Po Milleru a před Misanem

Několika postřehy Radia Paddock se ještě vraťme k uplynulému závodu superbiků v americkém Salt Lake City a podívejme se také do blízké budoucnosti tohoto světového šampionátu.

Radio Paddock hlásí, že se Miller jel letos naposledy. Za prvé skončila pětiletá smlouva 2008-2012, a za druhé to bylo patrné na absolutně chybějící propagaci. Nejenom, že se nekonala pravidelná show ve městě Salt Lake City, ale dokonce během závodního víkendu nebyl vůbec přítomen ani majitel okruhu Gregg Miller - ten byl raději v Evropě.
Celý okruh dle Radia Paddock vznikl jako doplněk automobilového musea - především exponáty Shelby Cobra - Larryho H. Millera, aby toto museum mělo odpovídající závodní kulisu. Mezitím okruh připadl Larrymu nejstaršímu synovi Greggovi a toho motorky vůbec nezajímají. Jako potencionální kandidát v USA by se měla jet příští rok Laguna Seca a to včetně supersportů. Jinak co se týká kalendáře, určitě se nepojede plánovaná Indonésie, kde se od konce února na okruhu vůbec nic nezměnilo a okruh je tedy k závodění nevhodný. Naopak existuje možnost, že se po Austrálii přesune celý cirkus zvaný WSBK do Indie na okruh Buddh Circuit. Hodně pochybností na rok 2013 je o italském Misanu, portugalském Portimau - v Portugalsku opravdu nejsou peníze a tak kromě MotoGP (Estoril) bude mít smůlu i WSBK a také o německém Nürburgringu. Jako náhrada za Nürburgring se dá očekávat Lausitzring, což je ostatně pro českého fanouška daleko blíž...!
Stáj Boulder Ducati pohřbila definitivně své naděje na celý seriál. Tým z Colorada se už několik sezón snaží o pravidelný start v MS, ale problémem jsou peníze. Také víkendové závodění v Milleru nebylo zrovna laciné, tým musel dát na tento jediný start dohromady 80 000 Euro, což potvrdil týmový šéf Brian Sharp. Navíc ani jezdec Shane Turpin -pocházející přímo z Salt Lake City - nijak neoslnil, s ex-motocyklem Ducati Jakuba Smrže z roku 2009 dojel jednou 18. a jednou 19., slovy předposlední a poslední. 
Další změny superbikového šampionátu by měly závodění zlevnit. V roce 2013 se pojede na kolech o rozměru 17 coulů (palců), což znamená, že při testech v Aragonu budou moci jezdci využít dva motocykly, aby pneumatikářská firma Pirelli nasbírala pro nový rozměr pneumatik více informací. Na předzávodních testech v Moskvě ovšem bude platit pravidlo o použítí pouze jednoho motocyklu. Ze stolu byl "smeten" návrh na Endurance závod, neboť za hodně těžké ekonomické situace všech týmů, by jim vznikly dodatečné náklady okolo 30 000 Euro pro každý tým a tomu chce Infront zamezit. Naopak by mělo zůstat i v budoucnosti pravidlo o pouhém jednom motocyklu pro jezdce (plus Rolling šasí bez motoru). Ukázalo se, že týmy jsou schopny během 2 a půl hodiny postavit z náhradních dílů nový motocykl, což je dostačující čas.

Navíc je to opět otázka financí: "Zachováním reglementu pouze s jedním motocyklem se dá uspořit minimálně na dvou mechanicích, což dělá za sezónu 150 000 Euro", vysvětluje ředitel SBK Paolo Ciabatti.

V případě deště, aby se zabránilo případům ala Monza či Assen, by měl vyjet na trať Safety Car, neboť změna pneumatik při vyhlášení závodu za Wet Race trvá pouhých 45 sekund a týmy by dostaly možnost tuto změnu provést během této "neutralizace". Rozhodovat tedy bude v takovém případě pouze taktika jednotlivých pilotů a týmu, zda a kdy se k takové výměně pneumatik rozhodnou.

Toto rozhodnutí přívítali pochopitelně i sponzoři Alfa Romeo - dají k dispozici Safety Car a také ti, kteří mají svá loga umístěna podél tratě. Ostatně s touto myšlenkou přišel ředitel superbikového projektu u Ducati Ernesto Marinelli. 

Byla znovu diskutována i otázka bezpečnostní komise složené z ředitelství závodu a vybraných jezdců. Tato nevznikne z jednoho prostého důvodu: "Jistý nejmenovaný jezdec byl tak získal obrovský vliv a to by nebylo dobré", shodli se zástupci většiny týmů v seriálu SBK. Proto bude před každým závodem zvolena pětice jezdců, která bude v případě nutnosti deštivého závodu či jiných problémů dotázána na názor. A její složení se bude měnit, v zásadě v ní ale budou tři piloti z Top-5 po Superpole, jeden ze středu startovního roštu a jeden jezdec z úplně poslední (či předposlední řady). 
Co se týká dalších technických změn, tak "rada starších" složená ze zástupců Infrontu (Flammini, Ciabatti), Dorny (Cechinelli), Bridgepointu (Perale, Paul) a FIM (Whitelock, Fazzi), diskutuje v současné době při každém závodním víkendu, jak co nejvíce oddělit obě série od sebe, tedy MotoGP a WSBK.

Prvním krokem bylo schválení nalepení světelných fólií, které nahradí a budou imitovat světla, aby se superbiky opticky přiblížily normálním silničním motocyklům. Zavedení 17 palcových pneumatik je rovněž hotová věc. Jednotná elektronika, použití pouze pneumatik se vzorkem, zrcátka - by měly být další kroky. Důvod je jasný a nikdo se jim také netají: Motocykly CRT - tedy prototypová šasí se speciálně vyladěnými superbikovými motory, musí získat v nejbližší budoucnosti technickou a rychlostní převahu nad motocykly, které startují v SBK a MotoGP musí po technické stránce zůstat královskou kubaturou.
Současně to tak rozhodně není, neboť superbiky jsou rychlejší a to rozhodně nemůže být cílem. Stačí jen porovnat na srovnatelných okruzích třeba časy Bena Spiese z roku 2009 v Losailu a nejrychlejšího jezdce s motocyklem CR Colina Edwardse.

Továrny Aprilia a BMW by měly odejít do MotoGP a závodění v WSBK přenechat zákaznickým týmům, jak to dělají ostatní značky, které závodí v superbikovém seriálu, i když s tovární podporou (Ducati-Althea, Honda-Ten Kate, Kawasaki-Motocard či Suzuki-Crescent).

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (7x):



TOPlist