Pohled do historie Grand Prix

V neděli slavíme šestistý závod v nejprestižnější třídě Grand Prix. V článku jsou uvedená základní data dosavadních 599. závodlů třídy MotoGP /500 ccm/

Pohled do historie Grand Prix
Nedělní závod třídy MotoGP bude nejen výjimečný tím, že se opět pojede :-), ale především tím, že se bude jednat o závod nejprestižnější třídy s pořadovým číslem 600. Ano, doposud jsme měli možnost (alespoň ti starší z nás - já rozhodně ne), vidět 599 závodů třídy 500 ccm později přejmenované na třídu MotoGP (od roku 2002). Dne 25. 5. 2003 se tedy zapíše vítěz z Le Mans do dějin Grand Prix. Podívejme se nyní na několik zajímavých datumů a čísel z dosavadních ročníků Grand Prix třídy MotoGP (500 ccm) a to od toho prvního v roce 1949. 1. závod: 17. 6. 1949 - Velká Británie (TT Isle of Man):
První závod Grand Prix nejprestižnější třídy se konal na Ostrově Man a zvítězil Brit Harold Daniell (Norton) - sedm kol na horském okruhu (60,721 km - jedno kolo!) zajel za 3 hodiny, 2 minuty a 18,6 sekund průměrnou rychlostí 139,887 km/h.
27. závod: 14. 9. 1952 - Itálie /GP Národů/ (Monza):
Les Graham získává první vítězství pro značku MV Agusta
36. závod: 4. 9. 1953 - Španělsko (Barcelona - Montjuich):
Fergus Anderson (Moto Guzzi) se stává ve svých 44. letech nejstarším jezdcem jenž zvítězil v závodě Grand prix 500 ccm (MotoGP)
60. závod: 7. 6. 1957 - Velká Británie (TT Isle of Man):
Doposud nejdelší závod Grand Prix - 485,768 km (8 horských okruhu). Vítězí Bob McIntyre z Británie na stroji Gilera (3h 02:57,0)
100. závod: 19. 8. 1962 - Německá Demokratické Republika (Sachsenring):
Ve stém závodě Grand Prix 500 vítězí Mike Hailwood na stroji MV Agusta (Sachsenring je tehdy pochopitelně ještě pouze přírodním okruhem na běžných silnicích).
102. závod: 23. 9. 1962 - Finsko (Tampere):
František Šťastný získává své první pódium ve třídě 500 ccm (Jawa) - 3. místo za vítězným Shepherdem a druhým Gunnarssonem
130. závod: 5. 9. 1965 - Itálie /GP Národů/ (Monza):
František Šťastný dojíždí podruhé třetí, tentokrát za vítězným Hailwoodem a Agostinim
131. závod: 22. 3. 1966 - Západní Německo (Hockenheim):
První vítězství pro továrnu Honda zajistil Jim Redman. Toto vítězství je zároveň první vítězství jakéhokoliv japonského motocyklu ve třídě 500 ccm.
134. závod: 17. 7. 1966 - Německá Demokratické Republika (Sachsenring):
František Šťastný získává své jediné vítězství v závodech třídy 500 ccm (Jawa)
137. závod: 20. 8. 1966 - Severní Irsko /GP Ulsteru/ (Belfast-Dundrod):
František Šťastný získává své čtvrté a poslední pódium ve třídě 500 ccm - 3. místo (za Hailwoodem a Agostinim)
167. závod: 20. 7. 1969 - Československá Republika (Brno):
Bohumil Staša získává své jediné pódium v závodech třídy 500 ccm - dojíždí za Agostinim a Švýcarem Marsovszkym na třetím místě (ČZ)
171. závod: 14. 9. 1969 - Jugoslávie (Opatija):
Vítězství Godfreye Nashe na Nortonu je posledním vítězstvím jezdce na jednoválcovém stroji 500 ccm
191. závod: 14. 8. 1971 - Severní Irsko /GP Ulsteru/ (Belfast-Dundrod):
Jack Findlay na stroji Suzuki získávé první vítězství na dvoutaktním motocyklu ve třídě 500 ccm
200. závod: 24. 6. 1972 - Holandsko (Dutch TT-Assen):
Giacomo Agostini se stává dvoustým vítězem v nejprestižnější třídě (MV Agusta)
207. závod: 22. 4. 1973 - Francie (Le Castellet):
Na okruhu Paul Ricard vítězí poprvé dvoutaktní čtyřválec - Jarno Saarinen (Yamaha)
247. závod: 29. 8. 1976 - Západní Německo (Nürburgring):
Giacomo Agostini získává své poslední, 68. vítězství ve třídě 500 ccm. Toto vítězství je zároveň posledním vítězstvím slavné značky MV Agusta a posledním vítězstvím čtyřtaktního stroje před opětovným návratem čtyřtaktů v roce 2002
254. závod: 3. 7. 1977 - Belgie (Spa Francorchamps):
Barry Sheene (Suzuki) vítězí v doposud nejrychlejším závodě celé historie - průměrná rychlost vítěze je 217,370 km/h
298. závod: 2. 8. 1981 - Velká Británie (Silverstone):
Jack Middelburg se strojem Suzuki se stává posledním opravdovým jezdcem jenž vítězí na absolutně soukromém stroji. Od této doby jsou všichni vítězové nějak spjati s tovární podporou či jezdí v týmech, kterým dodává továrna nějaký materiál.
300. závod: 16. 8. 1981 - Švédsko (Anderstorp):
Barry Sheene získává vítězství v závodě s pořadovým číslem 300. Toto vítězství je zároveň posledním vítězstvím jezdce z Velké Británie.
307. závod: 4. 7. 1982 - Belgie (Spa Francorchamp):
Dvacetiletý Freddie Spencer vítězí poprvé v historii Grand Prix 500 na tříválcovém stroji Honda a stává se nejmladším vítězem závodu v nejprestižnější třídě
400. závod: 16. 7. 1989 - Francie (Le Mans):
Eddie Lawson vítězí ve čtyřstém závodě
462. závod: 28. 3. 1994 - Austrálie (Eastern Creek):
John Kocinski vítězí na stroji Cagiva - poslední vítězství nejaponského motocyklu. Od této doby se radují již pouze japonské továrny
500. závod: 1. 9. 1996 - Itálie /GP Imoly/ (Imola):
Mick Doohan vítězí v pětistém závodě. Nejkratší závod třídy 500 ccm - kvůli dešti zastaven po šestnácti kolech - 29:40,732 min.
526. závod: 5. 7. 1998 - Velká Británie (Donington Park):
Simon Crafar vítězí se strojem Yamaha YZR 500 na pneu Dunlop. Od této doby vítězí pouze jezdci na pneu Michelin
581. závod: 7. 4. 2002 - Japonsko (Suzuka):
Po změně pravidel se jede první závod pod novým názvem MotoGP. Vítězem je Valentino Rossi na Hondě RC 211V a vrací tak vítězství mezi čtyřtaktní motocykly.
600. závod: 25. 5. 2003 - Francie (Le Mans):
Někdo zvítězí v šestistém závodě historie nejprestižnější motocyklové třídy. Kdo to bude?

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist