globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Schody na zadní pneu
Zdravím a chci se poradit. Vyfocená pneu Michelin Pilot Road II má najeto cca 10 tis. km a po poslední dovolené (najeto cca 3000 km) ve dvou s plnou bagáží se udělaly takovýhle schody. Ta vyšší část vzorku je úplně jako skokanskej můstek. Je to tím, že je špatně nastavený tlumení nebo jen tím, že jsem řezal v Alpách zatáčky, někdy i dost brzdil a takhle naložená motorka tu gumu prostě odrovnala? Nebo je to ještě něčím jiným? Ve předu jsou taky schody, ale menší a stejně to v určitý malý rychlosti v zatáčce (30 - 50 km) vibruje do řídítek. Budu gumy měnit a nerad bych to tam měl hned od začátku... Díky za postřehy

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Schody na zadní pneu

9.7.2017 v 07:55 | Nahoru | #31
Aliass> laborovat s olejem můžeš, ale pak klesne teplota o 10°C a dá se začít na novo. Resp. budeš měnit minimálně 3x ročně podle ročních období. Nebo výlet v horách. V údolí letní počasí, 30°, na vrcholu kolem nuly.

Ale souhlas, nastavitelné tlumiče, plus si do nich měnit planžety podle aktuální potřeby je správná cesta. Jen by pak člověk nedělal nic jiného než servisoval.

(reakce na) Schody na zadní pneu

9.7.2017 v 10:02 | Nahoru | #32
Aliass>
já si právě taky myslím, že jsou moc tuhé. Dal jsem tam před tím nový, co tam má být, a chování se vůbec nezměnilo. Strašně to lítalo nahoru a dolů. Jenom jsem se dotkl brzdy, tak sebou škubla dolů. V dlouhých zatáčkách to bylo takové nejisté. S tím hustějším (ehm, o dvě viskozity) už to bylo podstatně lepší, ale zase se to asi přestalo líbit gumě. Zkusím jednu viskozitu dolů a uvidíme.

(reakce na) Schody na zadní pneu

9.7.2017 v 14:16 | Nahoru | #33
Krejza> tak nastavitelné se myslel vzduchem a šroubováním předpnutí pružiny,
k tomu mýchání vím o čem mluvíš jezdil sem zima léto nonstop a vychtat to opravdu na tenhle rezim nejde, ale když si můžeš odfouknout nebo naopak přifouknot tak už se to vychytat dá právě tím rychlým doladěním pomocí cyklistické pumpičky která ti při odpojování neodfoukne

Naposledy editováno 09.07.2017 14:17:10

2 reakcí na tento příspěvek Schody na zadní pneu

9.7.2017 v 18:36 | Nahoru | #34
Kluci, co tohle:
Přední

Přední

Zadní


St1100 paneuropean

Sry za otočený fotky, z mobilu

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Schody na zadní pneu

9.7.2017 v 21:00 | Nahoru | #35
Líná_vrána> ...BT23?
edit. na mobilu to nebylo vidět

Naposledy editováno 09.07.2017 22:12:46

(reakce na) Schody na zadní pneu

9.7.2017 v 21:16 | Nahoru | #36

ramlik píše: Líná_vrána> ...BT23?



Jj

1 reakcí na tento příspěvek Schody na zadní pneu

9.7.2017 v 21:17 | Nahoru | #37
Jj, BT 023, je to typ GT nebo obyč? GT snese vyšší zátěž, je tam jiná konstrukce kostry pneu...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Schody na zadní pneu

9.7.2017 v 21:18 | Nahoru | #38

dewwil píše: Jj, BT 023, je to typ GT nebo obyč? GT snese vyšší zátěž, je tam jiná konstrukce kostry pneu...


Obyč, bohužel se v těch rozměrech GT nedělá

1 reakcí na tento příspěvek Schody na zadní pneu

9.7.2017 v 21:24 | Nahoru | #39
ramlik - tak přesně o tomhle jsem mluvil. Na kraji je zvedlá zadní hrana, uprostřed potom přední hrana.

