Dvanáctý podnik MS Superbiků v USA

Tento víkend míří mistrovství světa produkčních motocyklů na západ Spojených států, konkrétně na okruh Laguna Seca, který postavili nedaleko města Monterey na místě bývalé vojenské střelnice. Americká mise je tentokrát čistě doménou kategorie Superbike a v Laguně Seca se představí poprvé od roku 2004.

Kapitoly článku

Naposledy Superbiky závodily na jedné z nejkratších tratí vůbec v červenci 2004 a oba závody tehdy vyhrál Australan Chris Vermeulen v sedle Ten Kate Hondy CBR1000RR. V jednom kole jezdci ujedou celkem 3610 metrů a cestou zdolají sedm levých a čtyři pravé zatáčky včetně slavné “Vývrtky“. Závodí se proti směru hodinových ručiček s pole position na pravé straně startovního roštu.

Protože dvanácté kolo šampionátu proběhne na druhé straně světa, je třeba věnovat pozornost časovému harmonogramu. Ten je v mnoha směrech jiný a to nejen kvůli časům jednotlivých jízd, ale také kvůli jejich pořadí. Víkend na Mazda Raceway Laguna Seca nepatří jen a pouze mistrovství světa Superbiků, ale také americkému národnímu mistrovství AMAPro. Největší změnou je fakt, že první závod jedou Superbiky už v sobotu a druhý klasicky v neděli.

Superbike – preview

Vedoucí pozici si po víkendu v Istanbulu udržel tovární jezdec Kawasaki Tom Sykes (Kawasaki Racing Team), jemuž se podařilo na turecké dráze bodovat třetím a druhým místem v cíli. To mu umožnilo sice jen nepatrně, ale přece, zvýšit náskok na druhého jezdce v pořadí, což je současných osm bodů. Vzhledem k tomu, že loni Sykes prohrál titul o půl bodu, je tato hodnota jistě vítaná. Britský závodník má jistou smlouvu s Kawasaki a může se tak plně soustředit na závěr letošní sezony.

Jako druhý je v průběžném pořadí Sylvain Guintoli (Aprilia Racing Team). Francouz žijící ve Velké Británii od prvního závodu na Phillip Islandu vedl šampionát. Poprvé zaváhal až v Imole, ale v hned v Moskvě byl zpátky ve vedení. Od závodu v Německu je druhý a do čela mu nepomohly ani turecké body za čtvrté a třetí místo. Na první pozici teď ztrácí osm bodů a vzhledem k tomu, že jeho zraněné rameno už nedělá Francouzovi tak velké problémy, bude to v Laguně velká bitva o to, kdo z Ameriky přijede zpátky do Evropy v čele průběžného hodnocení. Další závod je totiž ve Francii a tam by Guintoli samozřejmě rád dorazil v pozici lídra.
V Německu Eugene Laverty (Aprilia Racing Team) zaváhal, ale v Turecku už naprosto dominoval dvěma vítězstvími. Díky tomu se posunul na třetí pozici, kde na vedoucího Sykese ztrácí šestadvacet bodů a na týmového kolegu Guintoliho bodů osmnáct. Laverty to v závěru šampionátu rozjel na maximum a pokud v nastaveném tempu bude pokračovat také o nadcházejícím víkendu, bude to ještě zajímavé. Ve hře je pořád spousta bodů, takže stát se může opravdu cokoliv. Jak to s Lavertym bude vypadat v příštím roce je zatím otázkou a to je jedna z věcí, která může jeho výkony ovlivnit.

Sedm bodů teď na Lavertyho ztrácí průběžně čtvrtý Marco Melandri (BMW Motorrad GoldBet SBK). Ital je právě jeden z kandidátů na místo u Aprilie, ale zatím je jezdcem BMW a v jeho barvách stále ve hře o titul superbikového šampiona. Melandriho ztráta na vedení je stejná jako jeho startovní číslo a Ital bude chtít využít svých zkušeností z Laguny, aby tuto ztrátu minimalizoval. Ne každý má totiž na americkém okruhu najeto tolik, co on.
Teoreticky má možnost vyhrát titul také pátý Chaz Davies (BMW Motorrad GoldBet SBK), protože jeho ztráta na vedoucí pozici je osmdesát čtyři bodů a maximum, které jezdci do konce sezony ještě můžou získat je bodů sto padesát. Davies je posledním z jezdců, kteří překročili hranici dvouset bodů, ale jen na čtvrtého Melandriho jich teď ztrácí jednapadesát. Co se týče jeho páté pozice, tak tu má téměř jistou, protože šestý Loris Baz je zraněný a stejně je na tom sedmý Jonathan Rea. Pro Daviese bude nejdůležitější jezdit především takovým způsobem, kterým zaujme šéfy týmů a získá díky tomu místo pro nadcházející sezonu. To je teď úkol číslo jedna.

Co se týče zranění, tak závod v Německu a Turecku řádně pročesal řady superbikových závodníků. Jezdec Kawasaki Loris Baz (Kawasaki Racing Team) do Turecka přicestoval po nehodě na Nürburgringu, ale nakonec nezávodil. Nedoléčené zranění obratlů to francouzskému jezdci neumožnilo a tým se jej rozhodl pro závod v Laguně Seca nahradit Davidem Salomem. Salom je zkušeným jezdcem třídy Supersport, kde závodí v barvách české stáje Kawasaki Intermoto Ponyexpres.
V Laguně Seca nebude závodit ani Jonathan Rea. Ten si na Nürburgringu zlomil stehenní kost a je po operaci. Za britského závodníka už v Turecku nastoupil bývalý jezdec Aprilie Michel Fabrizio (Pata Honda World Superbike Team). Ital odešel z týmu Red Devils Roma a na jeho místo přišel Španěl Toni Elías (Red Devils Roma). Elías předvedl v Turecku hezký výkon a také on má v Laguně Seca velké zkušenosti. Zda mu znalost tratě umožní zajet ještě lepší výsledek než v Istanbulu, to se uvidí až v sobotu pozdě v noci.

Španěl Carlos Checa předčasně ukončil sezonu, protože těžkým pádem v Turecku u něj došlo k fraktuře pánve, což si vyžádalo okamžitou operaci. Zkušeného jezdce stáje Ducati Alstare nahradí v Laguně Seca Niccoló Canepa, jenž už s týmem Ducati letos závodil v Donington Parku, kde pro změnu zaskočil za Ayrtona Badoviniho.
Ani u Suzuki se nevyhnuli zraněním. Brit Leon Camier si zlomil nohu, tu mu v Istanbulu operovali a v Americe pojede v sedle jeho Suzuki Američan Blake Young, který má s okruhem v Laguně Seca velké zkušenosti z AMApro. V letošním roce jel Young také všechny tři americké závody MotoGP na divokou kartu. Právě v Laguně ale do závodu nenastoupil, protože pádem v tréninkových jízdách poškodil motocykl natolik, že ho nebyli schopni do závodu opravit.

Na divokou kartu se v Laguně představí jezdci stáje Michael Jordan Motorsport TeamRoger Hayden (bratr Nicka Haydena z MotoGP) a Danny Eslick, jenž budou závodit s motocykly Suzuki GSX-R1000. Šanci jet závod superbiků dostal také Australan Glenn Allerton (Next Gen Motorsport BMW).

Průběžné hodnocení MS - třída Superbike: ZDE

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist