Uzavřeno 16.01.2013 v 14:42 uživatelem bledemon
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Proč boxery bmw cukaj na jednu stranu?
tak ten kardan je už dneska asi o něčem jiným já sem tehdy jel na něčem, co mělo ještě hnací hřídel venkem - byl sem tak vydřenej z toho, že mi to půjčili, že si pamatuju jen to, že to proti panelce krásně jelo a že gdyž sem za to vzal, tak se to prostě nějak divně kroutilo, což ten kámoš přičítal kardanu a páč jel za mnou, tak zase říkal, že se cítí divně na jawce vypadalo to nějak takle, akorát to bylo ještě starší
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Proč boxery bmw cukaj na jednu stranu?
Naposledy editováno 26.07.2011 15:41:39
2 reakcí na tento příspěvek Proč boxery bmw cukaj na jednu stranu?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Proč boxery bmw cukaj na jednu stranu?
Pokud ovsem neslo o zamer dvojite precese, kdy primarni precese zataceni doprava jim potlaci nos dolu a tim vytvori sekundarni precesi pro lepsi zatoceni vlevo. To by teoreticky mozne bylo....ale nesouvisi to s boxerem
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Proč boxery bmw cukaj na jednu stranu?
Petr-RSV píše: GS mají vyvažovací hřídel, proti tomu HP2 ne a jde to sakra poznat. Ale tato "nedokonalost" aspoň zvyšuje fun factor .
kdepak :)
1200 GS má vyvažovák (a všichni ví že dvanáctka není pravý GS ale plastová **** :D)
jinak máš asi pravdu, včera jsem to zkoušel a asi to je opravdu doprava :)
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Proč boxery bmw cukaj na jednu stranu?
Laco
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Proč boxery bmw cukaj na jednu stranu?
sramis píše: Nečetl jsem to celé, ale trochu vám zamotám hlavu jiným tématem. U dvouplošníků za 1. světový tenhle efekt poůžívali k průdkému zatáčení, aby setřásly nepřítele. Potřebovali prudce vlevo, ubraly, v pravo zase přidaly plyn. Možná je to obráceně, ale to záleží kterým směrem se točí motor. Tím, že se používaly hvězdicový, tak to bylo hodně znát. Mělo by se jednat o gyroskopickou precesi, která reaguje s 90°rozdílem. U vrtulníku v tom mam jasno a dokážu si to zdůvodnit, protože se podle toho pravidla naklání rotor, ale u vrtule na éru a klice v motoru nevím, páč je pevně uložen. Pro rejpaly: u vrtulníku není. Je polotuhý (Robinson)...
uff muzes mi objasnit co myslis u vrtulniku s tim naklanenim rotoru a souvislost s gyroskopickym momentem atd? u vrtulniku kdyz pridas/uberes otacky tak to podle me nicim nezataci... roztocenej rotor je setrvacnik a gyroskopickej moment pusobi spis proti tomu kdyz se ho snazis vychylit, pridani/ubrani otacke zpusobi jen vetsi moment v ose hridele kterej musi zachytit zadni rotor... aby se vrtulnik netocil kolem osy hridele.. ale to opet nema souvislost s pridavanim/ubiranim a zatacenim ne?
jinak u WW1 stihacek slo podle me o to ze se pouzivali rotacni motory.. tzn pevna klika kolem ktere obihaji valce a na nich pripevnena vrtule... tzn znacna setrvacnost.. pri pridani/ubrani tam bude velkej vliv hlavne setrvacnosti krom reakce od tahu vrtule v pripade motoru kde valce stoji a otaci se klika... gyroskopickej moment takovyho rotacniho motoru asi moc k zataceni pouzivat nepujde.. ten to letadlo spis stabilizuje a pusobi proti vychylce...
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Proč boxery bmw cukaj na jednu stranu?
Vlac píše: To je přesně ono, nezáleží na úhlu,ani na na tom jestli je osa rotace shodná s osou motocyklu což u BMW je, ale na pohybující se hmotě to máš písty s kroužky, pístní čepy, ojnice,ojnični čepy, vyvážení klikové hřídele, setrvačník. Moment setrvačnosti součtu těchto hmot, při konstantní obvodové rychlosti tedy otáčkách, působí setrvačnou silou.
Tohle nechápu - písty dou proti sobě, ty se vyrušej klikovka plus ty ostatní věci se sice úplně nevyrušej, ale při konstatních otáčkách produkujou pouze vibrace, néééé? teprve při změně úhlové rychlosti (přidání plynu, sepnutí spojky a tak), dojde na naklápění
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Proč boxery bmw cukaj na jednu stranu?
