Naposledy editováno 24.05.2013 16:41:45
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Brzdění a podřazování s meziplynem? Jak na to?
Creck píše: V tomhle pripade kdy je zarazen neutral , se jedna opravdu o meziplyn !
Tohle jsem nekolikrat klukum rikal a strasne se mi smali, ovsem nemackej spojku, nebo ji na chvili pust. At motor otoci pres spojku hrideli v prevodce.
ten motor tou hrideli toci furt, ta mokra spojka unasi fakt dost... je to kus od kusu.. na husqvarne mi to s vymacklou spojkou po rovine nejspis i pojede :)
hele to je asi marnej boj:) balim to v praci a jdu si ozkouset meziplyny cestou domu, myslim ze v praze budou mit radost
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Brzdění a podřazování s meziplynem? Jak na to?
To ze spojka oddeli motor od prevodovky chapes.
Tradicni meziplyn, davas stylem ze zmacknes spojku, vyradis na neutral, pustis spojku tim spojis motor s prevodovkou.
Pri neutralu jsou kolecka na hrideli volne otacena, a kdyz ted pridas plyn, tak ty kolecka se zacnou otacet rychleji.
Zmacknes spojku a kolecka co se otaci rychlosti kolecek hnanych, ti pekne spadnou do ozubeni kolecek hnanych.
Kdybys tohle neudelal, tak pocitis vsechny zuby na kolecku od motoru.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Brzdění a podřazování s meziplynem? Jak na to?
Predstav si prevodku.
Ty zmacknes spojku a stale mas zarazenou treba ctyrku. Chapem to jo ?
Takze ty mas kolecka zarazene v sobe a pridas plyn ?
Co se v tomhle momente deje ????
Nic, jen se ti spojka protoci a kolecka jsou stale zaklesnuta v sobe.
Ten ,,meziplyn,, ti behem sekundy spadne na 1100 otacek a ty kopnes za tri.
Ja tohle nezpochybnuju v pripade ze chces vyrovnat otacky motoru se zadnim kolem. Kdyz to udelas rychle, tak na motoru budes mit cca treba 2000 a zadni kolo ti nezacne tancovat.
Nebudes brzdit motorem zadni kolo.
Ovsem pridej plyn pri pousteni spojky a efekt je stejny.
Kdyz si pridas na motoru a srovnas otacky se zadnim kolem tak se ti zadni kolo neblokne a nepujde do smyku.
Naposledy editováno 23.05.2013 02:09:47
Treba na mokru vam tohle vrknuti muze zachranit zivot. Pokud opravdu pridate na motoru tak vam neklouzne zadni kolo, ale jen proste zvysite otacky motoru a motor nebude brzdit zadni kolo.
Tudiz vrkat ano, ale jen kdyz je to treba, nebo kdyz jdou hezke kocky po ulici
Kdo ma starsi masinu bez antihopu a neumi s tim pracovat vrkat porad ! Nebo pridat plyn kdyz poustite spojku. To uz je na vas.
Naposledy editováno 23.05.2013 02:27:18
Napíšu to ještě jednou Kreku...pokusím se to napsat tak, abys pak nemohl vytrhnout nic z kontextu jo?
Musíme vědět že:
Všechny převody v jsou v motocyklových převodkách(tedy ve většině co jsem viděl) stále záběru. Na drážkovaných hřídelích se točí jak hnaná tak hnací kola ve svým poměru tak jak mají. Nejsou ale s hřídeli spojeny drážkováním na vnitřní straně kol - točí se volně. Zařazuješ je tím, že do nich z boku zapadají do bočního ozubení kola, která jsou s hřídelem spojena drážkováním. A POZOR, VELKÝ POZOR... teď to začíná ...
Když vymačneš spojku - v mém případě ji jen odlehčíš (a těch 7lamel se o sebe stejně furt dost tře)než šlápneš na řadičku má hřídel od motoru furt otáčky zadního kola ve vyšším převodu - vrkneš si a v tu chvíli šlapeš na řadičku - vidlička uvolňuje ono "boční" kolečko a to se v jednu chvíli dostává do polohy "falešného neutrálu". V tuto chvíli je hřídel od motoru "volný" a zbytkový točivý moment na spojce (který snad už nepopíráš) jí urychluje, resp. určitě nezpomaluje jak tomu bude bez vrknutí ...
Takže suma sumáru, mám-li tušení, že si i snad jen hypoteticky mohu pomoci, místo toho, aby mi otáčky spadly ještě níž ... proč to neudělat. A podotýkám, že to nedělám kvůli synchronizaci, ale kvůli výše uvedeným dvěma bodům - synchronizace je vedlejší produkt.
Jestli se tohle budeš snažit nějak zesměšnit a bagatelizovat už fakt nevím ... Mohl by autor vytvořit anketu Krek vs. Frýdom ať mohou přispěvovatelé dávat hlasy svým favoritům ? (dám si aspoň pět)
Naposledy editováno 23.05.2013 06:53:05
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Brzdění a podřazování s meziplynem? Jak na to?
vladaobi píše: Nevým tohle co popisuješ dělám uplně normálně, brzdím a z meziplynem podřazuji
Ja hlavne nechapu vyznam meziplynu u motorky protoze krome 1. a 2. neni mezi kvalty neutral takze jakykoliv meziplyn s vymacklou spojkou nema absolutne smysl. Smysl tkvi v tom, ze se pri razeni rychlosti smerem dolu da neutral, pusti spojka, pak meziplyn ktery roztoci prevodovku a pak se da nizsi kvalt. Tohle vsechno se muzi zvladnout za zhruba za 1 sekundu a dela se to hlavne u starejch nakladaku a traktoru kde nebyly synchrony nebo u osobaku kde ten synchron odesel a kvalt tam jinak nejde dostat popr. pri zavade spojky. Na motorce to ma tak akorat efekt ze se lidi otaci, praktickej zadnej
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Brzdění a podřazování s meziplynem? Jak na to?
Vždycky mě baví jak o tom, že vrknutí plynem je k ničemu píšou hlavně piloti japonskejch čtyřválců
vyvracet je to do nebe volající....
PS: ad meziplyn v automobilu při podřazování, není nic jiného, než spotřeba energie palivem (podotýkám nezměřitelné množství, a to s tím jezdím ecorally s 1.9JTD za 3.2l nafty, takže pálení paliva je úplně pasé) namísto spojkou. V praxi je to těžko porovnatelné, naštěstí jsou tady FEM nástroje a díky moderním CAE systémům se to dá krásně spočíst a odhadnout... Jenže to by creck vůbec musel vědět co to je
bez urážky, ale ten člověk tady nějak moc používá sprostá slova... Navíc uráží a nadává těm kteří mají pravdu... Nějak se mi to jeho chování nelíbí!
Creck píše: assassin> Nevim co je vam na tomhle fakt nepochopitelne.
To ze spojka oddeli motor od prevodovky chapes.
Tradicni meziplyn, davas stylem ze zmacknes spojku, vyradis na neutral, pustis spojku tim spojis motor s prevodovkou.
Pri neutralu jsou kolecka na hrideli volne otacena, a kdyz ted pridas plyn, tak ty kolecka se zacnou otacet rychleji.
Zmacknes spojku a kolecka co se otaci rychlosti kolecek hnanych, ti pekne spadnou do ozubeni kolecek hnanych.
Kdybys tohle neudelal, tak pocitis vsechny zuby na kolecku od motoru.
tradiční meziplyn je jen u asynchronní převodovky??? Takže u synchronní převodovky tradiční meziplyn není???? já myslím, že ty jsi tradičně zaspal dobu o čtvr století!!! Ale ve všem!!
a ty si o spojce pořád meleš ty nesmysly že nic nepřenáší, přitom přenáší tak moc, že to s motorkou a celou tvou váhou cukne dopředu!!! To je strojní DYLETANSTVÍ
mokré spojky se u pomaloběžných dvouhřídelových převodovek používají právě proto, aby napomáhaly snižovat mechanickému opotřebení!!!! Ale co ti bude člověk z konstrukce převodovek povídat!!!! TY SI BOREC s pravdou!
PS: být motorka po tvém, tak jak si jí představuješ, tak by ses zabil!!!! Jenže to už věděli konstruktéři v 50tých letech, proč se i na dvojhřídel dávala klouzající spojka aby přenášela stále nějaký moment, to proto abys tu převodovku zaprvé nezničil a aby se na tom takovy dyletant jako ty nezabil!!!
Naposledy editováno 23.05.2013 08:55:13
3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Brzdění a podřazování s meziplynem? Jak na to?
Salty: Ja hlavne nechapu vyznam meziplynu u motorky protoze krome 1. a 2. neni mezi kvalty neutral...
Samozřejmě, že mezi každým kvaltem neutrál je, jinak by nešlo přeřadit. Akorát nemá aretaci, aby se vyřazený udržel. Občas se to ale povede i bez aretace - nikdy jsi neslyšel o "falešném neutrálu", kdy se nepovede dořadit, jeden kvalt vyskočí a druhý nezapadne?
assassin píše: creck: nerikam ze synchronizuju, rikam ze v tomto pripade naopak. prevodovka dostane jak rikas pres picu a to diky tomu ze se precijen tim meziplynem neco deje.
kdybys mel pravdu ty a meziplyn by nemel na razeni zadnej vliv, tak i v tomhle pripade kdy se nesnazis kola "synchronizovat" ale naopak, by nebylo vubec znat na razeni jaky otacky ma motor...
jak muzes na muj prispevek reagovat ze tvrdim ze neco synchronizuje, kdyz celej ten muj blabol zacina vetou, ze v mem pripade nesynchronizuju ale desynchronizuju... bud si to necetl, nebo nerozumis psanemu slovu, nebo mas upito :)
tenhle pocit z nej mam celou dobu ....
Pro pochopení toho co se snažím vysvětlit v příspěvku č.95 je nutný chápat, že spojky jsou různé a každá se chová jinak. Nelze porovnávat suchou jednolamelu, mokrou vícelamelu a suchou vícelamelu - prostě nefungujou stejně. Stejně tak myslet si, že vystavením suchý vícelamely máš úplně rozpojen motor a převodku bez zbytku momentu přenášenýho do převodky je bláhovost.
1100Virago píše: Samozřejmě, že mezi každým kvaltem neutrál je, jinak by nešlo přeřadit. Akorát nemá aretaci, aby se vyřazený udržel. Občas se to ale povede i bez aretace - nikdy jsi neslyšel o "falešném neutrálu", kdy se nepovede dořadit, jeden kvalt vyskočí a druhý nezapadne?
výborně - tohle je důležitej fakt, kterej jsem jasně nenapsal (ačkoli o něm tak nějak píšu při přestavování kvaltu) . Díky
Naposledy editováno 23.05.2013 08:55:03
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Brzdění a podřazování s meziplynem? Jak na to?
1100Virago píše: Samozřejmě, že mezi každým kvaltem neutrál je, jinak by nešlo přeřadit. Akorát nemá aretaci, aby se vyřazený udržel. Občas se to ale povede i bez aretace - nikdy jsi neslyšel o "falešném neutrálu", kdy se nepovede dořadit, jeden kvalt vyskočí a druhý nezapadne?
nonoooo, to zase nepřehánějte, to se ti u většiny převodovek na motorce nepovede... u většiny převodovek na to není místo... to se ti stane max u těch, které mají hodně podebrané náběhy soukolí, ale jakmile táhlo trošku potáhne soukolí, stačí mírný dotyk a pokud nedržíš plyn na max i při zařazení, to hnané kolečko si to hnací nacucne na sebe (laicky řečeno), ozubení ho na sebe navleče....
falešný neutrál tedy dostaneš spíše tam, kde jsou veliké vůle a nebo hodně taháš za plyn a málo potáhneš táhlo
něco jiného je, když je převodovka v motorce trojhřídelová zrovna teď si vybavuju konkrétní schéma u motoguzi 1100. To je pak jiná, i v motorkách se vyskytuje mnoho konstrukčních řešení!!!! Bohužel Krek žije jen u V3Sky, tam jeho znalosti končí.
Naposledy editováno 23.05.2013 09:09:24
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Brzdění a podřazování s meziplynem? Jak na to?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Brzdění a podřazování s meziplynem? Jak na to?