(reakce na) Schody na zadní pneu

9.7.2017 v 21:24 | Nahoru | #40
Líná_vrána> to je škoda no...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Schody na zadní pneu

9.7.2017 v 21:36 | Nahoru | #41

Krejza píše: Souhlas s assassinem, ramliku, jsi v tomhle případě dost mimo.
Je to jenom nastavením odskoku. Nedá se přesně říct, zda je přetlumený či naopak, aniž by sis zatlačil na motorku. Obvykle je vysoká zadní hrana a s tím spojená zaoblená přední hrana a také hladký kus gumy, kdy je guma nezatížena, známkou příliš utaženého odskoku - tlumič se pomalu vrací do původní pozice.
Ruku v ruce s tím nastavením jdou jezdecké schopnosti, teplota okolí a oleje v tlumiči, stáří oleje
. Tlak v pneumatikách se projevuje jinak, na tento projev nemá vliv.

Toto poškození se může měnit v rámci pneumatiky, na okrajích tak bude zvedlá zadní hrana (velmi časté), uprostřed pak přední.



Jak to řešit u nenastavitelných vidlic? Olej letos, jezdecký schopnosti - no snažím se

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Schody na zadní pneu

9.7.2017 v 22:10 | Nahoru | #42
Krejza> ano, tady je to dobře vidět , znamená to, že se začnu lépe a častěji dívat. ...teda vlastně, na mém vzorku takové drážky v prostřed napříč vůbec nejsou, tak nevím teda.
... mechanika vzniku je, teda aspoň myslím, dána u zadní gumy akcelerací a brzděním. Ale u té prostřední fotky má napsáno "přední", a tam mě to teda nějak nehraje.

(reakce na) Schody na zadní pneu

9.7.2017 v 22:11 | Nahoru | #43
Líná_vrána> zkus vyfotit detail prostředku té přední gumy.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Schody na zadní pneu

9.7.2017 v 22:17 | Nahoru | #44

ramlik píše: Krejza> ano, tady je to dobře vidět , znamená to, že se začnu lépe a častěji dívat. ...teda vlastně, na mém vzorku takové drážky v prostřed napříč vůbec nejsou, tak nevím teda.
... mechanika vzniku je, teda aspoň myslím, dána u zadní gumy akcelerací a brzděním. Ale u té prostřední fotky má napsáno "přední", a tam mě to teda nějak nehraje.


Jo, to je přední. A na prostředku je zvedlá přední hrana, ne tak výrazně, ale i na foto je to trochu vidět

E: Teď mě napadlo jak na to koukám, že na tý zadní je zvedlá přední hrana drážky dezénu

Naposledy editováno 09.07.2017 22:23:24

Schody na zadní pneu

9.7.2017 v 22:51 | Nahoru | #45
Ano, přesně. Na obou, přední i zadní, je to stejně.
Mechanika vzniku je díky otáčení kola
Příčina je v rozdílném nastavení rychlého a pomalého odskoku. Což je u nenastavitelného tlumiče problém. Něco málo se dá řešit olejem, hlavní jsou nicméně planžety a jejich sestavení.
U levných rozpočtových tlumičů se s tím nikdo dělat nebude, respektive tam ani planžety asi být nemusí, jen díry, kterými teče olej.
Nejlepší je pořídit jiné tlumiče, to jsme ale jinde finančně.

(reakce na) Schody na zadní pneu

9.7.2017 v 23:00 | Nahoru | #46
Líná_vrána> u nenastavitelných je to problém. Lepší pochopitelně je si to přizpůsobit sobě než sebe přizpůsobit tlumiči. Což se ale v tomto případě děje. Ono mnohokrát i jindy, pokud daný jedinec nerozumí nastavení a nastaví si něco jiného.
Je to naše přirozená vlastnost umět se přizpůsobit.
Logicky mi zní, že u přetlumeného odskoku bys měl jezdit pomaleji, aby se tlumič stačil vrátit do původní polohy. Ale to taky nemusí být pravda.

1 reakcí na tento příspěvek Schody na zadní pneu

9.7.2017 v 23:38 | Nahoru | #47
No,...tyhle odpovědi neberu.
Jako vzniká to otáčením kola.Je to buď rychlou nebo pomalou kompresí/odskokem,přetlumením,nedotlumením.
Je jasné, že je to složitý děj, ovlivnitelný vícero věcma. Já jsem to popsal, si aspoň myslím, docela pochopitelně, logicky. Podle vás nemám pravdu.
Najde se někdo, kdo to dokáže uspokojivě vysvětlit?

(reakce na) Schody na zadní pneu

9.7.2017 v 23:47 | Nahoru | #48
E: Teď mě napadlo jak na to koukám, že na tý zadní je zvedlá přední hrana drážky dezénu [/quote]

...podle fotek není poznat směr otáčení, ale mělo by to být stejně!

1 reakcí na tento příspěvek Schody na zadní pneu

9.7.2017 v 23:52 | Nahoru | #49
ruznejch příruček jak podle opotřebení pneu poznat co je spatne je plnej net -jinak se chova přehřátí pneu, jinak spatna pružina, jinak spatna komprese a jinak odskok. Ty obrouseny hrany vzorku a postupem casu zvedla druha hrana bývá špatným odskokem - jako muzu to sem přepsat, ale tak staci napsat do googlu "tire wear pattern" nebo tak neco...a studijního materialu je az nad hlavu

Naposledy editováno 09.07.2017 23:54:09

(reakce na) Schody na zadní pneu

10.7.2017 v 00:04 | Nahoru | #50
assassin> ... studovat, studovat! To jsem měl před dvaceti lety, včíl už leda hovno. Už ani něpanimáju!

(reakce na) Schody na zadní pneu

10.7.2017 v 04:49 | Nahoru | #51
ramlik> co přesně nebereš?
Hodně si o tom přečti, jiná cesta není.

Máš tři části motorky, které mohou pružit/tlumit. První je sám pilot. Pokud pojedeš ve stupačkách, používáš nohy a ruce. Pokud ale "pouze" sedíš na zadku, ničím tak nepřispíváš.
Druhou je samotná pružina a tlumič. Ty jsou určené, aby při správném nastavení přenášely maximum.
Třetí je pneumatika. Ta nastupuje jako pružící/tlumící jednotka chvíli, kdy předchozí selhaly v některé či více svých funkcích. Tím vzniká dané opotřebení, které na pneumatice projevuje svým charakteristickým způsobem.

Jak s assassinem píšeme, zvedlá jedna hrana vzorku, sražená druhá hrana a dále hladká ploška jsou projevy odskoku.

1 reakcí na tento příspěvek Schody na zadní pneu

10.7.2017 v 11:49 | Nahoru | #52
Tak když si to představím na živo, tak bych řekl, že pořadí těch "dějů a reakcí" je přesně opačné.
Nicméně, dokáže někdo popsat samotnou mechaniku vzniku? Nebo to nelze česky vyjádřit?
... mě tam jaksi chybí ta hladká ploška, kde ji mám hledat?

...jinak jsem dnes ráno prošel STK za cca10min.Neřešil vůbec nic, jen dal Ačko za poškozenou spz a hotovo.

Schody na zadní pneu

10.7.2017 v 11:55 | Nahoru | #53
ramlik: neodstatecne utlumene kolo "poskakuje" a pneu je nerovnomerne zatizena, nejvic se to pozna v miste kde neni povrch homogenni, ale je necim narusenej - vzorek.
kdyz to teda chces zjednodusit. v realu tam probiha tech deju spousta, maji ruzne zpozdeni/tlumeni , v ruznejch otackach dochazi k rezonanci atd atd... simulovat to presne "matematicky" bude skoro nemozne, spis na motorku namontovat datalogg a nejakou vysokorychlostni kameru a pak muzes badat.
tohle ale uz probadali jini, proto tyhle prirucky existuji.

