Je to u GS normální nebo mám řešit přední vidle?
Díky
Je fakt, že GS nemám, ale..
Ve chvíli když přidáváš, tak se Ti zvedá nejen předek, ale i zadek.
Takže je to zhoupnutí kdy předek nebo zadek jde dříve než to druhé nebo se celá mašina zvedne?
Pokud je to prudší akcelerace po přeřazení, tak na to bude první reagovat předek, ale jinak platí to co jsem napsal výše. Odhaduju, že to máš s ohledem na zatížení měkké a proto je ten zdvih tak velký a ty se cítíš jak na lodi.
Ale nejlíp Ti poradí asi GSáci.. třeba je to normální
Naposledy editováno 09.06.2020 21:10:33
2 reakcí na tento příspěvek BMW GS - "potápění se" při řazení
1 reakcí na tento příspěvek BMW GS - "potápění se" při řazení
https://www.google.c...nDc7fDFK3arlTIisKlZQ
Na GS jsem nejel, ale v souvislosti s Guzzi se o tom psalo, že to dělá BMW vic než to jejich...
Hledej
Naposledy editováno 09.06.2020 23:49:16
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) BMW GS - "potápění se" při řazení
ramlik píše: ...odkdy se při přidání plynu na motce zvedá zadek? To má být nějaká bmw specialita?
Specialita všech kardanových motorek s letmou kyvkou a hlavně podélně uloženým motorem. Reakce pohonu vyváří ohybový moment na kyvce, což u řetězu není. U řetězu naopak dochází k tahu a tim přitažení kola proti peru. Někdy to konstruktéři kompenzují umístěním čepu kyvky nad řetěz, hlavně u větších rozet a zdvihů. Ideální by byl pastorek mírně pod osou kyvky, a co nejblíže otočnému bodu, aby linie nabíhajícího řetězu prochazela otočným bodem. Dost zásadní konstrukční problematika hlavně u mx a endur s vysokými zdvihy. Silně to ovlivňuje jak chování podvozku pri akceleraci a také naopak vytváří rázy do převodů na nerovnostech a skocich.
Naposledy editováno 10.06.2020 00:18:28
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) BMW GS - "potápění se" při řazení
Kafoholik píše: Specialita všech kardanových motorek s letmou kyvkou a hlavně podélně uloženým motorem. Reakce pohonu vyváří ohybový moment na kyvce, což u řetězu není. U řetězu naopak dochází k tahu a tim přitažení kola proti peru. Někdy to konstruktéři kompenzují umístěním čepu kyvky nad řetěz, hlavně u větších rozet a zdvihů. Ideální by byl pastorek mírně pod osou kyvky, a co nejblíže otočnému bodu, aby linie nabíhajícího řetězu prochazela otočným bodem. Dost zásadní konstrukční problematika hlavně u mx a endur s vysokými zdvihy. Silně to ovlivňuje jak chování podvozku pri akceleraci a také naopak vytváří rázy do převodů na nerovnostech a skocich.
U MX to BMW vyřešilo originálně a stoprocentně funkčně, středem řetězovýho kolečka prochází hřídel kyvky. Nicméně se to nechytlo protože je pak náročnější výměna kolečka.
K tématu, myslím že nastavování jednoho nebo dvou jezdců se nic nevyřeší, to nastavuješ jen zadek. musíš přitvrddit hlavně pružinu na teleleveru, prostě přitáhni pružinu na předku.Pokud je tlumič v cajku nic víc s tím stejně neuděláš.
Naposledy editováno 10.06.2020 08:03:59
ramlik píše: ...odkdy se při přidání plynu na motce zvedá zadek? To má být nějaká bmw specialita?
Zvedáním zadku myslím to, že se Ti mašina nadzvedává a tedy vzdaluje od vozovky. Ne, že se staví na přední
Dělá to každá mašina. Stejně tak jako když zaklapneš plyn, tak jde celá mašina dolů. Je to i důvod pádů některých jedinců, kteří si to v zatáčce neuvědomí, zaklapnou a najednou se válí, protože jak mašina čapla chytli stupačkou.
Možná to nepozoruješ, ale je to tak. Je to jen fyzika.
Zkusím to popsat nějak jednoduše:
Když si vezmeš uložení kyvky tak se ji při přidání plynu zadní kolo snaží "podběhnout". A jelikož je pevně ukotvené, tak se zadek motocyklu zvedá.
Pokud to chcete od někoho kdo tomu rozumí, tak tady:
Viz zde: ZDE čas od 21:38 do 23:25
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) BMW GS - "potápění se" při řazení
Bmw u toho soustredneho kolecka ma tu vlastnost, ze tim ze tam neplanda retez tak se to v blate total zanese.
O G450 se tudiz rikalo, ze takhle vypada terenni motorka kterou navrhli konstrukteri co v zivote nejeli v terenu
Naposledy editováno 10.06.2020 09:15:04
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) BMW GS - "potápění se" při řazení
Naposledy editováno 10.06.2020 09:53:34
Kafoholik píše: U novější to řeší záchytem reakce tzv. CA.R.C.systémem.
BMW Paralever má obdobný systém - a väčšina ostatných výrobcov s kardanom tiež. Neviem ale posúdiť, ktorý ako funguje, nemám toľko najazdené.Lenže to by si pri prerušení výkonu motorka sadala, nie?
1 reakcí na tento příspěvek BMW GS - "potápění se" při řazení
Ještě jsem osobně nejel na motorce, že bych měl při přidání plynu pocit zvedání zadku. Spíše naopak.
...ale nejel jsem enduro, ani kardan.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) BMW GS - "potápění se" při řazení
assassin píše: novej> Vetsina motorek ma ten retez vs kvyvka udelanej tak, ze je tam antisquat efekt - tzn tah v retezu pusobi proti ponorovani, kdo neveri at si to nakresli
Bmw u toho soustredneho kolecka ma tu vlastnost, ze tim ze tam neplanda retez tak se to v blate total zanese.
O G450 se tudiz rikalo, ze takhle vypada terenni motorka kterou navrhli konstrukteri co v zivote nejeli v terenu
přesně tak, to zasírání blátem je opravdu o dost horší než na jiný motorce. Ale má to i svý výhody, necuká to tolik, skoro nepotřebuješ ani vodítko. Zase je to náchylnější na přetržení vlivem bordelu mezi řetězem a rozetou.
Jinak jsem o týhle motorce četl, že to byl spíš experiment a velký risk, motorku dali do výroby bez prověřování, prostě to nakreslili a tak moc si věřili že to rovnou spustili. je to i první MX(soutěžní enduro) stříkačka. Teď ji skoro nevidíš, asi se neosvědčila.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) BMW GS - "potápění se" při řazení
gugo píše: novej> Hele vim jak moc to soudruzi v NDR vyresili, ja jsem si vzdycky myslel ze to GS se krouti kvuli tomu boxeru, ani bych to tedy nepojmenoval jako autor vlakna, ze by se to potapelo. Proste kdyz presednes na velky GS z jakykoliv jiny motorky , tak se to kdyz vemes za plyn krouti jak bajadera. Az jsem si pri svy prvni jizde na GS rikal jestli tam motorka neni nemocna. A ejhle neni, vona je proste jen tak udelana
Hele, já na tom jezdím deset let, teď nově na 1250 a žádnýho kroucení jsem si nevšiml, ano díky para a teleleveru se motorka chová jinak, ale dle mýho názoru líp než klasický podvozky (vyjma podélných vyjetých kolejí), o "kroucení" nemůže být řeč a už vůbec ne vlivem konstrukce motoru.
Jsi zvyklý na jízdu s klasickou vidlicí, při propružení se ti neustále mění rozchod kol, kdežto u teleleveru se rozchod kol do určité výšky zachovává, pak se mění minimálně. takže se sice na nerovnostech houpeš ale geometrie zůstává stejná
Naposledy editováno 10.06.2020 10:51:37
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) BMW GS - "potápění se" při řazení
novej píše: přesně tak, to zasírání blátem je opravdu o dost horší než na jiný motorce. Ale má to i svý výhody, necuká to tolik, skoro nepotřebuješ ani vodítko. Zase je to náchylnější na přetržení vlivem bordelu mezi řetězem a rozetou.
Jinak jsem o týhle motorce četl, že to byl spíš experiment a velký risk, motorku dali do výroby bez prověřování, prostě to nakreslili a tak moc si věřili že to rovnou spustili. je to i první MX(soutěžní enduro) stříkačka. Teď ji skoro nevidíš, asi se neosvědčila.
prvni ne, urcite byl driv cannondale - mel i treba otocene Sani a vyfuk, jako ted s velkou slavou pouziva yamaha, alu ram atd… presto v podstate tu firmu tenhle projekt polozil
jinak pro sestidenni meli upravene - prevarene ramy tak aby osa kyvky nebyla v ose retezoveho kolecka, nekteri jezdci se s tim nedokazali szit…
ono z technickeho hlediska je teleskopicka vidlice nic moc, vsechny ty paralelogramy ji dalece prekonavaji… bohuzel tento nazor konstrukteru a vypoctu a simulaci nesdili piloti
priklad je ten telelever/paralever - spousta pilotu tezi prave z toho potapeni predku na brzdach, umoznuje to mit pro fazi akcelerace a rchle jizdy delsi-stabilnejsi stopu a na brzdach kratsi stopu a vetsi ochotu zatacet… problem je, ze jizda na motorce neni cista fyzika, ve finale jde o pocit pilota… a pilot kterej ma dobrej pocit da driv plyn nebo brzdi dal a intenzivneji… bohuzel ten pocit je casto v rozporu s tim jak to vypada na papire. S dnesnima vypocetnima schopnostma by primo od prkna sla postavit motorka co vyhraje hned jak ji postavis do zavodu…. ale ve finale je to vsechno jinak
Naposledy editováno 10.06.2020 19:46:29
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) BMW GS - "potápění se" při řazení
novej píše: Hele, já na tom jezdím deset let, teď nově na 1250 a žádnýho kroucení jsem si nevšiml, ano díky para a teleleveru se motorka chová jinak, ale dle mýho názoru líp než klasický podvozky (vyjma podélných vyjetých kolejí), o "kroucení" nemůže být řeč a už vůbec ne vlivem konstrukce motoru.
Jsi zvyklý na jízdu s klasickou vidlicí, při propružení se ti neustále mění rozchod kol, kdežto u teleleveru se rozchod kol do určité výšky zachovává, pak se mění minimálně. takže se sice na nerovnostech houpeš ale geometrie zůstává stejná
Mno tenhle jev je celkem bezne popisovanej i u jinejch BMW s timhle motorem. Jen nekteri vlastnici asi delaj ze to nevidej.
ramlik píše: Že je čep kyvky výš než pastorek vím. Jenže při zatížení jezdcem se to částečně eliminuje. Navíc rozeta má větší průměr, takže se páka dostává zase o něco výš.
Ještě jsem osobně nejel na motorce, že bych měl při přidání plynu pocit zvedání zadku. Spíše naopak.
...ale nejel jsem enduro, ani kardan.
Pozor, kardan má tendenci zvedat zadek, řetěz ne, to je právě ten neobvyklý pocit.
Chce si to nakreslit, blbě se to srozumitelně vysvětluje. Prostě čep kola se pohybuje po kruhové dráze kolem čepu kyvky. Řetěz pak tvoří jako že lichoběžník, pokud bereš v úvahu 4 body, tedy náběhový bod pastorku a rozety a výběhový.
Pohybem kyvky se mění délka tažné i volné části řetězu, jak se mění poloha rozety vůči pastorku a čepu kyvky. Kdybys z toho vyvodil vzorec, pak bys mohl určit, že při určitém výkonu do řetězu se vyvolá síla která zkrátí tu tažnou část řetězu, protože překoná odpor pružiny a tím změní polohu kyvky.
U toho kardanu je to tak, že na koncu kyvky je unašeč, který se snaží točit kolem ( jako ráčna třeba) alo kolo klade odpor a tím působí ta síla na rameno( kyvku , nebo tu ráčnu) proti směru.
Nebo si nepředstavuj ráčnu, ale elektrickou vrtačku . Když budeš točit vrtákem doprava ( po směru hodin) a zasekneš ho, rukojeť se ti vypáčí doleva ( proti)
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) BMW GS - "potápění se" při řazení
gugo píše: Mno tenhle jev je celkem bezne popisovanej i u jinejch BMW s timhle motorem. Jen nekteri vlastnici asi delaj ze to nevidej.
Ono záleží na ročníku, u starých to opravdu bylo hodně znát, bratránek měl starý bávo z konce osmdesátek a to se řídilo jak tříkolka. Říkal ze srandy že zajede osmičku jen pomocí přidání a ubrání plynu
Dneska to je dávno jinak geometricky, nějaké vyosení tam mají a pracují s momenty od všech hnacích dílů... plus vychytávky v tlumení, takže moderní bava už to skoro nedělají, aspoň pokud jsou v pořádku.
1 reakcí na tento příspěvek BMW GS - "potápění se" při řazení
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) BMW GS - "potápění se" při řazení
Kafoholik píše: Ono záleží na ročníku, u starých to opravdu bylo hodně znát, bratránek měl starý bávo z konce osmdesátek a to se řídilo jak tříkolka. Říkal ze srandy že zajede osmičku jen pomocí přidání a ubrání plynu
Dneska to je dávno jinak geometricky, nějaké vyosení tam mají a pracují s momenty od všech hnacích dílů... plus vychytávky v tlumení, takže moderní bava už to skoro nedělají, aspoň pokud jsou v pořádku.
tak popisuju co jsem zaziil na velkym gs, bylo to tak pred dvouma rokama a myslim ze to chlapek kupoval jako docela lestenku z bmw s dost malym najezdem. 2-3 roky stara motka.
gugo píše: tak popisuju co jsem zaziil na velkym gs, bylo to tak pred dvouma rokama a myslim ze to chlapek kupoval jako docela lestenku z bmw s dost malym najezdem. 2-3 roky stara motka.