Kamy píše: nonoooo, to zase nepřehánějte, to se ti u většiny převodovek na motorce nepovede... u většiny převodovek na to není místo... to se ti stane max u těch, které mají hodně podebrané náběhy soukolí, ale jakmile táhlo trošku potáhne soukolí, stačí mírný dotyk a pokud nedržíš plyn na max i při zařazení, to hnané kolečko si to hnací nacucne na sebe (laicky řečeno), ozubení ho na sebe navleče....
falešný neutrál tedy dostaneš spíše tam, kde jsou veliké vůle a nebo hodně taháš za plyn a málo potáhneš táhlo
něco jiného je, když je převodovka v motorce trojhřídelová zrovna teď si vybavuju konkrétní schéma u motoguzi 1100. To je pak jiná, i v motorkách se vyskytuje mnoho konstrukčních řešení!!!! Bohužel Krek žije jen u V3Sky, tam jeho znalosti končí.
Ale víš co, ona stačí i ta malá chvilka, když se rozpojí jeden převodovej stupeň a než zapadne druhej k tomu, aby se zvýšily otáčky toho danýho hřídele, když ve správnou dobu vrkneš plynem. I rozpojená spojka totiž přenáší nějakej točivej moment, to už jsem tu psal.
... já bych řekl, že Creck ví o čem je řeč, ale a) trolluje nebo b) nechce si přiznat porážku
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Brzdění a podřazování s meziplynem? Jak na to?
t_freedom píše: Salty> zkus si přečíst příspěvěk výše... a efekt to má...
Vždycky mě baví jak o tom, že vrknutí plynem je k ničemu píšou hlavně piloti japonskejch čtyřválců
Kecy v kleci, proste pokud spojku vymacknes tak se prevodovka pomalu zastavi, a je blbost, ze je porad v zaberu! Roztocit ji a tim usnadnit razeni muzes jen pokud mas zarazeny neutral a das meziplyn. To je pravda kterou tezko bude nekdo vyvracet. Zkus si cvicne rozebrat motor s prevodovkou a uvidis sam. A mimochodem nemam japonsky ctyrvalec ackoliv nic proti, kazdy ma jiny gusto.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Brzdění a podřazování s meziplynem? Jak na to?
Salty píše: Kecy v kleci, proste pokud spojku vymacknes tak se prevodovka pomalu zastavi, a je blbost, ze je porad v zaberu! Roztocit ji a tim usnadnit razeni muzes jen pokud mas zarazeny neutral a das meziplyn. To je pravda kterou tezko bude nekdo vyvracet. Zkus si cvicne rozebrat motor s prevodovkou a uvidis sam. A mimochodem nemam japonsky ctyrvalec ackoliv nic proti, kazdy ma jiny gusto.
dej motorku na stojan, nastartuj a se zmacknutou spojkou zarad jednicku, vsadil bych se ze se bude zadni kolo tocit... jestlize ma vystavena spojka dost "sily" na to otocit kolem, proc by neroztocila kolecka v prevodovce?
ono vetsina motocyklovych prevodovek ma tak trosku jinou konstrukci nez ty v autech s predlohovou hrideli... takze o jakem rozebranem motoru a prevodovce tu hovorime?
assassin píše: dej motorku na stojan, nastartuj a se zmacknutou spojkou zarad jednicku, vsadil bych se ze se bude zadni kolo tocit... jestlize ma vystavena spojka dost "sily" na to otocit kolem, proc by neroztocila kolecka v prevodovce?
ono vetsina motocyklovych prevodovek ma tak trosku jinou konstrukci nez ty v autech s predlohovou hrideli... takze o jakem rozebranem motoru a prevodovce tu hovorime?
A já se dokonce vsadím, že se roztočí i když nebude řadit nic
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Brzdění a podřazování s meziplynem? Jak na to?
Domino69 píše: .... Až ve 270Km/h začneš brzdit 150metrů před zatačkou,do který jedeš 80, tak to poznáš )))
....
Kde se takova zatacka nachazi?
A ja se priznam, ze na dromu meziplyn nestiham. Obdivuji Smrzaka, jak dokaze vsi silnou brzdit a do toho tam srat meziplyn. Kdyz to zkousim, jedu pomaleji...
