už jsem na minulém foru řešil poruchu, z jednoho laufu mi šla chadící kapalina, asi prasklé těsnění pod jednou hlavou.
Už jsem se k tomu dostal, sundal jsem hlavu a....ty pocity se těžko daji popsat:
V pístu je kráter že bych tím prostrčil tři prsty. Je to vidět i trochu na fotce, je prasklý válec, od kraje se táhne asi 3cm slouhá prasklina - ale nejen tou ocelovou vložkou, ale i hliníkem do které se válec lisuje, co je součástí bloku.
Poslední fotka je hlava - jeden z ventilů je přeražený v dříku, Vnitřek hlavy totálně rozšlehaný, ani není vidět jiskřiště svíčky.
1. Co se kurňa stalo?
Soudím: rozvoďák to těžko může být, aby se potkali ventily - když se "to" stalo, tedy na dálnici jsem při předjíždění trochu zakceleroval asi na 150km/hod, začala se valit mlha a ucítil jsem okamžitý pokles výkonu (takže jen jeden válec) - jelo to pořád. Zajel jsem do odstavného pruhu, čekal až to zchladne...a pak jsem nastartoval a odjel opatrně na dvojku za čárou asi 3km mimo dálnci aby mne tam mohl nabrat odtah.
Myslíte že praskl nejdřív ventil, a ten namlátil během chvilky pístu a hlavě tak prorazil dno, a ten prasklý válec je bonus když tam šplouhla chladící kapalina?
Podotýkám že ventilová vůle byla zkontrolována asi před 200km, nedávno.
Co myslíte že mohlo být příčinou, prostě únava materiálu? Špatná údržba předchozích majitelů (já najel celkově jen 1200km), kdy třeba nebyl seřízená vůle a nasčítali se cykly jak se ventil třeba zatloukal do sedla?
Slyšel jsem že u vzduchových dvoutaktů se propálily písty když byla chudá směs. Myslíte že je to možný u u CX?
2. Řešení - předpokládám že shánět asi rovnou celý motor, i kdyby se vložka vylisovala (jestli to u CX vůbec jde) tak tu pasklinu v bloku asi těžko někdo zavaří
Nu, mazec. Co bych dal kdyby to bylo jen to těsnění.
Zdravím, Honza
Naposledy editováno 20.09.2017 21:09:47
1 reakcí na tento příspěvek Propálený píst, prasklý válec, zlomený ventil
může se to stát samo od sebe,únavou materiálu,jak jsi psal,ale to,že se do toho před 200km lezlo a dělaly se vůle-to je trošku velká náhoda a já dávám 50/50,že se udělalo něco špatně u těch vůlí.
počítej s tím,že bude v hajzlu i ojnice,dostalo to obrovskou ránu,ten motor je po smrti.i když se to za hromadu peněz nějak polátá,je velké riziko,že se zase něco posere.
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Propálený píst, prasklý válec, zlomený ventil
Když to nebudu svádět na únavu, říkám si jestli o tak pokazit u těch vůli - je to celkem jednoduché a rychlé. Můžu s eještě podívat na matku jestli se nepovolila, ale kdyby ano, znamenalo by to vetší vůli - tedy ne zaklepávání až to lupne
honza.vojak píše: Dolph-cz> to jo, ojnice je i jen kam se kouknu celá kropenatá jak ji asi ten ventil ožužlal. To by ještě šlo - ojnici mám, hlavu mám, ale celej blok s písty a klikovkou to je problem...
Když to nebudu svádět na únavu, říkám si jestli o tak pokazit u těch vůli - je to celkem jednoduché a rychlé. Můžu s eještě podívat na matku jestli se nepovolila, ale kdyby ano, znamenalo by to vetší vůli - tedy ne zaklepávání až to lupne
mohla částečně vyskočit tyčka zdvihátka -je vidět,že je mechanismus ohlý... s jistotou se to už nedovíš.
ale v podstatě první větší protáhnutí motoru a hned se vysype to,do čeho se před chvílí lezlo-příliš velká náhoda.
1 reakcí na tento příspěvek Propálený píst, prasklý válec, zlomený ventil
Naposledy editováno 17.09.2017 14:42:35
Určite je aj hlava toho valca dojasaná .
Som asi ešte zaspatý , lebo som si ju akosi neuvedomil na poslednom obrázku .
Naposledy editováno 17.09.2017 11:56:15
2 reakcí na tento příspěvek Propálený píst, prasklý válec, zlomený ventil
Dík za ty fotky !
1 reakcí na tento příspěvek Propálený píst, prasklý válec, zlomený ventil
Ta voda, aby to odskákal ventil nějakým šokem, tak to by to těsnění, hlavně ten kovovej kroužek muselo být sakra poškozený.
Spíš si myslím že ten ventil zůstal viset, potkalo se to, což skončilo ulomeným talířkem kterej se pak šprajcl v tom místě kde rupl válec, pak následovala voda a promlácení pístu.
Každopádně je taky otázka co měl ten motor za sebou, protože jak tak koukám na to těsnění tak si nemyslím že je to originál. To jsem rozebíral jednou a tomu se opravdu nechtělo (papír z větší části zůstal přilepený na obou částech). Holt problém u starejch mašin, nedá se 100% dohledat kde a co s tím kdo vyváděl.
Každopádně blok je neopravitelnej a je to na novej motor. Akorát v případě použití kliky v jiným bloku bych pro sichr nechal udělat defektoskopii na případný praskliny. Klika totiž není výkovek ale odlitek a jestli to tam šlo natvrdo tak jí to mohlo načít..
1 reakcí na tento příspěvek Propálený píst, prasklý válec, zlomený ventil
Jen dodám, že pokud mtoor ztratí výkon a kor takhle ve vysokejch, a ještě kevšem,u mlha atd. tak už NEJDEU!! Timhle si to jenom pořádně dosral je to škoda. Radši to opřít o svodidla a utect od toho. Já sem postraně dálnice jel odstrkovanou jako zamlada ale nastartovat ani nahodou. to je vždicky smrt...
Naposledy editováno 18.09.2017 06:58:27
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Propálený píst, prasklý válec, zlomený ventil
mikro píše: Héé to znám. to nic neni Sežen díly a dotoho :))
Jen dodám, že pokud mtoor ztratí výkon a kor takhle ve vysokejch, a ještě kevšem,u mlha atd. tak už NEJDEU!! Timhle si to jenom pořádně dosral je to škoda. Radši to opřít o svodidla a utect od toho. Já sem postraně dálnice jel odstrkovanou jako zamlada ale nastartovat ani nahodou. to je vždicky smrt...
To muselo být na sračky ještě než zastavil, tím že popojel 3 km už se to o moc víc rozesrat nemohlo.
edit. Do převodovky se ten talířek asi nedostal, to by si asi během těch 3 km všiml
Naposledy editováno 18.09.2017 15:17:25
Martin50 píše: Ahoj Honzo, psal jsi, že se ti to stalo při předjíždění, při stopadesátce. Myslím, že to odlomení talířku ze dříku ventilu způsobila voda, která se do válce dostala narušeným těsněním pod hlavou. Voda mohla způsobila i prasklinu ve vložce válce a válci. Chlazení vodou, při kterém vzniká pára, je nejúčinnější ze všech možných druhů chlazení (vodou, dusíkem, olejem, emulzí), které se používají při tepelném zpracování. Ventily se vyrábějí z žáruvzdorné oceli, která prudké ochlazení vodou nesnese. Talířek ventilu pak destruoval píst, ten není propálený ale tím talířkem protlučený. Kdyby se píst tavil, přilepil by se k vložce válce a motor by se kousnul. Myslím, že byla smůla, že to těsnění (pokud se nemýlím) povolilo a pustilo vodu do válce při vysoké rychlosti, kdy jel motor téměř na 100% výkonu: vysoké otáčky, vysoká pístová rychlost, vysoký průtok (otevřený termostat) a tlak vody od čerpadla. Ulomený talířek ventilu jako důsledek výrobní vady mi přijde nepravděpodobný, ventily se při výrobě přísně kontrolují. Ulomená část obvodu talířku je možná, když se ventil podpálí, ale celý talířek ? A únava materiálu u ventilu ? To by bylo ve fórech častější téma, kdyby to bylo možné. Zatím jsem problémy s výfukovými ventily registroval u dvouventilového (dva ventily na válec) motoru BMW R65, kde se mělo jednat o konstrukční vadu, ventily měly být poddimenzované a nedostatečně chlazené. Což není případ Hondy CX 500. Sežeň si druhý motor.
Dík za ty fotky !
Nezlob se, ale to je pěkná blbost, ta voda se tam dostala až po té co se to tím upadlým talířkem ventilu rozbilo. Porušeným těsněním pod hlavou se dostane voda do válce ve větším množství jen u neběžícího motoru, za jízdy by se hlavně tlakovala chladící soustava a nepatrné množství chladící kapaliny by se mohlo dostat do válce při sacím zdvihu, ale určitě ne tolik aby z toho měl výfukový ventil tepelný šok, to se snad může stát jedině když někdo při průjezdu brodem lehne a motor si cucne vody, ale v tom případě se ty výfukové ventily většinou nestihnou otevřít, když si cucne dost tak je po motoru hned při kompresním zdvihu.
Jojo, přesně tak, ten píst hlava i válec jsou pořádně potlučný, to vidíte na fotkách - je to jako když vezmete těsto na vánočku a nehtem do toho budete dělat ďobance - tak těch ďobanců jsou tady stovky.
S tím těsněním, to je otázka. Když jsem to sundal, vyloženě porušení na něm nevidím - alespoň v tom okolí kde to těsní kolem válce. Samozřejmě nějakou mikroskopickou skulinku nevylučuji. Myslíš že je možné, že se tam dostalo tolik vody přes okem neviditelnou škvíru?
Už jsem tu psal, nevidím žádný porušení těsnění (a samozřejmě nevylučuji neviditelnou trhlinku). Nemám zkušenosti jak by to vypadalo kdyby se tam hrnula voda, jestli by se to těsnění začalo trhat a z mikroskulinky by byla ďoura jak vrata.
K tomu těsnění - to jsem si dělal sám. Sundal jsem to původní, vzpomínám si že to taky šlo blbě, obě dosedací plochy byly zalepený tím těsněním, tak jsem to před nasazením očišťoval. Namazal jsem obě strany trochu vazelínou aby si to dobře sedlo, nasadit, utáhl momenťákem (jo, říkám si teď že by bylo dobrý ten momenťák zkalibrovat). Když jsem to teď rozebíral, musel jsem pořádně trhnout, vyloženě povolený to nebylo.
Kupoval jsem celou sadu těsnění od výrobce Atena nebo Athena - takže neorigo. Myslíš že je to blbě, raději připlatit za origo? Jinak ty všechny papírový drží...
Ano nedá se dohledat o motoru nic než to co jsem dělal já. Že motorka měla v DE 10 majitelů, a na tachometru 27tis. km (takže třeba i 127tis) nepomůže, protože poslední německý majitel to pěkne zbastlil. Z nějakýho důvodu zaměnil původní Eurácký motor (třeba ho zničil, můžeme jen špekulovat), a snažil se tam strčit ten nejstarší Urgullepumpe 1978-1979, tedy s manuálním napínákem a CDI místo TI (2x NEC). A asi se s tím dost trápil, nedodělal to - asi nevěděl že musí použít i Euráckou skříňku termostatu a Eurácký chladič, různě to bypasoval, elektrika úplně chyběla, vykradený. Takhle se to dostalo ještě přes jednoho Čecha, který se toho lekl, ke mě. Já na to všechno potřebný po roce sehnal.
Motor jsem rozdělal, vyčistil, ale nechal jsem klikovku + písty a převodovku. Pořídil jsem si kompresortester - jeden válec asi 10, druhý 11 barů a to ještě za studena - paráda, radost. Napínák rozvoďáku v polovině. Vyřešil jsem spoustu drobností - vyběhlý termostat, dopnout řetízek olejovýho čerpadla, spálený pulser, pár zalomených šroubů atd. No, o mrtvých jen dobře, tohle je k tomu motoru fakt epilog
BTW: podle Tebe - Vás, správně by se mělo těsnění pod hlavou přilepit na dosedací plochy tak že to musíte začistit? Nebo jinak: když to sundám takhle "čistě" jako je na fotce, je to náznak že nebylo třeba dotažený?
A to těsnění asi příště origo, co?
Takže člověk fakt raději popojede za jakoukoliv cenu, fakt ta situace nebyla příjemná.
Pořád si taky říkám, kurňa, taková paseka, a víte že jsem nic hroznýho neslyšel? Žádný kulomet od toho talířku jak to tam fackuje od shora dolů, fakt ne...jasně - dálnice, a přilba na hlavě, slyším kulový, ale mám pocit jako by se to stalo takřka hned když jsem ucílil pokles výkonu, spíš loupnutí než ratatatata.
