Jedna rodící se dobrá zkušenost s novýma technologiema. Odešla mi baterka, měla 6 let, Yuasa YB14L-A2. Přemýšlel jsem o náhradě a pokukoval po novým technologiích...bezúdržbové gelovky a agm baterie. AGM mi přijde technologicky ještě dál a vzhledem ke zkušenostem majitelů v Americe to byla má volba. Bohužel náš trh je zdá se tak 5 let pozadu a sehnat tu AGM baterii od hlavních dodavatelů bylo, jako kdyby o AGM ode mě slyšeli poprvé. Pár se jich nakonec našlo, ale cena byla 4 násobná oproti USA, převyšující 3000CZK. Myšlenku dovézt si baterku ze zámoří zhatili neochotní prodejci.
Nakonec jsem našel řešení, výrobce i dodavatele a musím říct, že zatím opravdu baterka točí s motorem jako, jak říkají Američani, by byly svíčky venku.
Takže až vás bude čekat výměna, mrkněte se po MOTOBATT MBTX14AU 16,5 Ah za 1289Kč s DPH, tohoto času.
A protože jsem byl spokojený, link na prodejce:
http://www.starterba...att-mbtx14au-16-5-ah
K problémům, mýtům s dobíjením a kompatibilitou se staršími stroji musím říct, že existuje zásadní věc k dodržení....váš elektrický systém nesmí dávat baterce víc jak 14,4V, jelikož by začala plynovat a to AGM bateriím vadí dleko víc, než gelovkám a pro kyselinové je to defakto základ dobíjení.
dakarista píše: kdyz uz jsi u tech novych technologii, tak co v dnesni modelarine klasika LiPol... je to haklivejsi na udrzbu, ale ty parametry jsou masakr pri tech rozmerech 250A trvaly proud a 500A kratkodoby ...
treba neco takoveho
LiPol jsou haklive na dobijeni, provoz, pomerne nebezpecne kdyz se pouzivaji nespravne... ty LiFePo4 co jsem daval nahore jsou v podstate jejich "blbuvzdornejsi" evoluce.. taky pouzivane hojne v modelarine...
Naposledy editováno 06.09.2011 11:20:12
lubon píše: proč u baterii s označením YTX při koupi nalívám kyselinu přibalenou v krabičce, a u baterií YTZ je baterie tzv. už nalitá
Je to myslím z důvodu uskladnění, elektrody nejsou v kontaktu s elektrolytem a nedochází k chemické reakci. Připravené, zalité baterie stárnou, vyžadují údržbu, stejně jako ty naše.
Naposledy editováno 06.09.2011 11:23:43
2 reakcí na tento příspěvek Nové AGM baterie, zkušenost, kde sehnat
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nové AGM baterie, zkušenost, kde sehnat
http://www.motola.cz/UserFiles/Diskuzni_clanky/akumulatory.pdf
Na Boldor fóru v USA zase pro změnu nadávaj, že Yuasa nebyla donedávna schopna vyrobit pravou AGM baterii i když je tak prezentovala, údajně šlo typ bezúdržbovky bez elektrolytu ve skelných vláknech. AGM tam jasně vede před Gelem, ze zkušeností co čtu. Proto jsem ji taky chtěl a u nás malinko narazil v pojmech.
dakarista píše: blbuvzdornejsi ano, ale nezvladaji tydle proudy
no tak ja v motorce 250 ani 500A nepotrebuju... litam s RC heli na LiPol baterky a jakoze je nijak nepretezuju tak uz sou po dvou sezonach lehce nafoukly... v motorce by ten provoz odnesly myslim o dost rychleji...
na LiFePo4 jezdim od zacatku sezony a s tim ze by mely nedostatecnej proud se nepotykam, mam teda 4S2P konfiguraci, tzn jestli maji samotne clanky 120A spickove tak mam 240A spickove a to na velky V2 staci, spouste novejsich motorek udajne staci i ta 4S konfigurace...
jo jeste jsou ty li-fe tezsi, ale nabijeni velkyma proudama je snazsi a bezpecnejsi...
Naposledy editováno 06.09.2011 12:10:21
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nové AGM baterie, zkušenost, kde sehnat
Kilek píše: Pokud byste si chtěli udělat jasno v rozdílech Gelových a AGM baterií , mrkněte na tenhle dokument. Na straně 14 je pěkné srovnání. Píše tam i o tom zmatení pojmů, co tu panuje.
http://www.motola.cz/UserFiles/Diskuzni_clanky/akumulatory.pdf
Na Boldor fóru v USA zase pro změnu nadávaj, že Yuasa nebyla donedávna schopna vyrobit pravou AGM baterii i když je tak prezentovala, údajně šlo typ bezúdržbovky bez elektrolytu ve skelných vláknech. AGM tam jasně vede před Gelem, ze zkušeností co čtu. Proto jsem ji taky chtěl a u nás malinko narazil v pojmech.
prava leva, agm nebo gel.. vydrzi to +- stejne dlouho tak jako tak, startovaci proudy ala 400A nejsou treba, trosku me prijde ten tvuj hon za "hyperbaterkou" lehce zbytecnost, to uz kdybys nutne potreboval neco top tak si mohl poridit tu LiFe a usetrit tak 3kg na hmotnosti...
Medved píše: Pokud cpes AGM do motorky s dobijenim nastavenym na obyc. aku (coz nepredpokladam - zadna Honda uz davno nema origo regulator - vlastni zkusenost), moc dlouho ti ten AGM aku nevydrzi.
Po tom jsem taky pátral...co je to za zvláštnost v dobíjení AGM. A jediné relevantní na co jsem narazil je prostá pravda, že AGM nesmí začít plynovat (vařit), což se stane nad 14,4 - 14,8V. Pokud to regulátor drží pod 14,4V není problém použít AGM kdekoliv a to se dá lehce změřit.
Skvělý, že jsi měl Boldora. Je to dobrej stroj, připravuje mi takovýhle testy znalostí
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nové AGM baterie, zkušenost, kde sehnat
assassin píše: oboje agm, proc jedno je uz nality a druhy nalejvas sam nevim.. nejspis nejakej konstrukcni/technologickej duvod.
Ty, ktere se prodavaji uz nalite se oznacuji FA (factory activated) a mely by mit nejake specialni usporadani desek a tech prostoru s abrorbcnim vlaknem, ktere zaruci, ze ta baterka muze trvale pracovat v jine nez svisle (polama nahoru) poloze. A to specialni vnitrni usporadani vyzaduje nejaky presny postup plneni. Proto jsou uz naplnene z fabriky. Jinak jsou to obyc AGM (fibrvlakno) aku.
Medved píše: Ty, ktere se prodavaji uz nalite se oznacuji FA (factory activated) a mely by mit nejake specialni usporadani desek a tech prostoru s abrorbcnim vlaknem, ktere zaruci, ze ta baterka muze trvale pracovat v jine nez svisle (polama nahoru) poloze. A to specialni vnitrni usporadani vyzaduje nejaky presny postup plneni. Proto jsou uz naplnene z fabriky. Jinak jsou to obyc AGM (fibrvlakno) aku.
aaaha, clovek se porad uci, diky
petrvtr_new píše: [quote=lubon]No nevím, ale proč u baterii s označením YTX při koupi nalívám kyselinu přibalenou v krabičce, a u baterií YTZ je baterie tzv. už nalitá a zavařená bez možnosti otevření.Také startovací proud je u srovnatelných baterií u YTZ neporovnatelně vyšší.Bylo mě řečeno že YTZ jsou gelovky [/quote
Oboje AGM
2 reakcí na tento příspěvek Nové AGM baterie, zkušenost, kde sehnat
YTX ma olovene elektrody
YTZ ma vzdy jen plechove elektrody
dakarista píše: a take jednoducha rada jak poznat "gelovku" od prave gelovky neboli YTX od YTZ
YTX ma olovene elektrody
YTZ ma vzdy jen plechove elektrody
kdyz pominu, ze YTZ neni gelovka, tak poznat je celkem jednoduse lze podle toho, ze to na nich je napsano asi tak 5cm vysokym pismem - YTX nebo YTZ
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nové AGM baterie, zkušenost, kde sehnat
dakarista píše: a take jednoducha rada jak poznat "gelovku" od prave gelovky neboli YTX od YTZ
YTX ma olovene elektrody
YTZ ma vzdy jen plechove elektrody
z jakyho plechu?