Jenze ono brzdit a brzdit je rozdil.
E: na dromech (hobici + amatersky zavody) pouziva meziplyn naprosto mizive procento...
Naposledy editováno 23.05.2013 11:32:34
1 reakcí na tento příspěvek Brzdění a podřazování s meziplynem? Jak na to?
Otázka je, jestli se stihne odtrhnout při normalním řazení.
Nebo je to celý blbě?
E: závorka a par blbin (chyb tam stejně bude :P
Naposledy editováno 23.05.2013 11:57:30
Domino69 píše: AdosR> Přesně tu kawu jsem taky měl a mastila jako svině, takže tam máš něco blbě Jinak ty rychlosti u 750 a 600 nejsou zas tak velký ;) Ale záleží, jak to podržíš na výjezdu :) Tam asi bude problém No super, tak zkus s nějakou to agenturou, třeba racetrack ;)...
Jinak na okruh nedoporučuji 750 ;)... Jezdíš pak s litrama a ty ti na rovince ujedou.
Tak já bych jezdil na dromu ze srandy ne závody. Že by mě litry ujížděli by mě bylo u zadele. Héj tyjo, tak já byl na dromu poprvé v životě. Takže je možné že jsem mrdal a mám výjezdy na cílovku na piču. Měl jsem tam 230 ale neříkám že by nešla na 240 na tacho. Mám tam ale origo převod, ty si mohl mít jinej a hned ti tacho ukazuje jinak... Na mé moto není nic špatně. Má to 104 koní na zadním kole. Na babiču zx-6r 2002 slušný. A já taky s kombinézou a vším všudy vážím 100 kg.. Na rovince jsem ji rozmotal ale v klidu na 282 na tacho. Ale trvalo to 1,5-2 km. Na okruhu bych ji nerad rozbil. Nebudu tam zkoušet co to dá. Jen pro zábavu
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Brzdění a podřazování s meziplynem? Jak na to?
když pak skopneš jedničku z dvojky, přeskočíš z jednoho (OPRAVA) těžkého převodového poměru na druhý těžký s tím, že (OPRAVA) první hřídel ani druhá se netočila a při přeřazení nedojde k tak rychlému roztočení na volnoběžné otáčky vlivem setrvačnosti (čistě teoreticky, kdybys měl spojku dlouho zmáčklou, mělo by dojít k silnější ráně, nikoliv tak intenzivní, jako při přechodu 0-1 právě díky již zmíněným rozdílům momentů jednotlivých převodových poměrů). Rozdíl momentů je menší, a relativně snadno tam ta rychlost skočí (jako ověření hypotézy, si zařaď 6tku na prázdno a postupně skopávej dolů. Jak budeš řadit těžší a těžší kvalty, bude převodovka dělat větší a větší rámus.)
pokud máš zařazený neutrál tak jsou hřidele od sebe oddělené úplně, takže jedna se netočí a druhá ano. S tím že z nulového momentu přejdeš do nejtěžšího převodového stupně z volnoběžných otáček. Převodovka dostane razantní pecku. Kdybys tam měl třeba 5tisíc otáček a kopl to tam, mohl bys ozubení klidně i poškodit, ikdyž je převodovka samotná lehkoběžná - přenáší malé momenty.
RE Salty: podle mne je Salty další Creckův multiaccount.
Naposledy editováno 23.05.2013 12:33:40
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Brzdění a podřazování s meziplynem? Jak na to?
S tou dvojkou sem to myslel když stojim (prostě jet na dvojku zmačknout spojku a uplně zabrzdit - pak tam jednička de celkem snadno oproti tomu když je z neutralu) Takže by se měla točit jen jedna hřídel ne? (pokud se roztáči od motoru) a nebo stat obě (což sem si myslel).
Když su rozjetej, tak z te šestky to de na nižší čim dál hůř (jedničku tam ani nedam).
Hmm sem s toho nějakej zmatenej :D
E: Nemá někdo skleněnej motor? Koukli by sme a bylo by po debatě :D
Už se mi to ale trochu vyjasňuje. Dal si mě pár nápadů, tak zkusim a uvidim
Naposledy editováno 23.05.2013 12:53:55