To těsnění vypadá na fotkách, že bylo v pořádku, to že se nepřilepilo způsobila ta vazelína a krátká doba od montáže.
Ta voda se tam dostala až rozbitý píst roztrhl tu vložku válce, příčina je ten upadlý ventil.
Určitě to bylo všechno nasračky během pár sekund, rozhodně dřív než jsi zpomalil z těch stopadesáti na sto, můžeš si jen gratulovat, že se to nekouslo, to bys měl teď možná jiné starosti než je shánění nového motoru.
2 reakcí na tento příspěvek Propálený píst, prasklý válec, zlomený ventil
1 reakcí na tento příspěvek Propálený píst, prasklý válec, zlomený ventil
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Propálený píst, prasklý válec, zlomený ventil
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Propálený píst, prasklý válec, zlomený ventil
honza.vojak píše: Dolph-cz> to jo, ojnice je i jen kam se kouknu celá kropenatá jak ji asi ten ventil ožužlal. To by ještě šlo - ojnici mám, hlavu mám, ale celej blok s písty a klikovkou to je problem...
Když to nebudu svádět na únavu, říkám si jestli o tak pokazit u těch vůli - je to celkem jednoduché a rychlé. Můžu s eještě podívat na matku jestli se nepovolila, ale kdyby ano, znamenalo by to vetší vůli - tedy ne zaklepávání až to lupne
Podle mne nema smysl ten motor zachranovat.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Propálený píst, prasklý válec, zlomený ventil
E: uz vim jaks to myslel. No to je taky mozny, ale podle me nepravdepodobny...nejspis by se to tam neudrzelo, kdyz s tim jeste jel.
Naposledy editováno 19.09.2017 09:29:05
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Propálený píst, prasklý válec, zlomený ventil
Maxipes_Fík píše: To muselo být na sračky ještě než zastavil, tím že popojel 3 km už se to o moc víc rozesrat nemohlo.
edit. Do převodovky se ten talířek asi nedostal, to by si asi během těch 3 km všiml
Klidně bych si dovolil trvdit, kdyby nejel ty další 3km, tak nemá ten motor tak dojebanej, a kloidně mohl kartery zachránit, kliku atd.. Kolikrát musel píst talířek ventilu pomačkat za těch 3km? Prostě nechat u svodidel a pryč. mam posranej motor a jedu dál je prostě blbost...
Je škoda ze válec je takhle v prd :_( Každopádně když máš jeblé těsnění pod hlavou tak to vodu fakt prakticky opravdu nepumpuje. většinou to tlačí do vody. Stejně bych to rouhodil a pdival se coajak. Klika ani pjunice nemusí bejt přeci v řiti. Zauhluješ a změříš. Vem to že je štěstí že se nevymčko sedlo ventilu, to je tvrdí a to dělá teprve paseku. Píst je měkej, takže dost se do něj zamatlá. Neházel bych uplně flintu do žita.
2 reakcí na tento příspěvek Propálený píst, prasklý válec, zlomený ventil
Ty 3 kilometry už na tom rozje-baném válci nebyla komprese, tak to ten jeden utáh vpohodě... Samozřejmě že se moh kousnout ten ulomený talířek, ale v tomto případě to už bylo jedno...
Pro Honzu, koukni na Allegro.pl, nevyznám se v typech motorů, které potřebuješ, ale Poláci by mohli něco mít.
1 reakcí na tento příspěvek Propálený píst, prasklý válec, zlomený ventil
https://allegro.pl/l...-nga-hc-aut-1-1-0905
Edit: to je tady:
https://mapy.cz/zakl...rce=osm&id=14811
Naposledy editováno 19.09.2017 14:28:24
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Vhodný servis na větší údržbu MZ ETZ 150, Honda GL1200 GoldWing, Honda CX 500, Hon... | Apo-Rider | 9 | 1.5.2024 v 12:34 Dodo1976 |
cx 500 pumpa Honda CX 500 | peracek1 | 6 | 26.4.2024 v 18:32 combust |
CX 500 přední brzda Honda CX 500 | V-tec4 | 4 | 7.4.2024 v 10:09 combust |
Pískání brzd Honda CX 500 | Toretak1050 | 7 | 2.4.2024 v 17:11 xbedla |
Zkřípání Honda CX 500 | Toretak1050 | 0 | 3.3.2024 v 16:43 Toretak1050 |