Sedmnáctá GP sezony – Velká cena Japonska

Poslední z řady tří závodních víkendů po Pacifiku je japonská Grand Prix, která jezdce a týmy motocyklového šampionátu zavede na okruh Twin Ring Motegi. Japonský závodní víkend je zároveň předposledním podnikem letošní sezony mistrovství světa - AirAsia Grand Prix of Japan.

Kapitoly článku

Japonský závodní areál Twin Ring Motegi nabízí jednak klasický závodní okruh, ale také ovál pro závody automobilů. Komplex v severní oblasti Kanto postavila Honda v roce 1997 a od roku 2000 tam závodí motocyklový seriál Grand Prix. Závodní areál navštěvují fanoušci motorsportu celoročně, protože součástí komplexu je muzeum Hondy, kde jsou vystaveny všechny závodní stroje jejich bohaté historie. Součástí je také škola jízdy, plochá dráha, okruh pro motokáry, hotely a restaurace.

Okruh, který využívá motocyklový šampionát je 4801 metrů dlouhý s nejdelší rovinkou, která měří 762 metrů. V jednom kole projedou jezdci šesti levými a osmi pravými zatáčkami. Co se týče rekordů, tak ty jsou až na maximální rychlost z minulého roku. Kvalifikační rekord zajel Jorge Lorenzo časem 1'44,969 sekundy a rekord okruhu patří Danimu Pedrosovi 1'45,589 sekundy. Nejvyšší maximální rychlost 310,1 kilometrů za hodinu zajel v roce 2004 Tohru Ukawa na Hondě.

Kvůli problémům s brzděním, které na okruhu v Motegi loni řešili jezdci MotoGP, bylo v letošním roce pro tuto Grand Prix schváleno použití uhlíkových brzdových kotoučů v rozměrech 340mm. Větší kotouče už některé týmy v průběhu roku testovaly.

!!! Prosím věnujte pozornost časovému harmonogramu víkendu. Časy jsou jiné než na jaké jsme zvyklí v Evropě a navíc dochází k přechodu na zimní čas !!!

MotoGP – preview

Závod v Austrálii jeli jezdci královské kubatury poprvé s povinnou zastávkou v boxech. Pneumatiky dostaly na novém povrchu Phillip Islandu zabrat a tak na doporučení výrobce Bridgestone se závod zkrátil na devatenáct kol s tím, že maximum na zadní hladkou pneumatiku je deset kol. S tím byli jezdci a týmy obeznámeni po skončení nedělního zahřívacího tréninku, protože až do té doby platilo pro závod celkem šestadvacet kol.

Na tuto Grand Prix nebudou v nejlepším vzpomínat u Repsol Hondy, protože Marc Márquez (Repsol Honda Team) překročil hranici deseti kol a ze závodu byl diskvalifikován. Dvacetiletý Španěl měl možnost si zajistit titul už v Austrálii, ale tam naopak přišel o pětadvacet bodů náskoku. Aby mohl slavit titul už v Japonsku, bude muset Jorge Lorenza porazit o osm bodů a to v případě, že Dani Pedrosa nebude o devět bodů lepší.
Průběžně druhý je Jorge Lorenzo (Yamaha Factory Racing) pro něhož se nyní změnila situace k lepšímu v tom směru, že je obhajobě titulu o něco blíž než tomu bylo před cestou do Austrálie. Dvě kola před koncem sezony ztrácí na vedení v šampionátu osmnáct bodů. Závod v Austrálii vyhrál a do Japonska přijede ještě víc motivován snížit ztrátu o další porci bodů a pokusit se přenést boj o titul do španělské Valencie.

Ve hře o titul je také Dani Pedrosa (Respol Honda Team). Španěl v této chvíli ztrácí na vedoucí pozici 34 bodů, ale vzhledem k tomu, že jich je ve hře stále padesát, určitá šance tam je. Dani Pedrosa vyhrál během kariéry jezdce seriálu Grand Prix v Motegi celkem čtyřikrát a z toho dvakrát v posledních dvou letech, takže rozhodně patří mezi velké kandidáty na japonské zlato.
Na japonské dráze se v minulosti dařilo Valentinu Rossimu (Yamaha Factory Racing), který si tam například v roce 2008 zajistil svůj osmý titul světového šampiona. V Austrálii byl letos pošesté na stupních vítězů a rád by něco podobného zopakoval znovu. Je mu jasné, že to s trojicí Márquez, Pedrosa, Lorenzo nebude míst snadné, ale jak uvedl po Austrálii, každým dalším závodem jim je blíž. Navíc Motegi zná velmi dobře, takže určitá šance tam rozhodně je.

První pětici uzavírá Cal Crutchlow (Monster Yamaha Tech3), který je nejlepším z jezdců netovárních týmů. Na Phillip Islandu bojoval o body a umístění na stupních vítězů s Valentinem Rossim a Álvarem Bautistou. Nakonec z toho bylo čtvrté místo, když souboj o pódium prohrál rozdílem jedné desetiny. Crutchlowova mise u Yamahy se pomalu chýlí ke konci, protože na britského závodníka teď čekají poslední dva závody a pak už přestup k italské Ducati.
Stejně jako v Austrálii bude muset Stefan Bradl (LCR Honda MotoGP) absolvovat lékařskou vstupní prohlídku. Německý závodník si v Malajsii zlomil kotník a musel na operaci. Na Phillip Islandu ale chtěl závodit, takže v Austrálii zajel první trénink. Přípravu pak kvůli bolestem a slabé ohebnosti musel ukončil. To samé bude muset absolvovat v Motegi a teprve se uvidí, zda v neděli závod vůbec pojede. Díky tomu, že nezávodil v Malajsii a Austrálii je nyní průběžně sedmý a na šesté místo se posunul Španěl Álvaro Bautista (GO&FUN Honda Grasini).

Japonským fanouškům se představí domácí závodník Hiroshi Aoyama (Avintia Blusens). Aoyama je s třinácti body průběžně devatenáctý a před domácím publikem by jistě rád zajel nějaký hezký výsledek. V kategorii CRT je už nyní jasné, že titul obhájí Aleix Espargaró (Power Electronics Aspar). Španěl má po šestnácti závodech 88 bodů a druhý v pořadí Colin Edwards (NGM Mobile Forward Racing) jich ztrácí dvaapadesát.
Lukáš Pešek (Came IodaRacing Project) už má jen poslední dva závody k tomu, aby se pokusil získat mistrovské body. Ve sté Grand Prix týmu Ioda Racing, kterou jeli na Phillip Islandu, byl český jezdec devatenáctý. „Jsem spokojený, protože jsme všechno zvládli, včetně zastávky v boxech a to bez jakýchkoliv problémů. Dobře jsem odstartoval, udržel si správné tempo a zůstal ve skupině s jezdci CRT. Myslím, že to byl nejlepší víkend sezony. Dokončil jsem závod a také předjel pár jezdců.“

Za zraněného Karla Abrahama (Cardion AB Motoracing) pojede závod v Motegi Ital Luca Scassa. Na divokou kartu se v sedle Yamahy M1 představí domácí jezdec Katsuyuki Nakasuga (Yamaha YSP Racing Team).

Průběžné hodnocení MSMotoGP

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist