Předem se omlouvám pokud jsem vložil téma do špatné sekce, ale popravdě mě nenapadla jiná sekce kam bych to hodil
Teď k tématu. Jelikož je doba karantény, a já nemám co dělal, tak jsem se nudil, a narazil jsem na jedno video kde opět "Sršeň" vysvětluje že motorka se neřídí rukama....
Mohl bych se zeptat jak to tedy je ? Po dnešku v tom mám zase guláš
Teď něco ke mě, papíry na motorku mám něco málo přes dva roky, takže nebudu machrovat, a rovnou napíši že zkušenosti nemám....
Ze začátku jsem začínal na Staré Jawě ( 250 ) Od minulého roku jsem ale přesedlal na Hondu CBR 500
Na závěr ještě napíšu jak celou dobu jezdím ( zatáčím ) já
Už od autoškoly to dělám tak, že pokud chci projet například levotočivou zatáčku, tak lehce zatlačím do levého řídítka, tělem se lehce vychýlím do vnitřku zatáčky a zároveň jakoby dopředu k levému zrcátku.
Podle "Sršně" je to ale prý akorát tak na rozbití huby.... A na mokru je to prý jistota....
Co jsem koukal tak "Sršeň" stále doporučuje řídit respektive zatáčet přenášením váhy.... Popravdě si ale moc nedokáži představit jak přesvědčím 200 kilovou motorku aby ve 100 kilometrové rychlosti zatočila pouze vychýlením těla...
Mohu se zeptat jak to děláte vy ? Rád bych se něco přiučil, a pokud to dělám špatně tak bych to i rád změnil
Zde přidávám odkaz na dvě videa. V prvním videu mluví "Sršeň" A druhé video "Sršňovu" teorii a rady spíše vyvrací.
Děkuji.
Naposledy editováno 28.03.2020 16:23:15
assassin píše: maxipes: motorka je preci jen i trochu sportovni nacini, tudiz je dost pilotu kteri v provozu projizdi zatacky idealni stopou - tzn tou nejrychlejsi. a to rozhodne neni nejvetsi polomer oblouku co se do jizdniho pruhu vejde … mno ale takove asi pred zatackou nepredjizdis
Měl jsem na mysli vemena za volantem.
assassin píše: neco na tom bude, ale ze by se tak melo stat a ze se to tak vsude pise je asi dost silne tvrzeni - kdo to pise a kdo tak jezdi ? ja to asi u nasi MX spicky nevidel
Môžem sa mýliť, od Sršňa to nemám, ako som písal, on sa niekedy dá pochopiť len tak, že vieš, ako to má byť a potom sa v tom dopátraš, ako to myslel. Asi som len čítal niekoľko článkov o správnej pozícii nohy a z toho si vytvoril záver. Ak to naozaj tak bolo, potom sorry.1 reakcí na tento příspěvek Používáte "kontra" řízení, nebo ne
P.S. Sršeň se na můj vkus strašně chvástá. Rád bych ho viděl zajet aspoň nějaký hobby enduro závod, aby mu trochu sklaplo.
Naposledy editováno 30.03.2020 16:22:37
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Používáte "kontra" řízení, nebo ne
to by mel srsen nejak zajet taky, on ted v offu docela trenuje
Naposledy editováno 30.03.2020 16:41:47
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Používáte "kontra" řízení, nebo ne
1 reakcí na tento příspěvek Používáte "kontra" řízení, nebo ne
Gahan37 píše: assassin> Trénuje off? Ze by po těch par excesech na FB kdy uráží své bývalé absolventy kurzů měnil cílovou skupinu příjmu
hele nevim, me moc motobulvar nezajima, jen ho semtam zahlidnu na nakym treninku s lidma co delaji Enduro/mx skoly apod.
vzhledem k tomu, ze na silnicni motorce umi poerfektne, tak uplne marnej nebude, kdyz bude trenovat, ale se spickou v offroadu se asi moc srovnavat nebude moci nikdy… ale treba se pletu. je mi tohle fuk. me ten jeho kurz moc nedava smysl a tudiz nemam moc duvodu proc se o nej zajimat.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Používáte "kontra" řízení, nebo ne
jandam píše: Kontrovat treba.. Ale s rozumom.. Dôležitá je práca s telom a prenášaní váhy... V rýchlosti keď potrebujem položiť do zákruty tak kontra... A z ľahka to držím celú zatacku plynulo.. Samozrejme ze telo zapája do toho... Pri malej rýchlosti stačí klasika... Myslím si ze dosť ľudí to nerobí a potom sa čudujú keď v zatacke capnu na zem a tvrdia ze ved som nešiel rýchlo...v takom prípade si myslím ze váha a rýchlosť motorky proste pre tlači koleso a stratí grip ako napr pri tank slape
bylo by fajn, kdyby clovek co ma pocit, ze je dost erudovanej aby na foru ostatnim radil jak maji ridit motorku o sobe uvedl par zakladnich dat, aby treba ctenar vedel, jak je jeho nazor na problematiku podlozenej zkusenostma.
