Po vyzkoušení motorek různých značek a typů (v mládí Jawa Stadion S11 a S22 a Pionýr 50/20, na stará kolena pak 4T padesátka TMEC Betka, Honda CBF125, BMW F650GS, Honda VT750C4 Shadow, BMW R1100GS, BMW R65, BMW R1200ST) jsem si začal víc a víc uvědomovat, že netřeba mi už nadlitrových čtvrttunových silničních korábů s maximálkama až přes 200 km/h a s potenciálem cestování ve dvou (a ještě obtěžkaný bagáží) skrzevá alpské průsmyky, a když je dost benzínu a času, tak i dál...
A že pro moje potřeby relaxace na dvou kolech mi mírou vrchovatou a vlastně i mnohem lépe vyhovují menší, lehčí a obratnější stroje.
Takže po redukci vozového parku v poslední době jsem se rozhodnul udělal si velkou radost a poprvé v životě jsem si dopřál ten luxus pořídit si úplně novou a ještě nikým neježděnou motorku (zatím všechny moje předchozí byly z druhé ruky), a proto jsem si taky dovolil toto vlákno tematicky zařadit do rubriky "Moje první motorka"...
EDIT 10.4.2013:
Aktualizace z původního názvu "Jak si dobře vybrat a koupit funglovku WR250X" na název dnes už lépe vystihující diskutovaná témata.
Naposledy editováno 10.04.2013 21:32:25
c.j. píše: Záleží jakou máš gumu.. Na měkké gumě nereálné, začne se zouvat z ráfku. Ale pokud máš krosovou nebo nějakou enduro, tak v pohodě jde jet i prázdnou.. (jen se blbě zatáčí ) Ideálně dát haltr (nevím jestli CRF má od výroby), ten gumu podrží a nezuje se, jde pak aspoň nouzově dojet.
Yamaha WR250R má už z výroby přípravu na haltry (1 na předním kole a až 2 na zadním) - viz příspěvek č. 58 z 15.12.2012 zde v této diskuzi.
Honda CRF250L by ty díry v ráfcích snad taky měla mít.
Naposledy editováno 09.02.2013 21:44:37
3 reakcí na tento příspěvek Yamaha WR 250X + WR 250R a další 250 ccm DS
SuperSic58 píše: No nevim, za žádnej provaz nebo na nějakej kámen bych svou novou motorku nevěšel/nedával, pokládání na bok už vůbec ne
Tím nadzvednutím přední nebo zadní části motorky třeba o 10 cm jejím zavěšením (v garáži na hák, v přírodě improvizovaně třeba na větev vhodného stromu) ničemu neuškodíš.
Není problém uvázat provaz bezpečně třeba za brejle a trochu si přizvednout předek. A podobně kdybys potřeboval nadzvednout zadní část kvůli zadnímu kolu. Motocyklu se nic nestane, nic neodřeš, ničemu neuškodíš...
Z mnoha dobrých důvodů s sebou vozím cca 10 metrů horolezeckýho lana; jeho použití je všestranné, nezabírá to moc místa, skoro nic to neváží a je to spolehlivá a trvanlivá věc na věky.
Samozřejmě pokládat na bok motorku (bez centrálu) kvůli sundání kola je krajní případ kdyby už nebylo jinýho zbytí a nešlo si poradit vůbec nijak jinak (a samozřejmě bacha na baterku a na benzín). A takto - jako extrémní možnost - jsem to taky předtím psal.
Pokud bys chtěl být jako skaut vždy připraven i na výměnu aspoň zadního kola u motorky bez centrálu někde úplně sám a bez pomoci v pustině a chtěl bys přitom udržet motorku ve svislé poloze, mohlo by se hodit toto malý udělátko s menší hmotností (inspirace zdejším kolegou Kedarosem):
www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=gdGiE4RNWQw
SuperSic58 píše: Spíš sem myslel, jesli neni nějakej fígl, jak dojet ale ne s prázdnym kolem(různý ty lepidla, co se tam naperou ventilkem)
Ale jo, používají se různě kvalitní verze těch Ultrasealů jak pro bezdušové, tak pro pneu s dušema, a nejenom podle zdejších členů na motorkářích jsou zkušenosti víceméně pozitivní.
Třeba tady jsou docela obsáhlé stránky českého zastoupení:
http://www.ultraseal.cz/Co_je_Ultraseal1.htm
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Yamaha WR 250X + WR 250R a další 250 ccm DS
SuperSic58 píše: A co pneuservisy? Ty dušovky stejně přezouvaj ručně montpákama ne? Nebo to dělaj strojově jako bezdušovky?
Přestavět regulerně zouvačku z autopneu na motopneu a pak zase zpět vyžaduje příslušnou výbavu a k tomu pár prostocviků, takže záleží nejvíc na vybavení a na okamžité náladě, ochotě a času obsluhy pneuservisu.
Bez poškození ráfku se ale dá přezout i v amatérských podmínkách ručně montákama s podložkama, a naopak poškodit ráfek dokáže i nesvědomitý profík-lempl.
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Yamaha WR 250X + WR 250R a další 250 ccm DS
Dovi píše:
Přestavět regulerně zouvačku z autopneu na motopneu a pak zase zpět vyžaduje příslušnou výbavu a k tomu pár prostocviků, takže záleží nejvíc na vybavení a na okamžité náladě, ochotě a času obsluhy pneuservisu.
Bez poškození ráfku se ale dá přezout i v amatérských podmínkách ručně montákama s podložkama, a naopak poškodit ráfek dokáže i nesvědomitý profík-lempl.
Jo o tom sem se přesvědčil už Myslel sem spíš vyloženě motopneuservisy a rozdíl zouvání a nazouvání bezdušovky a dušovky, jesli tu dušovku taky dělaj strojově. O tom ultrasealu asi budu uvažovat
SuperSic58 píše: Jo o tom sem se přesvědčil už Myslel sem spíš vyloženě motopneuservisy a rozdíl zouvání a nazouvání bezdušovky a dušovky, jesli tu dušovku taky dělaj strojově.
Ano, i dušovky se dají dělat (a dělají se) taky i strojově.
SuperSic58 píše: O tom ultrasealu asi budu uvažovat
Kdybych měl s defektama a s jejich četností problémy, taky bych o tom uvažoval.
Respektive už bych to i dávno aplikoval.
Jenže zatímco kdysi v mládí jsem na kole a na motorkách píchnul docela často, tak naštěstí teď na stará kolena, co jezdím na motocyklech, se mi zatím defekty ÚPLNĚ VYHÝBAJÍ.
Naposledy editováno 10.02.2013 18:23:35
Ještě pro jistotu - kdyby se třeba časem stal ten výše uvedený odkaz na video kolegy Kedarose nefunkčním, tady je originální video toho lehkého přenosného stojánku pod kyvku:
www.youtube.com/watch?v=mJgTF16a-h0&feature=player_embedded
2 reakcí na tento příspěvek Yamaha WR 250X + WR 250R a další 250 ccm DS
Teď věřím, že jsem si svůj díl smůly na chvilku vybral.....
r.ricci píše: A nedovedu si představit, že bych s sebou měl vozit vše potřebné nářadí. Úložný prostor žádný...... a mít to vše v batohu, to už bych z jízdy nic neměl.
Ahoj Ricci,
určitě souhlas, že největší pohoda je jezdit co nejvíc nalehko...
Ale i na těch našich WR250R/X se může/musí s sebou vozit víc než jen řidičák, lékárnička a pojistky, když se dotyčný dobrodruh vydává sám na několik týdnů dál než kolem komína:
Rezervní palivo na WRku
Velký bágl, tankvak a baťůžek na předním blatníku WRka
Plotna na WRku
Boční nosiče na WRku
Cestování po Americe na WRku
WRko připraveno na cestu na Aljašku
WRko na Aljašce za polárním kruhem
r.ricci píše: Já už defekt na WR-ku mám za sebou. Absolvoval jsem 12 km dlouhý přesun na prázdném zadním kole. Mitas E-09. A nebylo to až tak hrozné na tom prázdném kole dojet. Na asfaltu se padesátkou dalo jet. V terénu to bylo o poznání horší. Samozřejmě, že to pak chtělo nový plášť i duši. Teď věřím, že jsem si svůj díl smůly na chvilku vybral.....
Pokud by těch defektů bylo příliš, na dojetí do civilizace existuje spolehlivý lék:
Jenom akorát to nazutí pneumatiky je trochu náročnější než s ještě nenahuštěnou duší...
Ricci, s tou konverzí Xka na Rko nejsi sám, je vás ve světě víc...
http://wr250rforum.f...9-my-x-with-r-wheels
WR250X s původními Xkovými koly
To samé WR250X s alternativními Rkovými koly
Ještě k tomu výše diskutovanému nouzového přizvednutí motorky bez centrálního stojanu...
Zde další možnost jak sundat kola při nouzové opravě defektu dušové pneumatiky někde v terénu...
http://www.endurostar.com/
Nudím se, tak jsem se teď koncem(?) zimy preventivně podíval na akumulátory obou WRek.
U nového WR250X (se zhruba půl roku starým akumulátorem) je to podle předpokladu v pohodě - po necelých 3 měsících zimního spánku motardu (naposledy cca 160 km jízda koncem listopadu) má jeho baterka 12.64 V naprázdno. Takže netřeba ji zatím nabíjet, a uvidíme případně na jaře.
Naproti tomu původní akumulátor YUASA u "starého" endura WR250R (byť a celkovým dosavadním nájezdem pouhých 4 tisíc km) měl - a taky podle očekávání - po těch 5 sezónách a po 5 několikaměsíčních zimních odstávkách napětí naprázdno už logicky nižší.
Konkrétně 12.16 V, a to po 15 týdnech (cca 3.5 měsíce) nečinnosti od poslední cca 140 km jízdy (respektive od posledního dobíjení akumulátoru přímo alternátorem motocyklu).
Originální akumulátor YUASA v enduru Yamaha WR250R
Originální 6Ah akumulátor YUASA YTZ7S v enduru Yamaha WR250R
Tudíž nabito nejprve malou neinteligentní ale hodně šetrnou nabíječkou TRONIC, a po několikahodinovém ustálení svorkového napětí a odpojení TRONICu ještě pak zkusmo připojeno i na větší inteligentní nabíječku v režimu "moto" (s omezením maximálního nabíjecího proudu kvůli malé jmenovité kapacitě akumulátoru).
Napětí měřena zánovním a poměrně přesným digitálním multimetrem (s napěťovou přesností +/- 0.5% a 2 poslední cifry 4 místného displeje), který jsem si po zakoupení zkontroloval i podle profesionálního cejchovaného multimetru.
Jsem spokojen a řekl bych, že by ten dnes už skoro 5 let starý, ale kvalitní značkový akumulátor YUASA ještě nějakou tu sezónu mohl dát...
Nabíjení a vybíjení 6Ah akumulátoru YUASA YTZ7S (originální osazení endura Yamaha WR250R)
Naposledy editováno 17.02.2013 17:27:50
1 reakcí na tento příspěvek Yamaha WR 250X + WR 250R a další 250 ccm DS
SuperSic58 píše: Jaj takovejch cirátů kolem baterky Buď nastartuje nebo ne, když ne, tak ji píchnu na nabíječku
OK, a vím, že to nemyslíš ve zlém...
Mě holt jenom zajímalo, jak na tom po těch 5 zimách asi tak bude ta 5 let stará originální baterka v relativně nedávno pořízeném stroji z druhé ruky.
A když už jsem sem ty informace dával s možností, že by to třeba někdy někomu mohlo v něčem pomoci, dal jsem si s tím trochu práce a investoval něco málo času i do štábní kultury - toť vše
Pokud by někdo uvažoval o malé nenáročné nabíječce, dovolím si dát tip na tu výše zmíněnou nabíječku TRONIC.
Je to šikovná věc do výbavy motorky, nezabírá moc místa, je velmi lehká a dá se vozit i s sebou když třeba někdo jede dál od baráku nebo na delší dobu a baterka v jeho motorce už není v nejlepší kondici a trpí samovybíjením.
Kupoval jsem ji před necelými třemi roky a používám ji mj. i jako vhodný doplněk k výkonnější velké inteligentní nabíječce - k must have populárnímu LIDLáckému to evrgrínu.
A mám dojem, že se snad tato malá nabíječka TRONIC stále ještě občas objevuje v těch několikadenních akcích LIDLu současně s auto-moto výbavou.
Stála (a snad pořád ještě stojí) tehdy jenom 179,- Kč a je na ní standardně tříletá záruka včetně možnosti do 30 dnů od koupě ji vrátit bez udání důvodu.
Její výhodou je, že na rozdíl od inteligentních nabíječek, které si žijí svým vlastním životem, má člověk u této malé "primitivní" nabíječky vše pod kontrolou. Lze ji také přepnout do jednoho ze tří různých napěťových režimů - nabíjet klasický 6 článkový 12V akumulátor, 3 článkový 6V akumulátor (u některých spíš starších motocyklů) a nebo dokonce i jeden samostatný 2V článek.
Výhodou oproti většině inteligentních nabíječek je i to, že kvůli absenci logiky lze tohoto malého TRONICa použít i na oživení případného hodně podvybitého akumulátoru, a taky že po obnovení dodávky proudu v síťové 220 V zástrčce (po event. výpadku síťového napětí) nabíječka pokračuje dál v nabíjení nebo dlouhodobém udržování akumulátoru bez nutnosti nějakého zásahu obsluhy.
Tento malý a proudově omezený ("kdo si počká, ten se dočká") TRONIC je k akumulátorům hodně šetrný (na můj vkus možná až zbytečně moc), jeho koncové svorkové napětí nedosahuje ani 14 Voltů a akumulátor si vlastně ke konci nabíjecího cyklu "reguluje" své nabíjení spolehlivě sám až skoro k nulovému udržovacímu proudu.
Naposledy editováno 19.02.2013 10:07:34
Dobíjel jsem s ní starou cca 20 Ah baterku v boxerovi blahé paměti, taky zkušebně i velkou asi 70 Ah autobaterii po zimní odstávce druhého auta, a synovi s ní už 3 sezóny udržuju v chodu odcházející baterku v jeho dváce.
Pajšl v nabíječce je jednoduchý, nabíječka se při nabíječní prakticky nehřeje, a je předpoklad, že by mohla stejně dobře fungovat i za dvacet nebo třicet let.
Po zatím tříleté zkušenosti se toho TRONICa nebojím doporučit a hodnotil bych ho jako až nečekaně dobrý kauf - užitečný, nenáročný a spolehlivý výrobek za poměrně nepatrný peníz.
Naposledy editováno 19.02.2013 10:09:08
1 reakcí na tento příspěvek Yamaha WR 250X + WR 250R a další 250 ccm DS
SuperSic58 píše: Brácha má nějakou specialní nabíječku na jeho rc bugginu, ale slouží právě i na nabíjení auto moto baterek, ale je tam display a několik čudlíků, lze tam nastavit moře věcí, ale to je na mě už moc Já mam svou boshku a ta šlape dobře.
Je to tak, největší odborníci na elektrochemické zdroje energie a na elektropohon vůbec jsou zapálení modeláři - tam je okolo využití každé Watt-sekundy celá věda.
Stejně jako Tvůj brách mám pro své RC elektrolety spešl nabíječku s balancerem (na Li-Ion a Li-Pol vícečlánkové baterie), a navíc to umí luxusně nabíjet i olověné články.
Ale máš recht, taky mi to přijde s nabíjením běžných auto-moto baterií jako jít s kanonem na vrabce, a navíc to vyžaduje připojení na výkonný nízkonapěťový ss zdroj. A tak tuto svoji nejdražší nabíjecí strojovnu stejně používám jenom na to RC modelaření a bastlení...
SuperSic58 píše: Multimetr s displayem si chci koupit, mam tu nějakej starej ručičkovej a ten ukazuje jak je stará moje babička
Hele, když už jsme u těch ověřených tipů na užitečné drobnosti za pakatel...
Na trhu je skoro nepřeberná nabídka nejrůznějších digitálních multimetrů, tak bych si jenom dovolil radu nepodlehnout případnému náhodnému lákadlu nějakého extra levného noname šuntu. Vyplatí se připlatit si stovku nebo dvě a poohlédnout se po zboží od některého renomovaného výrobce s dlouholetou tradicí a silným technologickým i obchodním zázemím.
Na doporučení kolegy odborníka jsem si ke své zatím naprosté spokojenosti vybral multimetr ze široké nabídky firmy UNI-T; což jsou celosvětově prověřené a mezi bastlíři i v profi branži hojně používané výrobky různých kvalitativních tříd a různých zaměření za poměrně rozumné ceny.
Sáhnul jsem po hodně povedeném modelu UNI-T UT33C, který je u n8s k mání např. v GM Electronic, v TIPA, možná i v GESu apod.
Přímo ukázkový případ "za málo peněz hodně muziky" - a pro svoje potřeby jsem nemohl zvolit líp.
http://www.gme.cz/di...ni-t-ut33c-p722-238/
A přestože cena klasického červeného (UNI-T) provedení je pouze okolo 260 Kč, pořídil jsem si loni na jaře "speciální" firemní "TIPA" provedení v modrém pouzdře, a to dokonce jen za 2/3 této ceny, konkrétně za 174,-Kč.
Jedná se o dotovanou promo variantu pro firmu TIPA (UNI-T Tipa Edition), jinak je to ale výrobek vnitřně identický s originálním (červeným) UNI-T provedením.
http://www.tipa.eu/c...?pn=price&iop=40
Mají ho stále v nabídce, nyní za 189,-Kč.
http://www.tipa.eu/c...pa-edition/d-116655/
Rozměry, hmotnost a mechanické provedení OK (a to i včetně přesného a poměrně robustního přepínače), elektronika dostatečně přesná (konkrétní kus porovnán s kalibrovaným profi voltmetrem).
Měřák se jeví jako robustní a trvanlivý, celkový poměr kvalita/cena je podle mne vynikající.
Součástí dodávky tohoto multimetru (UNI-T UT33C) je kromě obou měřicích kabelů i praktické ochranné gumové pouzdro a navíc i teplotní sonda.
V sousední diskuzi "Suzuki DR-Z 400 S - koupě, na co si dat pozor..." bylo mj. doporučeno (ne mnou) i pořízení WRka a byly dotazy na servisní intervaly u Yamahy WR250R(X).
Dávám to raději i sem do tohoto WRkového vlákna, ať se to neztratí:
Základní servisní intervaly jsou u Yamahy WR 250R(X) skutečně až 10 tisíc km včetně výměny olejového filtru, pouze výměna samotného motorového oleje je předepsána po 5 tisích km.
Vysoce nadstandardní je i kontrola (a event. seřízení) ventilových vůlí, která se má provádět teprve až každých cca 40 tisíc km.
Jak ten základní servis, tak i kontrola ventilových vůlí mi u takto výkonného endura přijde s velmi slušnými intervaly. Je vidět, že Yamaha si u tohoto kvalitního stroje hodně věří.
Yamaha je vstřícná ke svým zákazníkům (majitelům a uživatelým výrobků této firmy) a nekrečkuje za každou cenu. Asi se jí to vyplácí a utužuje to vazbu spokojeným zákazníků ke "své" značce.
Na těchto stránkách http://www.yamahaownershandbook.com.au/?r=0 Yamaha nabízí volně ke stažení dokumentaci a návody ke svým výrobkům...
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Honda CRF 250L a ostatní čtvrtinkov... [1 ... 293, 294] Honda CRF 250L, Yamaha WR 250R, Kawasaki KLX 250 | SuperSic58 | 8802 | Dnes v 01:31 assassin |
Objednavka sedla Seat Concepts z USA Honda CRF 250L | stomas | 23 | 3.10.2024 v 21:39 stomas |
Jaké moto zvolit Enduro + silnice [1, 2] KTM EXC 450, KTM EXC 400, Yamaha WR 450F, KTM EXC 30... | KO_IN | 34 | 26.1.2024 v 08:08 Sally06 |
Offroad gumy pro Hondu CRF 250L Honda CRF 250L | jenda-pegaso | 23 | 12.1.2024 v 16:51 Kohlstein |
Co pořídit [1, 2, 3, 4] BMW F 650 GS, Yamaha SR 400, Honda CRF 250L, Suzuki ... | bumla | 92 | 11.9.2023 v 18:47 callowsick |