Dobrý den, jmenuji se Martin M. a je mi 15 let. Sami jistě velmi dobře znáte zákony, a tak jistě víte, že řidičské oprávnění kategorie AM si může udělat člověk starší 15ti let, a člověka s tímto řidičským průkazem opravňuje k řízení dvoukolových motorových vozidel do celkového objemu motoru 50ccm a nepřekračujících tkzv. "konstrukční rychlost" do 45km/h. A tato druhá položka, tedy konstrukční rychlost je to, co spoustě lidem vadí. Proč mohly naši rodiče, starší sourozenci a nebo třeba jenom starší kamarádi od 15ti let řídit motocykly, jako například slavné "pionýry" (Jawa 05, 20, 21 a 23), simsony S51 a nebo třeba Jawu 585 mosquito, ale my je dnes, kůli konstrukční rychlosti řídit nemůžeme? Pojďme se tedy podívat, co to tedy ta konstrukční rychlost je. Konstrukční rychlost je rychlost, kterou by stroj neměl překročit. Výrobci však kůli této rychlosti začali do technických průkazů psát 45km/h, jen proto aby si jejich stroje mohli kupovat 15ti letí. Například taková Rieju RS2 Matrix Pro nebo Yamaha TZR 50 Race Replica, to jsou motorky které nemají problém ani s rychlostí přes 100km/h! Zde přidávám odkaz na jejich test http://www.motorkar...ce-replica-3698.html A ptám se Vás tedy, zda by nebylo vhodné zlegalizovat to, aby člověk v 15ti mohl řídit motorku co jede 65km/h, stejně tak jako do bylo u našich rodičů, poněvadž pokuď člověk může jet 100km/h a nemůže 65, tak natom asi není něco v pořádku. A tímto bych chtěl prosím ukončit svoji stížnost na to, jaké jsou nastavené podmínky pro řidičské oprávnění kategorie AM.
S pozdravem Martin M.
Dobrý den,
k Vaší stížnosti na nastavené podmínky řidičského oprávnění Vám sdělujeme následující.
Nejprve uvedeme na pravou míru Váš výklad.
Řidičské oprávnění skupiny B získané do 31.12.2000 opravňuje řídit motocykly M (A/50) do 50 cm3 (harmonizační kód 150), v nových vyměněných řidičských průkazech většinou zapsáno jako A1 150.
Od 1.7.2006 mohou všichni držitelé skupiny B řídit mopedy a malé motocykly AM s maximální konstrukční rychlostí 45 km/h.
Z uvedeného vyplývá, že generace Vašich rodičů získávala podle tehdejších právních předpisů k řidičskému oprávnění skupiny B automaticky i řidičské oprávnění na motocykl a může skutečně řídit motocykly do 50 cm3
Podle současné právní úpravy zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů řidičské oprávnění skupiny AM opravňuje jeho držitele k řízení mopedů a malých motocyklů s maximální konstrukční rychlostí 45 km/h. Změna této problematiky se chystá v novele výše uvedeného zákona, která vyjde v platnost 19.1.2013.
S pozdravem
Lenka W.
referent
Oddělení administrativní a operativy
Ministerstvo dopravy
Nábřeží Ludvíka Svobody 12
110 15 Praha 1
Za našich otců byly 50ccm "pincky", "simáky" kteří fyzicky jeli s dobrou vůlí do 60-80km/hod. Dnes doba pokročila, technologie jsou jinde, a 50ccm motorky jsou schopné dosahovat rychlostí i přes 100m/h.
Proto jsou 50ccm dnes daleko "nebezpečnější" než dříve. Takže i když je tento zákon velice nepříjemný vůči 15ctiletým, tak s ním souhlasím.
Za pár let, spíš měsíců, Ti začne vrtat hlavou, jak je možné, že třeba my jsme mohli mít neomezenej řidičák v sedmnácti a Ty se k němu musíš dopracovávat postupně. Ale nakonec by si moh i argumentovat tím, proč Ty se máš učit tenhle zákona, když jinejm stačil k získání řidičáku úplně jinej, jednodušší, nebo třeba dokonce jen vyhláška - předpis nižší právní váhy. Prostě doba se vyvíjí.
A jenom tak pro potvrzení Tvého přesvědčení o nespravedlnosti světa: představ si ten skandál, že k řízení Stadionu ve svý době stačilo pouhé dovrčení patnácti let a občanka; žádná autoškola, žádnej řidičák. Kdo má Stadiona ještě s původním techničákem tak Ti to potvrdí...
2 reakcí na tento příspěvek Stížnost na řidičské oprávnění kategorie AM
Dneska je prostě jiná doba,aut všude jezdí do cypa,málo kdo doržuje rychlost (né že by se kdysi tu rychlost snažil doržovat,ale ty auta tehdá pokud jsi jel rychleji to byl teda zážitek - smrt v očích řidiče ) motorek je do cypa (jakých koliv) bouraček ani nemluvím,prostě se to snížilo těm mladým jen k vůli bezpečnosti,to je celé.
Naposledy editováno 27.01.2012 12:28:49
bandita1 píše: To byla kdysi krásná doba .... Nejezdilo tolik aut,nejezdily tak rychle,kozidecha (mopeda)nebo chrchla (pionýra) měl kde kdo,papíry jen někdo,kdo byl borec měl 175ku o 250/350 ani nemluvím,paráda.....
Dneska je prostě jiná doba,aut všude jezdí do cypa,málo kdo doržuje rychlost (né že by se kdysi tu rychlost snažil doržovat,ale ty auta tehdá pokud jsi jel rychleji to byl teda zážitek - smrt v očích řidiče ) motorek je do cypa (jakých koliv) bouraček ani nemluvím,prostě se to snížilo těm mladým jen k vůli bezpečnosti,to je celé.
4 reakcí na tento příspěvek Stížnost na řidičské oprávnění kategorie AM
Víte jak je nebezpečné jet 45km/h po městským okruh,kde vás každej má snahu jakkoli předjet,protože zkrátka překážíte?Padina jedoucí 60 splyne s provozem a mám za to,že bude daleko bezpečnější...
Snad je ten můj blábol k pochopení...
fatman píše: Ještě jinej pohled...A to očima držitele Béčka(jámám velký A),kterej nemá Ačko a chce něco na hopkání do práce,aby ulehčil přecpané dopravě a peněžence.
Víte jak je nebezpečné jet 45km/h po městským okruh,kde vás každej má snahu jakkoli předjet,protože zkrátka překážíte?Padina jedoucí 60 splyne s provozem a mám za to,že bude daleko bezpečnější...
Snad je ten můj blábol k pochopení...
Tak s takovou motorkou nejezdim na okruh ne? Ale pro rohlíky do krámu. Proto je možnost si za par tisíc udělat silnější že?
fatman píše: Ještě jinej pohled...A to očima držitele Béčka(jámám velký A),kterej nemá Ačko a chce něco na hopkání do práce,aby ulehčil přecpané dopravě a peněžence.
Víte jak je nebezpečné jet 45km/h po městským okruh,kde vás každej má snahu jakkoli předjet,protože zkrátka překážíte?Padina jedoucí 60 splyne s provozem a mám za to,že bude daleko bezpečnější...
Snad je ten můj blábol k pochopení...
bandita1 píše: To byla kdysi krásná doba .... Nejezdilo tolik aut,nejezdily tak rychle,kozidecha (mopeda)nebo chrchla (pionýra) měl kde kdo,papíry jen někdo,kdo byl borec měl 175ku o 250/350 ani nemluvím,paráda.....
Dneska je prostě jiná doba,aut všude jezdí do cypa,málo kdo doržuje rychlost (né že by se kdysi tu rychlost snažil doržovat,ale ty auta tehdá pokud jsi jel rychleji to byl teda zážitek - smrt v očích řidiče ) motorek je do cypa (jakých koliv) bouraček ani nemluvím,prostě se to snížilo těm mladým jen k vůli bezpečnosti,to je celé.
pamatuju když jsem jezdil jako kluk v pátek večer s našima a bráchou ve staré Škodě 110 na víkend k dědovi, vyjeli jsme za Brno, táta dal dálkový světla a jednou za čas je ztlumil, pokud jel někdo náhodou proti nám. Dnes člověk ani pomalu nemusí vědět, kde se zapínají. Jó to byly časy...
Naposledy editováno 28.01.2012 18:35:01
fatman píše: Ještě jinej pohled...A to očima držitele Béčka(jámám velký A),kterej nemá Ačko a chce něco na hopkání do práce,aby ulehčil přecpané dopravě a peněžence.
Víte jak je nebezpečné jet 45km/h po městským okruh,kde vás každej má snahu jakkoli předjet,protože zkrátka překážíte?Padina jedoucí 60 splyne s provozem a mám za to,že bude daleko bezpečnější...
Snad je ten můj blábol k pochopení...
Osobně se mi zdá býti docela hovadinou s malou mrchou, jejíž výhoda je právě v tom, že se s ní hbitě prokličkuju uličkami skrz město, nejkratčí vzdušnou trasou, trmácet po okruhu a tím vlastně celý město objíždět.
Navíc si nejsem úplně jistej, jestli na ten městský okruh můžeš opracdu legálně vjet, jestli není značen jako dálnice, nebo jako silnice pro motorový vozidla.
A dalším detailem je to, jestli je Ti vůbec něco platná ta šedesátka, kolik aut jede po okruhu předepsanou omezenou rychlostí? Z kamioňáků bych to tipval jen na ty přetížený, a to ještě navíc jenom v kopci, Barandovák nahoru a tak.
1 reakcí na tento příspěvek Stížnost na řidičské oprávnění kategorie AM
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stížnost na řidičské oprávnění kategorie AM
Jinak ještě malou poznámku - na některých fichtlech (JAWA 05 a 20) lze jezdit i s AM, mají konstrukční rychlost do 50 km/h a lze to. Ne však na JAWA 21, 23 Mustang a Simson.
Rozdíl mezi 45 km/h a 50 km/h není tak velký a navíc ty skútry jezdí většinou i těch 50. Ale problém je spíš v tom, že nákup takového stroje v podstatě na jednu sezonu není zase moc výhodný a pak se to těžko prodává a mění za "125". Takže je asi vhodnější počkat na tu A1.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stížnost na řidičské oprávnění kategorie AM
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stížnost na řidičské oprávnění kategorie AM
cage11 píše: HonzaČ> ... Na fichtlu už ti dneska žádný mladý kluk nepojede to už se nenosí
A v tom je asi celej problém dneška: žádná EU, žádní neosvícení zákonodárci, ale to že když někdo z mladejch dneska vytáhne fichtla, tak je všem pro smích a za blbečka. Z an nás byl kařdej nadržnej aby si v patnácti už konečně mohl udělat papíry a aby pod ním něco vrčelo. A samozřejmě že sotva sme si sedli na fichtla, tak už jsme chtěli nějakou normální mášu. Takže i my jsem měli toho fichtla jen na chvíli a dva roky nebo jeden rok, v tom zase nějakej velkej rozdíl nevidím. Ale ty starší nás nebrali jako plebs, nikdo nám neřikal když nemáš to nejsilnější na trhu tak nejsi.
Na jednu stranu chce zákonodárce, a já si myslím že naprosto rozumně, aby každej stoupal nahoru postupně, na druhou stranu se ale lidi sami mezi sebou masírujou, jak je nutný všechny školní roky nutný ignorovat a okamžitě lítat na tom nejsilnějším co je v ulici, nebo v partě.
A korunou všeho pak bejvá, že když dotyčnej vleze na něco co nezvládne, tak je zcela určitě chyba někde mimo něj: špatný zákony, špatná autoškoly, špatný silnice.
My o půl až jeden a půl generace starší zamáčkneme slzu nostalgie našich začátků na fichtlech
Naši vnuci, synocvi, synové, budoucí zeťové a další omladina (a zvláště jejich otcové) se smíří s tím, že pokud chtějí objevit kouzlo kozího dechu bez rizika nějakého velkého průseru tak zaplatí "zbytečněj" řídičák AM a budou muset sakra vybírat mezi dnes již velmi ceněnými kusy jako S11 S22 J550
Mainstreamový teenageři (jejich otcové) buď koupí skůtra, nebo holt musí počkat do 16ti na dvácu
Naposledy editováno 30.01.2012 01:50:29
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stížnost na řidičské oprávnění kategorie AM
HonzaČ píše: Ricard> napsal jsi to hezky, ale ono také dnes jde o i o ekologii, dvoutaktní motory (především skútry) se dnes pomalu přestávají dělat a přechází se na čtyřtakty a zde už je třeba vyšší objem než 50 ccm, takže stejně se bude přecházet na větší objemy, tedy na A1. Pokud jsou ještě starší stroje, tak souhlasím s tím, že může být problém. Ale stále si myslím, že ti 15-ti letí budou po roce šilhat na dvácu, takže je lepší počkat rok a rovnou dělat A1. Nechci radit, aby jezdili bez papírů, ale počkání na A1 vidím jako rozumné řešení, zvlášť, když z AM není na A1 rozšíření, takže se musí odjet celý výcvik prakticky znova, jen se nemusí dodržovat rychlost 45 km/h při výcviku.
Upřímně: s oběma Tvými argumenty se dá polemizovat a řekl bych, že i dost úspěšně:
Dvoutakt - jistě problém, ale je to skutečně ekologickej problém? Vždyť v motorovejch pilách, křovinořezech, i ve většině sekaček se dvoutakty používaj, a to s těma věcma pracuje v přírodě. Řada těch výrobců se chlubí svejma ekologickejma olejema, karburátorama a řadou další vymožeností, proč se s těma strojema dá ekologicky pracovat.
Čtyřtakt vs. malej objem - Honda dělá svůj malej čtyřtakt, padesátku už od sedmdesátých let. Ostatně svého času byla Honda známá, že ve svý nabídce nemá žádný dvoutakt, ačkoliv její kolekce byla od padesátek až po litr a zároveň ostatní japonci dělali všechno ve dvoutaktech, včetně sedmpadin, což byl v podstatě vrchol tehdejšího trhu.
Já v tom malým čtyřtaktu vidím jedinou nevýhodu, ve srovnání s dvoutaktem, že ten motor je složitější, že pro mladýho kluka bez zkušeností je problém si ho opravit sám. Otázkou je, kolik mladejch si dneska na svých motorkách něco dělá svépomocí doma ve sklepě, tak jak jsme to praktikovali my.
1 reakcí na tento příspěvek Stížnost na řidičské oprávnění kategorie AM
... tak se mi zdá, že nám tady naše ukrajinskovietnamskáeurorepublika ve spolupráci s evropským císařstvím a jeho rodinou nastavuje normy, které nás připravuje o tradice a to mě vadí nejvíc...
Jestli chápu dobře, tak ani po změně se skupinou B na pionýru moje žena recesní projížďku absolvovat hebude moci, fichtl nemá automatickou převodovku... takže vlastně tata, co kdysi jezdil na fichtlu a vytáhne ho z šopy pro syna a má papíry jen na auto má taky smůlu.
Dost dobře nechápu, že páprdové nemyslí na to, na čem se některí učili jezdit sami, co tady má tradici snad přes 50 let.
Ach ich ouvej... to jsme to zase dopracovali, co takhle defenestrace?
ChipGS píše: Super, žes jim napsal... jenže Ti odpověděla nějaká teta, jak se věci mají, ale mluvit se o tom nebude. Příště řekni někomu ať to po Tobě přečte páč ty chyby Tě zrovna moc nereprezentují. Ale je mi jasný, žes byl asi vytočený, tak jsi to odklepl a neřešil hrubky:)
... tak se mi zdá, že nám tady naše ukrajinskovietnamskáeurorepublika ve spolupráci s evropským císařstvím a jeho rodinou nastavuje normy, které nás připravuje o tradice a to mě vadí nejvíc...
Jestli chápu dobře, tak ani po změně se skupinou B na pionýru moje žena recesní projížďku absolvovat hebude moci, fichtl nemá automatickou převodovku... takže vlastně tata, co kdysi jezdil na fichtlu a vytáhne ho z šopy pro syna a má papíry jen na auto má taky smůlu.
Dost dobře nechápu, že páprdové nemyslí na to, na čem se některí učili jezdit sami, co tady má tradici snad přes 50 let.
Ach ich ouvej... to jsme to zase dopracovali, co takhle defenestrace?
a co že po půl roce?
Naposledy editováno 16.11.2012 04:25:42