2 reakcí na tento příspěvek Teplota motoru
Tím chci říct, že nastavení termostatu může být dost kompromisní mezi jistotou neuvaření motoru a prostředím při kterým pracuje...
Od tý doby co mám (krom extra pařáků) 1/3 chladiče zastavěnou, jde motor pod 90st daleko líp ... mapa tolik nežere a když jsem ve městě, v koloně...tak to odhrnu ke straně a uchladí se to bez vetráku
Naposledy editováno 03.08.2023 19:28:42
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Teplota motoru
t_freedom píše: Já jsem s tím musel začít laborovat po tom, co jsme přemapovali mýho monstera( otvírá kolem 73°C). Tim že se nabohatil šla teplota poměrně dost dolů. Když ukazoval displej pod 80°C mapa byla ještě bohatší. Takže jsem normálně, podle řešení našich dedů a otců ze stopětek, zastínil chladič z 1/3 koženou dečkou. Jen opravdu v nejvetších pařácích ji musím odrolovávat. Ten motor znám dobře...už 85tkm a mám vypozorovaný, že teprve kolem 90°C začne jít úplně hladce a o dost jinak než kolem 80, nebo nedej bože níž.
Tím chci říct, že nastavení termostatu může být dost kompromisní mezi jistotou neuvaření motoru a prostředím při kterým pracuje...
Teplota, při které otevírá termostat, nemá s jistotou neuvaření motoru žádnou souvislost. Termostat, který otvírá třeba při 60 - ti stupních a termostat co otevírá při 80 - ti stupních, budou oba při teplotě 100 a více stupňů už dávno naplno otevřeny. Jistota neuvaření motoru spočívá v dostatečně velkém chladiči a při pomalé jízdě nebo stání, v dostatečně výkonném a funkčním ventilátoru chladiče.
Termostat, co otevírá kolem 70 - ti stupňů, je jistota, že hlavně v zimě bude motor stále nedostatečně ohřátý, vím to z vlastní zkušenosti, po namontování teploměru jsem zjistil, že jezdím v zimě s motorem na 60 - ti stupních, po výměně termostatu z nějakého Suzuki Jimny (Wahler 88 °C), za pár korun už má motor 82 stupňů, ať je léto nebo zima, bez zakrývání chladiče. Ještě jsem musel předělat hadičku od vyhřívání tělesa škrtící klapky, aby neústila do chladiče, ale rovnou k vodní pumpě, i tou malou, šestkou hadičkou se motor zbytečně chladil ještě před otevřením termostatu. Samozřejmě se to při stání a pomalé jízdě ve velkém hicu ohřeje i ke stovce, ale potom se zapne ventilátor a uchladí to.
Naposledy editováno 05.08.2023 08:50:20
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Teplota motoru
Soudím, že když právě zkombinuješ menší účinnost chladiče a horší prostup vody kanály + např hodně zatěžovanej motor... může bejt teplota otevření termostatu jedním z faktorů, kterej přehřátí může pomoc.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Teplota motoru
U aut se dnes dávají dva termostaty, druhý na vstup do motoru, ale to vede taky k větší složitosti a když to přestane kvůli tomu druhému termostatu chladit, někteří nejsou schopní ho najít.
Nějaký Nissan cca 2008 se dvěma termostaty:
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Teplota motoru
t_freedom píše: Maxipes_Fík> "žadnou" bych nepsal, ale tuším kam míříš.
Soudím, že když právě zkombinuješ menší účinnost chladiče a horší prostup vody kanály + např hodně zatěžovanej motor... může bejt teplota otevření termostatu jedním z faktorů, kterej přehřátí může pomoc.
Kdybychom se bavili o tom, jestli použít termostat otvírající při 80 - ti stupních nebo termostat otvírající při 110 - ti stupních (kdyby takový existoval), tak by to vliv mělo. Když je na výběr třeba 70 stupňů nebo 88 stupňů, tak to na přehřátí nebo uvaření nemá žádný vliv, při teplotě dost nad stovkou, kdy začíná vařit chladící kapalina v uzavřeném přetlakovém chladícím okruhu, jsou už dávno oba termostaty (70 nebo 88 stupňů) naplno otevřeny a škrtí průtok naprosto stejně, když budou stejné konstrukce a velikosti, což by měly být, aby se daly použít v jednom motoru.
Nízká teplota otevření termostatu pomůže akorát k podchlazenému motoru při nízké okolní teplotě, pokud bude mít chladič rezervu chladícího výkonu (bude předimenzován), tak bude motor podchlazen i při normální okolní teplotě, může se tomu pomoct zakrytím části chladiče, ale mnohem pohodlnější je, když se teplota motoru udržuje v potřebných mezích i bez šaškování se zakrýváním chladiče.
P. S. ani u stodvacítky jsem nikdy nezakrýval chladič a to bývaly v době, kdy jsem s ní jezdil ještě poctivé zimy. Stačilo namontovat termostat z Favorita, co otvíral při 89 - ti stupních a širší vrtulku do vodní pumpy a topilo to jak v sauně i při jízdách po městě.
Naposledy editováno 05.08.2023 18:16:37
1 reakcí na tento příspěvek Teplota motoru
Stále trvám na názoru, že je pro motory v běžném provozu lepší provozní teplota 80 až 90 stupňů, ať už v létě nebo v zimě, než 60 až 70 stupňů, kdykoliv. Samozřejmě, pokud se jedná o moderní, kapalinou chlazené motory, s nuceným oběhem, neošizenou vodní pumpou.
1 reakcí na tento příspěvek Teplota motoru
Nebo si zakladatel tématu mezitím koupil jiný motocykl?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Teplota motoru
Maxipes_Fík píše: Nevěděl jsem, že v Pegasu 650 je nějaký ne "úplně" cestovní motor, označený "999" a vyladěný na maximum. Myslel jsem, že je to podobný jednoválec, s podobnými parametry, jako mám v Tenerce 660
Nebo si zakladatel tématu mezitím koupil jiný motocykl?
děláš ze sebe pouze pitomce... sorry... podívej se na co, koho jsi reagoval ... koho jsi citoval co tam bylo napsáno a na co jsi tedy reagoval...
díky
3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Teplota motoru
t_freedom píše: děláš ze sebe pouze pitomce... sorry... podívej se na co, koho jsi reagoval ... koho jsi citoval co tam bylo napsáno a na co jsi tedy reagoval...
díky
I když reaguji na nějaký příspěvek v diskuzi, tak se zároveň snažím držet tématu (pokud je to možné), o kterém píše zakladatel vlákna a to bylo v tomto případě o nedostatečně zahřátém motoru u Pegasa (asi Aprilia).
Moje reakce č. 15 o normálních motorech nebyla na tebe, ale na příspěvek od "ŁŁ" o parních bublinách a kavitaci, to zase asi neznají výrobci motorů, když se větrák chladiče spouští při teplotě chladící kapaliny třeba až 105 stupňů (to už by se o parních bublinách asi dalo mluvit, ale při zvýšení provozní teploty ze 60 -ti na 80 stupňů ani ne), například při pomalé jízdě, protože se dostatečně nechladí chladič náporem vzduchu.
O tom, kdo z koho dělá pitomce, by se dalo diskutovat, ale asi by to nemělo smysl, když tady někdo pořád tvrdí, že použití termostatu 70 stupňů, místo termostatu 80 stupňů, zabrání přehřátí a uvaření téhož motoru a ve stejných podmínkách, nejen že je to nesmysl z hlediska fyziky, ale mám to ověřeno i prakticky.
1 reakcí na tento příspěvek Teplota motoru
Naposledy editováno 09.08.2023 18:56:45
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Teplota motoru
assassin píše: Mam 999 se seriovym sw a s teplotama problem neni. Co se přehřívání tyka, tak tam je vse v režii povestneho italského inzenyringu kdy se kluci opálení rozhodli udelat to jinak nez je bezne a nez to delali do te doby oni sami - rozhodli se vetraky na chladici spinat pomoci rele ale primo primo ridici jednotkou motoru - bohuzel tam nedokázali dostat dostatecne výkonný spínací polovodič tak dali na chladič vetracky z PC … dal uz si to kazdy domysli
Asi mělo být napsáno "nespínat pomocí relé".
1 reakcí na tento příspěvek Teplota motoru
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Teplota motoru
ŁŁ píše: Maxipes_Fík> Pokud má chladící kapalina v termostatu 80 °C a přetlak 0,1 bar, neznamená to, že to tak je na všech místech v motoru a navíc je vhodné aby například okolí spalovacího prostoru bylo chlazeno víc než třeba válec(proto se používají systémy s více termostaty). Měřím a nastavuji u průmyslových motorů pro různý zástavby okruhy chlazení a všechny parametry jsou dané od výrobce a jakákoliv odchylka vždy něco ovlivní (spotřebu,životnost,emise).
Myslím, že na to jdeš moc vědecky a srovnáváš chlazení velkých motorů s chlazením celohliníkového jednoválce o zdvihovém objemu 650 ccm.
Ale s posledním odstavcem naprosto souhlasím, tím, že jsem zvýšil provozní teplotu mého jednoválce 660 ccm, ze 60 - ti stupňů Celsia na 80 stupňů (hlavně v zimě), tak jsem ovlivnil spotřebu, životnost a emise, ale k lepšímu. Motor má najeto 89000 km a loni byl rozebrán kvůli kolečku v převodovce, které se rozlomilo v místě drážky pro řadící vidličku. U Oulehly jsem nechal pro jistotu přeměřit válec i píst a obojí je v naprostém pořádku, hlava je taky OK, jen jsem zabrousil ventily. To zvýšení teploty proběhlo před asi 70000 km.
edit. překlep
Naposledy editováno 10.08.2023 18:22:45
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Výběr levnější motorky [1, 2, 3] Aprilia Pegaso 650 | ferokulda | 67 | 26.3.2024 v 06:45 bazin. |
Cagiva Canyon 600, Aprilia Pegaso 6... [1, 2] Cagiva Canyon 500, Cagiva Canyon 600, Aprilia Pegaso... | Slezy28 | 37 | 20.3.2024 v 17:19 Demonient |
Žárovka Aprilia Pegaso 650 | Hondapcx125 | 6 | 3.3.2024 v 15:37 kokoška. |
Jakou motorku koupit kamarádovi v n... [1, 2, 3] Kawasaki KLE 500, Aprilia Pegaso 650, BMW F 650 | berry78 | 71 | 5.12.2023 v 19:25 autocross |
(Vyřešeno) Seznam náhradních dílů a... Aprilia Pegaso 650 | arky | 4 | 3.11.2023 v 00:41 arky |