisíc Kč nebo i výrazně víc...

Zdraví
Dovi
 

Naposledy editováno 05.04.2012 14:04:53
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
zapalovací cívky Honda CBR 600F gogo25 2 11.5.2024 v 20:01 combust
Honda cbr600f cukání ve vyšších otá... Honda CBR 600F Novasek21 3 10.5.2024 v 20:36 Pawkahb750
Suchot pri nevypnutej spojke Honda CBR 600F juri23 23 8.5.2024 v 21:14 juri23
Nestartuje Točí ale nechytne Honda CBR 600F Mxbike 6 8.3.2024 v 17:48 Mxbike
Zvýšení CBR600 Honda CBR 600F GaučMaster 7 6.3.2024 v 03:41 kokoška.


TOPlist