Vlákno se sice netýká motorky, nicméně je tu dost lidí, kteří mají spoustu zkušeností s lecčíms, tak snad někdo bude vědět.
Jde o chybně ukazující teploměr u Punta 55SX (r. 1998, motor 1108ccm SPI) a sice, že ukazuje méně, než má a dle všeho je závada přímo v "budíku". Vyměnil jsem termostat a dal novou náplň glykolu, takže chladicí okruh je v pořádku.
Čidlo teploty jsem proměřil, "překalibroval" a jeví se jako bezchybné (při 15°C odpor 3k7, při 100°C odpor 160R, což odpovídá katalogovým údajům).
Při proměřování samotného ukazatele jsem se ale dobral následujících výsledků (přístrojovka napájena z dílenského zdroje 14V, místo čidla zapojen potenciometr):
výchylka přístroje odpor čidla
počátek stupnice cca 1k (1000 Ohm)
5% 609R
25% 224R
38 - 40% 160R (odpovídá 100°C)
50% 142R
80% 84R
100% 64R
"Budík" tedy při odporu odpovídajícím odporu čidla při 100°C ukazuje jen cca 40% rozsahu stupnice. Bohužel nemám možnost to porovnat s jiným Puntem, nicméně všechna jiná auta, která mi prošla pod rukama, měla teploměr řešený tak, že při provozní teplotě udržované termostatem, tedy obvykle 85 - 90°C, byl přesně v polovině rozsahu. Takže tohle mi nepřipadá jako normální (sahara spíná, když je ručka mezi 42 - 48% rozsahu).
Ukazatel je zapojen klasicky jako poměrový (dvoucívkový) a odpor je zapojen z napájecí svorky na svorku čidla, takže tvoří s čidlem napěťový dělič (čidlo je jen prostý termistor NTC zapojený proti kostře).
Tím pádem by mělo pomoci zvětšení hodnoty odporu, ale neřekl bych, že by se takovýto odpor jen tak sám od sebe rozhodil, takže snad nebude chyba v cívkách přístroje?
Něco jsem sice našel tady , ale tam se nakonec jednalo o vadný termostat, takže můj problém tam neřeší.
Takže... má někdo s tímto vozem zkušenosti a ví, jak má teploměr správně ukazovat, nebo už podobný problém řešil? Prošel jsem všchno možné a už mi zbývá jen dát jiný odpor. Odpor navíc není k plíškům od svorek přicínovám, ale "přibodován", takže riziko chybného spoje tam těžko bude a uštípávat jej jen kvůli měření se mi moc nechce (dle proužků by odpor měl být 142R).
Jednou jsem to měnil u škodovky a žádnej problém...
Taky se mohla pohnout ručička, zahřej to na provozní teplotu, připoj, sundej a nasaď tak aby byla v prostředku.
Co si vzpomínám, tak když jsem vůz před rokem koupil, ukazovalo to snad dobře (za provozní teploty uprostřed, sahara spínala cca na 60% rozsahu), ale už si nemůžu vzpomenout, zda se údaj postupně zhoršoval, nebo zda se závada objevila najednou.
E: Ještě mě napadlo, když už mám přesně změřené, jaký je odpor čidla při 100°C, tak kam "stovku" nejlépe nastavit? Měla by být na třetí rysce (75%)?
Naposledy editováno 10.11.2012 22:42:23
1 reakcí na tento příspěvek OT: Punto SX - rozladěný ukazatel teploty glykolu.
Takže bych si asi nakonec musel pohrát s hodnotou toho odporu. Co jsem zavzpomínal, tak se závada začala jevit postupně, ne najednou, tak jestli třeba není nějaký přechodový odpor v některé z cívek.
To odstupňování znám, na F128 mám přídavný dvoubudík (teplota glykolu/tlak oleje) upravený z nějaké jiné přístrojovky (myslím, že Lancia Y) a tam teploměr má také právě rozsah 50 - 130. Byl tam i teploměr oleje a ten má rozsah 50 - 160.
1 reakcí na tento příspěvek OT: Punto SX - rozladěný ukazatel teploty glykolu.
Bohuzel jeden je PTC druhej NTC tedy u toho co by mi pasoval pri zahrati odpor klesa a to budik nechape a naopak.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) OT: Punto SX - rozladěný ukazatel teploty glykolu.
1 reakcí na tento příspěvek OT: Punto SX - rozladěný ukazatel teploty glykolu.
Všiml jsem si totiž i toho, že na volnoběžných otáčkách čerpadlo nestíhá zásobovat radiátor a auto pořádně netopí. Motor se ale přitom nepodchlazuje a teplota vyleze až na sepnutí sahary. Stačí ale zvednout otáčky ke 2000 a během pár desítek vteřin se radiátor nahřeje. Zdá se, že teď po výměně termostatu a glykolu se to trochu zlepšilo, ale pořád to není ono.
Přitom původní termostat vypadá, že snad byl v pořádku.
1 reakcí na tento příspěvek OT: Punto SX - rozladěný ukazatel teploty glykolu.
1 reakcí na tento příspěvek OT: Punto SX - rozladěný ukazatel teploty glykolu.
Naposledy editováno 13.11.2012 21:30:51
Také se nemůžu dopátrat funkce systému FiatCode. Kontrolka normálně zhasne cca vteřinu po zapnutí elektriky, ale někdy zůstane rozsvícená, ale motor přitom normálně naskočí a běží bez problémů, což mne dost udivuje. Když kontrolka nezhasne, stačí vypnout zapalování, znovu zapnout a už je vše v pořádku.