Che píše: Tohle nechápu - písty dou proti sobě, ty se vyrušej klikovka plus ty ostatní věci se sice úplně nevyrušej, ale při konstatních otáčkách produkujou pouze vibrace, néééé? teprve při změně úhlové rychlosti (přidání plynu, sepnutí spojky a tak), dojde na naklápění
vsak on pise ze k tomu naklopeni dojde az pri zmene otacek... ale setrvacna sila tam u rotujiciho telesa bejt musi i pri konstantni rychlosti otaceni ....ono bez pusobeni sil totiz teleso zustava v klidu nebo v pohybu rovnomernem primocarem
assassin píše: vsak on pise ze k tomu naklopeni dojde az pri zmene otacek... ale setrvacna sila tam u rotujiciho telesa bejt musi i pri konstantni rychlosti otaceni ....ono bez pusobeni sil totiz teleso zustava v klidu nebo v pohybu rovnomernem primocarem
gdyž budu mít na stole elektromotor a ten se bude točit konstantníma otáčkama, jaká tam bude setrvačná síla? bude tam kinetická erergie rotující hmoty, ale ta se do statoru nepřenese - gdyby měl dokonalý ložiska bez tření, tak by se z rotoru na stator nepřenoslo nic, nééé? tam je nějaká (nevelká) síla od ložisek, ale nechápu, jak to souvisí s setrvačnosti
Máš pravdu,že jdou proti sobě, ale pohybují se a hmota pohybující součásti se sčítá, zvlášť když je převedena na rotační pohyb pomocí ,,zjednodušeného klikového mechanismu" protože je zde ještě úvrať, což je 0-vá rychlost se změnou směru pohybu a zrychlení ,,prázdného chodu" (válce kde nedošlo k zážehu směsi) to je to co cítíme jako vibrace jakéhokoli 4T motoru.Ale to už dost odbočuju. Zkrátka když si položíš na stůl ruční vrtačku, rukojetí svisle, zaaretuješ spuštění a dáš zástrčku do zásuvky, tak se vyvrátí proti směru otáčení rotoru.
1)obě tělesa jsou v rovnovážném stavu
2) spuštěním rotor roztočíš a magnetické pole je vlastně odraz od statoru který
3)se vychýlí v opačném směru silou, která odpovídá hmotnosti rotoru násobené zrychlením a dělené poloměrem statoru,tedy vzdáleností působení magnetického pole od osy otáčení.
Tato geometrie přeneseně je vlastně součet všech hmotností působící na ojniční čep klikového hřídele, který má zdvihovou vzdálenost od osy otáčení. A to na prázdný chod. K tomu všemu ještě působí síla expanze zažehnuté směsi, a ta se teprve musí dovažovat vyvažovacími hřídeli s měnícím se momentem setrvačnost.
Ale u některých obdivuju ty znalosti resp. chápání mechaniky, konstrukce strojů atd. .
Strojárnu jsem dělal dálkově před pár lety, ale takhle daleko jsem se nedostal .
assassin píše: uff muzes mi objasnit co myslis u vrtulniku s tim naklanenim rotoru a souvislost s gyroskopickym momentem atd? u vrtulniku kdyz pridas/uberes otacky tak to podle me nicim nezataci... roztocenej rotor je setrvacnik a gyroskopickej moment pusobi spis proti tomu kdyz se ho snazis vychylit, pridani/ubrani otacke zpusobi jen vetsi moment v ose hridele kterej musi zachytit zadni rotor... aby se vrtulnik netocil kolem osy hridele.. ale to opet nema souvislost s pridavanim/ubiranim a zatacenim ne?
jinak u WW1 stihacek slo podle me o to ze se pouzivali rotacni motory.. tzn pevna klika kolem ktere obihaji valce a na nich pripevnena vrtule... tzn znacna setrvacnost.. pri pridani/ubrani tam bude velkej vliv hlavne setrvacnosti krom reakce od tahu vrtule v pripade motoru kde valce stoji a otaci se klika... gyroskopickej moment takovyho rotacniho motoru asi moc k zataceni pouzivat nepujde.. ten to letadlo spis stabilizuje a pusobi proti vychylce...
Když u vrtulníku měníš plnění-přidáváš mu na vztlaku natočením listů (stoupáš), tak přidáváš víc plynu na motoru. Zákon zachování energie. Tím zvednutím výkonu-přidáním plynu, má vrtulník snahu točit kabinu vpravo. Jedná se o levotočivý rotor. Pokud chceš ubrat výkon, kabina se bude chtít stáčet doleva. Vše se kompenzuje ocasní vrtulkou-přidání, ubrání vztlaku natočením listů (pedály na nohy). To by byl popsaný proces přidání-ubrání. Když si otočíte osu z vrtulníku na letadlo, dostanete místo točení kabiny naklápění z křídla na křídlo...
Pak je tu to naklápění rotoru-gyroskopická precese. To už se moc k motorům přirovnávat nedá, je to spíš tak mimo. U letadel to taky nefunguje-pevná, malá vrtule. Když se s vrtulníkem zatáčí, každý ze dvou listů má jiný úhel nastavení. Při pravé zatáčce je list v levé části rotorového disku více nakloněn-větší vztlak. Logicky by se tento list měl vychýlit výše k nebesům. Tak tomu je, ale né v levé části rotorového disku, ale nad ocasem-o 90° jinde ve směru otáčení. Právě díky tomu gyroskopickému efektu změna není hned, chvilku to trvá.
Doufám, že jsem dostatečně vysvětlil...