Za týden to už vypukne

Přesně za týden touto dobou budeme netrpělivě čekat u televizorů, až se rozvítí zelené startovací světlo a 24 pilotů - včetně dvou Čechů! - vyjede do úvodního závodu kubatury MotoGP letošní sezóny 2013 na katarském okruhu Losail. V následujícím článku si představme podrobněji všechny jezdce, kteří získali místa na startovním roštu ve 13 různých týmech paddocku královské kubatury MotoGP. 12 pilotů pojede s prototypovými motocykly tří značek Ducati, Honda a Yamaha, dalších dvanáct pak s biky CR těchto výrobců ART, BQR, FTR, PBM a Suter, které mají prototypová šasí a jsou vybavena speciálně vyladěnými superbikovými motory Aprilia, BMW, Honda a Kawasaki.

Avintia Blusens - BQR FTR

V úplně novém jezdeckém složení se letos představí španělský tým Avintia Blusens.

Místo vloni neúspěšné dvojice Yonny Hernandez a Ivan Silva (nebo jeho náhradník David Salom) pojede letos španělská stáj Avintia Blusens s dvěma piloty, kteří mají opravdu zvučná jména: Hiro Aoyama a Hector Barbera.

Číslo 7 poveze na své kapotáži poslední historický mistr dvěstěpadesátek, 31-letý Hiroshi Aoyama z Japonska. Ten se vrací do královské kubatury po katastrofální sezóně 2012 v superbikovém šampionátu. Předtím ovšem tento sympatický Japonec jezdil dva roky v MotoGP a to s prototypovými motocykly Honda za tým Interwetten (2010) a Gresini (2011). Japonský samuraj je známý svým velmi vytříbeným jezdeckým stylem, tedy způsobem, který se absolutně v dravých superbicích nemohl uplatnit. Aoyama, stejně jako týmový kolega pojede britský motocykl FTR dále vyvíjený týmem BQR, do něhož je zabudovaný superbikový - speciálně vyladěný - motor Kawasaki. A po roce přestávky, tak opět pojede v této kubatuře pilot ze "Země vycházejícího slunce".

Se startovním číslem 8 se představí jeho velký soupeř z MS-250tek, 26-letý Španěl Hector Barbera. Toho čeká už jeho čtvrtá sezóna v MS královské kubatury a všechny tři doposavadní absolvoval na satelitu Ducati, nyní tedy poprvé pojede s bikem specifikace CRT. Barbera sice ještě nikdy nedokončil MS mezi Top-10, ovšem je i tak velkým favoritem na pozici krále CRT, tedy stejně jako jeho týmový kolega Aoyama.

Came IodaRacing Project - Ioda Suter/BMW

Tento italský tým tvoří rovněž dva piloti a sice: Zatímco s číslem 9 pojede Ital Danilo Petrucci (22 let) - vicešampion STK FIM Cup 2011. Petrucci už vloni závodil v MS MotoGP, celkově skončil na 19. místě a nejlépe dojel ve Valencii jako osmý. Tým vloni začal s motocyklem vybaveným vlastním šasím IODA a motorem ART, v závěru sezóny ale přešel na podvozek Suter a motor BMW a dostavily se i výsledky.

Druhým pilotem s tradičním číslem 52 je GP-Comeback slavící pražský pilot Lukáš Pešek (27 let, tedy dvojnásobný vítěz závodů Grand Prix stopětadvacítek z roku 2007 (GP Číny a GP Austrálie). Pro Peška to bude jeho premiérová sezona v MotoGP a tak jsme jistě všichni zvědavi, jak se po dvou letech pauzy s novou výzvou vypořádá.

Cardion AB Motoracing - ART GP13

Už do třetí sezony závodění v MotoGP se chystá český tým Cardion AB Motoracing. Ten po dvou sezonách se satelitním motocyklem Ducati Desmosedici pojede letos s motocyklem specifikace CR, ovšem opět s italskou značkou ART GP13.

Pilotem s tradičním číslem 17 samozřejmě zůstává 23-letý Brňák Karel Abraham. Vítěz závodu GP 2010 ve španělské Valencii v kubatuře Moto2 doposud absolvoval v královské kubatuře během dvou let 30 závodů, v konečné tabulce skončil ve své premiérové sezoně na 14. místě a vloni to stejné umístění rovněž zopakoval. Nejlépe byl doposud odmávnut třikrát šachovnicovým praporkem na 7. místě: v Jerezu a na Silverstone - 2011 a ve Valencii 2012. 

Ducati Team - Ducati Desmosedici GP13

Tovární tým Ducati má za sebou dvě sezony na které by se v Borgo Panigale nejraději zapomnělo. Pouhá čtyři podiová umístění během 35 závodních víkendů, když poslední vítězství v závodě Grand Prix má datum 17. října 2010, tehdy zásluhou Caseyho Stonera.

Novou akvizicí italského továrního týmu je po odchodu Rossiho samozřejmě další Ital: 27-letý Andrea Dovizioso skončil vloni v MS-MotoGP celkově čtvrtý a stojí na prahu své šesté sezony v královské kubatuře. Jezdec s číslem 04 pojede letos poslední prototypový motocykl, s kterým doposud nezávodil, tedy Ducati. Hondu vodil "Dovi" v sezonách 2008-2011, vloni přesedlal na satelitní Yamahu. Mistr světa 125-tek z roku 2004 vyhrál doposud jeden jediný závod MotoGP a zřejmě se mu to nepovede s Ducati ani letos. Pokud skončí celkově v Top-5, tak to bude určitě velký úspěch. Nový vedoucí závodního oddělení Ducati Corse Bernhard Gobmeier je ale spíše zvědav na to, jak se budou? zmenšovat časové rozdíly "Doviho" k absolutní špičce a hlavně v porovnání s Rossim.

Američan Nicky Hayden je už inventářem italské továrny. Mistr světa z roku 2006 má zřejmě poslední šanci ve své páté sezóně za Ducati konečně zazářit. 31-letý US-Boys závodí s tradičním číslem 69 a bude to už jeho 11. sezóna v cirkuse zvaném Grand Prix. Za čtyři roky závodění u Ducati má na svém kontě Hayden pouhá tři podiová umístění z let 2009-2011, vloni dojel nejlépe v Sepangu jako čtvrtý. Předtím za 6 let závodění s Hondou získal kromě už zmiňovaného titulu mistra světa i svá dvě doposud jediná vítězství v Grand Prix, jinak byl ale šachovnicovým praporkem celkem 28x odmávnut na pozicích, která znamenala stupně vítězů pro nejlepší tři piloty královské kubatury.

GO&FUN Honda Gresini - Honda RC213V

Španěl Alvaro Bautista se startovním číslem 19 zůstává i nadále v týmu Fausta Gresiniho, který v minulých sezónách jezdil pod jménem hlavního sponzora San Carlo.

28-letý mistr světa v "malorážkách" z roku 2006 Alvaro Bautista má před sebou už svou čtvrtou sezonu v MotoGP. Dva roky s továrním motocyklem Suzuki bez jediného podia - nejlépe 3x pátý a až 13. celkově - mu dostatečně vynahradila uplynulá sezóna, kdy se satelitním motocyklem Honda dojel 2x na podium - v Misanu a v Motegi - a celkově se v MS 2012 umístil jako pátý!, tedy hned za čtyřmi piloty Hondy a Yamahy, ale před Rossim. To vše sečteno a podtrženo: Obnovení smlouvy na letošní rok a údajné podepsání smlouvy - nebylo doposud oficiálně potvrzeno potvrzeno - i na rok 2014.

GO&FUN Honda Gresini - FTR Honda MGP13

Závodní stáj ex-mistra světa Fausta Gresiniho ale pojede i v CRT. Pilotem je Australan Bryan Staring (25 let), který bude pilotovat motocykl FTR Honda MGP13. Jedná se o bike s britským šasím FTR do něhož je zabudován motor Honda, který ladičsky připravila nizozemská firma Ten Kate. "Klokana" s číslem 67 Staringa známe jak ze závodů superbiků, tak především litrových stocků. Že právě on dostane prestižní sedačku - po odchodu Michele Pirra do role testovacího jezdce Ducati - v tomto renomovaném týmu, bylo pro všechny hodně velkým překvapením. Ale po odchodu Caseyho Stonera potřebuje mít Dorna ve startovním poli Australana...

LCR Honda MotoGP - Honda RC213V

Tým LCR Honda manažera Lucia Cecchinella pojede už druhou sezónu ve stejném složení a celkem pochopitelně se stejným závodním materiálem.

Svou druhou sezonu v královské kubatuře má před sebou mistr světa Moto2 z roku 2011, Němec Stefan Bradl se startovním číslem 6. Vloni skončil 23-letý syn vicemistra světa 250-tek Helmuta Bradla ve své premiérové sezóně v MotoGP jako osmý a k zisku prvního umístění na podiu mu třeba v Misanu chyběl pouze pověstný krůček. Letos bude mít Bradl - tedy minimálně v Kataru - k dispozic identický závodní materiál jako mají k dispozici třeba tovární piloti HRC Dani Pedrosa či Marc Marquez, takže se jeho útok na "bednu" dá očekávat hned od samého začátku nové sezóny.

Monster Yamaha Tech 3 - Yamaha YZR M1

Satelitní tým Yamahy manažera Herve Poncharala překvapil na posledních testech IRTA v Jerezu, když trať Circuito Jerez opouštěl s nejlepším dosaženým kolem vůbec zajetým Calem Crutchlowem a tím blamoval všechny tovární jezdce a týmy.

27-letý Brit Cal Crutchlow pojede v MotoGP svou třetí sezonu a to ve stejném týmu. Velmi rychlý pilot se startovním číslem 35 dokázal vloni svými dvěma podii - v Brně a na Phillip Islandu - vrátit kolébku motocyklového závodění po více jak 10 letech opět na stupně vítězů v královské kubatuře. Tento bývalý superbiker se vloni marně snažil dostat do továrního týmu buď Ducati nebo Yamahy, ostatně takový cíl má vytyčený i pro letošní rok. V MS postupně skončil 12. (2011) a 7. (2012). Letos se tedy samozřejmě chce posunout do Top-5, hned za tovární motocykly Hondy a Yamahy. Uvidíme, zda se Cal oprostí letos od zbytečných pádů...

Jeho novým týmovým kolegou je muž se startovním číslem 38, tedy krajan a Rookie Bradley Smith. Ten se stal v sezoně 2009 vicemistrem světa v kubatuře do 125 ccm, ovšem po přestupu do Moto2 se očekávané úspěchy nedostavily. Proto celkem hodně překvapilo, že s ním Hervé Poncharal předloni na konci sezóny podepsal smlouvu o tom, že mu zaručuje závodění v MotoGP v roce 2013. Už v Kataru zjistíme, jak se Smith s touto výzvou vypořádá. zatím ho na testech poráželi i někteří piloti s motocykly CR.

NGM Mobile Forward Racing - FTR Kawasaki

Další italský tým NGM Mobile Forward Racing je kombinací dravého mládí a zkušeného pilota.

Své tradiční číslo 5 ponese Američan Colin Edwards (39 let) - mistr světa superbiků 2000 a 2002. Zkušeného Američana čeká už jeho 11. sezóna v královské kubatuře, nejlépe se mu dařilo v roce 2005, kdy se umístil celkově na 4. místě. Vloni závodil za stejný tým, ovšem s bikem Suter/BMW a nebyl s ním vůbec spokojen. Proto do letošní sezóny tým změnil motocyklovou techniku a pojedou britské šasí FTR do něhož je zabudován vyladěný superbikový motor Kawasaki. V konečném účtování 2012 obsadilo "texaské tornádo" 20. místo.

Jeho týmovým kolegou je mladý Ital Claudio Corti (25 let) s číslem 71. Pro něho to bude premiérová sezona v MotoGP, když předtím jezdil litrové stocky v FIM Cup a poslední tři sezóny kubaturu Moto2, kde získal i své doposud jediné podiové umístění - 2012 dojel druhý v Le Mans.



Paul Bird Motorsport - ART GP13 & PBM 01

Jedinou čistě britskou stájí je tým svérázného milionáře Paula Birda, ten pojede se dvěma piloty, ale na dvou různých motocyklech, což je unikát.

Diváky velmi oblíbený Kolumbijec Yonny Hernandez (24 let) pojede s číslem 68 a s motocyklem ART. Pro sympatického zástupce Jižní Ameriky to bude už jeho druhá sezóna v MotoGP, v té úvodní závodil za španělskou stáj Avintia Racing a umístil se na 17. místě, když nejlépe dojel v Indianapolis na 9. pozici. Ovšem starší z bratrů Hernandezových má za sebou i dvě sezony v kubatuře Moto2 s dvěma šestými místy na Sachsenringu a ve Valencii 2011.

Druhým pilotem je potom 31-letý Michael Laverty z Velké Británie. Toho čeká v Kataru jeho premiérový závod nejen v MotoGP, ale i v seriálu GP vůbec. Doposud byl jezdcem na britských tratích především v kubatuře superbiků. Po vyhazovu loňského pilota Jamese Elissona a po odmítnutí veterána Shane Byrneho tak dostal příležitost nejstarší ze tří bratrů Lavertových. Zatímco nejmladší Eugene je továrním pilotem Aprilie v MS-Superbike a aktuálním lídrem tohoto seriálu, tak ten prostřední John právě kvůli Michaelovi přerušil závodní činnost a stal se jeho manažerem, aby mu usnadnil jeho vstup na motocyklový Olymp, tedy do kubatury MotoGP. Brit Michael Laverty bude mít k dispozici britské šasí PBM s motorem Aprilia a na jeho motocyklu bude číslo 70.

Power Electronics Aspar - ART GP13

Vloni tým Power Electronics Aspar dominoval klasifikaci pilotů s motocykly CR a ani letos by tým Jorge "Aspara" Martineze nechtěl - celkem pochopitelně - hrát druhé housle, ba právě naopak.

Krédo úspěšného fotbalového trenéra je jasné, vítězná sestava se nemění, což platí i v tomto motocyklovém případě, neboť tým Power Electronics Aspar nastoupí i letos v úspěšné sestavě loňské sezóny a se stejnou technikou.

Zkušený 32-letý Francouz Randy de Puniet - dominoval poslednímu testu v Jerezu - pojede se svým tradičním číslem 14 s jediným cílem: Vyhrát klasifikaci CRT a nabídnout se tak na rok 2014 pro prototypový motocykl - Suzuki?. Francouzský pilot závodí v seriálu GP už 14 sezón, v královské kubatuře ho pak letos čeká sezóna osmá. Závodil v ní s továrním motocyklem Kawasaki (2006 a 2007), s Hondou (2008-2010), či s Ducati (2011). A konečně vloni s bikem CRT-ART. Dvě podiová umístění a celkově jedno 9. místo jsou doposud jeho nejlepšími výsledky. Zda bude kromě svého závodění s CRT/ART ještě testovacím pilotem Suzuki, se ukáže během sezóny...

Vítězem loňské klasifikace CRT se stalo startovní číslo 41, tedy starší z bratrské dvojice Espargarovců, 23-letý Aleix Espargaro. Španělský pilot se vloni prezentoval velmi vyrovnanými výkony a v celkové klasifikaci obsadil výborné 12. místo! Svého největšího soupeře, tedy staronového týmového kolegu, Randyho de Punieta, porazil celkově o 12 bodů, když nejlépe zajel Aleix v Sepangu, kdy byl v cíli odmávnut šachovnicovým praporkem jako osmý.

Pramac Racing Team - Ducati Desmosedici GP13

Italský tým Pramac Racing Team se dle oficiálních vyjádření před novou sezónou nedá nazvat jako satelitní tým továrny Ducati, nýbrž jako jejich tovární "Junior tým". Nejenže byli oba jezdci přítomni tradičnímu "Wroomu" - poprvé v historii, ale i jejich motocykly by měly být identické s těmi, které sedlají Dovizioso či Hayden. Z tohoto pohledu musí Abraham a Barbera uronit nejednu slzu..

Co se týká startovního čísla 11, tak jsem při jeho prognozách opravdu na rozpacích: Poznamenala 28-letého ex-mistra světa superbiků Bena Spiese neúspěšná sezóna 2012 s továrním bikem Yamaha opravdu natolik, že skončil na právě uplynulých testech IRTA v Jerezu až 18...! - tedy za kvintetem CRT - a se ztrátou 1.371 sec. na týmového kolegu - Rookieho Andreu Iannoneho, nebo není jeho zranění ramene stále ještě doléčené..., Fakt nevím a teprve průběh sezóny 2013 ukáže, kde je skutečná výkonnost tohoto amerického milovníka dlouhých cyklistických tréninků!

Naproti tomu jeho týmový kolega a nováček MotoGP Ital Andrea Iannone se aklimatizoval v královské kubatuře skvěle. 23-letý pilot se startovním číslem 29 bude zřejmě bojovat o titul Rookie sezóny 2013, ale může být rovněž největším překvapením následující sezóny vůbec. Že je právě Iannone hodně vyrovnaným pilotem, svědčí jeho výsledky za poslední tři roky v kubatuře Moto2: 2010 - 2012 obsadil rodák z Vasty vždy třetí místo v konečném hodnocení MS této kubatury.