tzn treba na cem jezdi, jak jezdi dlouho, v pripade sportovniho jezdeni tak kategorii a dosazene vysledky, v pripade hobby jezdeni treba dosazene casy na znamych tratich a tak.
trochu mi prijde, ze nejvetsi odbornici na techniku jsou tu lidi co uz asi dva roky jezdi na motorce pro rohliky - ale videli uz bibli zataceni a ti nejlepsi byli na nakym kurzu jezdeni
coz teda nemyslim konkretne na jandam - ale tak nejak obecne
Naposledy editováno 30.03.2020 21:03:56
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Používáte "kontra" řízení, nebo ne
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Používáte "kontra" řízení, nebo ne
...tak jasně, že je to v rukách.
2 reakcí na tento příspěvek Používáte "kontra" řízení, nebo ne
ramlik píše: jandam> mě se nějak nechce "věřit" gumám, co najedou 10tis.
...tak jasně, že je to v rukách.
Zak záleží od moto a štýlu jazdy... Ja na 650ke na pilot road 2 mam najazdených takmer 23 tisíc a ešte liter dajú...
neznamyScooterD píše: nechci Pepy hájit nijak ale ta úvaha ze které se tu často vychází že trenér musí být špička v tom co učí je poměrně mylná....
To je pravda. Ale tady to casto vypada, ze vyučuje clovek co nema teorii ani praxi. To ze tu 90procent lidi nechape mechanismus zataceni jednostopeho vozidla je fakt, hlavne ze vsichni maji jasno v lachtanech.
neznamyScooterD píše: nechci Pepy hájit nijak ale ta úvaha ze které se tu často vychází že trenér musí být špička v tom co učí je poměrně mylná....
Špička asi být nemusí, ale minimálně chápat princip by měl...tohle je naprosto tristní přístup ve stylu "já já já jen já mám pravdu"
Jo, na silnici jezdit umí, ale to kolem ve mě občas budí averzi až soucit. Třeba když jsem ho viděl v letošním banneru na Motosalon - vrascitej chlap ve středním věku s účesem jak Hurvínek... A k tomu silný řeči, jaký vedou kluci někde na učňáku..
Já osobně zatáčím kontra vždy (pro šťoury - kromě jízdy krokem a přesunu nenastartovaného motocyklu). Ono to totiž ani jinak nefunguje. To je prostě fyzika. I při jízdě bez držení řidítek a náklonu tělem se protisměrné řízení automaticky provádí samo.
Naklánění a vysedávání, tedy větší změna těžiště je dobrá pro snížení dopadu odstředivé síly v zatáčce a redukce náklonu motocyklu a gyro efektu kol. Samozřejmě že ke změně těžiště dochází v zatáčce i bez vysedávání tedy při samotném náklonu.
Nějaké tlačení na stupačkou je nesmysl už vzhledem k její poloze. Výsledek je minimální nebo spíše žádný, protože efekt páky je mizivý. Navíc podle této teorie by lidi na chopperech s předkopy neměli šanci zatočit...
Čím větší rychlost, tím větší gyroskopický efekt kol a tím horší zatáčení kontra a to včetně toho když si chce člověk pomoci změnou těžiště. Ono vlastně zatáčení jednostopého vozidla je hlavně o kompenzaci gyro efektu.
Zatočení je vlastně kombinace protisměrného řízení a změny těžiště. Všechno souvisí se vším.
Takový drobný příklad gyroskopického efektu pro pochopení jaké síly tam jsou:
Trochu podrobněji zde:
Edit: písmenka a tak :)
Naposledy editováno 01.04.2020 10:14:06
1 reakcí na tento příspěvek Používáte "kontra" řízení, nebo ne
Ale mohl by mi tu někdo znalejší osvětlit, jak to je s plynem v náklonu? Kdy má motorka tendenci se rovnat a jede ven ze zatáčky a kdy má snahu zatáčku přitáhnout, při zrychlování či při zpomalování?
Nějaké teorie jsem k tomu slyšel, ale nepasují mi k tomu co znám z praxe.
Samozřejmě záleží taky na stavu přední pneu, ale to vynechme.
Kdo ví, odpoví
fzr6 píše: Tak kdo má motorku, nech si to vyzkouší a ví jak to je.. Jinak k těm videům, obě mluví trochu o něčem jiném a v každém je kus pravdy.
Ale mohl by mi tu někdo znalejší osvětlit, jak to je s plynem v náklonu? Kdy má motorka tendenci se rovnat a jede ven ze zatáčky a kdy má snahu zatáčku přitáhnout, při zrychlování či při zpomalování?
Nějaké teorie jsem k tomu slyšel, ale nepasují mi k tomu co znám z praxe.
Samozřejmě záleží taky na stavu přední pneu, ale to vynechme.
Kdo ví, odpoví
Já osobně bych řekl, že každý typ motorky to má jinak, zrovna jako při brzdění v náklonu, některá motorka má snahu padat do zatáčky a jiná naopak.
Ve chvíli kdy potřebuju v zatáčce brzdit (jedno jestli brzdami či plynem), tak se nakláním nebo rovnou vysedám (adekvátně) do náklonu, protože se mi začíná mašina rovnat.
To adekvátně píšu schválně. Samozřejmě už jsem trochu s tím mým "Miláškem" zžitý, tak zhruba vím při jaké rychlosti, razanci brždění a tvaru zatáčky mám kolik vysednout.
Sice mám těžiště i tak hodně nízko, ale zase si nemůžu dovolit moc velké náklony, takže vysedat občas prostě musím. :)
Naposledy editováno 01.04.2020 14:02:34
1 reakcí na tento příspěvek Používáte "kontra" řízení, nebo ne
Jedu v táhlé zatáčce a mám ustálený náklon, jsem uvolněný, nijak do řízení nezasahuju a uberu plyn. Co se bude dít?
Moto pojede stejně, bude se stáčet dovnitř zatáčky nebo ven? A napiš i proč?
Co udělá v tomto případě moje motorka vím, ale nevím platí-li to u všech moto.
fzr6 píše: Dám příklad:
Jedu v táhlé zatáčce a mám ustálený náklon, jsem uvolněný, nijak do řízení nezasahuju a uberu plyn. Co se bude dít?
Moto pojede stejně, bude se stáčet dovnitř zatáčky nebo ven? A napiš i proč?
Co udělá v tomto případě moje motorka vím, ale nevím platí-li to u všech moto.
FJRPEPA to už psal - každa moto to ma jinak , zaleží na gumach , geometrii , nahuštění pneu , strašná potvora na tohle byla kamošovo Reverka (NTV) na který sem se občas projel , jak člověk v zatačce ubral tak mu zavírala řidítka , naproti tomu moje SV do zatačky spíš plynem pokladam ( přidam plyn a motka jde k zemi , zavřu plyn a rovna se), ale mam o 2 cm kratší kyvku než serie (letmač) , u bulldoga je to jedno , tam mužu plynem kvrdlat jak chci a ani se nehne , tam na změnu stopy platí pouze kontra
Naposledy editováno 01.04.2020 15:52:36
assassin píše: zrovna hobby Enduro jezdej docela jelita. muj kolega si koupil krosku (do te doby jezdil jen na kole, samo nakej zaklad z fichtlu apod z vesnice v mladi), jezdil pul roku mx a pak tyhle hobby Enduro zavody zajizdel na bednu - na te krosce samo. vetsina lidi tam padluje nohama a vubec je to prehlidka ukazkoveho stylu
to by mel srsen nejak zajet taky, on ted v offu docela trenuje
Ale fuj, psát takhle nekorektně
1 reakcí na tento příspěvek Používáte "kontra" řízení, nebo ne
BTW, někdo tu tvrdil že modely motorek se řídí bez kontra.... Tak tys mě kámo přesvědčil jen o tom že jsi RC motorku nikdy neměl. Mluvím ze zkušenosti člověka co měl závodní RC motorku kde se dala měnit komplet geometrie přední vidlice, tak si troufnu říct že o tom něco malinko tuším.... RC motorka má tlumič řízení aby se nerozklepalo přední kolo a pak má servo napojen na KONTRA a je napojený přes dvě pružinky nebo jinej měkkej pružnej element aby tlačilo jen jemně, jinak by se motorka sama nestabilizovala. Do zatáčky to sklopíš tím že "podkopneš" kolo kontra řízením a pak pokud máš správnou rychlost tak motorka drží konstantní náklon sama a na výjezdu jen přidáš plyn. A právě ta autostabilizace je otázka sklonu přední vidlice, tuhosti tlumiče a vzdáleností mezi osou přední vidle a osou zatáčení. Proto jsou brýle dělaný tak aby vidle byla před hlavou řízení. Bez toho bys motorku neudržel rovně.
A ty vrtulníky hlavou dolů..... Chlape uvědomuješ si kolik práce s tím Gyro má? zkus ho vypnout a zaručuju ti že ten vrtulník neudržíš na místě ani v normálním letu. A co v začátcích lítali borci bez gyroskopu tak rozhodně neuměli hlavou dolů a byli to páni piloti, to z náš už nikdo ani neudrží ve vzduchu takovej stroj bez elektronickejch pomocníčků.