Tak, je fakt že když to člověk nejezdí, tak to tam asi hnedka pocítí. Ona ta fyzika se dá ojebávat, ale nezmizí
Každá motorka se při ubrání plynu, přeřazení a přidání plynu zhoupne na předku dolů a pak nahoru, to je jasné, prostě když uberu a přidám plyn tak je to normální - fyzika. Já to GS nastavil na nejtvrdší tzn SPORT a připadlo že jsem při řazení jak na houpačce. Jakoby ty vidle byly měkké.
Tak mi přišlo divné, že nejtvrdší nastavení se takhle chová ...
Blbě se to popisuje
Najeto 44tis.
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) BMW GS - "potápění se" při řazení
MartasUS píše: Když vyskočí kroska na velké lavici tak si plynem během letu dokáže motorku hodit víc do záklonu. S motorkou s kardanem tohle nejde. Prakticky je to stejný jev co tady popisuje Kafoholik
Ajaj co tvuj pověstný cit pro techniku ? U krosky jde ciste jen o setrvačnost rotujícího kola. Pokud ho roztacis působí na motorku reakce v jednom smeru, pokud brzdis tak v opačném. Funguje to i s prednim kolem (pouze brzdění) nema to s kardanem/řetězem nic společného
Naposledy editováno 10.06.2020 19:49:49
1 reakcí na tento příspěvek BMW GS - "potápění se" při řazení
Asi záleží na typu, jak to zrovna je udělané a i na velikosti rozety a pastorku.
Nicméně bych řekl že pokud se řetěz pri propruzeni napíná... Nojo, kurňa, ono ještě záleží na jakým úhlu ta kyvka je zrovna...
Nejzazší bod na kruhu je ten kdy je hřídel pastorku, čep kyvky a čep kola v jedné přímce
Pokud je osa nad tou linií, tak to podle mě taháním za řetěz dál zvedáš.
Pokud je pod tou linií, tak teda asi ne...?
Asi to v práci naleju do kompu... Složitý to.
Mam tam nějaký simulace na VPP pro DH kola, tak to možná schroupne, i když tady chybi vahadla
Edit: https://www.suspact.com/Anti_Squat.html
Naposledy editováno 11.06.2020 08:04:41
assassin píše: Ajaj co tvuj pověstný cit pro techniku ? U krosky jde ciste jen o setrvačnost rotujícího kola. Pokud ho roztacis působí na motorku reakce v jednom smeru, pokud brzdis tak v opačném. Funguje to i s prednim kolem (pouze brzdění) nema to s kardanem/řetězem nic společného
Nemá na to vliv eště klikovka? Páč co si pamatuju kdysi dávno krátký svezení na G450, ta při přidání plynu v luftě nedělala skoro nic a majitel to vysvětloval právě obráceně rotující klikou.
1 reakcí na tento příspěvek BMW GS - "potápění se" při řazení
Graficky se to asi resi nejjednoduseji. Dam sem nejake obrázky.
Johny: jasne, kazdej setrvačník kterej tam roztacis tak reakce je opacnej moment. Jak velky jsou ty reakce si takhle pozde v noci neodvazuju odhadovat, ale poloměr kola je o hodne vetsi a v momentu setrvacnosti je s druhou mocninou...
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Centrovaní drátěných kol Praha BMW R 1200 GS Adventure | Navivai | 9 | 6.5.2024 v 16:15 FJRPEPA |
Rada při výběru cestovního endura [1, 2] Suzuki DL 1000 V-Strom, BMW R 1200 GS, BMW R 1200 GS... | karosa | 44 | 16.4.2024 v 07:49 Koudy01 |
BMW R1200GS 2018 nebo R1250GS 2019 BMW R 1200 GS, BMW R 1200 GS Adventure, BMW R 1300 GS | Kohlstein | 12 | 19.3.2024 v 10:03 Pedl |
Je BMW R1200 GS naozaj skvelá alebo... BMW R 1200 GS, BMW R 1200 GS Adventure | barran | 21 | 13.2.2024 v 21:26 ja1 |
eurocycles spol s.r.o. BMW R 1200 GS Adventure | Rauly | 21 | 30.11.2023 v 10:51 BlondakCB900 |