(reakce na) Schody na zadní pneu

10.7.2017 v 14:07 | Nahoru | #54
ramlik> Když pominu pilota (bude sedět na zadku a nebude tlumit sám sebe), tak hlavním prvkem pružení/tlumení je samozřejmě centrál a vidle. Pokud ty budou nastaveny na dané podmínky použití a pilot je bude umět využít, pneumatika se nebude na pružení/tlumení podílet. Díky tomu nebude jevit známky poškození. POkud ale bude něco špatně nastavené, pneumatika už začne přebírat funkci tlumiče a bude na ní vidno dané poškození.

Pokud se ptáš přímo na odskok, tak je princip celkem jednoduchý. Díky tomu, že je to nastavení rychlosti roztažitelnosti tlumiče, tak přetlumený (pomalu se roztahující) po přejetí nerovnosti nestíhá kvalitně kopírovat terén a pocitově to je, jako když se propadá kolo. Tím je po určitou dobu kolo fyzicky mimo povrch a proto vznikají ty hladké plošky. K tomu se zvedá část vzorku a druhá je sjetá.
Když jde o opačný případ nedotlumení (rychle se roztahuje), tak je kolo schopno nerovnost vozovky vzít i několikrát. Snaží se pořád zůstat na povrchu, i když je to někdy nevhodné. Navíc olej protéká volně. Pocit z toho je houpavý.
Nejde jen o nerovnosti, ale také o zatížení motorky, především v zatáčkách.

1 reakcí na tento příspěvek Schody na zadní pneu

10.7.2017 v 14:28 | Nahoru | #55
Na mým VFR800 to dělá takhle - pneu PR4

(reakce na) Schody na zadní pneu

10.7.2017 v 14:30 | Nahoru | #56
Harry007> Zde jsou ty hladké plošky krásně vidět

Schody na zadní pneu

10.7.2017 v 14:38 | Nahoru | #57
Je teda fakt, že jsem nikdy s tlumičema na ničem nelaboroval. Na XJR mám ty samý gumy a to odchlípnutí tam je vidět taky. Spíš bych řekl, že to je prostě vlastnost. Většinou to začnu pozorovat tak po 1500-2000 km.... pokud je ta guma na konci (což na PR je 10000 km už docela slušná porce, tak tam se to projeví víc) Další věc je asi i to, že PR4 mají menší množství drážek po stranách, tak se to tam tak neprojeví.
Ale prd tomu rozumím... spíš se snažím foukat a občas kontrolovat předepsanej tlak a gumy měnit ještě, než z nich lezou dráty

2 reakcí na tento příspěvek Schody na zadní pneu

10.7.2017 v 21:24 | Nahoru | #58
Jenom drobná poznámka k fyzikálním principům- změnou předpětí pružiny pouze zvedneme nebo snížíme motorku. Na tuhost pružiny nemá předpětí vliv.

(reakce na) Schody na zadní pneu

10.7.2017 v 21:51 | Nahoru | #59
truk> Ale i tak lze pouhým stlačením pružiny nastavit sag a tím přizpůsobit motorku více váhovým kategoriím. Není to samozřejmě ideální.

(reakce na) Schody na zadní pneu

10.7.2017 v 21:52 | Nahoru | #60

truk píše: Jenom drobná poznámka k fyzikálním principům- změnou předpětí pružiny pouze zvedneme nebo snížíme motorku. Na tuhost pružiny nemá předpětí vliv.


No a proto ma vetšina motorek ještě progresivní přepákování, takže vůbec není jedno, jestli je motorka o 5 cm výš nebo níž.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Zachrastění po vrknutí plynem - nap... [1, 2] Honda VFR 800, Honda VFR 800X Crossrunner Obo67 36 27.5.2024 v 11:28 ZdendaDH
Sundání nádrže bez vypuštění VFR 80... Honda VFR 800 Mike70 6 1.4.2024 v 21:27 Mike70
Převoz moto [1, 2] Honda VFR 800 Corlis 37 14.3.2024 v 11:17 Gahan37
Oživení VFR 800 rv 2000 Honda VFR 800 JARYN82 27 23.11.2023 v 22:54 JARYN82
VFR 800 - spojka skoro ON/OFF Honda VFR 800 Ferda22 2 4.10.2023 v 15:18 ja1


TOPlist