Repsol Honda Team - Honda RC213V

Nejvíce favorizovaný tým celého šampionátu tvoří letos dva Španělé, vicemistr světa MotoGP 2012 Dani Pedrosa a úřadující mistr světa Moto2 Marc Marquez.

Zkušený 27-letý Dani Pedrosa se zřejmě nachází ve své životní formě. Pilot se startovním číslem 26 totiž dokázal v závěru loňské sezony z posledních osmi závodů šestkrát vyhrát! Celkem má tento subtilní španělský jezdec na svém kontě 22 vítězných závodů v královské kubatuře a 71 podiových umístění. Chybí mu ale titul mistra světa v MotoGP, ačkoliv byl už 3x vicemistrem světa a 2x skončil celkově třetí. Také ale byl mnohokrát zraněný a to většinou v okamžiku, kdy se lámal chléb a rozhodovalo se o mistru světa. Odborníci tvrdí, že pokud se nestane šampionem letos, tak už zřejmě nikdy. Můj názor je jasný: Pedrosa a Lorenzo jezdí úplně jinou ligu než ostatní a zřejmě jen mezi nimi se rozhodně o mistru světa MotoGP 2013.

Jeho týmový kolega je teprve 20-letý krajan Marc Marquez se startovním číslem 93. Mistr světa Moto2 při testech v Sepangu a v Austinu doslova exceloval, ovšem v Jerezu už to tak slavné nebylo. Nutno poznamenat, že v Sepangu už předtím Marquez testoval privátně a v Austinu byli všichni piloti vůbec poprvé. Mistr světa 125-tek 2010, vicemistr světa Moto2 a úřadující šampion Moto2 z loňského roku má určitě našlápnuto na motocyklový Olymp, zda to bude už letos, se dá jen těžko předpokládat. Spíše se od Marqueze dají očekávat podiová umístění, snad i nějaká vítězství a v konečném hodnocení sezony 2013 pak boj o třetí místo s Valentinem Rossim. Ten ostatně sám prohlásil, že mu Marquez silně připomíná jeho začátky v kariéře pilota královské kubatury.

Yamaha Factory Racing - Yamaha YZR M1

Žádný jiný tým ve startovním poli kubatury MotoGP na rok 2013 se nemůže pochlubit tím, že za něho jedou dva mistři světa královské kubatury.

Psát něco o Valentinu Rossim (34 let) je "nošení dříví do lesa", neboť už o něm bylo řečeno a napsáno skoro vše. Italská Megastar pojede samozřejmě se startovním číslem 46. Jaký bude comeback "The Doctora" s Yamahou? Když jel svůj první závod s tímto motocyklem v jihoafrickém Welkomu 2004, tak ho hned dokázal vyhrát. Od té doby to s M1 zopakoval hodně symbolicky celkem 46x, získal na tomto japonském motocyklu dohromady 84 podiových umístění, ale hlavně čtyři tituly mistra světa v sezónách 2004, 2005, 2008 a 2009. On sám je se svými vyjádřeními před sezónou hodně opatrný a tvrdí, že chce bojovat o podia a čas od času se pokusit i vyhrát. Kdo ale zná Rossiho déle, tak dobře ví, že toto není jeho styl, tedy pouze dojíždět na podia. Možná bude mít zkušený Ital hodně práce třeba s Rookiem Marquezem, s Bradlem či s Bautistou, ale pokud vycítí tento zkušený dravec šanci, tak se budou muset začít bát i Lorenzo s Pedrosou. A že se bude po dvou sezónách u Ducati vrátit Rossi do dob své největší slávy, o tom snad nepochybuje ani ten největší "Antirossík".

Jako posledního jsme si nechali jezdce s číslem 99, který by ale klidně mohl nést číslo 1. Ano, jedná se o mistra světa Jorge Lorenza. Je to bezesporu nejlepší pilot světa v posledních třech sezonách, dva titulu mistra světa a k tomu jeden vicemistrovský nepotřebují komentáře. 25-letý Španěl pojede za Yamahu svou šestou sezónu, doposud dokázal v královské kubatuře 23 vyhrát a celkově stál 60x na podiovém umístění. Skvělá bilance tohoto španělského pilota, jehož obrovskou předností je udržet vysoké tempo během celého závodu, kterým soupeře doslova uštve. Odborníci jsou názoru, že o titulu se rozhodne mezi ním a mezi Danim Pedrosou, protože tito dva skvělí Španělé snad jezdí opravdu úplně jinou ligu.

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (10x):



TOPlist