Cisla a fakta

Od roku 1977 se celkem desetkrat rozhodovalo o titulu mistra sveta ve dvestepadesatkach az v poslednim zavode sezony

Pro Manuela Poggialiho hrala GP ve Valencii vzdy velkou a rozhodujici ulohu. V lonskem roce zde prohral titul s Arnaudem Vincentem.
Tehdy nastupoval se ztratou osmi bodu a odesel porazen. Tentokrate s naskokem sedmi bodu a vyhral.
* 1978 - Ballington proti Hansfordovi, aneb dve Kawasaki mezi sebou
Kork Ballington mel pred poslednim zavodem v jugoslavske Rijece naskok 11 bodu na sveho stajoveho kolegu Gregga Hansforda. Australan sice vyhral, ale treti misto stacilo Ballingtonovi k zisku titulu mistra sveta
* 1982 - Tournandre mistrem s pomoci krajanu
S jedinym viteznym zavodem v kapse cestoval Francouz Jean-Louis Tournandre (Yamaha) k poslednimu zavodu na nemecky Hockenheimring. Na domaciho Toni Manga (Kawasaki) mel ale naskok 8 bodu. Anton Mang zavod podle ocekavani vyhral a dva francouzsti "lidumilove" Patrick Fernandez a Christian Estrosi se nechali v poslednim kole schvalne predjet (dokonce ho k tomu pobidli mavnutim ruky) Tournandrem a ten se stal o 1 bod mistrem sveta.
* 1988 - Sito Pons nebo Juan Garriga, cili spanelska valka
Sest bodu naskoku delilo Sito Ponse na Honde od sveho krajana Juana Garrigi na Yamaze. Ackoliv Garriga behem zavodu spadl a potom jeste stacil dojel jako paty do cile, pilot na Honde dojel na bezpecnem tretim miste, coz mu pojistilo mistrovsky titul.
* 1990 - Mistrem sveta American John Kocinski
Spanel Carlos Cardus (Honda) priletel k protinozcum s petibodovym naskokem na Americana Johna Kocinskeho (Yamaha). V zavode ho ale potkala smula, kdyz pro zlomenou radici paku nedojel do cile a naopak John Kocinski v tomto zavode zvitezil.
* 1993 - Titul pro nastupujici japonskou hvezdu, tedy pro Tetsuyu Haradu
Ani deset bodu k dobru nestacilo tehdy Lorisi Capirossimu (Honda), aby ziskal prvni titul v teto kubature. Desolatni stav jeho pneumatik stacil pouze k patemu mistu, a jelikoz "japonsky novacek" zavod vyhral, tak se titul stehoval na dalny vychod a k Yamaze.
* 1994 - Poprve Max Biaggi
Pred zaverecnou Barcelonou vedl Max Biaggi na Aprilii o osm bodu pred tovarnim jezdcem Hondy, Tadayukim Okadou. Ital vyhral tento zavod a jelikoz Okada skoncil az ctvrty, byl sen o titulu pro Hondu pryc.
* 1996 - Vitezstvi Maxe Biaggiho v poslednim zavode
Max Biaggi (Aprilia) mel pouhy bodik naskoku na Nemce Ralfa Waldmanna (Honda), ale protoze si Ital zachoval lepsi nervy, tak i poradi v cili posledniho zavodu bylo stejne a Nemec se mistrovskeho titulu tento rok, ale ani zu nikdy jindy nedockal.
* 1997 - Silne nervy Maxe Biaggiho
Situace pred Australii byla velmi zamotana. Biaggi (Honda) vedl o sest bodu pred Haradou (Aprilia) a o sedm bodu pred Waldmannem (Honda). Nemecky jezdec sice vyhral, ale jelikoz Biaggi skoncil druhy a Japonec Harada az paty, stal se Biaggi opet mistrem sveta - 250 : 248 bodum.
* 1998 - Diskvalifikace Lorise Capirossiho
Na tento zavod si jiste jeste vsichni pamatujete. Do posledniho kola zavodu v Argentine vjizdel na spici zavodu Ital Capirossi (ve skutecnosti v MS o 4 body zpet za Haradou) prave pred japonskym pilotem. Harada atakoval a dostal se na prvni misto. V posledni zatacce utok Capirossiho a Tetsuya spadl. Vitezny Capirossi je sice v cili potrestan posunutim na druhe misto za Rossiho, ale to mu stacilo k zisku titulu mistra sveta. Oba dva tehdy jezdili za stejnou znacku, tedy za Aprilii, a ve stejne staji a jelikoz Harada dale odmitl s "Capirexem" komunikovat, byl Loris jako mistr sveta "vypuzen" k Honde.
* 2000 - Francouz nebo Japonec, stejne vyhraje Yamaha
Dva stajovi kolegove na tovarnich Yamahach, ktere delily pred finalem pouho pouhe dva bodiky, si to rozdali az v zaverecne rovince. A minimalni rozdil v cili zavodu (jako pri cyklistickem sprintu), tedy o 0,014 znamenal ve francouzske staji titul pro Francouze Oliviera Jacqueho a "az" druhe misto pro Japonce Shinya Nakana.
Manuel Poggiali je tretim nejmladsim mistrem sveta dvestepadesatek historie. Marcu Melandrimu bylo vloni dvacet let a 74 dnu, Valentinu Rossimu v roce 1999 take dvacet let, ale 250 dni.
Pritom Roberto Rolfo je prikladem vytrvalosti, vzdyt od sveho padu na lonske GP v Brne vzdy bodoval. S 22 zavody "v bodech" za sebou je v dlouhodobe tabulce kubatury 250 ccm uz na sestem miste. Vede Luca Cadalora (34) pred Ralfem Waldmannem (29), nasleduji Kato (28) a dale Pons s Biaggim (26).

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist